kunskapsbank

Toppkandidater inom försäljning

Hur identifierar och rekryterar man de bästa säljarna? I det här inlägget tar vi en närmare titt på vad ditt företag kan göra för att stärka sin position och bli den plats där alla säljare vill jobba. Vi erbjuder även ett par praktiska tips i rekryteringen.

Inom försäljning är säljarna den absolut viktigaste resursen. Att hitta och rekrytera de bästa säljarna bör därför vara ett av de främsta uppdragen för ditt företag. Men hur hittar man de bästa säljarna och vad kan ni göra för att få ert företag att vara den plats där de bästa säljarna vill jobba?

 

Sätt rätt kriterier för dina potentiella säljare

Det första steget i att hitta och rekrytera de bästa säljarna handlar om att identifiera de specifika kriterier och krav som era kandidater måste uppfylla. Vilka kompetenser, erfarenheter och karaktärsdrag letar just ni efter? Det ena företagets toppkandidat är inte nödvändigtvis ett annat företags toppkandidat. Kandidatens personliga egenskaper, intressen, visioner och motivationsfaktorer bör ligga i linje med ert företags liksom hen ska kunna visa på rätt kompetenser och erfarenheter. 

Nu har ni skapat förutsättningar för att attrahera rätt kandidater. Men hur hittar ni dem, eller möjliggör för dem att hitta er? Ta reda på hur bra säljare beter sig och var de befinner sig. Vad letar de efter? Vilka hemsidor använder de sig av? Var arbetar de just nu och vad krävs för att de ska vilja byta arbetsgivare? Svaret på frågorna kan du exempelvis hitta genom gedigen research och via LinkedIns rapporter eller genom ett samarbete med Closers.

Var alltid noga med att alla kandidater bedöms efter samma kriterier på ett konsekvent sätt. Rekrytering ska ske kompetensbaserat och fördomsfritt. Det minskar inte bara risken för felrekrytering utan ökar även sannolikheten att ni hittar de bäst lämpade kandidaterna. 

 

Jobba med ert varumärke

De absolut bästa kandidaterna inom försäljning är oftast personer som redan har ett högavlönat jobb, och inte sällan befinner de sig i en bra karriärsposition. Att rekrytera toppkandidater skiljer sig därför från traditionell rekrytering och handlar mer om headhunting. Det är upp till dig att sälja in ert företaget minst lika mycket som det är säljarens jobb att visa vad han eller hon kan bidra med.

Det är därför väsentligt att vara tydlig med ert företags erbjudande och lyfta fram fördelarna med att jobba för just er.

Så, hur kan ditt företag framstå som mer lockande för toppkandidater? Först och främst är det viktigt att företagets digitala närvaro är stark. Om ni skapar relevant, kunnigt och intressant innehåll på er hemsida och på sociala medier stärker ni företagets position som en plats där man som säljare vill jobba.

Det är även viktigt att kommunicera företagets värderingar via sociala medier genom att kommentera relevanta händelser. På så sätt hamnar ni högre upp på listan över företag som säljare som delar era värderingar vill jobba för.

 

Förstå värdet av en bra intervju

Intervjun kan vara ett optimalt verktyg för att hitta rätt toppkandidater – om du som intervjuar vet hur man gör. Intervjun kommer utgöra en stor del av bedömningsunderlaget och för att kunna göra en korrekt bedömning krävs därför en korrekt genomförd intervju. Det är under det här samtalet som du har möjlighet att förmedla ert erbjudande och lära känna kandidaten lite bättre. Samtidigt är detta ett tillfälle för kandidaten att få en större förståelse för er som arbetsgivare och den tilltänkta rollen. Har du en plan och struktur över din intervju som kommer ge både dig och kandidaten svar på avgörande frågor?

Här är två exempel på frågor samt förklaringar till syftet bakom dessa:

  1. Kan du ge ett exempel på något du gör för att hålla dig uppdaterad inom branschen?

Poängen med frågan är att ta reda på sådant som inte står på CV:t. Vilka hemsidor besöker de? Vilka podcasts lyssnar de på? Vilka projekt är de involverade i? Här får reda på hur intresserad kandidaten är av branschen och sin personliga utveckling.

  1. Kan du berätta om ett projekt som har varit extra spännande att vara involverad i?

Svaret på den här frågan kan ge dig mycket information om kandidatens förmågor. Genom att förklara ett projekt kort och koncist visar de sin kommunikativa förmåga. Genom att lyfta fram andra i projektet visar de avsaknad av ego och förmågan att samarbeta. Och genom det projekt de väljer visar de var deras intresseområde ligger.

Ibland kan man få reda på mer genom handlingar än genom samtal. Genom utvalda test kan ni se om kandidaten har det som krävs att prestera under press. Closers arbetar till exempel med test och arbetsprover när vi hjälper företag i rekryteringen.

Det är svårare och mer tidskrävande än många tror att förbereda intervjufrågor och upprätthålla en bestämd struktur. Här kan professionella rekryterare hjälpa till med erfarenhet och verktyg som underlättar processen. Kontakta gärna oss om du vill veta mer om just intervjutillfället och vilka metoder vi rekommenderar för att hitta rätt kandidat. 

 

Den sista sållningen

Att ha förmågan att kommunicera i skrift är ofta minst lika viktigt som att kunna kommunicera muntligt. Som säljare måste du hantera kommunikation via e-post och sociala medier dagligen och på ett professionellt sätt. Ett tips är därför att låta era slutkandidater genomföra ett praktiskt test som undersöker denna förmåga. När du är i slutfasen och bara har ett par kandidater kvar, be dem skriva en affärsplan på cirka 500 ord för ditt företag. Denna övning ger dig även ytterligare bevis på om kandidaten förstår ert företags position i branschen och hur er väg framåt kan se ut. Du testar dessutom hur kandidaten hanterar en utmaning och huruvida personen kan hålla en deadline.

 

Closers hjälper dig att hitta de bästa säljarna

I det här inlägget har vi presenterat hur rekryteringen av toppkandidater kan se ut. Vi har pratat om företagets varumärke, intervjun och andra sätt att testa kandidaters förmågor. Closers är en headhuntingbyrå som identifierar och rekryterar de bästa säljarna i Sverige. Lär dig mer om vår process här!

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer