kunskapsbank

Toppkandidater inom försäljning

Hur identifierar och rekryterar man de bästa säljarna? I det här inlägget tar vi en närmare titt på vad ditt företag kan göra för att stärka sin position och bli den plats där alla säljare vill jobba. Vi erbjuder även ett par praktiska tips i rekryteringen.

Inom försäljning är säljarna den absolut viktigaste resursen. Att hitta och rekrytera de bästa säljarna bör därför vara ett av de främsta uppdragen för ditt företag. Men hur hittar man de bästa säljarna och vad kan ni göra för att få ert företag att vara den plats där de bästa säljarna vill jobba?

 

Sätt rätt kriterier för dina potentiella säljare

Det första steget i att hitta och rekrytera de bästa säljarna handlar om att identifiera de specifika kriterier och krav som era kandidater måste uppfylla. Vilka kompetenser, erfarenheter och karaktärsdrag letar just ni efter? Det ena företagets toppkandidat är inte nödvändigtvis ett annat företags toppkandidat. Kandidatens personliga egenskaper, intressen, visioner och motivationsfaktorer bör ligga i linje med ert företags liksom hen ska kunna visa på rätt kompetenser och erfarenheter. 

Nu har ni skapat förutsättningar för att attrahera rätt kandidater. Men hur hittar ni dem, eller möjliggör för dem att hitta er? Ta reda på hur bra säljare beter sig och var de befinner sig. Vad letar de efter? Vilka hemsidor använder de sig av? Var arbetar de just nu och vad krävs för att de ska vilja byta arbetsgivare? Svaret på frågorna kan du exempelvis hitta genom gedigen research och via LinkedIns rapporter eller genom ett samarbete med Closers.

Var alltid noga med att alla kandidater bedöms efter samma kriterier på ett konsekvent sätt. Rekrytering ska ske kompetensbaserat och fördomsfritt. Det minskar inte bara risken för felrekrytering utan ökar även sannolikheten att ni hittar de bäst lämpade kandidaterna. 

 

Jobba med ert varumärke

De absolut bästa kandidaterna inom försäljning är oftast personer som redan har ett högavlönat jobb, och inte sällan befinner de sig i en bra karriärsposition. Att rekrytera toppkandidater skiljer sig därför från traditionell rekrytering och handlar mer om headhunting. Det är upp till dig att sälja in ert företaget minst lika mycket som det är säljarens jobb att visa vad han eller hon kan bidra med.

Det är därför väsentligt att vara tydlig med ert företags erbjudande och lyfta fram fördelarna med att jobba för just er.

Så, hur kan ditt företag framstå som mer lockande för toppkandidater? Först och främst är det viktigt att företagets digitala närvaro är stark. Om ni skapar relevant, kunnigt och intressant innehåll på er hemsida och på sociala medier stärker ni företagets position som en plats där man som säljare vill jobba.

Det är även viktigt att kommunicera företagets värderingar via sociala medier genom att kommentera relevanta händelser. På så sätt hamnar ni högre upp på listan över företag som säljare som delar era värderingar vill jobba för.

 

Förstå värdet av en bra intervju

Intervjun kan vara ett optimalt verktyg för att hitta rätt toppkandidater – om du som intervjuar vet hur man gör. Intervjun kommer utgöra en stor del av bedömningsunderlaget och för att kunna göra en korrekt bedömning krävs därför en korrekt genomförd intervju. Det är under det här samtalet som du har möjlighet att förmedla ert erbjudande och lära känna kandidaten lite bättre. Samtidigt är detta ett tillfälle för kandidaten att få en större förståelse för er som arbetsgivare och den tilltänkta rollen. Har du en plan och struktur över din intervju som kommer ge både dig och kandidaten svar på avgörande frågor?

Här är två exempel på frågor samt förklaringar till syftet bakom dessa:

  1. Kan du ge ett exempel på något du gör för att hålla dig uppdaterad inom branschen?

Poängen med frågan är att ta reda på sådant som inte står på CV:t. Vilka hemsidor besöker de? Vilka podcasts lyssnar de på? Vilka projekt är de involverade i? Här får reda på hur intresserad kandidaten är av branschen och sin personliga utveckling.

  1. Kan du berätta om ett projekt som har varit extra spännande att vara involverad i?

Svaret på den här frågan kan ge dig mycket information om kandidatens förmågor. Genom att förklara ett projekt kort och koncist visar de sin kommunikativa förmåga. Genom att lyfta fram andra i projektet visar de avsaknad av ego och förmågan att samarbeta. Och genom det projekt de väljer visar de var deras intresseområde ligger.

Ibland kan man få reda på mer genom handlingar än genom samtal. Genom utvalda test kan ni se om kandidaten har det som krävs att prestera under press. Closers arbetar till exempel med test och arbetsprover när vi hjälper företag i rekryteringen.

Det är svårare och mer tidskrävande än många tror att förbereda intervjufrågor och upprätthålla en bestämd struktur. Här kan professionella rekryterare hjälpa till med erfarenhet och verktyg som underlättar processen. Kontakta gärna oss om du vill veta mer om just intervjutillfället och vilka metoder vi rekommenderar för att hitta rätt kandidat. 

 

Den sista sållningen

Att ha förmågan att kommunicera i skrift är ofta minst lika viktigt som att kunna kommunicera muntligt. Som säljare måste du hantera kommunikation via e-post och sociala medier dagligen och på ett professionellt sätt. Ett tips är därför att låta era slutkandidater genomföra ett praktiskt test som undersöker denna förmåga. När du är i slutfasen och bara har ett par kandidater kvar, be dem skriva en affärsplan på cirka 500 ord för ditt företag. Denna övning ger dig även ytterligare bevis på om kandidaten förstår ert företags position i branschen och hur er väg framåt kan se ut. Du testar dessutom hur kandidaten hanterar en utmaning och huruvida personen kan hålla en deadline.

 

Closers hjälper dig att hitta de bästa säljarna

I det här inlägget har vi presenterat hur rekryteringen av toppkandidater kan se ut. Vi har pratat om företagets varumärke, intervjun och andra sätt att testa kandidaters förmågor. Closers är en headhuntingbyrå som identifierar och rekryterar de bästa säljarna i Sverige. Lär dig mer om vår process här!

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
EKEN Financing
  • Closers
  • Headhunting
  • Rekrytering
EKEN Financings unika idé fick toppkandidaterna att våga bryta upp från sina trygga tjänster

Hur lyckas ett startup-bolag med en ny och unik affärsidé attrahera den speciella kompetens som krävs för att lyfta? EKEN Financing erbjuder bolag att investera i högkvalitativa kolkrediter i svensk skog med omedelbar klimateffekt. En tjänst som kräver en unik affärskompetens där både skogskunskaper, trovärdighet och entreprenörskap väger tungt. Med Closers hjälp lyckades EKEN Financing inte bara hitta precis rätt kandidater. De lyckades även attrahera dem att gå från trygga anställningar till att våga ta sig an en startup med alla risker det kan innebära. Så här gick det till.

Läs mer
Kvinnlig säljare som håller i iphone
  • Closers
  • Säljare
Tiden som säljaren pratar som framgångsfaktor

Tala är silver, tiga är guld. I varje fall när det kommer till säljsamtal. Undersökningar visar att de bäst presterande säljarna medvetet lyssnar mer än de pratar. Det hjälper dem både att bygga upp en god relation samtidigt som de förstår kunden bättre. Här får du veta mer om hur aktivt lyssnande och 53:47 regeln hjälper dig till lyckade och effektiva säljsamtal, som kan leda till konvertering och fler affärer.

Läs mer
AI och sälj
  • Closers
  • Säljare
Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Så här kan du som säljare använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Läs mer
En kvinnlig interim VD framför whiteboard
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Fördelarna med en interim VD

Vad gör en VD och när bör ett företag tillsätta en interim VD för ett chefsuppdrag? I den här artikeln tittar vi på omfattningen av VD-rollen och varför en interim VD kan vara en strategisk lösning för företag i förändring.

Läs mer
Demand generation team
  • Closers
  • Marknadsföring
Demand generation – de nya rollerna i marknadsteamet

För att kunna fånga dagens medvetna köpare så tidigt som möjligt, behöver marknad kunna skapa medvetenhet och efterfrågan genom hela köpresan. Demand generation är marknadsteamets nya roll som är med under hela cykeln och som använder olika metoder för att driva både intresse och tillväxt. Så här fungerar den nya rollen, och så vet du om det är vad du behöver för att få fler affärer.

Läs mer
Referenscase
  • Closers
  • Säljare
Så använder du referenscase för att vinna fler affärer

Genom att visa upp hur du har hjälpt andra kunder kan du skapa trovärdighet och trygghet när du säljer. Samtidigt krävs en väl genomtänkt strategi för att använda referenscase på ett framgångsrikt sätt. Här är de do’s and don’ts du behöver ha i bakhuvudet när du säljer med hjälp av case.

Läs mer