kunskapsbank

Intervju med Emma Lindgren om Advocacy Marketing

Marknadsföringen i många branscher står inför en era av enorm förändring; digitaliseringen som förändrar allt och sociala medier gör att åsikter, företag och människor kan bli stjärnor över en natt. Och försvinna minst lika snabbt…

Marknadsföringen i många branscher står inför en era av enorm förändring; digitaliseringen som förändrar allt och sociala medier gör att åsikter, företag och människor kan bli stjärnor över en natt. Och försvinna minst lika snabbt!

Emma Lindgren har arbetat med internkommunikation, content och sociala medier på världens största chokladföretag, och är numera frilansande kommunikatör och digital nomad som bor i Shanghai. Hon är också en av två initiativtagare till Branding’em som föreläser och utbildar om Employee Advocacy. Closers fick möjlighet att prata med henne om Advocacy Marketing.

Emma är övertygad om att många företag fortfarande inte utnyttjar medarbetarpotentialen fullt ut för att stärka sitt varumärke externt, och för att effektivt både skapa och sprida digitalt innehåll. Vad många företag glömmer är att de bästa ambassadörerna (och kanske ”riktiga” stjärnorna) ofta finns innanför företagets väggar; även kallade medarbetare. De företag som strategiskt och engagerande använder sina medarbetare för att driva den externa kommunikationen framöver kan nå en rad framgångar. Men hur gör man?

Kan du berätta lite om Employee Advocate Marketing?

Employee Advocacy innebär att se medarbetarna som ambassadörer för ens varumärke. Traditionellt har branding, marknadsföring och kommunikation kanaliserats via företagets officiella kanaler men det håller på att ändras. Idag är var och varannan medarbetare faktiskt content producent och kanalägare. Employee Advocate Marketing handlar om att se potentialen i att jobba tillsammans med medarbetare för att stärka företagets digitala närvaro utanför de officiella kanalerna. Precis som när man betalar influencers att sprida innehåll – bara att innehållet skulle komma från de som kan produkterna/tjänsterna bäst.

Varför bör fler företag arbeta strategiskt med att engagera medarbetarna till att aktivt föra varumärkets talan online?

Min stränga hållning är att ingen medarbetare någonsin ska känna sig tvingad till att blanda ihop det personliga och professionella innehållet online om denne inte själv vill. Men vad vi har sett är att det finns medarbetare som gärna vill bidra till att stärka sin arbetsgivares digitala närvaro men är osäkra på hur. Här finns en enorm outnyttjad potential. Dessa medarbetare kommer oftast inte från kommunikation/HR/marknad utan sitter snarare på en specialistroll men behöver stöttning i det kommunikativa. Genom att supportera dessa medarbetare i innehållskapandet, kan företag bygga Thought Leadership inom områden de vill ”äga”, medan den anställda får chans att stärka sitt personliga varumärke genom att dela expertis inom ett specifikt område. Medarbetarna är helt enkelt den nya content-byrån.

Finns det några risker med att göra medarbetare till varumärkets digitala talespersoner?

Ja, det finns hur många risker som helst. Det handlar om människor. Det är ju också det som är det fina – att innehållet om och från våra organisationer blir lite mindre putsat och lite mer mänskligt. Det stärker trovärdigheten och bygger stolthet internt.

En undersökning från Weber Shandwick* visar att ungefär var tredje medarbetare redan idag delar material om sin arbetsgivare i sina sociala medier. Att inte ha någon insikt i vad medarbetarna säger om företaget online skulle jag bedöma som en ännu större risk.

* https://www.webershandwick.com/news/employee-activism-the-next-frontier-of-employee-engagement/

Kan du ge några exempel på vad resultatet kan bli av att ge sina medarbetare en del av det ansvaret?

Det kan bidra till att:

  • Stärka engagemanget internt
  • Stärka medarbetarnas personliga varumärke online
  • Ökad transparens och trovärdighet
  • Kommunikation/marknad behöver lägga mindre resurser på innehållsproduktion

Vad blir skillnaden på content när en anställd skriver vs när företagets marknadsavdelning producerar innehållet?

Chansen att den anställda själv sprider vidare ökar. Du kan ev. också komma ”djupare” i innehållet och nå en målgrupp som kan väldigt mycket om ett område.

Om man som företag vill börja att engagera sin medarbetare i sin digitala marknadsföring – vilket är det första steget man tar för att börja implementera?

Att göra en plan som med vilken kommunikationsinsats som helt; bakgrund, syfte, målgrupp, exempel på kanaler, teman etc. Se också till att du har med ledningen på satsningen (var beredd på motstånd, lyssna på invändningar men ge dig inte!).

Att därefter identifiera interna influencers och experter som skulle vara intresserade av att köra igång under en testperiod. Oftast har man ganska bra koll på vilka dessa är, om inte kan man göra en efterlysning internt. I budskapet är det viktigt att det blir en win-win för båda parter. Ingen ska känna sig utnyttjad utan se det som en möjlighet att själva stärka sitt personliga varumärke och digitala närvaro.

Vad tror du om framtidens marknadsföring generellt och vad händer med marknadsfunktionen?

Att gränserna mellan det interna och externa suddas ut och att öppenhet och transparens på sikt blir en konkurrensfördel för att attrahera eftertraktade medarbetare. Marknads- och kommunikationsavdelningar går in i mer rådgivande och kvalitetssäkrande roller, snarare än att producera innehåll utan att kunna mäta dess exakta effekt.

Vi på Closers tackar Emma så mycket för att hon bidrar med sina grymma insikter inom Advocacy Marketing! 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer