kunskapsbank

Så gick Qbricks rekryteringsprocess från totalt mörker till succé

Videoplattformsbolaget Qbrick hade problem med att hitta rätt personer för att förstärka sitt säljteam. När de tog hjälp av Closers gick rekryteringsprocessen från ett mörker utan resultat till att kunna anställa hett eftertraktade talanger som mötte kravprofilen. Här är exemplet på hur viktigt det är att förstå sälj för att kunna rekrytera rätt säljare.

För videoplattformsbolaget Qbrick är det oerhört viktigt att ha rätt personer i sitt säljteam. De första försöken med att ta hjälp utifrån med rekryteringsprocessen resulterade i få kandidater som dessutom inte höll måttet. Men när Qbrick tog hjälp av Closers gick processen från en mörk resa till ett mycket lyckat resultat där eftertraktade talanger tillsatte rollerna. Så här gick den resan mot ljuset och rätt säljare till.

 

Vikten av att förstå behoven och kunna leverera unika kandidater

Qbrick har sedan de grundades 1999 tillhandahållit videolösningar online till både statliga organisationer samt några av de största bolagen i Norden. Qbrick erbjuder sina kunder en rad olika videotjänster online så som livestreaming, AI-driven automatiserad undertextning och interaktiv editering för ökat engagemang och konvertering. Henrik Landin är försäljningschef på Qbrick och har bland annat som uppdrag att hjälpa bolaget att vinna marknadsandelar och öka försäljningen. Så här säger Henrik om sitt uppdrag:
”Vi har haft en säljkraft i bolaget men inte en traditionell säljorganisation. Vi behövde förstärka teamet genom att skapa en klassisk SaaS-säljorganisation som blir loket som drar försäljningen.”
Efter mindre lyckade försök att rekrytera rätt talanger för det här valde Qbrick att vända sig till Closers för att få hjälp med rekryteringsprocessen. Något som har resulterat i att Qbrick nu har förstärkt sitt team med två drivna Account Executives för uppsökande försäljning, och rekryteringen av en Head of Customer Success är snart i slutskede.

 

För säljchefen Henrik är det oerhört viktigt att ett rekryteringsbolag verkligen förstår behoven och kan leverera rätt kandidater.
”Det här handlar om roller som ska stå för en stor del av bolagets omsättning, det finns inget utrymme för att det blir fel. Vi har mött rekryteringsbolag som är bra på att sälja sina tjänster men inte på att leverera. Det måste finnas en förståelse för hur viktigt det är med rätt kandidater. De ska kunna leverera kandidater som jag inte hade kunnat nå själv.” säger han.

 

Att Qbrick valde Closers som partner i den här processen beror främst på två saker enligt Henrik. Den ena är att det tar oerhört mycket tid att rekrytera själv och att hans uppdrag som säljchef är att driva säljteam, inte att rekrytera säljare. Det andra är att Closers kan nå kandidater som han inte själv kan hitta.
”För att få personer av den kaliber som krävs för de här rollerna behövs en uppsökande process. De kommer inte till dig. Closers har redan den här typen av personer knutna till sig i sitt nätverk, eller vet var de finns.”

 

Enligt Henrik är det dessutom viktigt att ett rekryteringsbolag kan sälja in möjligheten till kandidaterna.
”Det krävs ett förtroendekapital för att kunna närma sig någon som redan sitter på rätt roll och presentera Qbrick som bolag på ett attraktivt sätt. Det är något som nog inte ens jag som arbetar här skulle kunna göra … att säga till de här attraktiva talangerna som redan har ett jobb att det här är ett bolag och en möjlighet ni verkligen borde titta på. Closers kommer dels åt kandidater som jag inte skulle komma åt via annonsering, dels kan de sälja in möjligheten bättre än vad jag kan.”

 

Säljare vet hur man rekryterar säljare

Att Closers är uppbyggt på folk som själva har en säljbakgrund har också varit avgörande för Qbrick.
”Har du ett bolag med en viss inriktning, som fintech eller SaaS, och har ett sälj där det behövs en särskild behovsanalys så känns det rätt lugnande att kunna vända sig till ett rekryteringsbolag som har sälj i blodet och som förstår utmaningarna och mina behov. De som kan sälj vet hur viktigt det är att leverera ett bra värde till bolag.” säger Henrik. ”Closers har säljbakgrund och förstår sälj. De förstår min förväntansbild och pratar mitt språk. Det leder till en bra dialog och en snabb förståelse för vad det är vi vill uppnå. Till exempel att vi på Qbrick vill ha en långsiktig relation med alla våra anställda. Closers har dessutom en unik insikt i vad som lockar säljare och vad som motiverar och sporrar dem. Vi behöver inte bara hitta rätt personer, de ska även övertygas om att det här är en bra möjlighet för dem.”

 

Förutom en bra och tydlig dialog och en snabb förståelse för vad exakt Qbrick är ute efter uppskattar Henrik även att Closers har ett tydligt fokus på kravprofilen.
”Jag har alltid gillat Closers arbetsprocess med en tydlig kravprofil. Det kräver mer från mig i min roll att komma med input som arbetsbeskrivning, vad bolaget gör, vår mission och vision med mera Det är bra även för mig eftersom det får mig att verkligen tänka till kring vad vi behöver för att utvecklas och hjälper mig att kunna sätta ord på Qbricks behov. Det gör att vi blir mer samspelta kring vad som förväntas och vad som kommer att ske.” säger Henrik.

 

Att ha gått från få kandidater som dessutom inte mötte Qbricks behov till att bli presenterad kandidater som inte bara matchade kravprofilen utan även var extremt eftertraktade (en av de kandidater som fick jobbet hade redan fem jobberbjudanden att välja mellan) har fått Qbrick att vilja fortsätta samarbetet.
”Det är naturligt för oss att jobba vidare med Closers. De förstår våra behov och vet var de ska leta i sina nätverk. Det blir mycket smidigare att fortsätta jobba med samma partner.” avslutar Henrik.

 

Kontakta oss

Behöver ni också stärka er säljorganisation och är i behov av en rekryteringspartner? Kontakta oss på Closers så hjälper vi er att hitta rätt kandidat.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
EKEN Financing
  • Closers
  • Headhunting
  • Rekrytering
EKEN Financings unika idé fick toppkandidaterna att våga bryta upp från sina trygga tjänster

Hur lyckas ett startup-bolag med en ny och unik affärsidé attrahera den speciella kompetens som krävs för att lyfta? EKEN Financing erbjuder bolag att investera i högkvalitativa kolkrediter i svensk skog med omedelbar klimateffekt. En tjänst som kräver en unik affärskompetens där både skogskunskaper, trovärdighet och entreprenörskap väger tungt. Med Closers hjälp lyckades EKEN Financing inte bara hitta precis rätt kandidater. De lyckades även attrahera dem att gå från trygga anställningar till att våga ta sig an en startup med alla risker det kan innebära. Så här gick det till.

Läs mer
Kvinnlig säljare som håller i iphone
  • Closers
  • Säljare
Tiden som säljaren pratar som framgångsfaktor

Tala är silver, tiga är guld. I varje fall när det kommer till säljsamtal. Undersökningar visar att de bäst presterande säljarna medvetet lyssnar mer än de pratar. Det hjälper dem både att bygga upp en god relation samtidigt som de förstår kunden bättre. Här får du veta mer om hur aktivt lyssnande och 53:47 regeln hjälper dig till lyckade och effektiva säljsamtal, som kan leda till konvertering och fler affärer.

Läs mer
AI och sälj
  • Closers
  • Säljare
Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Så här kan du som säljare använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Läs mer
En kvinnlig interim VD framför whiteboard
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Fördelarna med en interim VD

Vad gör en VD och när bör ett företag tillsätta en interim VD för ett chefsuppdrag? I den här artikeln tittar vi på omfattningen av VD-rollen och varför en interim VD kan vara en strategisk lösning för företag i förändring.

Läs mer
Demand generation team
  • Closers
  • Marknadsföring
Demand generation – de nya rollerna i marknadsteamet

För att kunna fånga dagens medvetna köpare så tidigt som möjligt, behöver marknad kunna skapa medvetenhet och efterfrågan genom hela köpresan. Demand generation är marknadsteamets nya roll som är med under hela cykeln och som använder olika metoder för att driva både intresse och tillväxt. Så här fungerar den nya rollen, och så vet du om det är vad du behöver för att få fler affärer.

Läs mer
Referenscase
  • Closers
  • Säljare
Så använder du referenscase för att vinna fler affärer

Genom att visa upp hur du har hjälpt andra kunder kan du skapa trovärdighet och trygghet när du säljer. Samtidigt krävs en väl genomtänkt strategi för att använda referenscase på ett framgångsrikt sätt. Här är de do’s and don’ts du behöver ha i bakhuvudet när du säljer med hjälp av case.

Läs mer