kunskapsbank

Arbetsprov och second opinion – ett utmärkt sätt att testa era kandidater

Vad händer om man anställer fel person? Hur ser man till att man hittar rätt person redan från början? Många företag som försöker anställa själva hamnar ofta i en situation där de har ett par kandidater som de har svårt att välja mellan.

Ifall ni redan har kommit en bit i er rekrytering, men det fortfarande står mellan ett par kandidater, då kan arbetsprov och second opinion vara ett smart sätt att se vilka av kandidaterna som ni ska gå vidare med. I det här inlägget kommer vi att prata mer om varför det är viktigt att verifiera och validera prioriterade kompetenser samt varför det kan vara en god idé att involvera en oberoende tredje part i jakten på toppkandidaterna.

 

Vad finns det att tjäna på att hitta en toppkandidat?

Ni kanske redan har ett par kandidater som ni tycker känns bra men det går ofta att ta rekryteringen till den där extra nivån genom att sålla lite extra noga bland kandidaterna. Företag som gör det har mycket att tjäna. Här är lite av det som företag kan tjäna på att hitta en toppkandidat:

  • Du ökar chansen att personen stannar kvar länge. Om du hittar rätt person till jobbet är chansen större att personen kommer stanna kvar hos er länge. Det leder i sin tur till att företaget kan växa med självförtroende då de anställda kan anta nya roller och nya utmaningar allt medan företaget växer.
  • Du spenderar mindre tid på onboarding. Att anställa är en längre process än bara rekrytering. Efter rekryteringen inleds arbetet med att få den anställde att bli en produktiv del av er verksamhet. Ofta krävs det både utbildning och praktik för att jobbet ska kunna utföras ordentligt. Om ni hittar rätt person vid första försöket behöver ni inte gå igenom den här tidskrävande processen mer än en gång.

 

Vad händer om man anställer fel person?

Anledningen varför rekryteringsarbetet är så viktigt är inte bara för att företaget ska hitta den perfekta personen till jobbet; det är även för att företaget ska undvika att anställa fel person. Ifall rekryteringsprocessen inte har gått som den ska kan det därför leda till följande:

  • När kandidaten anställs lämnas den ofta över till någon att gå bredvid för att lära sig hur verksamheten fungerar. Det innebär givetvis att personen som vägleder den nyanställda inte kan genomföra sina vanliga arbetsuppgifter lika effektivt, men det är något man räknar med då den ökade produktivitet som en ny anställd skapar kompenserar för den tid som spenderas under träningen. Om man har valt helt fel person till jobbet blir upplärningstiden fullkomligt bortkastad.
  • Dyrbara läxor. Misstag har inte bara med produktivitet att göra, utan om faktiska kostnader. Att anställa kostar pengar och inte bara i form av lön utan även vad som har spenderats under rekryteringsprocessen för att annonsera, sålla bland kandidater och intervjua.
  • Bristande moral i arbetsgruppen. När en ny person kommer in arbetsgruppen blir det alltid lite av ett störningsmoment, även om det inte alltid behöver vara negativt. Dock blir det negativt om det visar sig att personen bara stannar kvar ett par veckor eller en månad.


Hur undviker man att anställa fel person?

Ett smart sätt att se till så att man hittar rätt person till jobbet är att genomföra ett arbetsprov. Medan de kandidater som ni tittar på säkerligen har relevant erfarenhet är det inte alltid erfarenhet på ett företag kan översättas till det ni sysslar med på ert företag.

Vad är ett arbetsprov?

När du arbetar tillsammans med Closers kan vi skapa ett arbetsprov där vi tar fram en fiktiv situation utifrån den tjänst som ni tillsätter. Efter det kan ni låta era kandidater utföra dessa tester, vilka ger en bra bild över hur kandidaterna presterar under press; hur de hanterar oväntade inslag; hur bra det är på att lösa problem och hur mycket de kan om er bransch. Det går även bra att specialanpassa arbetsprovet efter behov.

Du kan läsa mer om hur vi jobbar med arbetsprov här!


Behöver ni en second opinion för att skilja två kandidater åt?

Du sitter kanske just nu med två kandidater framför dig. Två kandidater som på pappret har olika styrkor och svagheter, och du står nu i valet och kvalet. I så fall kan det vara en toppenidé att använda sig av en oberoende och objektiv tredje part som tar en noga titt på det material ni redan har, men även skapar sitt eget material. Vi gör detta i form av:

  • Djupintervjuer
  • Tester
  • Referenstagning
  • Rapporter

I rapporten kan du se hur kandidaterna har presterat i förhållande till er kravprofil. Det innebär att ni kan känna er trygga med den person som ni väljer att anställa.

Läs mer om hur vi jobbar med second opinion här!


Kontakta Closers när du behöver hjälp med rekryteringen!

I det här inlägget har vi pratat om vikten av att använda sig av en oberoende tredje part i rekryteringsprocessen. Ifall du vill veta mer om hur vi på Closers kan hjälpa ditt företag ska du inte tveka att höra av dig. Gör det genom att klicka här!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Kvinnlig marknadschef med 2 kollegor framför
  • Interim
  • Marknadsföring
Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

Läs mer
Kvinna och man i soffa som har möte
  • Chefsrekrytering
  • Interim
  • Marknadsföring
Vad kostar en interim chefsrekrytering inom marknadsföring?

Att ta in en interimschef för verksamhetens marknadsföring är ett effektivt sätt att få in särskild kompetens och erfarenhet, som snabbt kan gå in och lösa marknadsavdelningens utmaningar. Expertkunskap kommer dock med en prislapp. Så vad beror den kostnaden på? Och vad får du för pengarna när du väljer en interim chefsrekrytering för marknadsföringen? Att välja interim är kostnadseffektivt i längden när du ser till vad interimschefen tillför i form av besparingar, högre effektivitet och konkurrensfördelar. Så här ska du räkna för att se värdet av en interim lösning.

Läs mer
2 personer med dator i knät i soffa
  • Chefsrekrytering
  • Rekrytering
  • Sälj
Rekrytera säljchef – så får du rätt matchning

Det räcker inte bara med att rekrytera en bra säljchef. Ni behöver rekrytera en säljchef som är bra för just ert företag och era mål. Ni behöver utöver kompetens och erfarenhet även se till viktiga faktorer som kulturell matchning, potential, egenskaper som passar för era mål m.m. Här presenterar vi rekryteringstipsen som hjälper er att hitta rätt säljchef för just er verksamhet.

Läs mer
Interim manlig chef inom sälj med kollega i bakgrunden
  • Chefsrekrytering
  • Marknadsföring
  • Sälj
Fördelarna med att outsourca chefsrekryteringen inom sälj och marknad

Det finns flera fördelar med att outsourca chefsrekryteringen inom sälj och marknad. Till att börja med så får ni en snabb och mer kostnadseffektiv rekryteringsprocess. Att samarbeta med professionella rekryterare leder dessutom till att ni når fler och bättre kandidater. Inte minst de attraktiva passiva kandidaterna. Ni kan även få nya insikter som ger er bättre sälj- och marknadschefer. Här är de främsta fördelarna med att ta in hjälp när ni ska rekrytera chefer inom sälj och marknad.

Läs mer
manlig säljchef i möte
  • Interim
  • Sälj
Fördelar med en interim säljchef

Med en interim försäljningschef kan ni snabbt få den erfarenhet och specialistkompetens er organisation behöver för att utvecklas. Att hyra in en interim säljchef är även ett smidigt sätt att få nödvändig kompetens på plats under tiden ni rekryterar en ny säljchef. Och det finns ytterligare fördelar. Här får du ta del av fler fördelar med att hyra in den säljledare som krävs för att hantera en viss situation, samt hur ni kan stärka er säljorganisation med en interim säljchef.

Läs mer
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer