kunskapsbank

Behöver ditt säljteam kompetensutveckling?

Att inte utvecklas är lika med att stå still och att halka efter. Alla har nytta av att tillföra nya kunskaper. Inte minst ett säljteam. Så här tar du reda på om ditt team behöver kompetensutveckling och vilka kunskaper det är ni behöver för att kunna nå bättre resultat.

Försäljning blir allt mer komplex. Det innebär att säljare behöver kunna väldigt många olika saker. Allt från produkt- och branschkunskap till kommunikation och relationsbyggande. Ska ditt säljteam kunna hålla en hög nivå och få unika konkurrensfördelar behöver säljteamet hela tiden utbildas och utvecklas. Så här tar du reda på om ditt team behöver kompetensutveckling, och vilken typ av kompetens det är ni behöver.

 

Därför behöver du kompetensutveckla ditt säljteam

Det finns alltid nya saker att lära och alla säljare kan bli bättre. Med tanke på att vi lever i en snabbt föränderlig värld så är det mer eller mindre ett måste att hela tiden uppdatera kunskaper och perspektiv. Att stå kvar på samma ställe är lika med att halka efter. Nytänkande och nya kunskaper är grundläggande för att kunna följa med i utvecklingen och förbli både relevant och intressant. Det borde räcka som motivation att kompetensutveckla säljteamet, men det finns fler fördelar.

 

  • Är era unika konkurrensfördelar fortfarande unika? Saker och ting förändras som sagt väldigt snabbt. Har det hänt saker på marknaden, med det ni säljer, med kundbehoven eller med konkurrenterna som gör att ni behöver slipa till er kompetens för att förbli relevanta?

 

  • Växer ni snabbt? I så fall, hur utbildas de nya säljarna? Lär de sig samma saker som de andra i ditt team? Eller riskerar ni att få splittrade kunskaper som gör att medarbetarna i teamet drar åt olika håll? En gemensam kompetensutveckling av hela teamet harmoniserar kunskaperna. Att lära sig tillsammans svetsar även samman teamet.

 

  • Medarbetare vill utvecklas. De vill lära sig nya saker, växa både i sin yrkesroll och som människor samt kunna ta nya steg i sin karriär. Erbjuder du inte den möjligheten till ditt team kan de börja se sig om efter en arbetsgivare som gör det. Om du däremot investerar i dina medarbetare känner de sig värderade och blir mer engagerade och lojala.

 

  • Behöver ni ny kompetens för att kunna möta nya behov är det enklare, snabbare och mer riskfritt att utveckla de medarbetare du redan har jämfört med att rekrytera nya. Ta vara på potentialen inom ditt team. Du har redan bra människor, utveckla dem till bättre säljare.

 

Kompetenskartlägg teamet

Vet du vad det är ni saknar eller vad ni behöver finslipa? Ska du kunna leda ett framgångsrikt säljteam behöver du veta att rätt kompetens finns på plats. Du behöver känna till era styrkor och svagheter samt vad ni saknar. En kompetenskartläggning eller inventering där du ser över vilka kompetenser ditt team har och vilka som behövs är en viktig strategi för att skapa framgång och lönsamhet.

 

Tänk på det här när du kompetenskartlägger ditt team:

 

  • Vad är era framgångsbeteenden och faktorer? Har ni den kompetens som krävs för att kunna öka er försäljning?

 

  • Vad är det som inte fungerar som det ska i er säljprocess? Beror det på att ni behöver justera processen eller på att ni inte har rätt kompetens för att följa den?

 

  • Hur kan ni förädla era tillgångar och skärpa era verktyg och förmågor?

 

  • Har ni den kompetens som krävs för att uppnå era affärsmål?

 

  • Vad har förändrats inom er bransch och med era kunders behov? Vilka nya kompetenser behöver ni för att inte halka efter?

 

  • Att ta hjälp av någon utifrån kan ge nya perspektiv och lyfta fram viktiga kompetensområden som ni inte tänker på.

 

  • Involvera ditt team i kompetensutvecklingen. Fråga dem vad de saknar och vad de behöver för att kunna göra sitt jobb bättre. Vad skulle göra dem till bättre säljare och ett bättre team?

 

Kompetensområden som går att utveckla

Rent övergripande kan vi dela upp kompetenserna inom försäljning i tre huvudområden: grundläggande säljkunskaper, hårda kunskaper och mjuka kunskaper.

 

De grundläggande kunskaperna är det som krävs för att varje säljare i ditt team ska kunna göra sitt jobb, till exempel god kunskap om den produkt eller tjänst som ni säljer. Vilka fördelar den har, hur den löser kundens pain points och vad som gör den unik. Andra grundläggande kunskaper är kommunikation. Hur säljaren lägger upp sin pitch, lyssnar på kunden och anpassar sig efter situationen. Att följa och utveckla säljprocessen tillhör också den grundläggande kompetensen.

 

Hårda kunskaper handlar huvudsakligen om de tekniska kunskaper som krävs för att kunna göra sitt jobb, till exempel hur säljaren gör en effektiv demo och utvärderar hur produkten/tjänsten kan göra som mest nytta för kunden. Eller vilka funktioner som gör den unik. Hårda kunskaper inkluderar även användningen av säljverktyg, till exempel CRM, Business Intelligence, dashboards, mät- och analysverktyg.

 

Mjuka kunskaper handlar mycket om psykologin och relationsbyggandet i säljprocessen, till exempel hur en säljare använder empati, diplomati, lyhördhet, kreativitet, nyfikenhet och teamwork, i sitt arbete. De mjuka kunskaperna halkar lätt efter i kompetensutvecklingen eftersom de är svårare att mäta i säljprocessen. Men det är oerhört viktiga verktyg eftersom starka relationer och trovärdighet ofta har en större betydelse för om en affär blir av eller inte än vad produkten/tjänsten har. Det är det som sker i de mänskliga relationerna som i regel leder till avslut.

 

Olika vägar till kompetensutveckling

Det finns många vägar till nya kunskaper. Tänk utanför ramarna och sök er fram till de som ger er de kunskaper ni behöver samtidigt som det engagerar. Olika vägar till kompetensutveckling för säljare är bland annat:

 

  • Kurser, utbildningar och workshops, både extern och internt.

 

  • Föreläsningar, webbinarier, poddar etc.

 

  • Konferenser och mässor.

 

  • Rollspel där ni övar särskilda situationer.

 

  • Böcker, bloggar, guider etc.

 

Vilken väg ni än väljer så är nya kunskaper alltid en värdefull investering som betalar sig i form av ett starkare team som kan prestera bättre.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer