kunskapsbank

Så gick Qbricks rekryteringsprocess från totalt mörker till succé

Videoplattformsbolaget Qbrick hade problem med att hitta rätt personer för att förstärka sitt säljteam. När de tog hjälp av Closers gick rekryteringsprocessen från ett mörker utan resultat till att kunna anställa hett eftertraktade talanger som mötte kravprofilen. Här är exemplet på hur viktigt det är att förstå sälj för att kunna rekrytera rätt säljare.

För videoplattformsbolaget Qbrick är det oerhört viktigt att ha rätt personer i sitt säljteam. De första försöken med att ta hjälp utifrån med rekryteringsprocessen resulterade i få kandidater som dessutom inte höll måttet. Men när Qbrick tog hjälp av Closers gick processen från en mörk resa till ett mycket lyckat resultat där eftertraktade talanger tillsatte rollerna. Så här gick den resan mot ljuset och rätt säljare till.

 

Vikten av att förstå behoven och kunna leverera unika kandidater

Qbrick har sedan de grundades 1999 tillhandahållit videolösningar online till både statliga organisationer samt några av de största bolagen i Norden. Qbrick erbjuder sina kunder en rad olika videotjänster online så som livestreaming, AI-driven automatiserad undertextning och interaktiv editering för ökat engagemang och konvertering. Henrik Landin är försäljningschef på Qbrick och har bland annat som uppdrag att hjälpa bolaget att vinna marknadsandelar och öka försäljningen. Så här säger Henrik om sitt uppdrag:
”Vi har haft en säljkraft i bolaget men inte en traditionell säljorganisation. Vi behövde förstärka teamet genom att skapa en klassisk SaaS-säljorganisation som blir loket som drar försäljningen.”
Efter mindre lyckade försök att rekrytera rätt talanger för det här valde Qbrick att vända sig till Closers för att få hjälp med rekryteringsprocessen. Något som har resulterat i att Qbrick nu har förstärkt sitt team med två drivna Account Executives för uppsökande försäljning, och rekryteringen av en Head of Customer Success är snart i slutskede.

 

För säljchefen Henrik är det oerhört viktigt att ett rekryteringsbolag verkligen förstår behoven och kan leverera rätt kandidater.
”Det här handlar om roller som ska stå för en stor del av bolagets omsättning, det finns inget utrymme för att det blir fel. Vi har mött rekryteringsbolag som är bra på att sälja sina tjänster men inte på att leverera. Det måste finnas en förståelse för hur viktigt det är med rätt kandidater. De ska kunna leverera kandidater som jag inte hade kunnat nå själv.” säger han.

 

Att Qbrick valde Closers som partner i den här processen beror främst på två saker enligt Henrik. Den ena är att det tar oerhört mycket tid att rekrytera själv och att hans uppdrag som säljchef är att driva säljteam, inte att rekrytera säljare. Det andra är att Closers kan nå kandidater som han inte själv kan hitta.
”För att få personer av den kaliber som krävs för de här rollerna behövs en uppsökande process. De kommer inte till dig. Closers har redan den här typen av personer knutna till sig i sitt nätverk, eller vet var de finns.”

 

Enligt Henrik är det dessutom viktigt att ett rekryteringsbolag kan sälja in möjligheten till kandidaterna.
”Det krävs ett förtroendekapital för att kunna närma sig någon som redan sitter på rätt roll och presentera Qbrick som bolag på ett attraktivt sätt. Det är något som nog inte ens jag som arbetar här skulle kunna göra … att säga till de här attraktiva talangerna som redan har ett jobb att det här är ett bolag och en möjlighet ni verkligen borde titta på. Closers kommer dels åt kandidater som jag inte skulle komma åt via annonsering, dels kan de sälja in möjligheten bättre än vad jag kan.”

 

Säljare vet hur man rekryterar säljare

Att Closers är uppbyggt på folk som själva har en säljbakgrund har också varit avgörande för Qbrick.
”Har du ett bolag med en viss inriktning, som fintech eller SaaS, och har ett sälj där det behövs en särskild behovsanalys så känns det rätt lugnande att kunna vända sig till ett rekryteringsbolag som har sälj i blodet och som förstår utmaningarna och mina behov. De som kan sälj vet hur viktigt det är att leverera ett bra värde till bolag.” säger Henrik. ”Closers har säljbakgrund och förstår sälj. De förstår min förväntansbild och pratar mitt språk. Det leder till en bra dialog och en snabb förståelse för vad det är vi vill uppnå. Till exempel att vi på Qbrick vill ha en långsiktig relation med alla våra anställda. Closers har dessutom en unik insikt i vad som lockar säljare och vad som motiverar och sporrar dem. Vi behöver inte bara hitta rätt personer, de ska även övertygas om att det här är en bra möjlighet för dem.”

 

Förutom en bra och tydlig dialog och en snabb förståelse för vad exakt Qbrick är ute efter uppskattar Henrik även att Closers har ett tydligt fokus på kravprofilen.
”Jag har alltid gillat Closers arbetsprocess med en tydlig kravprofil. Det kräver mer från mig i min roll att komma med input som arbetsbeskrivning, vad bolaget gör, vår mission och vision med mera Det är bra även för mig eftersom det får mig att verkligen tänka till kring vad vi behöver för att utvecklas och hjälper mig att kunna sätta ord på Qbricks behov. Det gör att vi blir mer samspelta kring vad som förväntas och vad som kommer att ske.” säger Henrik.

 

Att ha gått från få kandidater som dessutom inte mötte Qbricks behov till att bli presenterad kandidater som inte bara matchade kravprofilen utan även var extremt eftertraktade (en av de kandidater som fick jobbet hade redan fem jobberbjudanden att välja mellan) har fått Qbrick att vilja fortsätta samarbetet.
”Det är naturligt för oss att jobba vidare med Closers. De förstår våra behov och vet var de ska leta i sina nätverk. Det blir mycket smidigare att fortsätta jobba med samma partner.” avslutar Henrik.

 

Kontakta oss

Behöver ni också stärka er säljorganisation och är i behov av en rekryteringspartner? Kontakta oss på Closers så hjälper vi er att hitta rätt kandidat.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer