kunskapsbank

Attrahera och rekrytera de bästa säljarna

Hur gör du för att attrahera de bästa säljarna till företaget? Och hur gör du för att sedan behålla dem? I det här inlägget pratar vi om allt från företagets varumärke och kultur till hur viktigt det är med meningsfullhet på jobbet

Att hitta och behålla bra säljare gör stor skillnad för verksamheten. Bra säljare förstår att försäljning är en process och att de olika delarna som leder till framgång hela tiden måste arbetas med; oavsett om det handlar om strategier för att samla in leads eller de mentala aspekterna av jobbet. Hur hittar du och behåller du de bästa säljarna? I det här inlägget listar vi tre strategier för hur man kan nå ut till, rekrytera och slutligen behålla de bästa säljarna.

 

Arbeta med företagets varumärke

Ett starkt varumärke är en av de främsta byggstenarna för att locka till sig de bästa säljarna. Om du ser det ur säljarens perspektiv kan de som presterar allra bäst inom försäljning välja och vraka bland arbetsgivare. Vem vill inte anställa en bra säljare? Så, frågan du bör ställa dig är därför: varför ska de bästa säljarna vilja jobba på just ditt företag? Vad kan ni erbjuda som era konkurrenter inte kan? Allt det här börjar med varumärkesbyggande.

 

Hur skapar man då ett attraktivt varumärke? Kortfattat kan det sammanfattas i tre steg:

 

Steg 1 – var personlig

 

Många företag är rädda för att bli personliga med sina kunder. Företaget vill inte framstå som oprofessionellt, Men det är en viktig del i varumärkesbyggandet. Genom att skapa er unika ton och perspektiv blir det lättare för era befintliga och potentiella kunder att inte bara se er som ett företag i mängden som vill sälja saker till dem. Ett sätt att närma sig det här är att tänka på vad du hade sagt till en vän när du vill rekommendera ett företag, och sedan behålla en liknande ton när ni skapar budskap som ska nå ut till potentiella kandidater.

 

Steg 2  – var social

 

Företag som är sociala uppfattas som mer avslappande och roligare att jobba för. Om ditt företag bara pratar med sina potentiella kunder eller kandidater när de vill sälja in en produkt eller tjänst eller när en ledig position öppnas upp kommer antagligen budskapet framstå som stelt och påtryckande. För att skapa ett attraktivt varumärke där de bästa säljarna vill jobba är det viktigt att ni syns och interagerar kontinuerligt på sociala medier och gärna bidrar med mer än bara det som har direkt med företaget att göra. Forskningen visar nämligen att över 50 procent av ett varumärkes rykte kommer från dess sociala fotavtryck på internet, så underskatta inte hur viktigt det är att vara bra på sociala medier.

 

Steg 3: Låt varumärket berätta en historia

 

Att använda historieberättande är en smart marknadsföringsteknik som hjälper ditt varumärke att kännas mer personligt och minnesvärt. Så, hur fungerar detta i praktiken? Olika företag kan välja att fokusera på olika saker. Vissa väljer att fokusera på sin grundares intressanta bakgrund eller företagets resa från ett litet men ambitiöst företag till marknadsledare. Andra utgångspunkter kan hittas i företags värderingar, exempelvis om företaget satsar extra mycket på miljö, jämställdhet eller andra sociala frågor. Om företagets historia är intressant för potentiella kandidater blir det mer troligt att de vill jobba för er.

 

Arbeta med företagets kultur

Genom att ha en kultur som främjar bra säljare sprids ryktet snabbt att det kan vara utvecklande och gynnsamt att arbeta för ert företag. De bästa säljarna vill både ha bra teamwork och konkurrens med andra säljare. Lyft därför fram era bäst presterande säljare och visa hur de är en drivande faktor bakom företagets framgång.

 

För att skapa en bra kultur krävs dock mer än bara en insats från företagsledningen; det krävs även att de som just nu jobbar för er hänger med på resan. Redan från början är det därför en god idé att fokusera på personlighet när ni rekryterar säljare. Kompetens och erfarenhet är så klart fortfarande viktigt men en säljare som inte står bakom det som ert företag står för, era värderingar och era mål, kommer inte bara prestera sämre än väntat. Personen kommer även dra ner andra säljare och skapa en arbetsmiljö där bra säljare inte vill stanna kvar.

 

För att de bästa säljarna ska vilja jobba kvar hos er krävs det även att kulturen genomsyras av en strävan mot att bli bättre och att kunna klättra i karriären. Ta reda på vad det är som motiverar era säljare, vilka deras styrkor är och vad de vill jobba med att utveckla. Att attrahera och locka till sig den bästa talangen är bara betydelsefullt om det leder till att de vill stanna kvar över tid.

 

Betona meningsfullhet i kombination med god kompensation

Att skapa en arbetsplats som genomsyrar meningsfullhet handlar om flera saker och är en av de främsta orsakerna till att säljare stannar kvar hos ett företag. Enligt en studie av Barbara Fredrickson på University of North Carolina är det tre gånger så troligt att en person stannar hos ett företag om de känner att arbetet är meningsfullt. Hur uppnår ni då meningsfullhet?

 

Olika företag kommer göra detta på olika sätt, men en viktig ingrediens är att skapa en känsla av gemenskap på jobbet. Vi spenderar redan stor del av vår tid på arbetsplatsen, så det är naturligt att vi vill skapa nära relationer med de som vi spenderar så mycket tid med. Uppmuntra därför exempelvis gemensamma luncher och fira era framgångar tillsammans. Glada och nöjda säljare blir inte bara bättre säljare, de blir även säljare som vill stanna kvar hos er, och som även pratar gott om företaget.

 

Ibland används meningsfullhet som en lite lömsk teknik för att undvika att prata om kompensation, att de anställda ska vara så glada över att jobba för dig att de inte bryr sig så mycket om pengarna, men så ser inte riktigt verkligheten ut. De bästa säljarna frodas av konkurrens och av att få bra betalt för sitt hårda jobb. Enligt författarna av storsäljaren Contemporary Selling: Building Relationships and Creating Value är det alltid långsiktigt smart att erbjuda hög kompensation. När det kommer till säljare, som så mycket annat, får du det du betalar för och ifall du inte är redo att betala för säljarnas tjänster kommer de hitta någon annan som kan göra det.

 

Closers headhuntar de bästa säljarna

Closers har med över 1000 tillsatta positioner inom B2B-försäljning utvecklat effektiva metoder för att identifiera och attrahera de bästa säljare till våra kunder. Kontakta oss så berättar vi mer om hur vi arbetar för att headhunta de allra bästa säljarna på marknaden.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer