Intervju med Social Selling-experten Tina Lindahl 

Ni har säkert sett henne i flödet på LinkedIn med videos och kloka, utbildande inlägg om Social Selling. En resa som startade med att hon och hennes man flyttade från Stockholm till hemstaden Örebro med en tanke om att det borde vara enkelt att komma in i nya nätverk och skaffa nya jobb. Det blev det motsatta. Hon bestämde sig då för att bygga sitt personliga varumärke på LinkedIn och att utveckla sitt nätverk digitalt, något som visade sig bli ett framgångsrecept för att hitta uppdrag. 

Nu utbildar hon andra företag i hur man bygger digitala nätverk och att profilera sig på LinkedIn för att skapa affärsmöjligheter. Hur gör man egentligen för att locka till sig kunder genom digitalt nätverkande, kunskapsspridning och interaktion? Vi på Closers fick en pratstund med Tina och passade på att ställa frågor om allt det vi själva vill veta om Social Selling.

Hur kan man som säljare använda sig av LinkedIn för att på sikt öka sin försäljning? 

För att nå framgång på LinkedIn så finns det tre steg som du behöver ta:

  1. Skapa en profil som stärker ditt personliga varumärke och som speglar den du är idag, vad du kan, vad du står för, hur du är som person och vilket problem du löser i ditt arbete. Din profil är ditt digitala visitkort.
  2. Bygga ett strategiskt nätverk genom prospektering för att knyta kontakt med nyckelpersoner för att nå dina mål.
  3. Addera värde till nätverket genom att bidra med dina kunskaper, erfarenheter, åsikter, insikter, funderingar och värderingar genom en innehållsstrategi.

Vilka är de viktigaste faktorerna för att lyckas med Social Selling? 

Att hela tiden tänka “Hur kan jag addera värde till mitt nätverk?”. Tänk inte att du ska sälja, utan fokusera snarare på själva nätverkandet, att bli duktig på att ge av dig själv, dina kunskaper och att dela med dig av ditt nätverk till andra. Förmedla ditt expertområde, bidra med dina kunskaper, tips och trix, trendspaningar, rapporter i form av  egna inlägg och kommenterar till andras inlägg. Välj också att vara aktiv och tillgänglig. Om du kommenterar, delar eller skapar inlägg så behöver du finnas tillgänglig på plattformen för att hantera engagemanget du skapar och konvertera nya virtuella kontakter till fysiska möten. Sist men inte minst så glöm inte att mäta dina aktiviteter med LinkedIns mätverktyg för att se om du skriver om rätt saker, får du rätt genomslag och attraherar personer av värde.

Hur sätter man mätbara mål för sin närvaro på LinkedIn?

Er LinkedIn-aktivitet bör sättas på agendan på era möten så att det behandlas som ett sälj -och marknadsföringsverktyg. Här är några exempel på mättal:

👉🏻  Nya kontakter

👉🏻 Antal kontakter hos en potentiell kund

👉🏻 Hur ofta du har publicerat eget material

👉🏻 Hur ofta du delat innehåll

👉🏻 Hur många som engagerar sig i dina inlägg

👉🏻 Hur många profilbesökare du har under viss tid

👉🏻 Antal nya leads

👉🏻 Telefonsamtal och möten genererade från LinkedIn

Du kan  även följa din egen social selling-utveckling på plattformen genom att ta reda på ditt Social Selling Index (SSI). LinkedIn har satt individuella indexeringar på alla medlemmar, du kan få som högst 100 poäng och vi indexeras baserat på fyra faktorer som är värda 25 poäng vardera: förmågan att etablera sitt professionella varumärke, förmågan att hitta rätt personer, förmågan att engagera genom att skapa insikter och förmågan att bygga och utveckla relationer.

Ditt SSI uppdateras dagligen och LinkedIn menar på att om du har en score på 70-75 så har du skapat en närvaro, en aktivitet och ett engagemang hos ditt nätverk som ska generera resultat för din närvaro. Du kan ta reda på ditt SSI här: https://www.linkedin.com/sales/ssi

Om man idag är säljare men inte är så aktiv på LinkedIn – hur kan man börja bygga upp ett kontaktnät? 

Börja bygga nätverk med dina befintliga kunder, leverantörer, samarbetspartners, kollegor; både nutida och dåtida. Berätta för dem att du kommer att kliva på plattformen och använda det som en sälj- och marknadsföringskanal och be dem sätta dig i kontakt med personer av värde för dig från deras nätverk. Fundera också på vilka dina målgrupper är; vilka behöver du nätverka med för att nå dina mål. Connecta med dem!

Vilken typ av inlägg ger bäst effekt i Social Selling-syfte? 

Inlägg med storytelling i fokus och hög igenkänningsfaktor! Inlägg med en personlig touch där du delar med dig av dina erfarenheter, kunskaper och värderingar. Tips och trix funkar också jättebra så länge som de är av värde för ditt nätverk.

Vilka effekter ser du själv av ditt eget sätt att använda Social Selling?  

Tack vare mitt strategiska innehållsskapande och nätverkande så har jag inte gjort ett enda utgående kallt säljsamtal. Jag har byggt ett nätverk av varma leads. Jag har skapat ett nätverk som jag har utrustat med kunskaper om mig och vilket problem jag löser så när de hör ett behov av mina tjänster så rekommenderar de mig – trots att många inte ens har träffat mig. Det är effekten av att jobba systematiskt och strategiskt med social selling. Du kan skapa ett nätverk som säljer åt dig.

Om man nu sitter och läser det här och funderar på hur tusan man ska komma igång egentligen, så många fält att fylla i… och hur ska man utnyttja profilbeskrivningen på bästa sätt? No worries. Vi har fått lite konkreta tips från Tina 👇

Vad ska man skriva i intro-texten i profilen? 

Berätta så mycket om dig själv som möjligt och blanda det professionella med det personliga. Vi vill veta vem vi väljer att kroka arm med och vi vill även få bevis på att du kan lösa mina problem med dina produkter/tjänster/kunskaper.

Vad ska man skriva under varje roll som beskrivning?  

Här kan du berätta vad ditt uppdrag var och hur du löste det. Vi förstår alla att en säljare förväntas sälja produkter eller tjänster, men berätta för oss hur du såg till att nå budget varje månad, hur du vände missnöjda kunder och vad resultatet blev utav dina insatser.

Vad är en bra, slagkraftig titel? 

LinkedIn har gett dig 120 tecken just för att du ska skriva mer än bara din titel. Om du berättar för oss vilket problem du löser eller vad du gör i din roll så kommer du garanterat stå ut i flödet eftersom din titel följer med dig i alla aktiviteter du gör på plattformen.

Closers säger stort tack till Tina för att du delade med dig av dina grymma kunskaper inom Social Selling!

Vill du veta mer om Tina eller få hjälp av hennes tjänster via SkillX? Connecta med henne på LinkedIn eller besök hennes hemsida skillx.se

By | 2019-07-30T13:56:15+00:00 januari 7th, 2019|Uncategorized|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment

två × 2 =