kunskapsbank

EKEN Financings unika idé fick toppkandidaterna att våga bryta upp från sina trygga tjänster

Hur lyckas ett startup-bolag med en ny och unik affärsidé attrahera den speciella kompetens som krävs för att lyfta? EKEN Financing erbjuder bolag att investera i högkvalitativa kolkrediter i svensk skog med omedelbar klimateffekt. En tjänst som kräver en unik affärskompetens där både skogskunskaper, trovärdighet och entreprenörskap väger tungt. Med Closers hjälp lyckades EKEN Financing inte bara hitta precis rätt kandidater. De lyckades även attrahera dem att gå från trygga anställningar till att våga ta sig an en startup med alla risker det kan innebära. Så här gick det till.

Önskemålet: Affärsfokuserade visionärer som vågar ta steget mot någonting helt nytt

EKEN Financing är en unik organisation i skärningspunkten mellan skogsindustri, finans, klimatvetenskap och företag som vill få ned sitt klimatavtryck. Bolagets affärsidé ligger i framkanten av nya värdeskapande affärsmodeller inom skogsnäringen. Deras marknadsbaserade lösning erbjuder företag anslutna till Science Based Targets initiative (SBTi) möjlighet att investera i certifierade svenska kolkrediter med omedelbar klimatpåverkan, där intäkterna används till att ersätta skogsägare för att skjuta upp avverkningar och våga investera i att förbättra skogsbruket. 

För grundarna Kasper Bengtsson och Erik Ottoson stod det klart att de snabbt behövde få in rätt nyckelkompetenser för att kommersialisera bolaget och börja bygga långsiktiga samarbeten med kunderna. Erik, som är VD för EKEN Financing, uttrycker det så här: ”För att komma i gång rent praktiskt med vår idé behövde vi kandidater som har skogskompetens, försäljningserfarenhet och entreprenörskänsla. Då det är roller som kräver mycket erfarenhet och kompetens handlade det om yrkeserfarna kandidater som även hade modet och nyfikenheten att ge sig ut på en ny resa.”

Efter att ha insett att de saknade både tid och kunskap att utföra rekryteringen själva, letade EKEN Financing efter en rekryteringsbyrå som förstår utmaningen för mindre bolag och uppsökande mot kandidatmarknaden. Att valet föll på Closers motiverar Erik så här: ”Closers är inriktade mot försäljning och även mot innovativa företag av vår storlek och i vår situation. Vi pratade med Jonas Eriksson som är senior konsult och headhunter på Closers. Han hade en förståelse för våra behov som andra rekryteringskonsulter vi mött inte hade. Vi kom i gång direkt och han presenterade kvalificerade kandidater som matchade kravprofilen.”

Utifrån de utvalda kandidaterna kunde EKEN Financing snart anställa Mårten Mattsson som Forest Lead och Per Forssberg som Sales Lead. Kompetenta och erfarna personer som blev så intresserade av EKENs unika idé att de båda vågade lämna sina trygga fasta anställningar för att revolutionera skogsindustrin och inleda ett skifte i branschen.

En möjlighet att bidra, utmana branschen och göra skillnad

EKEN Financing är det första bolaget i Sverige som erbjuder bolag anslutna till SBTi att investera i projekt som möjliggör att svensk avverkningsmogen skog får växa längre. En unik tjänst som kräver unika egenskaper i sin försäljning. ”Vi har en tydlig målgrupp där det krävs ordning och reda, trygghet och trovärdighet. Det handlar om långa avtal med kund och minst 30-åriga skogsaffärer.” säger Erik. ”I vår kravprofil sökte vi efter visionärer med skogskompetens som kan driva långsiktiga affärer mot väldigt kompetenta köpare.”

Ett inte helt enkelt uppdrag. Trots det lyckades Closers hitta just de nyckelspelare som EKEN behövde.

En av dessa visionärer är Mårten Mattsson som rekryterades för tjänsten Forest Lead. Mårten har ett långt yrkesliv inom skogsbranschen bakom sig. Hos Mellanskog har Mårten arbetat med allt från rådgivning och virkesaffärer till att vara virkesområdeschef för hela Uppland och senare ansvarig för Mellanskogs försäljning av timmer till sågverken. Mårten var till att börja med inte inne på att bryta upp från sin dåvarande position, men EKENs affärsidé i kombination med Closers uppvaktning fick honom att tänka om. ”Jag hade inga tankar på att byta jobb, men det kostar ingenting att lyssna så jag gick med på att träffa först Jonas sen Erik och Kasper på EKEN. Då såg jag att det här var någonting spännande och en möjlighet att få göra mitt jobb på ett annat sätt. Att kunna arbeta mer offensivt kring de stora problem vi står inför i stället för att vara defensiv som i mina tidigare roller. Det var många pusselbitar som föll på plats, även privat, och till slut kom jag fram till att det var rätt tillfälle att anta utmaningen. Jag fick ett stort förtroende för Erik och Kasper och deras affärsidé. Jag kände snabbt att här kan jag bidra med min vana att göra affärer med skogsägare av alla storlekar och få saker att hända med en gång. Jag har bara jobbat några månader, men det känns som om jag har varit med mycket längre.” säger Mårten engagerat.

Per Forssberg gjorde en liknande resa. Med en lång yrkeserfarenhet från bankvärlden där han under många år arbetat med bland annat finansiell rådgivning och varit Senior Account Manager valde han att våga gå från sin trygga position som affärsrådgivare för skog och lantbruk på Handelsbanken till att bli Sales Lead hos EKEN Financing. ”Jag var inte inställd på att byta jobb men Jonas på Closers kontaktade mig om uppdraget som jag fann intresse i och kunde bidra. Efter att ha träffat Erik och Kasper på EKEN bestämde jag mig på stående fot för att jag var intresserad av arbetsbeskrivningen och företaget. Jag har alltid haft en passion för skog, och med min ekonomiska bakgrund kan jag nu arbeta med att hjälpa skog att växa och företag att bli klimatneutrala. Eken är ett otroligt intressant företag med en mycket intressant affärsidé. Jag tycker att rollen som Sales Lead är spännande och har roliga utmaningar. Jag ser verkligen fram mot denna resa.” säger Per.

Ärlighet och fingertoppskänsla i rekryteringsprocessen

Erik Ottoson på EKEN är medveten om utmaningen i att lämna en trygg position i en traditionell miljö, till att gå till en liten organisation med nya idéer. ”Det blir en läroresa. Det är en ny marknad och tjänsten vi erbjuder är en ny verklighet. Köpsituationen är ny. Det är ingen enkel resa att börja göra nya saker, men det är väldigt häftigt att få vara med om.” säger han.

Erik är också på det klara med att han inte kunnat hitta rätt kandidater på egen hand. ”På kundsidan är det en ny marknad och en komplex process. Det viktigaste var att det blev kandidater som kunde ge trovärdighet mot kundsidan. Vi hade inte kunnat nå eller attrahera de här kandidaterna själva och den här typ av kandidater söker sällan eller aldrig aktivt nytt jobb. Vi hade inte en chans att göra det som Closers har gjort åt oss. Det är väldigt bra jobbat av dem.” Erik uppskattar också ärligheten i processen med Closers: ”När jag ville agera på ett sätt som inte skulle ha gynnat processen var Jonas tydlig med det, samt öppen om hur han hade tänkt och varför. Han hade fingertoppskänsla för hur han skulle hantera mig som beställare” skrattar Erik.

Även Per och Mårten är väldigt nöjda med processen och hur Closers höll kontakten med dem. ”Jonas på Closers har haft bra fingertoppskänsla att hålla mig varm. Det kan vara svårt för en arbetsgivare att hålla ett antal väntande kandidater varma samtidigt som man ska sköta sin verksamhet. Det kan gå flera veckor och då kallnar kandidaterna. Jag hade förmodligen kallnat om inte Jonas hade hållit kontakten som han gjorde. Det var han väldigt bra på. Den förmågan har jag inte stött på hos några andra rekryterare.” säger Mårten. Kontakten med Closers var även avgörande för att Mårten skulle våga ta steget och pröva någonting nytt: ”Jag kände att Jonas var genuint angelägen om att det skulle bli bra för mig. Han jobbade inte bara för att Eken skulle få en bra kandidat.” Per håller med: ”Under hela processen från första approach till signering har jag haft tät dialog med Jonas och alltid känt att jag vet var i stegen jag befunnit mig.”

Jonas Eriksson, ansvarig Headhunter inom Greentech menar att EKEN Financing med sin unika idé är en helt rätt kund för Closers. ”Med god erfarenhet, kunskap och förståelse för Greentech-marknaden ser vi att EKEN Financing erbjuder en unik lösning och står för något av ett paradigmskifte på marknaden och därför kommer att bli en avgörande partner för företag anslutna till SBTi (Science Based Target iniative) och för skogsägare.” Jonas ser också att EKEN Financing kommer att spela en viktig roll i den gröna omställningen och för framtida generationer. ”Det är ett nöje och privilegium att få vara en del av Ekens framtida resa och det är med stolthet som vi representerar EKEN som bolag” menar Jonas.

För EKEN Financing är det här bara början. Med kombinationen av erfarenheter från traditionell kompetent skogsverksamhet och entreprenörskap är bolaget nu redo att gasa på och växa. En tillväxtresa där Closers kan fortsätta att hjälpa till. ”Closers är ett bollplank för framtiden där vi får feedback på våra tankar” säger Erik, ”Vi är ett bolag som kommer att växa. Nu vet Closers vilka vi är och vad vi behöver. När vi är redo att gasa så har vi redan en partner med en process för att få in rätt kompetens. Det gör oss snabbfotade och vi kan komma till skott snabbt” säger han.

Erik påpekar även hur viktigt det är med ett kompetensflöde mellan det traditionella och det nya i dessa tider: ”Vi befinner oss i en väldigt föränderlig värld. Det är viktigt att det finns ett fungerande kompetensflöde mellan de etablerade befintliga industrierna och det nya som kommer. Vi är tacksamma för att Closers har hjälpt oss med det.”

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Kvinnlig marknadschef med 2 kollegor framför
  • Interim
  • Marknadsföring
Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

Läs mer
Kvinna och man i soffa som har möte
  • Chefsrekrytering
  • Interim
  • Marknadsföring
Vad kostar en interim chefsrekrytering inom marknadsföring?

Att ta in en interimschef för verksamhetens marknadsföring är ett effektivt sätt att få in särskild kompetens och erfarenhet, som snabbt kan gå in och lösa marknadsavdelningens utmaningar. Expertkunskap kommer dock med en prislapp. Så vad beror den kostnaden på? Och vad får du för pengarna när du väljer en interim chefsrekrytering för marknadsföringen? Att välja interim är kostnadseffektivt i längden när du ser till vad interimschefen tillför i form av besparingar, högre effektivitet och konkurrensfördelar. Så här ska du räkna för att se värdet av en interim lösning.

Läs mer
2 personer med dator i knät i soffa
  • Chefsrekrytering
  • Rekrytering
  • Sälj
Rekrytera säljchef – så får du rätt matchning

Det räcker inte bara med att rekrytera en bra säljchef. Ni behöver rekrytera en säljchef som är bra för just ert företag och era mål. Ni behöver utöver kompetens och erfarenhet även se till viktiga faktorer som kulturell matchning, potential, egenskaper som passar för era mål m.m. Här presenterar vi rekryteringstipsen som hjälper er att hitta rätt säljchef för just er verksamhet.

Läs mer
Interim manlig chef inom sälj med kollega i bakgrunden
  • Chefsrekrytering
  • Marknadsföring
  • Sälj
Fördelarna med att outsourca chefsrekryteringen inom sälj och marknad

Det finns flera fördelar med att outsourca chefsrekryteringen inom sälj och marknad. Till att börja med så får ni en snabb och mer kostnadseffektiv rekryteringsprocess. Att samarbeta med professionella rekryterare leder dessutom till att ni når fler och bättre kandidater. Inte minst de attraktiva passiva kandidaterna. Ni kan även få nya insikter som ger er bättre sälj- och marknadschefer. Här är de främsta fördelarna med att ta in hjälp när ni ska rekrytera chefer inom sälj och marknad.

Läs mer
manlig säljchef i möte
  • Interim
  • Sälj
Fördelar med en interim säljchef

Med en interim försäljningschef kan ni snabbt få den erfarenhet och specialistkompetens er organisation behöver för att utvecklas. Att hyra in en interim säljchef är även ett smidigt sätt att få nödvändig kompetens på plats under tiden ni rekryterar en ny säljchef. Och det finns ytterligare fördelar. Här får du ta del av fler fördelar med att hyra in den säljledare som krävs för att hantera en viss situation, samt hur ni kan stärka er säljorganisation med en interim säljchef.

Läs mer
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer