kunskapsbank

EKEN Financings unika idé fick toppkandidaterna att våga bryta upp från sina trygga tjänster

Hur lyckas ett startup-bolag med en ny och unik affärsidé attrahera den speciella kompetens som krävs för att lyfta? EKEN Financing erbjuder bolag att investera i högkvalitativa kolkrediter i svensk skog med omedelbar klimateffekt. En tjänst som kräver en unik affärskompetens där både skogskunskaper, trovärdighet och entreprenörskap väger tungt. Med Closers hjälp lyckades EKEN Financing inte bara hitta precis rätt kandidater. De lyckades även attrahera dem att gå från trygga anställningar till att våga ta sig an en startup med alla risker det kan innebära. Så här gick det till.

Önskemålet: Affärsfokuserade visionärer som vågar ta steget mot någonting helt nytt

EKEN Financing är en unik organisation i skärningspunkten mellan skogsindustri, finans, klimatvetenskap och företag som vill få ned sitt klimatavtryck. Bolagets affärsidé ligger i framkanten av nya värdeskapande affärsmodeller inom skogsnäringen. Deras marknadsbaserade lösning erbjuder företag anslutna till Science Based Targets initiative (SBTi) möjlighet att investera i certifierade svenska kolkrediter med omedelbar klimatpåverkan, där intäkterna används till att ersätta skogsägare för att skjuta upp avverkningar och våga investera i att förbättra skogsbruket. 

För grundarna Kasper Bengtsson och Erik Ottoson stod det klart att de snabbt behövde få in rätt nyckelkompetenser för att kommersialisera bolaget och börja bygga långsiktiga samarbeten med kunderna. Erik, som är VD för EKEN Financing, uttrycker det så här: ”För att komma i gång rent praktiskt med vår idé behövde vi kandidater som har skogskompetens, försäljningserfarenhet och entreprenörskänsla. Då det är roller som kräver mycket erfarenhet och kompetens handlade det om yrkeserfarna kandidater som även hade modet och nyfikenheten att ge sig ut på en ny resa.”

Efter att ha insett att de saknade både tid och kunskap att utföra rekryteringen själva, letade EKEN Financing efter en rekryteringsbyrå som förstår utmaningen för mindre bolag och uppsökande mot kandidatmarknaden. Att valet föll på Closers motiverar Erik så här: ”Closers är inriktade mot försäljning och även mot innovativa företag av vår storlek och i vår situation. Vi pratade med Jonas Eriksson som är senior konsult och headhunter på Closers. Han hade en förståelse för våra behov som andra rekryteringskonsulter vi mött inte hade. Vi kom i gång direkt och han presenterade kvalificerade kandidater som matchade kravprofilen.”

Utifrån de utvalda kandidaterna kunde EKEN Financing snart anställa Mårten Mattsson som Forest Lead och Per Forssberg som Sales Lead. Kompetenta och erfarna personer som blev så intresserade av EKENs unika idé att de båda vågade lämna sina trygga fasta anställningar för att revolutionera skogsindustrin och inleda ett skifte i branschen.

En möjlighet att bidra, utmana branschen och göra skillnad

EKEN Financing är det första bolaget i Sverige som erbjuder bolag anslutna till SBTi att investera i projekt som möjliggör att svensk avverkningsmogen skog får växa längre. En unik tjänst som kräver unika egenskaper i sin försäljning. ”Vi har en tydlig målgrupp där det krävs ordning och reda, trygghet och trovärdighet. Det handlar om långa avtal med kund och minst 30-åriga skogsaffärer.” säger Erik. ”I vår kravprofil sökte vi efter visionärer med skogskompetens som kan driva långsiktiga affärer mot väldigt kompetenta köpare.”

Ett inte helt enkelt uppdrag. Trots det lyckades Closers hitta just de nyckelspelare som EKEN behövde.

En av dessa visionärer är Mårten Mattsson som rekryterades för tjänsten Forest Lead. Mårten har ett långt yrkesliv inom skogsbranschen bakom sig. Hos Mellanskog har Mårten arbetat med allt från rådgivning och virkesaffärer till att vara virkesområdeschef för hela Uppland och senare ansvarig för Mellanskogs försäljning av timmer till sågverken. Mårten var till att börja med inte inne på att bryta upp från sin dåvarande position, men EKENs affärsidé i kombination med Closers uppvaktning fick honom att tänka om. ”Jag hade inga tankar på att byta jobb, men det kostar ingenting att lyssna så jag gick med på att träffa först Jonas sen Erik och Kasper på EKEN. Då såg jag att det här var någonting spännande och en möjlighet att få göra mitt jobb på ett annat sätt. Att kunna arbeta mer offensivt kring de stora problem vi står inför i stället för att vara defensiv som i mina tidigare roller. Det var många pusselbitar som föll på plats, även privat, och till slut kom jag fram till att det var rätt tillfälle att anta utmaningen. Jag fick ett stort förtroende för Erik och Kasper och deras affärsidé. Jag kände snabbt att här kan jag bidra med min vana att göra affärer med skogsägare av alla storlekar och få saker att hända med en gång. Jag har bara jobbat några månader, men det känns som om jag har varit med mycket längre.” säger Mårten engagerat.

Per Forssberg gjorde en liknande resa. Med en lång yrkeserfarenhet från bankvärlden där han under många år arbetat med bland annat finansiell rådgivning och varit Senior Account Manager valde han att våga gå från sin trygga position som affärsrådgivare för skog och lantbruk på Handelsbanken till att bli Sales Lead hos EKEN Financing. ”Jag var inte inställd på att byta jobb men Jonas på Closers kontaktade mig om uppdraget som jag fann intresse i och kunde bidra. Efter att ha träffat Erik och Kasper på EKEN bestämde jag mig på stående fot för att jag var intresserad av arbetsbeskrivningen och företaget. Jag har alltid haft en passion för skog, och med min ekonomiska bakgrund kan jag nu arbeta med att hjälpa skog att växa och företag att bli klimatneutrala. Eken är ett otroligt intressant företag med en mycket intressant affärsidé. Jag tycker att rollen som Sales Lead är spännande och har roliga utmaningar. Jag ser verkligen fram mot denna resa.” säger Per.

Ärlighet och fingertoppskänsla i rekryteringsprocessen

Erik Ottoson på EKEN är medveten om utmaningen i att lämna en trygg position i en traditionell miljö, till att gå till en liten organisation med nya idéer. ”Det blir en läroresa. Det är en ny marknad och tjänsten vi erbjuder är en ny verklighet. Köpsituationen är ny. Det är ingen enkel resa att börja göra nya saker, men det är väldigt häftigt att få vara med om.” säger han.

Erik är också på det klara med att han inte kunnat hitta rätt kandidater på egen hand. ”På kundsidan är det en ny marknad och en komplex process. Det viktigaste var att det blev kandidater som kunde ge trovärdighet mot kundsidan. Vi hade inte kunnat nå eller attrahera de här kandidaterna själva och den här typ av kandidater söker sällan eller aldrig aktivt nytt jobb. Vi hade inte en chans att göra det som Closers har gjort åt oss. Det är väldigt bra jobbat av dem.” Erik uppskattar också ärligheten i processen med Closers: ”När jag ville agera på ett sätt som inte skulle ha gynnat processen var Jonas tydlig med det, samt öppen om hur han hade tänkt och varför. Han hade fingertoppskänsla för hur han skulle hantera mig som beställare” skrattar Erik.

Även Per och Mårten är väldigt nöjda med processen och hur Closers höll kontakten med dem. ”Jonas på Closers har haft bra fingertoppskänsla att hålla mig varm. Det kan vara svårt för en arbetsgivare att hålla ett antal väntande kandidater varma samtidigt som man ska sköta sin verksamhet. Det kan gå flera veckor och då kallnar kandidaterna. Jag hade förmodligen kallnat om inte Jonas hade hållit kontakten som han gjorde. Det var han väldigt bra på. Den förmågan har jag inte stött på hos några andra rekryterare.” säger Mårten. Kontakten med Closers var även avgörande för att Mårten skulle våga ta steget och pröva någonting nytt: ”Jag kände att Jonas var genuint angelägen om att det skulle bli bra för mig. Han jobbade inte bara för att Eken skulle få en bra kandidat.” Per håller med: ”Under hela processen från första approach till signering har jag haft tät dialog med Jonas och alltid känt att jag vet var i stegen jag befunnit mig.”

Jonas Eriksson, ansvarig Headhunter inom Greentech menar att EKEN Financing med sin unika idé är en helt rätt kund för Closers. ”Med god erfarenhet, kunskap och förståelse för Greentech-marknaden ser vi att EKEN Financing erbjuder en unik lösning och står för något av ett paradigmskifte på marknaden och därför kommer att bli en avgörande partner för företag anslutna till SBTi (Science Based Target iniative) och för skogsägare.” Jonas ser också att EKEN Financing kommer att spela en viktig roll i den gröna omställningen och för framtida generationer. ”Det är ett nöje och privilegium att få vara en del av Ekens framtida resa och det är med stolthet som vi representerar EKEN som bolag” menar Jonas.

För EKEN Financing är det här bara början. Med kombinationen av erfarenheter från traditionell kompetent skogsverksamhet och entreprenörskap är bolaget nu redo att gasa på och växa. En tillväxtresa där Closers kan fortsätta att hjälpa till. ”Closers är ett bollplank för framtiden där vi får feedback på våra tankar” säger Erik, ”Vi är ett bolag som kommer att växa. Nu vet Closers vilka vi är och vad vi behöver. När vi är redo att gasa så har vi redan en partner med en process för att få in rätt kompetens. Det gör oss snabbfotade och vi kan komma till skott snabbt” säger han.

Erik påpekar även hur viktigt det är med ett kompetensflöde mellan det traditionella och det nya i dessa tider: ”Vi befinner oss i en väldigt föränderlig värld. Det är viktigt att det finns ett fungerande kompetensflöde mellan de etablerade befintliga industrierna och det nya som kommer. Vi är tacksamma för att Closers har hjälpt oss med det.”

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
En kvinnlig kollega med läsplatta, tillsammans med en manlig och kvinnlig kollega som står och pratar
  • Sälj
AI för att stötta säljare och SDR i sitt dagliga arbete

AI är ett smart verktyg för att effektivisera tidsödande processer och för att analysera data som visar var de bästa affärerna finns. Så här kan du som säljare eller SDR använda AI-verktyg för att arbeta effektivare i din vardag och få datadrivna insikter i vilka potentiella kunder som har bäst chans att konvertera. Så att du kan överträffa dina resultat.

Läs mer
Kvinnlig cmo som sitter med sin laptop på kontor
  • Marknadsföring
Vad krävs för att lyckas i rollen som CMO på en digital marknad?

Dagens marknadsföring blir allt mer digitaliserad och teknikorienterad. Det här ställer fler och nya krav på CMO-rollen. Vad behöver en modern marknadschef egentligen vara bra på? Vilka förmågor och kompetenser krävs för att lyckas med dagens datadrivna marknadsföring? Handlar det bara om att analysera data och digitalisera marknadsföringsinsatserna? Eller behövs det fortfarande en känsla för kreativitet och god storytelling? Här får du svaret på vad dagens CMO behöver för att lyckas.

Läs mer
Kollegor på en startup som sitter i möte
  • Sälj
Så här tar du dig igenom Valley of Death när du skalar upp din SaaS-startup

SaaS-startups inom B2B ställs inför många utmaningar under sin tillväxtresa. Det är långt ifrån alla som klarar av att navigera fallgroparna som dyker upp när det är dags att skala upp verksamheten. De här svåra faserna under tillväxtresan kallas för Valley of Death. Här får du reda på vilka utmaningar din SaaS-startup kommer att ställas inför under sin resa, vilka de vanligaste fallgroparna är, samt hur du tar dig förbi dem så att ditt företag kan bli framgångsrikt.

Läs mer
Säljchef som leder sitt team
  • Sälj
Självledarskap för säljchefen

Ska du som säljchef kunna leda andra behöver du först kunna leda dig själv. Självledarskap bygger på självmedvetenhet, målsättningar, kunskap och andra utvecklingsområden. När du utvecklar dig själv som ledare kan du också inspirera andra till utveckling, vilket leder vidare till bättre resultat. Här är principerna inom självledarskap som gör dig till en bättre och mer framgångsrik säljchef.

Läs mer
Säljare som står i fönster i telefon
  • Sälj
Utmaningarna dagens säljare står inför

Snabba förändringar leder till nya utmaningar för dig som säljare. I dag behöver du vara redo att tackla allt från krav på en personligare köpresa till brist på högkvalitativa leads och långa säljcykler som involverar flera beslutsfattare. Här får du veta vilka som är de vanligaste utmaningarna för säljare 2024, och hur du kan vända dem till möjligheter så att du kan överträffa dina försäljningsmål.

Läs mer
Sälj och marknad som jobbar tillsammans
  • Marknadsföring
  • Sälj
Sales- och marketing alignment – så skapar ni fler affärer med smarketing

Ett närmare samarbete mellan sälj och marknad leder till bättre strategier och starkare affärsresultat. Bland annat genom att det blir lättare att kvalificera leads och att dela viktiga insikter. Men det kan vara en utmaning att få två avdelningar med olika uppgifter och arbetssätt att samarbeta effektivt. Här är de många fördelarna med att förena sälj och marknad i en gemensam smarketing-strategi, och hur ni lyckas maximera det samarbetet.

Läs mer