kunskapsbank

Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå…

En av de mest betydande utmaningarna inom marknadsföring är den oförutsägbarhet i hur människor kommer att reagera när man kommunicerar med dem. Trots noggrann research och omfattande användning av kompetens och erfarenhet kan det vara svårt att förutse hur dina marknadsföringsinsatser kommer att mottas. Ibland går allt som planerat, men andra gånger misslyckas det, och då behöver du snabbt identifiera problemet. I detta skede tenderar många marknadsförare att prova alla möjliga lösningar samtidigt, i hopp om att något ska fungera. Men för att lösa problem inom marknadsföring effektivt krävs samma metodik som vid all annan problemlösning: ett holistiskt synsätt som tar hänsyn till helheten och en strukturerad metod som analyserar en detalj i taget. Detta är det mest effektiva sättet att lösa problem på.

Metoden är dessutom bra för mer än bara problemlösning. Du kan även använda den för att ta reda på detaljerna bakom varför någonting fungerar och gör marknadsföringen framgångsrik. På så sätt kan du optimera och göra mer av det som leder till fler nya kunder. Så här går det till.

Så tar du reda på vad som inte fungerar med din marknadsföring – steg för steg

Att skapa en marknadsföringskampanj är i grund och botten en enkel process. Du gör först en grundlig research om målgruppen för att positionera er produkt, samt går igenom hur ni ska gå till väga för att bäst nå ut med den. Därefter skapar du ett innehåll anpassat efter målgruppen och ser till att distribuera det i rätt kanaler. När kampanjen väl är ute i verkligheten och gör sitt jobb är det dags att mäta hur den fungerar. Går allt enligt planerna och ni får det engagemang och de leads ni förväntade er, toppen! Får ni inte det måste ni ta reda på varför.

Det är just här många marknadsförare börjar göra misstag. Antingen gasar de på ännu mer, med fler budskap i fler kanaler osv. Men att göra mer av någonting som inte fungerar hjälper inte. Andra får panik och börjar rycka i flera trådar samtidigt och justera allt de kommer åt. Det resulterar i stället i att det inte går att dra några slutsatser av åtgärderna. Man kan till exempel se att engagemanget ökade efter att ett tiotal förändringar gjorts, men det blir omöjligt att se exakt vilken av dem som ligger bakom ökningen. Vilket problem var det vi fixade egentligen?

Det som krävs i det här läget är en helhetsbild och en metodisk elimineringsprocess som tittar på de vanligaste problemen inom marknadsföring. Ligger problemet i budskapet, kanalerna, positioneringen eller någon annanstans? För att kunna hitta det behöver du börja från början och arbeta dig vidare.

  • Till att börja med, var ni oklara i början med hur ni positionerade er produkt? Märker ni av en förvirring hos er målgrupp om vad produkten handlar om, eller vad den kan göra för dem? Får ni många frågor? Ingen vill lägga sin tid och uppmärksamhet på något som inte känns relevant för dem.
  • Ligger inte problemet där är det dags att titta på innehållet ni använder er av. Levererar ni det i rätt format? Föredrar er målgrupp video? Vet ni redan om att video är rätt format, men har ni gjort era klipp för långa? Är detaljerade texter rätt format, men tappar ni vissa läsare för att det inte finns någon sammanfattning i början?
  • Är budskapet i rätt format är det dags att gå vidare och titta på vilka kanaler ni använder. Når ni ut till er målgrupp i de kanaler ni har valt? Facebook och Instagram har en enorm räckvidd, men är det inte på LinkedIn er målgrupp finns om ni har en B2B SaaS-produkt? Är Google Ads verkligen effektivt om er målgrupp inte aktivt letar efter den typ av lösning ni erbjuder? Sätt dig i din målgrupps sits och försök tänka som de gör. Kort och gott, försök att ta till dig helheten och se den ur målgruppens perspektiv. Välj format och kanal efter deras preferenser.
  • Det kan också handla om tidpunkten. Du använder rätt kanal, men inte vid det tillfälle din målgrupp använder den.
  • Problemet kan också ligga i en detalj i hur ni distribuerar innehållet. Det har hänt att kampanjer fallit på att de leads kampanjen skapade skickats till en felaktig e‑postadress. Kontrollera att nyhetsbrev, utskick och liknande har satts upp på rätt sätt och att kontaktformulär fungerar. Se också till att navigeringen är intuitiv och att landningssidor och liknande laddar som de ska. Går det trögt att ta sig vidare kan ni tappa många lovande men otåliga leads.

Det går heller inte att komma ifrån att problemet kan ligga i själva produkten. Har det tillkommit nya konkurrenter som har mer att erbjuda? Eller har förväntningarna och kraven hos användarna ökat? Kanske har prisbilden på marknaden ändrats och gjort er till ett dyrare alternativ? Hittar du inte problemet någon annanstans kan det bero på att ni behöver uppdatera ert erbjudande. Men var än problemet finns så låter den holistiska problemhanteringen som metodik dig att hitta fram till det. På så sätt går det lättare att justera det som krävs för att få det att fungera.

Vänd på processen för att optimera din marknadsföring

En annan utmaning för marknadsföringen är när det fungerar och går bra. Hur kan det då vara en utmaning? Jo, därför att det finns bra och dåliga sätt att förvalta framgångar. Bland de mindre lyckade sätten hör till exempel att luta sig tillbaka och inte göra någonting alls när marknadsföringen fungerar. Eller att bli framgångsrusig och börja göra mer av allt på ännu fler ställen. Det här är dåliga strategier eftersom det inte leder till att ni analyserar vad som fungerar och varför. Utan den insikten kan ni inte utveckla det ni gör bra, eller replikera och skala upp det.

För att få insikter i vad som verkligen ger bra resultat i dina marknadsföringsinsatser kan du använda samma taktik som när du letar efter problem. Fast i omvänd ordning. Börja i det som fungerar och arbeta dig bakåt mot de faktorer som bidrar till framgångarna.

Titta först på vilka det är som konverterar och blir nöjda kunder. Hur ser demografin ut? Hur ser deras företag, verklighet och utmaningar ut? På vilket sätt matchar er lösning deras problem? Gå sen vidare till hur deras resa fram till er ser ut. Vilket innehåll fick dem att engagera sig. I vilken kanal och vid vilket tillfälle? Vilket format föredrar de? Vid vilken punkt konverterade de?

Den här metodiska analysen av helheten i marknadsföringen ger dig insikter i exakt hur er idealkund ser ut så att du kan attrahera fler sådana kunder. Det låter dig också veta exakt vad som fick dem att konvertera så att du kan lägga kraft och resurser på det som bevisligen leder till resultat. Det låter din marknadsavdelning arbeta mycket mer effektivt och resultatinriktat så att den blir ännu bättre på det ni redan gör bra.

En holistisk problemhantering med en metodisk process hjälper er att se skillnaden på en dålig idé och en bra idé som inte genomförs på rätt sätt. På så sätt kommer ni snabbare kunna fixa det som inte fungerar. Den kan också lyfta fram det som ni gör bäst så att ni kan fokusera på det och få fler kunder. Så var metodisk. Din marknadsföring har allt att vinna på det.

Vill du utveckla din marknadsavdelning med drivna och kreativa problemlösare som gör er effektivare och som hjälper till att ge er fler kunder? Closers är specialiserade på att rekrytera de rätta talangerna till sälj och marknad. Kontakta oss!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Fractional leadership and interim management
  • Uncategorized
Den växande trenden inom interim management: Fractional Leadership

Under de senaste åren har Fractional Leadership, fraktionellt ledarskap, blivit en alltmer populär lösning för startups och mindre företag som söker högkvalitativt ledarskap utan att ta sig an de höga kostnader det innebär att anställa C-suite-ledare på heltid. Denna modell erbjuder en flexibel och kostnadseffektiv lösning som tidigare var reserverad för storbolag, men som nu blir tillgänglig för mindre bolag, startups och entreprenörer.

Läs mer
  • Sälj
Säljchefens främsta utmaningar

I en volatil, och ibland till och med oberäknelig, affärsvärld står säljchefer inför en rad utmaningar som kräver både skicklighet och anpassningsförmåga. Att leda ett framgångsrikt säljteam handlar inte bara om att sätta mål och följa upp resultat. Moderna säljchefer måste navigera genom komplexa marknadsförhållanden, hantera teknologiska förändringar och samtidigt utveckla sina team (och sig själva) för att möta kundernas ständigt växlande behov. I denna artikel utforskar vi de främsta utmaningarna som dagens säljchefer står inför, med särskilt fokus på utveckling av säljchefsrollen.

Läs mer
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer