kunskapsbank

Försäljning och marknadsföring går hand i hand – 5 fördelar med ett närmare samarbete

Vad är fördelarna med ett bättre samarbete mellan försäljning och marknadsföring? I det här inlägget pratar vi om hur företag som samarbetar genererar mer kvalificerade leads, skapar en bättre kundupplevelse och säljer mer! Dessutom mår de anställda bättre, litar på varandra och bygger starkare relationer.

Visste du att 95 procent av köpare, enligt en studie av DemandGen, valde en lösning som tillhandahöll dem med tillräckligt mycket innehåll för att navigera genom hela köpprocessen? Det säger en hel del om hur viktig länken är mellan försäljning och marknadsföring. De flesta köpare letar efter en hand som kan hålla dem genom köpprocessen, och det är upp till er att skapa det innehåll som fungerar som en handhållning. I det här inlägget kommer vi att lista fem fördelar med att uppnå ett starkare samarbete mellan försäljningsavdelningen och marknadsföringsavdelningen.

Generera mer kvalificerade leads

Att slösa tid på okvalificerade leads är aldrig en bra idé, men vad är det som leder till att vissa företag genererar bättre leads än andra? Ofta skyller avdelningarna på varandra. Säljteamet menar att det innehåll som marknadsföringsavdelningen skapar inte leder till att de når ut till potentiella kunder, medan marknadsföringsavdelningen menar att säljteamet inte följde upp på materialet på rätt sätt. Som du ser kan företag tjäna mycket på att avdelningarna samarbetar.

När sälj och marknadsföring samarbetar kan exempelvis säljare höra av sig med viktiga insikter från en ny kund om vad det var i marknadsföringsmaterialet som gjorde att de lockades att lämna sina uppgifter. Samtidigt kan marknadsföringsavdelningen rapportera vilket innehåll som det är mest effektivt att trycka på enligt de rapporter som har genererats. Genom samarbete kan ert företag således ta fram betydligt mer kvalificerade leads och se till att ni följer upp på era kvalificerade leads på ett effektivt sätt.

 

Ta fram mer pricksäkra målgrupper och köppersonas

Det är ofta ledningen i samarbete med marknadsföringsavdelningen som tar fram målgrupper och köppersonas (Buyer Personas). I dessa köppersonas rymmer sig en typkund, det vill säga en person som är ett slags snitt av de kunder ni vill rikta er mot. När marknadsföringsavdelningen tar fram innehåll till dessa köppersonas utformas det efter att dessa typkunder är korrekta och pricksäkra, men det är först efter gedigen analys som det faktiskt kan bekräftas. Genom ett bättre samarbete mellan sälj och marknadsföring kan säljare rapportera tillbaka till marknadsföringsavdelningen om det finns några uppenbara problem, eller potential till förbättring, av era köppersonas. På så sätt skapar ni mer relevant innehåll för att bättre vägleda era kunder genom köpprocessen.

 

Skapa en bättre kommunikationskultur på företaget

Kommunikation mellan avdelningar kan vara vägen till framgång. Genom att öppna upp kommunikationslinjer mellan sälj och marknadsföring kan ni börja etablera en starkare relation, vilket kan leda till ett bättre samarbete på lång sikt. När det finns förtroende mellan avdelningarna tar alla emot kritik och feedback på ett bättre sätt, vilket leder till att det blir lättare att både ge feedback och att genomföra justeringar efter det, snarare än att ta feedback som onödig kritik. Genom att skapa starka relationer hamnar fokus på er delade målbild och det lär även bli positivt för arbetsmoralen.

 

Ett enat företag säljer mer

Enligt Marketo säljer företag 67 procent mer när säljavdelningen och marknadsföringsavdelningen är synkade. Anledningen är bland annat att viktiga delar av din verksamhet är dold för de som verkligen behöver den. Säljteamet sitter på fantastisk information om de kunder som de pratar med varje dag, och marknadsföringsavdelningen sitter på otroliga strategier som bara väntar på att användas. Genom att arbeta tillsammans kan en synergistisk effekt skapas och ni låser därmed upp delar av er verksamhet utan att behöva spendera särskilt mycket pengar på det.

 

Kundupplevelsen förstärks

Kundupplevelsen är en av de viktigaste delarna i verksamheten, oavsett bransch. Nöjda kunder är alltid bra för affärerna. Det som kan påverka kundupplevelsen negativt är när kunderna märker att det inte finns någon kontinuitet i verksamheten. Om du någonsin har varit i kontakt med ett företag och varit tvungen att förklara ditt ärende eller dina önskemål gång på gång, då förstår du vad vi menar. När exempelvis era säljare inte nämner något av det som har funnits i ert marknadsföringsinnehåll, då märker kunden det, eftersom kunden har spenderat tid på att läsa innehållet när de har genomfört sin research. Öka förtroendet bland era kunder, stärk varumärket och förbättra kundupplevelsen genom att kommunicera och presentera en enad front.

 

Closers hjälper dig att skapa en starkare säljarkår

Vi på Closers är experter på headhunting av B2B säljare. Om ni behöver rekrytera bättre säljare, då bör ni kontakta oss! Vi hjälper er i alla delar av rekryteringsprocessen, oavsett var ni befinner er.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer