kunskapsbank

Självledarskap för säljchefen

Ska du som säljchef kunna leda andra behöver du först kunna leda dig själv. Självledarskap bygger på självmedvetenhet, målsättningar, kunskap och andra utvecklingsområden. När du utvecklar dig själv som ledare kan du också inspirera andra till utveckling, vilket leder vidare till bättre resultat. Här är principerna inom självledarskap som gör dig till en bättre och…

Hur ska du kunna leda andra om du inte kan leda dig själv? För att bli en lyckad säljchef som driver både dig själv och din säljavdelning mot nya mål och framgångar, behöver också ditt säljledarskap lyftas av ett självledarskap. Det vill säga hur du sätter ut riktningen för dig själv och ditt ledarskap, följer den och korrigerar den för att nå dina mål. Något som även kommer att stärka ditt säljteam och deras resultat. Här är vinsterna med självledarskap och principerna för hur du som säljchef kan leda dig själv mot bättre resultat.

Varför är självledarskap så värdefullt för säljchefer?

Säljchefen har en avgörande roll för att få sin avdelning att uppnå sina mål och för att skapa nya framgångar. Medan det finns ett stort fokus på hur du som säljchef kan leda andra, pratas det samtidigt mindre om hur du kan leda dig själv. Och det är faktiskt en nödvändighet för att du ska kunna både inspirera och utveckla ditt säljteam. Bland annat lyfter självledarskap fram betydelsen av personligt ansvar. När du som säljchef tar ansvar för dina beslut och handlingar skapar du inte bara trovärdighet inför dina säljare, du inspirerar också till en ansvarskultur där medlemmarna i ditt team tar ansvar för sina egna handlingar. Det leder i sin tur till ett större resultatfokus och att teamet blir mer engagerat i att nå sina mål. Ditt självledarskap inspirerar också till självförbättring. När du tar ansvar för ditt ledarskap och aktivt arbetar för att förbättra det genom att utöka både dina kunskaper och din självinsikt skapar du också en kultur av kontinuerligt lärande och utveckling.

Känslomässig intelligens – för starka relationer och effektiv kommunikation

En annan viktig aspekt av självledarskap är känslomässig intelligens. Självledarskap bygger mycket på självinsikt och förmågan att förstå sina egna känslor. Självmedvetenhet gör det lättare att hantera utmaningar och att kunna vara motståndskraftig och flexibel när det dyker upp motgångar och förändringar. Detta har blivit vardag i dagens dynamiska försäljningsvärld. Dessutom blir det lättare för dig och ditt team att hitta lösningar på utmaningar, utan att dras ned av motgångar. Det gör också att ni snabbare kan anpassa er efter nya omständigheter. Den känslomässiga intelligensen är också viktig för en så relationsfokuserad bransch som försäljning är, där det gäller att skapa förtroende och djupgående kommunikation. När du utvecklar din förmåga att bygga starka relationer och kommunicera effektivt utvecklar du också ditt team till att göra detsamma. Den utvecklingen är viktigare än någonsin för att skapa starka affärsrelationer och nöjda kunder.

Självledarskap gör det lättare för dig som säljchef att sätta just tydliga mål samt att utveckla bra strategier för att uppnå dem. Med klara mål och en tydlig väg mot målen kan du lättare engagera och leda ditt säljteam mot dem.

Principerna för självledarskap inom försäljning

Vad krävs det då för att leda sig själv? Förutom insikten att du hela tiden behöver utvecklas för att vara bra på det du gör bygger självledarskap på ett antal principer och kärnegenskaper. Vi ska gå igenom de viktigaste av dem – de som låter dig utveckla dig själv som säljchef.

  • Självmedvetenhet. Detta är grunden i självledarskap. När du blir medveten om dig själv kan du också förstå dina styrkor, brister och inom vilka områden du kan förbättra dig själv. En del av självmedvetenheten bygger på självkännedom. Det syftar i sin tur till att förstå egna värderingar och ambitioner så att du kan anpassa dina handlingar och fokusera på det som är meningsfullt för dig. Men självmedvetenhet går djupare än så. Den bygger på självreflektion och på att ta in feedback för att förstå hur du påverkar andra. Självmedvetenhet gör det inte bara möjligt för dig att utvecklas. Det låter dig kommunicera djupt och trovärdigt för att skapa förtroende och gemenskap inom din avdelning. I längden smittar det även av sig till era kunder.
  • Kunskapstörst. Bra självledare har en stor entusiasm för att lära. De brinner för att ta in ny kunskap och för att dela den med andra. De är ödmjuka inför kunskap och omger sig med mentorer som kan introducera dem till idéer, system och processer som ger nya perspektiv. Medan ständigt lärande är viktigt inom allt självledarskap är det helt avgörande inom försäljning. Ska du och ditt säljteam kunna bli framgångsrika behöver ni hela tiden ta in nya kunskaper om allt från ny teknologi och marknadstrender till hur ni kan bli bättre på att lyssna och förstå era kunder. Dagens försäljning bygger mycket på expertis, rådgivning och att framstå som trovärdig. Att utvecklas som ledare genom att lära, leder till att din säljavdelning kommer att bli kunskapsdriven.
  • Konstruktivt tänkande. Självledarskap bygger på att vara konstruktiv och lösningsinriktad. Genom att omforma negativa situationer och fokusera på lösningarna i stället för på problemen kan du förbättra din motståndskraft och problemlösningsförmåga. Det hjälper dig också att bli en bättre beslutsfattare genom att ta in relevant information och överväga olika alternativ utifrån dess konsekvenser, vilket bidrar till din förmåga att ta konstruktiva beslut som leder er framåt. Att främja ett konstruktivt tänkande hjälper också dina medarbetare att inte fastna i problem när du kan inspirera dem med ett lösningsinriktat ledarskap.
  • Tydliga mål. De säljchefer som utövar självledarskap utformar inte bara tydliga mål utifrån sina ambitioner och värderingar. De följer dessutom upp dem kontinuerligt och justerar kursen mot dem om så behövs. Visualisera gärna dina mål genom att lista upp dem i årliga utvecklingsmål eller uppdelade i mindre delmål. Det påminner dig om vart du är på väg och vad du behöver uppnå för att komma dit. Detta hjälper dig att prioritera uppgifter och att utveckla handlingsplaner. Vilket är en metod som du sen kan implementera på din säljavdelning för att nå era mål.
  • En förmåga att prioritera och delegera. Självledarskap handlar om vad du ska lägga din tid och energi på. För att kunna utvecklas och bli en bättre säljchef behöver du kunna prioritera bland dina uppgifter. Du behöver lära dig att släppa och delegera sådant som du gör av kontrollbehov eller av gammal vana. Det låter dig leda inom de områden där du har dina styrkor. Det leder också till ett bättre samarbetsklimat när ditt team får vara med och ta ansvar.
  • Självdisciplin. Multitasking är inte produktivt. När du fokuserar på en uppgift i taget kan du lösa den snabbare och bättre. Framför allt om det handlar om en kreativ uppgift eller om problemlösning. Att leda dig själv till att prioritera dina uppgifter är ett steg på vägen mot ett bättre fokus, men du behöver även utveckla din självdisciplin för att kunna fokusera på det viktigaste och låta resten vänta på sin tur. Det låter dig leda effektivare och nå bättre resultat. Samtidigt inspirerar du dina säljare till att göra samma sak.

När du som säljchef ökar din egen förmåga genom att öva på de här principerna för självledarskap kan du också ta kontroll över din tid och bli mer effektiv i din roll. Du får tydligare mål och strategier som snabbare leder dig mot rätt resultat. Du får också en bättre självinsikt och ett starkare självförtroende som låter dig leda och motivera dina medarbetare på ett bättre sätt. Det är så du ökar engagemanget och skapar bättre resultat. Både hos dig själv och för din säljavdelning.

Letar ni efter en säljchef som är bra på självledarskap och som kan leda andra mot framgång? Closers är specialiserade på chefsrekrytering och att attrahera högpresterande kommersiella ledare. Kontakta oss!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Fractional leadership and interim management
  • Uncategorized
Den växande trenden inom interim management: Fractional Leadership

Under de senaste åren har Fractional Leadership, fraktionellt ledarskap, blivit en alltmer populär lösning för startups och mindre företag som söker högkvalitativt ledarskap utan att ta sig an de höga kostnader det innebär att anställa C-suite-ledare på heltid. Denna modell erbjuder en flexibel och kostnadseffektiv lösning som tidigare var reserverad för storbolag, men som nu blir tillgänglig för mindre bolag, startups och entreprenörer.

Läs mer
  • Sälj
Säljchefens främsta utmaningar

I en volatil, och ibland till och med oberäknelig, affärsvärld står säljchefer inför en rad utmaningar som kräver både skicklighet och anpassningsförmåga. Att leda ett framgångsrikt säljteam handlar inte bara om att sätta mål och följa upp resultat. Moderna säljchefer måste navigera genom komplexa marknadsförhållanden, hantera teknologiska förändringar och samtidigt utveckla sina team (och sig själva) för att möta kundernas ständigt växlande behov. I denna artikel utforskar vi de främsta utmaningarna som dagens säljchefer står inför, med särskilt fokus på utveckling av säljchefsrollen.

Läs mer
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer