kunskapsbank

Därför är ditt personliga varumärke viktigt vid försäljning

Försäljning är ett mycket personligt jobb där kunskap, förtroende och relationer väger tungt för om en affär ska bli av eller inte. Därför är det viktigt att bygga ett personligt varumärke när du arbetar med försäljning. Här får du veta mer om hur du skapar och utvecklar ett starkt varumärke, samt hur du kommunicerar det för att öka din försäljning.

Försäljning har alltid handlat om att övertyga en person om att du kan tillföra värde i utbyte mot personens tid. När nu försäljningen har blivit digital och kunderna själva tar reda på all information de behöver har det här blivit viktigare än någonsin. Kunderna fokuserar mer på den expertis och trovärdighet en säljare förmedlar än på den produkt eller tjänst som säljs. Försäljning handlar i dag mer om relationer än om transaktioner. Därför har det personliga varumärket blivit väldigt viktigt inom försäljning.

 

Men vad är ett personligt varumärke? Hur bygger du upp det? Går det att mäta och utveckla? Här ska vi ta reda på svaren på de frågorna.

 

Försäljning handlar om relationer och förtroenden

På en marknad där kunderna kan ta reda på all information de behöver samt göra prisjämförelser med bara ett klick behöver säljarna erbjuda någonting annat. Främst då en relation där säljaren är en trovärdig rådgivare med kundens bästa i fokus. Målet med relationen ska inte först och främst vara att sälja någonting, utan att hjälpa kunden att uppnå sina mål. Det här kräver expertis och förtroende från säljarens sida. Det här är det personliga varumärket blir så viktigt.

 

Att skapa och nå ut med ett personligt varumärke förknippat med kunskap om ett visst område sker till stor del via digitala kanaler. Att dela insikter online, bygga upp nätverk och skapa relationer genom att vara aktiv i sociala kanaler är grunden i det vi kallar för social selling. Det är en långsiktig process som tar tid och kräver ihållighet, men det är ett arbete som betalar sig i form av att du bygger upp ett trovärdigt varumärke som förknippas med expertis, förtroende och auktoritet. När du kontinuerligt delar innehåll som är av nytta för din målgrupp bygger du stadigt upp ett nätverk av potentiella kunder som inte upplever att de blir utsatta för försäljning. Du skapar ett naturligt förtroende i dina relationer som gör att dina kontakter inte bara litar på dig, utan i längden även ditt företag och dess produkter och tjänster.

 

Det här är extra värdefullt inom B2B där försäljningsprocessen i regel är lång. När du är aktiv online med att utbilda och vårda dina kontakter leder ditt personliga varumärke till ett förtroende som kortar den säljprocessen. Gör du ett bra jobb med ditt varumärke och förtroendet förknippat med det kan det även leda till att du blir rekommenderad av andra. Enligt Nielsen så litar 92 procent av köparna mer på rekommendationer från andra än på någon annan form av marknadsföring.

 

Mät hur du förmedlar ditt personliga varumärke med SSI

Kan det mätas kan det förbättras heter det ju. Därför har LinkedIn tagit fram vad de kallar för Social Selling Index (SSI). Det är ett mått mellan 0–100 på hur bra du är på att kommunicera ditt personliga varumärke. Värdet är baserat på följande faktorer:

 

  • Din förmåga att skapa ditt professionella varumärke.

 

  • Din förmåga att hitta och fokusera på rätt personer (prospekts).

 

  • Din förmåga att bygga förtroendeingivande relationer.

 

  • Din förmåga att engagera genom att dela viktiga insikter.

 

Ett SSI-värde på 70 och högre brukar anses som en punkt där det går att skapa fler affärsmöjligheter. Enligt LinkedIn själva så har säljare med ett högt SSI 45 procent fler säljmöjligheter och 51 procent högre sannolikhet att nå sina säljmål. Det är dock viktigt att komma ihåg att SSI mäter aktivitet och inte säljresultat. Att sälja med hjälp av sitt personliga varumärke kräver att de skapade relationerna byggs vidare på tills de slutar i en affär. Däremot är SSI en bra indikator på hur aktiv du är och var du kan utvecklas och bli bättre. Se det som ett mätverktyg du kan använda över tid och som kompletterar dina andra mätvärden för försäljning.

 

Här kan du mäta ditt SSI.

 

Så bygger du ett starkt och trovärdigt personligt varumärke

 

  • Var personlig. Människor köper av människor. Leverera inte bara insikter och expertis. Var dig själv. Dela även med dig av stories, din vardag, misstag och lärdomar, intressanta perspektiv m.m. Visa att du är en människa som alla andra. Det gör dig mer intressant och trovärdig. Inte minst blir du lättare att relatera till. När du ger av dig själv uppmuntrar du andra att ge tillbaka.

 

  • Satsa på kvalitet framför kvantitet. Ja, det är viktigt att synas, men att dela innehåll bara för sakens skull kommer för eller senare att urvattna värdet i det. Dela något för att du har något att säga, inte för att bräcka ditt senaste SSI-rekord. Var kontinuerlig, men var framför allt intressant.

 

  • Följ upp. Läs kommentarer och för en dialog. Det är så du skapar naturliga relationer. Svara på frågor, lyssna på vad dina följare har att säga. Fånga upp vad de är intresserade av och vad de vill veta, och bygg vidare på det. Social listening där du är lyhörd och försöker bidra till lösningar på de problem som andra pratar om är en viktig del av social selling.

 

  • Om du tänker kontakta någon personligen, gör det digitalt och se till att ditt meddelande är personligt och medför ett värde, till exempel att du länkar till eller bifogar en artikel eller annan information som är relevant för personens utmaningar och problem. Var hjälpsam.

 

  • Delta i gruppdiskussioner på forum och andra grupper där dina potentiella kunder är verksamma. Bidra med insikter och goda råd samt visa ett genuint intresse i diskussionerna. Undvik att bli pushig och säljande alltför tidigt. Ta tid på dig att bygga upp relationerna.

 

  • Var unik. Ta dig tid att fundera över vad som gör dig speciell. Vilken information och vilka perspektiv kan du bidra med som ingen annan kan? Varför ska dina potentiella kunder välja att lyssna på just dig?

 

  • Var inte blyg. Är du inte en extrovert person kanske det känns enklast att sitta bakom datorn och skriva inlägg och artiklar. Men det blir alltid mer personligt med ett ansikte och en röst till personen som delar med sig. Använda gärna flera olika format, som till exempel poddar, videos, webbinarier m.m.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer
Övervinn affärsstrategiska hinder
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Övervinn affärsstrategiska hinder i sälj och marknadsföring

Vet ni anledningen till varför ni inte säljer som ni hade hoppats? Letar ni efter problemet hos säljarna och marknadsföringsteamet, när det egentligen ligger i er affärsstrategi eller i produkten ni säljer? Bra marknadsföring kan inte sälja en dålig produkt eller lösa problemet med en dålig strategi. Ska ni verkligen kunna uppnå framgång är det avgörande att se var hindren och utmaningarna egentligen ligger. Så här tar ni reda på om det finns ett problem med er marknadsföring eller med er affärsstrategi. Så att ni kan möta rätt utmaningar och öka försäljningen.

Läs mer
businessman emailing
  • Closers
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Utmaningar och framgångsfaktorer för kall e-post i en digital försäljningsvärld

Det blir allt svårare att nå fram med kall e-post, eftersom mottagarna har tröttnat på inkorgar fulla av opersonliga massutskick. Dessutom gör nya AI-drivna algoritmer för e-postsäkerhet det allt svårare att nå fram med de kalla utskicken. Det är dags för en ny typ av kall e-post som är personligt anpassad och därför riktad till de mottagare som verkligen ser den som relevant. Så här tar du tekniken till hjälp för att skapa kall e-post som är meningsfull och leder till goda relationer. Istället för att leda till misstänksamhet från mottagaren.

Läs mer
b2b förtroende
  • Closers
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Från säljare till rådgivare – Förtroendets betydelse för att bygga starka kundrelationer inom B2B

Förtroendet spelar en allt större roll inom B2B-försäljning. Köparna vill samarbeta med en trovärdig rådgivare som kan bidra med expertis och stöd på ett ärligt sätt. Många säljare har dock problem med att omsätta förtroendet från att vara ett ledord, till att vara en strategi som bygger starka och långsiktiga kundrelationer. Här får du en djupare förståelse för vad förtroende verkligen innebär inom B2B-försäljning. Och samtidigt hur du rent praktiskt bygger ett förtroende som leder till långa och givande kundrelationer.

Läs mer