Så attraherar och behåller du dina bästa säljare
13 medlemmar i Forbes Business Council delar vad de anser är en ledares viktigaste drag för att skapa en tydlig rekryterings- och retentionsstrategi. Högst upp på listan kommer att motivera och faktiskt se sina säljare, detta eftersom arbetsmiljön är det som har störst påverkan på om säljare väljer att stanna hos sin arbetsgivare eller söka sig vidare. Att visa sina säljare att de är betydelsefulla och låta dem vara delaktiga i beslut som rör deras eget arbete och även beslut högre upp i bolaget.
”Medarbetare lämnar inte företag, de lämnar dåliga ledare och kulturer”, säger Adam Povlitz, Anago Cleaning Systems i artikeln. Lösningen? Leta efter var grunden till problemet finns. Är det på säljavdelningen eller utanför? En systematisk brist i bolaget? Som säljchef måste du våga se dig själv i spegeln och vara ärlig med både dig själv, dina kollegor och er kultur. Det finns mycket att vinna här.
Rätt ersättning och förmåner
Sedan kommer en viktig punkt på listan, något som vi på Closers ser dagligen i vårt arbete med rekrytering och headhunting av säljare, nämligen: rätt lön. Hur väl en medarbetare än trivs och uppskattas, så kommer de att söka sig vidare om inte lönen är marknadsmässig. Det handlar om en känsla av att vara rättvist behandlad i förhållande till den övriga talangmarknaden. Och om inte lönen är konkurrenskraftig – ja då kan du som säljchef räkna med att dina bästa säljare kommer att acceptera andra erbjudanden såvida du inte erbjuder något extraordinärt som kan väga upp lönen. Kom ihåg att när vi pratar lön så är det hela paketet vi menar, inte bara grundlön och provisioner, utan även bonusar, aktieoptioner och andra förmåner. Ett sätt att kringgå punkten om bolaget inte har möjlighet att erbjuda konkurrenskraftiga lönepaket, är att se över andra förmåner som skulle kunna kompensera detta.
Skapa tydliga karriärvägar
De bästa säljarna vill ofta se en tydlig väg framåt i sin karriär. Arbeta med varje säljare för att skapa individuella utvecklingsplaner och visa på möjliga karriärvägar inom organisationen. Detta ger dem en känsla av riktning och syfte. Ett sätt kan vara att ge dem möjlighet att ta sig an nya marknader, produkter eller strategier. Detta håller arbetet spännande och ger den möjlighet att växa i sin roll.
Anställ medarbetare som kan lära ut
Ett annat råd som kom upp från Forbes Business Council är att anställa medarbetare som kan lära ut. Att helt enkelt anställa talanger som också vet hur man utbildar sina efterträdare. Detta innebär att hitta individer som har självförtroende i sina förmågor och kan kommunicera eller lära ut så att andra kan upprepa deras resultat. Om potentiella teammedlemmar inte besitter denna avgörande kompetens, även om de är ”stjärnor”, så tänk dig för en extra vända innan du anställer dem eftersom det gör rekryteringen betydligt mer sårbar. Om medarbetaren sedan slutar tar den med sig all kompetens vidare.
Viktigt att hitta orsaken om det är svårt att bibehålla säljtalanger
Ett av de kanske viktigaste tipsen, om bibehållandet av talanger är en utmaning för sig som säljchef, är: hitta orsaken. Lite grävjobb i den frågan kan ge stor utdelning. När säljare säger upp sig, våga go deep. Varför väljer de att sluta? Nöj dig inte med ett löst, trevligt svar utan be dem verkligen förklara för att du ska förstå grundorsaken. Vi betonar vikten av exitsamtal och exitundersökningar för att kunna samla både kvalitativa och kvantitativa data.
Tydliga attraktions- och retentionsvärden är nyckeln
Genom att fokusera på att utveckla dessa områden kan du som säljchef skapa en miljö dit toppsäljare söker sig och sedan trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Kom ihåg att behålla talang är en kontinuerlig process som kräver engagemang, flexibilitet och en genuin förståelse för dina säljares behov och ambitioner. Att behålla toppsäljare handlar inte bara om att hålla kvar talang – det handlar om att bygga ett starkt, engagerat team som driver företaget framåt. Genom att investera i dina säljare och skapa en miljö där de kan blomstra, säkerställer du inte bara deras lojalitet utan också företagets långsiktiga framgång.
Sammanfattningsvis
Raj Maddula, Global Squirrels, vet vad han anser både lockar och bibehåller talanger ”Erbjud alltid en lönenivå som ligger över branschstandard, ge stöd till medarbetare i eventuellt svåra tider och se till att du uppmärksammar och uppskattar dem när de bidrar med något betydelsefullt. Erbjud förmåner och incitament med jämna mellanrum, undvik detaljstyrning och ge mer flexibilitet i arbetstiderna.”
Simple as that.
Lycka till med rekrytering och bibehållandet av dina toppsäljare. Behöver du stöd eller rådgivning i din rekrytering av nya nyckelspelare? Vi på Closers Headhunting & Interim har sedan 2012 rekryterat och headhuntat säljare och säljledare till ambitiösa bolag som vill nå nästa nivå. Kontakta oss för ett första konfidentiellt samtal.