kunskapsbank

6 tips för säljare att använda i mötet med B2B-kunder

Det allra bästa säljtipset är att veta vad kunden behöver. Men tyvärr är det sällan så enkelt. Kunskap må vara guld när det kommer till försäljning och affärer, men det är också denna kunskapstillgång som har skapat en genomgående förändring i hur affärer görs idag.

Det allra bästa säljtipset är att veta vad kunden behöver. Men tyvärr är det sällan så enkelt. Kunskap må vara guld när det kommer till försäljning och affärer, men det är också denna kunskapstillgång som har skapat en genomgående förändring i hur affärer görs idag. Konsumentbeetendet har förändrats betydligt i och med att både individer och företag numera har möjlighet att utbilda sig om produkten på egen hand, utan att ha kontakt med någon säljare överhuvudtaget. Denna förändring sätter således större krav på B2B-säljare att lyckas bibehålla sin relevans i kunddialogen

 

Enligt Gartner sker så mycket som 83% av köpprocessen inom B2B utan kontakt med säljare. Den kontakt som säljarna har med potentiella kunder är således oerhört dyrbar. Utöver det förväntar sig kunderna också en kundanpassad dialog och personligt bemötande, vilket innebär att säljarna måste vara pålästa om kundens bransch och marknad för att kunna göra skillnad i affärsdialogen och skapa trovärdighet. Nedan presenteras flera konkreta tips som B2B-säljare bör ta till sig för att öka sina chanser till framgång.

Förstå den potentiella kunden

Innan en B2B-säljare ens tänker tanken på att kontakta en potentiell företagskund är det kritiskt att säljaren har gjort sin research och således förstår vad den potentiella kundens problem är, vilka utmaningar företaget står inför och vad företaget behöver för att lösa dessa problem. Säljare  på B2B-företag säljer inte endast produkter eller tjänster–de säljer lösningar. För att bättre kunna förstå den potentiella kundens problem och utmaningar är det smart av B2B-säljare att följa den potentiella kunden på sociala media och att läsa företagets nyhetsbrev eller blogginlägg. Detta ger säljaren en inblick i vad företaget ägnar sig åt och hur deras händelseutveckling ser ut, vilket kan hjälpa säljaren att i sin salespitch beröra sådana punkter som företaget finner viktiga.  Samtidigt är det också förtjänstfullt för företag att ha en aktiv närvaro online och att tillhandahålla den potentiella kunden med precis sådan information som är relevant för dem i deras specifika situation. Då företag besvarar den potentiella kundens frågor blir köpbeslutet betydligt enklare, vilket är positivt för både säljare och köpare.

 

Pitcha rätt

När säljare väl kontaktar den potentiella kunden bör salespitchen vara sylvass. Idag går det inte längre att läsa från en allmän och stel säljpitch, eftersom kunder nuförtiden förväntar sig skräddarsydda lösningar och personlig service. En skicklig försäljare låter informationsutbytet gå två vägar och lyssnar på vad företaget säger–det handlar inte bara om att få presentera sin säljpitch. En effektiv säljstrategi inom B2B är kundfokuserad och inte produktfokuserad. Att ge en lysande säljpitch innebär således att man också vet när man ska lyssna. Försäljaren borde sikta på att prata 30% av tiden och låta kunden prata resten av tiden. Det är viktigt att försäljaren är intresserad och lyhörd och fokuserar på att lösa kundens problem istället för att bara försöka övertyga kunden om att göra affär. Att lyckas skapa förtroende i relationen mellan försäljare och kund är nyckeln till starka säljsiffror.

 

Sälj lösningar, inte produkter

När den potentiella kunden berättar om sina utmaningar kommer en säljare som har gjort sin research att kunna erbjuda anpassade lösningar till just den kundenDen potentiella kunden vill inte höra om vilka produkter säljaren vill sälja, utan de i företagsledningen är naturligtvis endast intresserade av hur dessa produkter löser företagets problem och utmaningar och skapar nytta. Säljaren ska alltså förse den potentiella kunden med konkreta förslag och hjälpa dem att förstå hur produkterna kan lösa deras problem, istället för att fokusera på produkterna i sig. När en säljare visar en grundlig kunskap om företagets förutsättningar, utmaningar och mål är chanserna mycket större att den potentiella kunden vill göra affär.

 

Var transparent när det gäller pris

Enligt data från B2B-jätten Clutch är transparens angående priset för företagets produkt eller tjänst mycket viktigare för potentiella kunder än själva priset. Vid mötet med en potentiell kund är det således viktigt att säljaren hittar den bästa balansen: hen ska vara transparent och diskutera priset men bör inte heller endast fokusera på prisfrågan. Det som säljaren i stället bör göra är att förflytta den potentiella kundens fokus från priset till hur produkten i fråga kommer att hjälpa kunden. Fokusera istället på vilket värde kunden får för pengarna. Hur mycket tid kommer företaget att spara? Hur mycket kan produkten minska företagets kostnader? På vilka sätt kommer företagets verksamhet att förbättras? Försäljaren måste härvidlag hjälpa den potentiella kunden att inse att det är omöjligt att fortsätta företagsverksamheten utan produkten och att priset därför inte spelar så stor roll.

 

Var en produktexpert

Säljaren bör veta precis allt om företagsprodukten och vara kunnig om relevant industri. Hen bör ha en genomgripande kunskap om produktens funktioner och egenskaper samt om vilka fördelar företag i branschen får ut av produkten. Kunskap om produkten tillåter försäljare att skräddarsy säljpitchen efter ett företags specifika förutsättningar och behov, vilket ökar chansen att företag lyssnar och blir intresserade av produkten ifråga.

 

Skapa förtroende

Kunder fattar inte alltid beslut som är rationella. Om så var fallet skulle varken sälj- eller marknadsföringsavdelningen existera, eftersom kunderna helt enkelt skulle jämföra alla alternativ på ett strukturerat och rationellt sätt och välja det mest optimala och kostnadseffektiva alternativet. Som tur är för säljare fungerar inte människor så här. Det är därför inte alltid tillräckligt att ha ett charmigt leende, en sylvass säljpitch eller en produkt med fantastiska fördelar. Det måste också kännas rätt för kunden. Försäljningspsykologi är ett kritiskt säljverktyg när det väl är dags för försäljaren att faktiskt sälja till kunden.

 

Enligt socialpsykologen Robert Cialdini finns det flera allmänna säljprinciper som en försäljare kan utnyttja för att förbättra säljtekniken och kundbemötandet. Auktoritetsprincipen anger att människor har en tendens att lättare övertalas om försäljaren uppvisar kunskap och trovärdighet. Detta går hand i hand med säljtekniken i ovanstående stycke: försäljaren bör veta allt om produkten, industrin och företagets problem så att kundens funderingar kan bemötas direkt och utan tvekan. Cialdini framförde också teorin om socialt bevis, enligt vilken människor är mer sannolika att svara bejakande till försäljarens förfrågningar om försäljaren kan visa dem positiva omdömen från andra företag som köpt produkten. En försäljare bör således i bemötandet med kunden uppvisa trovärdighet genom att visa tidigare exempel på hur produkterna har löst liknande företags problem.

 

Sammanfattningsvis finns det ingen allmängiltig säljstil som är bättre än andra och inte heller finns det någon magisk säljmetod som alltid fungerar. Knepet är att försäljaren måste förstå och utveckla sin egen säljteknik och finslipa kundbemötandet. Ovanstående säljtekniker är välbeprövade och kan hjälpa vilken försäljare som helst att gå från bra till bäst.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer