kunskapsbank

Closers dubblar omsättningen med förvärv

Räkenskapsåret 2017 blev för Closers ett något annorlunda år då vi lyckades förvärva bemanningsföretaget Hero som specialiserat sig på att tillsätta positioner inom områdena ekonomi, administration och kundservice…

Räkenskapsåret 2017 blev för Closers ett något annorlunda år då vi lyckades förvärva bemanningsföretaget Hero som specialiserat sig på att tillsätta positioner inom områdena ekonomi, administration och kundservice.

Totalt uppgick omsättningen till 28 MSEK vilket ger en tillväxt på 86% från föregående år. Vi på Closers och Hero är nischade inom varsitt område och planen är att båda bolagen fortsättningsvis ska bibehålla specialiseringen som experter på rekrytering inom B2B-försäljning respektive bemanning inom ekonomi, administration och kundservice.

Closers VD Fredrik Thulin uttrycker sina tankar kring året som varit:

– Med facit i hand så har förvärvet visat sig vara ett smart drag av oss och vi är väldigt nöjda med utfallet hittills. Vi har gjort en del omstruktureringar under året där vi flyttat konsulter från Closers till Hero och på så sätt låtit renodla verksamheterna i ännu högre grad vilket gynnat respektive bolag. Closers är ju främst en headhuntingbyrå och Hero ett specialiserat bemanningsföretag och då var det en viktig förflyttning att få till.

Hur ser planerna ut för nästa år?

– Internt sett kommer ett ökat fokus ligga på att stärka det interna samarbetet mellan bolagen. Utåt sett är vi två olika bolag och ska vara det, men internt så ska vi agera som ett. Det är också ett led i vår fortsatta transformering till en självorganiserad organisation som vi lägger stort fokus på.

På vilket sätt kommer det gynna era kunder, kandidater och konsulter?

– Vårt mindset är att om våra medarbetare trivs och har ett högt engagemang så kommer vi också ha nöjda kunder och klienter.

Vad kan vi förvänta oss av Closers och Hero under 2018?

– Vi har många spännande projekt på gång som vi får återkomma till och berätta mer om under året. Men generellt sett kommer ett stort fokus ligga på att utveckla vår transformation mot självorganisering, vi förväntar oss att ha en fortsatt stark tillväxt i koncernen.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Säljchef som leder sitt team
  • Sälj
Självledarskap för säljchefen

Ska du som säljchef kunna leda andra behöver du först kunna leda dig själv. Självledarskap bygger på självmedvetenhet, målsättningar, kunskap och andra utvecklingsområden. När du utvecklar dig själv som ledare kan du också inspirera andra till utveckling, vilket leder vidare till bättre resultat. Här är principerna inom självledarskap som gör dig till en bättre och mer framgångsrik säljchef.

Läs mer
Säljare som står i fönster i telefon
  • Sälj
Utmaningarna dagens säljare står inför

Snabba förändringar leder till nya utmaningar för dig som säljare. I dag behöver du vara redo att tackla allt från krav på en personligare köpresa till brist på högkvalitativa leads och långa säljcykler som involverar flera beslutsfattare. Här får du veta vilka som är de vanligaste utmaningarna för säljare 2024, och hur du kan vända dem till möjligheter så att du kan överträffa dina försäljningsmål.

Läs mer
Sälj och marknad som jobbar tillsammans
  • Marknadsföring
  • Sälj
Sales- och marketing alignment – så skapar ni fler affärer med smarketing

Ett närmare samarbete mellan sälj och marknad leder till bättre strategier och starkare affärsresultat. Bland annat genom att det blir lättare att kvalificera leads och att dela viktiga insikter. Men det kan vara en utmaning att få två avdelningar med olika uppgifter och arbetssätt att samarbeta effektivt. Här är de många fördelarna med att förena sälj och marknad i en gemensam smarketing-strategi, och hur ni lyckas maximera det samarbetet.

Läs mer
Kvinnlig marknadschef med 2 kollegor framför
  • Interim
  • Marknadsföring
Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

Läs mer
Kvinna och man i soffa som har möte
  • Chefsrekrytering
  • Interim
  • Marknadsföring
Vad kostar en interim chefsrekrytering inom marknadsföring?

Att ta in en interimschef för verksamhetens marknadsföring är ett effektivt sätt att få in särskild kompetens och erfarenhet, som snabbt kan gå in och lösa marknadsavdelningens utmaningar. Expertkunskap kommer dock med en prislapp. Så vad beror den kostnaden på? Och vad får du för pengarna när du väljer en interim chefsrekrytering för marknadsföringen? Att välja interim är kostnadseffektivt i längden när du ser till vad interimschefen tillför i form av besparingar, högre effektivitet och konkurrensfördelar. Så här ska du räkna för att se värdet av en interim lösning.

Läs mer
2 personer med dator i knät i soffa
  • Chefsrekrytering
  • Rekrytering
  • Sälj
Rekrytera säljchef – så får du rätt matchning

Det räcker inte bara med att rekrytera en bra säljchef. Ni behöver rekrytera en säljchef som är bra för just ert företag och era mål. Ni behöver utöver kompetens och erfarenhet även se till viktiga faktorer som kulturell matchning, potential, egenskaper som passar för era mål m.m. Här presenterar vi rekryteringstipsen som hjälper er att hitta rätt säljchef för just er verksamhet.

Läs mer