kunskapsbank

Arbetsprov och second opinion – ett utmärkt sätt att testa era kandidater

Vad händer om man anställer fel person? Hur ser man till att man hittar rätt person redan från början? Många företag som försöker anställa själva hamnar ofta i en situation där de har ett par kandidater som de har svårt att välja mellan.

Ifall ni redan har kommit en bit i er rekrytering, men det fortfarande står mellan ett par kandidater, då kan arbetsprov och second opinion vara ett smart sätt att se vilka av kandidaterna som ni ska gå vidare med. I det här inlägget kommer vi att prata mer om varför det är viktigt att verifiera och validera prioriterade kompetenser samt varför det kan vara en god idé att involvera en oberoende tredje part i jakten på toppkandidaterna.

 

Vad finns det att tjäna på att hitta en toppkandidat?

Ni kanske redan har ett par kandidater som ni tycker känns bra men det går ofta att ta rekryteringen till den där extra nivån genom att sålla lite extra noga bland kandidaterna. Företag som gör det har mycket att tjäna. Här är lite av det som företag kan tjäna på att hitta en toppkandidat:

  • Du ökar chansen att personen stannar kvar länge. Om du hittar rätt person till jobbet är chansen större att personen kommer stanna kvar hos er länge. Det leder i sin tur till att företaget kan växa med självförtroende då de anställda kan anta nya roller och nya utmaningar allt medan företaget växer.
  • Du spenderar mindre tid på onboarding. Att anställa är en längre process än bara rekrytering. Efter rekryteringen inleds arbetet med att få den anställde att bli en produktiv del av er verksamhet. Ofta krävs det både utbildning och praktik för att jobbet ska kunna utföras ordentligt. Om ni hittar rätt person vid första försöket behöver ni inte gå igenom den här tidskrävande processen mer än en gång.

 

Vad händer om man anställer fel person?

Anledningen varför rekryteringsarbetet är så viktigt är inte bara för att företaget ska hitta den perfekta personen till jobbet; det är även för att företaget ska undvika att anställa fel person. Ifall rekryteringsprocessen inte har gått som den ska kan det därför leda till följande:

  • När kandidaten anställs lämnas den ofta över till någon att gå bredvid för att lära sig hur verksamheten fungerar. Det innebär givetvis att personen som vägleder den nyanställda inte kan genomföra sina vanliga arbetsuppgifter lika effektivt, men det är något man räknar med då den ökade produktivitet som en ny anställd skapar kompenserar för den tid som spenderas under träningen. Om man har valt helt fel person till jobbet blir upplärningstiden fullkomligt bortkastad.
  • Dyrbara läxor. Misstag har inte bara med produktivitet att göra, utan om faktiska kostnader. Att anställa kostar pengar och inte bara i form av lön utan även vad som har spenderats under rekryteringsprocessen för att annonsera, sålla bland kandidater och intervjua.
  • Bristande moral i arbetsgruppen. När en ny person kommer in arbetsgruppen blir det alltid lite av ett störningsmoment, även om det inte alltid behöver vara negativt. Dock blir det negativt om det visar sig att personen bara stannar kvar ett par veckor eller en månad.


Hur undviker man att anställa fel person?

Ett smart sätt att se till så att man hittar rätt person till jobbet är att genomföra ett arbetsprov. Medan de kandidater som ni tittar på säkerligen har relevant erfarenhet är det inte alltid erfarenhet på ett företag kan översättas till det ni sysslar med på ert företag.

Vad är ett arbetsprov?

När du arbetar tillsammans med Closers kan vi skapa ett arbetsprov där vi tar fram en fiktiv situation utifrån den tjänst som ni tillsätter. Efter det kan ni låta era kandidater utföra dessa tester, vilka ger en bra bild över hur kandidaterna presterar under press; hur de hanterar oväntade inslag; hur bra det är på att lösa problem och hur mycket de kan om er bransch. Det går även bra att specialanpassa arbetsprovet efter behov.

Du kan läsa mer om hur vi jobbar med arbetsprov här!


Behöver ni en second opinion för att skilja två kandidater åt?

Du sitter kanske just nu med två kandidater framför dig. Två kandidater som på pappret har olika styrkor och svagheter, och du står nu i valet och kvalet. I så fall kan det vara en toppenidé att använda sig av en oberoende och objektiv tredje part som tar en noga titt på det material ni redan har, men även skapar sitt eget material. Vi gör detta i form av:

  • Djupintervjuer
  • Tester
  • Referenstagning
  • Rapporter

I rapporten kan du se hur kandidaterna har presterat i förhållande till er kravprofil. Det innebär att ni kan känna er trygga med den person som ni väljer att anställa.

Läs mer om hur vi jobbar med second opinion här!


Kontakta Closers när du behöver hjälp med rekryteringen!

I det här inlägget har vi pratat om vikten av att använda sig av en oberoende tredje part i rekryteringsprocessen. Ifall du vill veta mer om hur vi på Closers kan hjälpa ditt företag ska du inte tveka att höra av dig. Gör det genom att klicka här!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer