kunskapsbank

5 tips för att öka försäljningen

Vad kan du göra för att öka försäljningen? Det är en fråga alla säljare eller företag ställer sig, och det är givetvis inte så att det finns ett svar som gäller för alla, för då hade ju alla gjort det! Men det finns ett par saker som alla kan göra och i det här inlägget har vi samlat fem tips för att öka försäljningen. Vi pratar bland annat om visuella hjälpmedel, hur man hanterar invändningar och mycket mer.

Att öka försäljningen är något man alltid strävar efter, oavsett om det rör sig om företaget som helhet eller om den individuella säljaren. Försäljning är en hel vetenskap och ofta handlar det om att testa olika metoder, teorier och strategier för att hitta det som passar bäst för just dig eller din bransch. I det här inlägget har vi samlat ett par av de bästa tipsen som alla kan testa och enligt forskningen har de visat sig vara effektiva om de används rätt.

 

Tips 1: Utgå ifrån en lyckad försäljning

Det kanske låter kaxigt men att utgå från att kunden vill köpa det du säljer leder faktiskt till ökade resultat. Det finns ett par anledningar till detta:

  • Du framstår som att du till 100 procent tror på produkten

Det säger kanske sig självt men när du utgår från en lyckad försäljning visar du att du tror på den produkt du säljer. När du har inställningen att det är självklart att produkten kommer hjälpa kunden leder det till att det känns som att du och kunden står på samma sida, och att du har gjort din research.

  • Kunden har i många fall redan bestämt sig

På tal om research har de flesta kunder i dag redan gjort sin research grundligt. När det väl är dags att prata med en säljare har de troligtvis redan jämfört era lösningar med konkurrenternas lösningar, så nu handlar det framförallt om den där avslutande knorren för att avsluta säljet. Genom att utgå från att det blir en lyckad försäljning blir denna del av försäljningen mer avslappnad och kunden känner sig trygg med att den har fattat rätt val.

  • Du styr samtalet i en positiv riktning

Genom att utgå ifrån en lyckad försäljning för du samtalet mot ett beslut. Undermedvetet kommer det kännas som att ni redan har ett avtal, och ofta kan detta leda till att relationen får en ordentlig boost snabbare än väntat.

 

Tips 2: Visualisera din pitch

Många människor behöver visuella hjälpmedel för att ta till sig den information du vill dela med dig av. Utan visuella hjälpmedel är det tyvärr så att de flesta börjar nicka till eller zooma ut redan efter ett par minuter. Här är ett par exempel på visuella hjälpmedel:

  • Videoklipp där er produkt visas upp från sin bästa sida
  • En lista med fördelar och kundnytta som specifikt har tagits fram för kunden
  • Fallstudier, det vill säga exempel på hur ni har hjälpt liknande kunder i branschen

 

Tips 3: Sätt dig in i vad det är som motiverar din kund

När du gör din research bör det inte endast handla om vad det är för utmaningar eller problem som du försöker lösa åt din kund. Minst lika viktigt är det att veta vad det är som motiverar din kund att fatta beslut. Det kan exempelvis handla om att det är viktigt för kunden att ta till sig det senaste, medan det för andra kunder är viktigast att få upp sina resultat det kommande kvartalet. Alla kunder är unika, så det är viktigt att man som säljare tar sig tiden och analyserar kundens behöv.

 

Tips 4: Hantera invändningar från kunden

Oavsett hur väl förberedd du är, eller till och med om kunden faktiskt lutar mot ett positivt beslut, så kommer du få invändningar. Ingen vill känna att de accepterar allt en säljare kommer med. Man vill helt enkelt känna att man har kontroll över det man köper, och att man säkrar upp så att det man får faktiskt ger en det som företaget behöver. Att hantera invändningar blir därför en av de viktigaste förmågorna du som säljare kan finslipa.

Här är ett par vanliga invändningar:

  • Er produkt kostar för mycket

Alla företag vill tjäna pengar, så om företaget ska spendera pengar måste beslutsfattaren se hur det kan leda till ökade intäkter framöver. Det är ditt jobb som säljare att presentera hur den lösning du säljer leder till ökade intäkter. Fokusera på fakta och presentera hur en aningen dyrare prislapp är motiverad.

  • Vi är inte redo att binda upp oss på något nytt

Förändring är inte det lättaste, oavsett vad det handlar om. När en kund uttrycker något sådant här kan det vara ett tecken på att de är intresserade, men behöver det där lilla extra för att pusha dem mot ett beslut. Det här är din chans att trycka lite extra på de resultat ni levererar, exempelvis genom att peka mot en fallstudie.

  • Er produkt möter inte våra behov

Om kunden har kommit fram till att produkten eller lösningen inte möter deras behov kan det vara ett tecken på att det är dags att gå vidare. Att hantera avslag är en naturlig del av livet som säljare, så det är viktigt att inte slås ned av det. Istället kan du möta kunden i detta och visa att du ändå bryr dig, så kanske en möjlighet dyker upp i framtiden då företagets behov har förändrats. Om du har visat att du inte bara bryr dig om försäljningen kommer du förhoppningsvis vara den som kunden vänder sig till när tillfället är rätt.

 

Tips 5: Leverera mer än vad du lovar

Vid en lyckad försäljning finns det ett tips man kan använda sig av för att skapa positiva, långsiktiga relationer där kunder fortsätter att vända sig till dig, nämligen att alltid överleverera. Hur gör man då för att alltid leverera mer än vad man har lovat? Genom att lova mindre än vad man kan leverera! Se till att du alltid har ett ess i rockärmen, en liten detalj som kunden inte har förväntat sig. Då känns det som att kunden har fått något gratis, vilket alltid känns bra.

Letar du efter säljare som alltid är ute efter att utvecklas?

Vi på Closers är experter på försäljning. Våra rekryteringsmetoder som bygger på headhunting ser till så att de bästa kandidaterna kommer till er. Kontakta oss så pratar vi mer om försäljning som gör skillnad.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer