Intervju med Amo Cartwright

Intervju med Amo Cartwright

Amo Cartwright är ett namn som är välkänt bland många på LinkedIn. Hans videos med peppande och motiverande innehåll kommer upp flera gånger i veckan i våra flöden. Från det att vi såg honom första gången i en av hans korta videos tog det inte många veckor innan han syntes precis överallt och hade tusentals följare, något som många företag skulle vara beredda att betala dyra pengar för att få vara med om. 

Vi på Closers fick en pratstund med Amo och passade på att fråga om hans bästa tips för den som vill lyckas nå igenom bruset.

Hur gjorde du för att skapa dig ett namn på LinkedIn och vad har du för framgångstips för att bryta igenom bruset?

När jag startade mitt LinkedIn konto i augusti 2017 så såg jag ett mönster; alla här vill bara sälja saker eller tjänster.  Det saknades känsla och det var ett ganska torrt klimat på det som postades. För mig blev detta en krock då jag hela tiden ansett att man köper av en person, människa till människa, och det är något alla säljare ska komma ihåg. Jag såg en möjlighet att bidra till att skapa ett mänskligare klimat med det jag kunde påverka. Så när jag väl började posta inlägg och videos så var det kanske ett par likes per inlägg och sedan redan efter ett par veckor ökade det till flera hundra likes per inlägg och en räckvidd på över 80 000 per post; det verkade som att jag träffade rätt med min tes om att det personliga går hem. Mitt mål var aldrig att bli känd eller att synas mycket, det blev en snöbollseffekt som rullade extremt snabbt som jag inte hade räknat med. Idag är det dock en skillnad och fler och fler pratar om personliga saker i sina inlägg, så jag antar att det handlade om timing också.

Hade du redan från början en tydlig plan för hur många inlägg per vecka du skulle posta, plan för innehåll eller andra aktiviteter? 

Faktiskt så hade jag ingen direkt plan utöver att jag skulle posta ett inlägg per dag för att bygga upp intresset, det var det enda. Om man inte gör något så händer det såklart inget, allt bygger på aktivitet, vilket jag insåg snabbt och satte därför en plan för just frekvensen. Utöver det är är jag nog bara ganska öppen som person och tog den personligheten vidare online. Sedan har jag träffat många människor IRL som jag har connectat med via LinkedIn, något som i sig också har boostat räckvidden eftersom man genom att tagga varandra ökar räckvidd för båda parter.

Har du något tips om man känner att det skulle vara effektivt och kraftfullt att använda sig av LinkedIn som verktyg för social selling, men känner sig obekväm med att posta inlägg? 

Fråga dig själv vad du vill. Vill du skapa affärer så krävs vissa insatser, och LinkedIn kan vara ett bra verktyg för det. Genom att förankra det du vill i dig själv och sedan välja att utgå ifrån det så är det ett enklare steg att ta. Börja med att skapa ett enda inlägg, sedan ett till, och ett till. Träning ger färdighet; tänk inte att du ska vara proffs direkt. Ha inte heller en för långsiktig plan utan prova dig fram, anpassa efterhand efter det som verkar fungera. Var öppen för förändring både från din egen sida och från algoritmernas sida – analysera vad som fungerar men var beredd på att du behöver anpassa det ofta eftersom förutsättningarna förändras. I somras till exempel gjordes en stor förändring i algoritmen som jag fick jobba i flera veckor för att förstå och kunna anpassa mina inlägg efter de nya förutsättningarna.

Annars är mitt tips att bara göra och kasta sig ut! Glöm dock inte att du ska vara dig själv i inläggen, för sedan när du träffar personer i verkliga livet så kommer dom bli extremt förvirrade om du framställt dig själv som någon annan än den du är. Var genuin och var dig själv hela vägen, det kommer hålla i längden.

Closers tackar Amo för att vi fick ta del av dina grymma LinkedIn-tips! Vill ni komma i kontakt med Amo gör ni det enklast genom hans LinkedIn här

 

2018-11-23T15:35:22+00:00