Trendspaning inför 2022 – vad händer inom försäljning?

Det har aldrig varit viktigare att hålla sig uppdaterad om vad som händer i branschen. Inte minst i dessa turbulenta tider när ändrade förutsättningar vänder upp och ned på tidigare prognoser. Därför ska vi titta närmare på vilka trender det är som kommer att påverka och förändra försäljningsbranschen under 2022. Hur kommer AI, outsourcing och nya köpstarka generationer att påverka hur vi säljer?

 

Outsourca försäljningen 2022

80 procent av de främsta logistikaktörerna säger att outsourcing inte längre är en fråga om man ska eller inte, utan om hur mycket som ska outsourcas. Den globala outsourcingmarknaden för affärsprocesser växer stadigt med minst 8 procent årligen och är i dagsläget värd 232 miljarder USD.

 

Vad är det då som driver den här trenden att outsourca till exempel försäljning? Till att börja med så är det en ekonomisk fråga eftersom företag inte behöver anställa, utbilda och arbeta för att behålla sin säljpersonal. Enklare tjänster inom sälj kan med fördel outsourcas, som till exempel mötesbokning. Man kan så köpa tjänsten och veta att man får de resultat som de betalar för. Vidare kan det egna säljteamet fokusera helt på att identifiera leads, konvertera kunder och arbeta med kundrelationerna.

 

Social selling

Det är ingen nyhet att kunderna ägnar allt mer tid online innan de bestämmer sig inför ett köp. Enligt Acquity Group lägger 94 procent av B2B-kunderna ned mycket tid på att göra research online innan de tar ett köpbeslut. Social selling är en taktik för att nå ut till kunderna i det här skedet, till exempel via kanaler som LinkedIn och Twitter. Inte främst för att sälja, utan för att bygga relationer och skapa ett förtroende som med tiden kommer att leda till försäljning. Det är en långsiktig metod som kräver uthållighet och en tydlig strategi bakom, men den lönar sig.

 

  • Det slösas mindre tid på kalla samtal och i stället går det att fokusera på potentiella kunder som redan har ett intresse för det som erbjuds.

 

  • Det är en bra metod för att skapa långsiktiga relationer med kunderna. 31 procent av B2B-säljarna säger att social selling har hjälpt dem att bygga bättre relationer med kunderna.

 

  • 70 procent av företagen säger att de referrals som skapas via social selling går snabbare att konvertera jämfört med andra potentiella kunder. När kundrelationerna stärks via närvaro och kontakt på sociala medier ökar chansen att kunderna rekommenderar företaget till andra.

 

  • De säljare som fokuserar på social selling skapar 45 procent fler försäljningsmöjligheter än de som inte gör det.

 

  • Varumärket syns tydligare och igenkänningen ökar.

 

  • Högkvalitativa leads från långsiktiga kontakter leder till mer försäljning.

 

Begreppet social selling har kanske hängt med ett tag, men nu kommer vi att se det gå från att bara ha en närvaro på sociala medier till att utveckla den närvaron till en proaktiv försäljningsstrategi.

 

Omnichannel marketing

Omnichannel går ut på att skapa en enhetlig kundupplevelse i alla de kanaler och plattformar där företaget är synligt, till exempel hemsida, e-handel, butiker och sociala medier. Det handlar också om att ge kunderna en bättre köpupplevelse genom att kombinera flera olika kanaler, till exempel att kunna se en butiks lagersaldo online, eller att erbjuda byten och returer i butik för varor köpta online. Det gör det lättare att tillgodose kundernas behov oavsett vilken plattform de använder.

 

Omnichannel marketing har också fördelen att det ger en tydlig varumärkesnärvaro överallt där kunderna befinner sig vilket ökar chansen att de väljer just det varumärket. De företag som har strategier för omnichannel marketing behåller dessutom 89 procent av sina kunder jämfört med 33 procent för de företag som inte engagerar sig med kunderna i flera kanaler. Det här kundengagemanget tillsammans med en bättre köpupplevelse som leder till mer försäljning gör omnichannel marketing till en tydlig trend under 2022.

 

Generation Z går om Millennials som den mest köpstarka gruppen

När de så kallade Millennials (personer födda mellan 1980 och 2000) blev en av de mer dominanta grupperna på marknaden ändrade de på förutsättningarna. De var den första generationen som hade växt upp med de digitala möjligheterna, och det påverkade allt från köpbeteenden till rekrytering. Den här gruppen väljer till exempel att handla online, och de förväntar sig en integrerad, sömlös köpupplevelse i alla kanaler (en av orsakerna till att omnichannel blivit så viktigt).

 

Nu när marknaden precis har anpassat sig efter den här gruppens beteenden och behov är ett nytt generationsskifte på gång. Generation Z (personer födda på mitten av 90-talet och framåt) utgör nu närmare en tredjedel av världens befolkning. De utgör också en mycket köpstark grupp. I USA spenderar millennials 65 miljarder dollar medan generation Z ligger på närmare 100 miljarder dollar. Det gör dem till nästa stora grupp att fokusera på.

 

Hur beter sig då den här generationen som kunder?

 

  • Precis som millennials är de digital natives och befinner sig ständigt online. De grundar sina köpbeslut på innehåll från online communities till exempel användarrecensioner.

 

  • De letar efter någonting som känns genuint och vill köpa från varumärken som de litar på.

 

  • De är inte så dragna till influencers eller större grupper, utan söker sig till mindre, mer genuina sammanhang. De är väldigt bekanta med kommunikation och marknadsföring online, så det krävs mer subtila och autentiska metoder för att nå ut till dem, till exempel med sponsrat och organiskt innehåll.

 

Generation Z är redan en märkbar grupp som kunder och medarbetare, och under 2022 behöver företagen ta fram rätt strategier för att nå dem.

 

Använda AI inom försäljning

Artificiell intelligens används redan flitigt inom affärsprocesser som produktion och support. Nu kommer AI även att användas allt mer inom försäljning. Enligt McKinsey kan AI ta över minst 40 procent av uppgifterna inom försäljning. Vilket gör att säljarna helt kan fokusera på att öka intäkterna.

 

Det AI kan göra för att effektivisera och lyfta försäljningen är bland annat:

 

  • AI kan analysera data mycket snabbare och mer grundligt än en människa, till exempel för att samla in och analysera värdefull kunddata som går att använda för att utveckla lyckade marknadsföringsstrategier.

 

  • Utgå från köphistorik och köpbeteenden för att ta fram skräddarsydda rekommendationer till kunderna, vilket ökar merförsäljningen och kundnöjdheten.

 

  • Ta över administrativa uppgifter som att ta anteckningar och boka möten så att säljarna kan ägna mer tid åt kunderna.

 

  • Analysera stora mängder leads och avgöra vilka som har en högre chans till konvertering.

 

Artificiell intelligens är även mycket bra på att spåra och förutsäga trender i branschen, vilket gör det lättare att planera för framtiden. Vem vet, nästa års trendspaning kanske kommer att skrivas med hjälp av AI.

 

Vill du hitta Sveriges bästa säljare?

Closers är en headhuntingbyrå som rekryterar B2B-säljare i Sverige med 100 procent uppsökande metoder. Det innebär att vi hittar de bästa säljarna till ditt företag genom att identifiera och rekrytera rätt säljare för ditt företag. Med över 1000 tillsatta headhuntinguppdrag inom B2B-försäljning så vet vi vad som krävs för rekrytera de bästa säljarna. Läs mer om våra tjänster här eller kontakta oss nedan.