kunskapsbank

Toppkandidater inom försäljning

Hur identifierar och rekryterar man de bästa säljarna? I det här inlägget tar vi en närmare titt på vad ditt företag kan göra för att stärka sin position och bli den plats där alla säljare vill jobba. Vi erbjuder även ett par praktiska tips i rekryteringen.

Inom försäljning är säljarna den absolut viktigaste resursen. Att hitta och rekrytera de bästa säljarna bör därför vara ett av de främsta uppdragen för ditt företag. Men hur hittar man de bästa säljarna och vad kan ni göra för att få ert företag att vara den plats där de bästa säljarna vill jobba?

 

Sätt rätt kriterier för dina potentiella säljare

Det första steget i att hitta och rekrytera de bästa säljarna handlar om att identifiera de specifika kriterier och krav som era kandidater måste uppfylla. Vilka kompetenser, erfarenheter och karaktärsdrag letar just ni efter? Det ena företagets toppkandidat är inte nödvändigtvis ett annat företags toppkandidat. Kandidatens personliga egenskaper, intressen, visioner och motivationsfaktorer bör ligga i linje med ert företags liksom hen ska kunna visa på rätt kompetenser och erfarenheter. 

Nu har ni skapat förutsättningar för att attrahera rätt kandidater. Men hur hittar ni dem, eller möjliggör för dem att hitta er? Ta reda på hur bra säljare beter sig och var de befinner sig. Vad letar de efter? Vilka hemsidor använder de sig av? Var arbetar de just nu och vad krävs för att de ska vilja byta arbetsgivare? Svaret på frågorna kan du exempelvis hitta genom gedigen research och via LinkedIns rapporter eller genom ett samarbete med Closers.

Var alltid noga med att alla kandidater bedöms efter samma kriterier på ett konsekvent sätt. Rekrytering ska ske kompetensbaserat och fördomsfritt. Det minskar inte bara risken för felrekrytering utan ökar även sannolikheten att ni hittar de bäst lämpade kandidaterna. 

 

Jobba med ert varumärke

De absolut bästa kandidaterna inom försäljning är oftast personer som redan har ett högavlönat jobb, och inte sällan befinner de sig i en bra karriärsposition. Att rekrytera toppkandidater skiljer sig därför från traditionell rekrytering och handlar mer om headhunting. Det är upp till dig att sälja in ert företaget minst lika mycket som det är säljarens jobb att visa vad han eller hon kan bidra med.

Det är därför väsentligt att vara tydlig med ert företags erbjudande och lyfta fram fördelarna med att jobba för just er.

Så, hur kan ditt företag framstå som mer lockande för toppkandidater? Först och främst är det viktigt att företagets digitala närvaro är stark. Om ni skapar relevant, kunnigt och intressant innehåll på er hemsida och på sociala medier stärker ni företagets position som en plats där man som säljare vill jobba.

Det är även viktigt att kommunicera företagets värderingar via sociala medier genom att kommentera relevanta händelser. På så sätt hamnar ni högre upp på listan över företag som säljare som delar era värderingar vill jobba för.

 

Förstå värdet av en bra intervju

Intervjun kan vara ett optimalt verktyg för att hitta rätt toppkandidater – om du som intervjuar vet hur man gör. Intervjun kommer utgöra en stor del av bedömningsunderlaget och för att kunna göra en korrekt bedömning krävs därför en korrekt genomförd intervju. Det är under det här samtalet som du har möjlighet att förmedla ert erbjudande och lära känna kandidaten lite bättre. Samtidigt är detta ett tillfälle för kandidaten att få en större förståelse för er som arbetsgivare och den tilltänkta rollen. Har du en plan och struktur över din intervju som kommer ge både dig och kandidaten svar på avgörande frågor?

Här är två exempel på frågor samt förklaringar till syftet bakom dessa:

  1. Kan du ge ett exempel på något du gör för att hålla dig uppdaterad inom branschen?

Poängen med frågan är att ta reda på sådant som inte står på CV:t. Vilka hemsidor besöker de? Vilka podcasts lyssnar de på? Vilka projekt är de involverade i? Här får reda på hur intresserad kandidaten är av branschen och sin personliga utveckling.

  1. Kan du berätta om ett projekt som har varit extra spännande att vara involverad i?

Svaret på den här frågan kan ge dig mycket information om kandidatens förmågor. Genom att förklara ett projekt kort och koncist visar de sin kommunikativa förmåga. Genom att lyfta fram andra i projektet visar de avsaknad av ego och förmågan att samarbeta. Och genom det projekt de väljer visar de var deras intresseområde ligger.

Ibland kan man få reda på mer genom handlingar än genom samtal. Genom utvalda test kan ni se om kandidaten har det som krävs att prestera under press. Closers arbetar till exempel med test och arbetsprover när vi hjälper företag i rekryteringen.

Det är svårare och mer tidskrävande än många tror att förbereda intervjufrågor och upprätthålla en bestämd struktur. Här kan professionella rekryterare hjälpa till med erfarenhet och verktyg som underlättar processen. Kontakta gärna oss om du vill veta mer om just intervjutillfället och vilka metoder vi rekommenderar för att hitta rätt kandidat. 

 

Den sista sållningen

Att ha förmågan att kommunicera i skrift är ofta minst lika viktigt som att kunna kommunicera muntligt. Som säljare måste du hantera kommunikation via e-post och sociala medier dagligen och på ett professionellt sätt. Ett tips är därför att låta era slutkandidater genomföra ett praktiskt test som undersöker denna förmåga. När du är i slutfasen och bara har ett par kandidater kvar, be dem skriva en affärsplan på cirka 500 ord för ditt företag. Denna övning ger dig även ytterligare bevis på om kandidaten förstår ert företags position i branschen och hur er väg framåt kan se ut. Du testar dessutom hur kandidaten hanterar en utmaning och huruvida personen kan hålla en deadline.

 

Closers hjälper dig att hitta de bästa säljarna

I det här inlägget har vi presenterat hur rekryteringen av toppkandidater kan se ut. Vi har pratat om företagets varumärke, intervjun och andra sätt att testa kandidaters förmågor. Closers är en headhuntingbyrå som identifierar och rekryterar de bästa säljarna i Sverige. Lär dig mer om vår process här!

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Kvinnlig marknadschef med 2 kollegor framför
  • Interim
  • Marknadsföring
Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

Läs mer
Kvinna och man i soffa som har möte
  • Chefsrekrytering
  • Interim
  • Marknadsföring
Vad kostar en interim chefsrekrytering inom marknadsföring?

Att ta in en interimschef för verksamhetens marknadsföring är ett effektivt sätt att få in särskild kompetens och erfarenhet, som snabbt kan gå in och lösa marknadsavdelningens utmaningar. Expertkunskap kommer dock med en prislapp. Så vad beror den kostnaden på? Och vad får du för pengarna när du väljer en interim chefsrekrytering för marknadsföringen? Att välja interim är kostnadseffektivt i längden när du ser till vad interimschefen tillför i form av besparingar, högre effektivitet och konkurrensfördelar. Så här ska du räkna för att se värdet av en interim lösning.

Läs mer
2 personer med dator i knät i soffa
  • Chefsrekrytering
  • Rekrytering
  • Sälj
Rekrytera säljchef – så får du rätt matchning

Det räcker inte bara med att rekrytera en bra säljchef. Ni behöver rekrytera en säljchef som är bra för just ert företag och era mål. Ni behöver utöver kompetens och erfarenhet även se till viktiga faktorer som kulturell matchning, potential, egenskaper som passar för era mål m.m. Här presenterar vi rekryteringstipsen som hjälper er att hitta rätt säljchef för just er verksamhet.

Läs mer
Interim manlig chef inom sälj med kollega i bakgrunden
  • Chefsrekrytering
  • Marknadsföring
  • Sälj
Fördelarna med att outsourca chefsrekryteringen inom sälj och marknad

Det finns flera fördelar med att outsourca chefsrekryteringen inom sälj och marknad. Till att börja med så får ni en snabb och mer kostnadseffektiv rekryteringsprocess. Att samarbeta med professionella rekryterare leder dessutom till att ni når fler och bättre kandidater. Inte minst de attraktiva passiva kandidaterna. Ni kan även få nya insikter som ger er bättre sälj- och marknadschefer. Här är de främsta fördelarna med att ta in hjälp när ni ska rekrytera chefer inom sälj och marknad.

Läs mer
manlig säljchef i möte
  • Interim
  • Sälj
Fördelar med en interim säljchef

Med en interim försäljningschef kan ni snabbt få den erfarenhet och specialistkompetens er organisation behöver för att utvecklas. Att hyra in en interim säljchef är även ett smidigt sätt att få nödvändig kompetens på plats under tiden ni rekryterar en ny säljchef. Och det finns ytterligare fördelar. Här får du ta del av fler fördelar med att hyra in den säljledare som krävs för att hantera en viss situation, samt hur ni kan stärka er säljorganisation med en interim säljchef.

Läs mer
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer