kunskapsbank

Attrahera och rekrytera de bästa säljarna

Hur gör du för att attrahera de bästa säljarna till företaget? Och hur gör du för att sedan behålla dem? I det här inlägget pratar vi om allt från företagets varumärke och kultur till hur viktigt det är med meningsfullhet på jobbet

Att hitta och behålla bra säljare gör stor skillnad för verksamheten. Bra säljare förstår att försäljning är en process och att de olika delarna som leder till framgång hela tiden måste arbetas med; oavsett om det handlar om strategier för att samla in leads eller de mentala aspekterna av jobbet. Hur hittar du och behåller du de bästa säljarna? I det här inlägget listar vi tre strategier för hur man kan nå ut till, rekrytera och slutligen behålla de bästa säljarna.

 

Arbeta med företagets varumärke

Ett starkt varumärke är en av de främsta byggstenarna för att locka till sig de bästa säljarna. Om du ser det ur säljarens perspektiv kan de som presterar allra bäst inom försäljning välja och vraka bland arbetsgivare. Vem vill inte anställa en bra säljare? Så, frågan du bör ställa dig är därför: varför ska de bästa säljarna vilja jobba på just ditt företag? Vad kan ni erbjuda som era konkurrenter inte kan? Allt det här börjar med varumärkesbyggande.

 

Hur skapar man då ett attraktivt varumärke? Kortfattat kan det sammanfattas i tre steg:

 

Steg 1 – var personlig

 

Många företag är rädda för att bli personliga med sina kunder. Företaget vill inte framstå som oprofessionellt, Men det är en viktig del i varumärkesbyggandet. Genom att skapa er unika ton och perspektiv blir det lättare för era befintliga och potentiella kunder att inte bara se er som ett företag i mängden som vill sälja saker till dem. Ett sätt att närma sig det här är att tänka på vad du hade sagt till en vän när du vill rekommendera ett företag, och sedan behålla en liknande ton när ni skapar budskap som ska nå ut till potentiella kandidater.

 

Steg 2  – var social

 

Företag som är sociala uppfattas som mer avslappande och roligare att jobba för. Om ditt företag bara pratar med sina potentiella kunder eller kandidater när de vill sälja in en produkt eller tjänst eller när en ledig position öppnas upp kommer antagligen budskapet framstå som stelt och påtryckande. För att skapa ett attraktivt varumärke där de bästa säljarna vill jobba är det viktigt att ni syns och interagerar kontinuerligt på sociala medier och gärna bidrar med mer än bara det som har direkt med företaget att göra. Forskningen visar nämligen att över 50 procent av ett varumärkes rykte kommer från dess sociala fotavtryck på internet, så underskatta inte hur viktigt det är att vara bra på sociala medier.

 

Steg 3: Låt varumärket berätta en historia

 

Att använda historieberättande är en smart marknadsföringsteknik som hjälper ditt varumärke att kännas mer personligt och minnesvärt. Så, hur fungerar detta i praktiken? Olika företag kan välja att fokusera på olika saker. Vissa väljer att fokusera på sin grundares intressanta bakgrund eller företagets resa från ett litet men ambitiöst företag till marknadsledare. Andra utgångspunkter kan hittas i företags värderingar, exempelvis om företaget satsar extra mycket på miljö, jämställdhet eller andra sociala frågor. Om företagets historia är intressant för potentiella kandidater blir det mer troligt att de vill jobba för er.

 

Arbeta med företagets kultur

Genom att ha en kultur som främjar bra säljare sprids ryktet snabbt att det kan vara utvecklande och gynnsamt att arbeta för ert företag. De bästa säljarna vill både ha bra teamwork och konkurrens med andra säljare. Lyft därför fram era bäst presterande säljare och visa hur de är en drivande faktor bakom företagets framgång.

 

För att skapa en bra kultur krävs dock mer än bara en insats från företagsledningen; det krävs även att de som just nu jobbar för er hänger med på resan. Redan från början är det därför en god idé att fokusera på personlighet när ni rekryterar säljare. Kompetens och erfarenhet är så klart fortfarande viktigt men en säljare som inte står bakom det som ert företag står för, era värderingar och era mål, kommer inte bara prestera sämre än väntat. Personen kommer även dra ner andra säljare och skapa en arbetsmiljö där bra säljare inte vill stanna kvar.

 

För att de bästa säljarna ska vilja jobba kvar hos er krävs det även att kulturen genomsyras av en strävan mot att bli bättre och att kunna klättra i karriären. Ta reda på vad det är som motiverar era säljare, vilka deras styrkor är och vad de vill jobba med att utveckla. Att attrahera och locka till sig den bästa talangen är bara betydelsefullt om det leder till att de vill stanna kvar över tid.

 

Betona meningsfullhet i kombination med god kompensation

Att skapa en arbetsplats som genomsyrar meningsfullhet handlar om flera saker och är en av de främsta orsakerna till att säljare stannar kvar hos ett företag. Enligt en studie av Barbara Fredrickson på University of North Carolina är det tre gånger så troligt att en person stannar hos ett företag om de känner att arbetet är meningsfullt. Hur uppnår ni då meningsfullhet?

 

Olika företag kommer göra detta på olika sätt, men en viktig ingrediens är att skapa en känsla av gemenskap på jobbet. Vi spenderar redan stor del av vår tid på arbetsplatsen, så det är naturligt att vi vill skapa nära relationer med de som vi spenderar så mycket tid med. Uppmuntra därför exempelvis gemensamma luncher och fira era framgångar tillsammans. Glada och nöjda säljare blir inte bara bättre säljare, de blir även säljare som vill stanna kvar hos er, och som även pratar gott om företaget.

 

Ibland används meningsfullhet som en lite lömsk teknik för att undvika att prata om kompensation, att de anställda ska vara så glada över att jobba för dig att de inte bryr sig så mycket om pengarna, men så ser inte riktigt verkligheten ut. De bästa säljarna frodas av konkurrens och av att få bra betalt för sitt hårda jobb. Enligt författarna av storsäljaren Contemporary Selling: Building Relationships and Creating Value är det alltid långsiktigt smart att erbjuda hög kompensation. När det kommer till säljare, som så mycket annat, får du det du betalar för och ifall du inte är redo att betala för säljarnas tjänster kommer de hitta någon annan som kan göra det.

 

Closers headhuntar de bästa säljarna

Closers har med över 1000 tillsatta positioner inom B2B-försäljning utvecklat effektiva metoder för att identifiera och attrahera de bästa säljare till våra kunder. Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi arbetar för att headhunta de allra bästa säljarna på marknaden.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer
Övervinn affärsstrategiska hinder
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Övervinn affärsstrategiska hinder i sälj och marknadsföring

Vet ni anledningen till varför ni inte säljer som ni hade hoppats? Letar ni efter problemet hos säljarna och marknadsföringsteamet, när det egentligen ligger i er affärsstrategi eller i produkten ni säljer? Bra marknadsföring kan inte sälja en dålig produkt eller lösa problemet med en dålig strategi. Ska ni verkligen kunna uppnå framgång är det avgörande att se var hindren och utmaningarna egentligen ligger. Så här tar ni reda på om det finns ett problem med er marknadsföring eller med er affärsstrategi. Så att ni kan möta rätt utmaningar och öka försäljningen.

Läs mer
businessman emailing
  • Closers
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Utmaningar och framgångsfaktorer för kall e-post i en digital försäljningsvärld

Det blir allt svårare att nå fram med kall e-post, eftersom mottagarna har tröttnat på inkorgar fulla av opersonliga massutskick. Dessutom gör nya AI-drivna algoritmer för e-postsäkerhet det allt svårare att nå fram med de kalla utskicken. Det är dags för en ny typ av kall e-post som är personligt anpassad och därför riktad till de mottagare som verkligen ser den som relevant. Så här tar du tekniken till hjälp för att skapa kall e-post som är meningsfull och leder till goda relationer. Istället för att leda till misstänksamhet från mottagaren.

Läs mer
b2b förtroende
  • Closers
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Från säljare till rådgivare – Förtroendets betydelse för att bygga starka kundrelationer inom B2B

Förtroendet spelar en allt större roll inom B2B-försäljning. Köparna vill samarbeta med en trovärdig rådgivare som kan bidra med expertis och stöd på ett ärligt sätt. Många säljare har dock problem med att omsätta förtroendet från att vara ett ledord, till att vara en strategi som bygger starka och långsiktiga kundrelationer. Här får du en djupare förståelse för vad förtroende verkligen innebär inom B2B-försäljning. Och samtidigt hur du rent praktiskt bygger ett förtroende som leder till långa och givande kundrelationer.

Läs mer