kunskapsbank

Closers dubblar omsättningen med förvärv

Räkenskapsåret 2017 blev för Closers ett något annorlunda år då vi lyckades förvärva bemanningsföretaget Hero som specialiserat sig på att tillsätta positioner inom områdena ekonomi, administration och kundservice…

Räkenskapsåret 2017 blev för Closers ett något annorlunda år då vi lyckades förvärva bemanningsföretaget Hero som specialiserat sig på att tillsätta positioner inom områdena ekonomi, administration och kundservice.

Totalt uppgick omsättningen till 28 MSEK vilket ger en tillväxt på 86% från föregående år. Vi på Closers och Hero är nischade inom varsitt område och planen är att båda bolagen fortsättningsvis ska bibehålla specialiseringen som experter på rekrytering inom B2B-försäljning respektive bemanning inom ekonomi, administration och kundservice.

Closers VD Fredrik Thulin uttrycker sina tankar kring året som varit:

– Med facit i hand så har förvärvet visat sig vara ett smart drag av oss och vi är väldigt nöjda med utfallet hittills. Vi har gjort en del omstruktureringar under året där vi flyttat konsulter från Closers till Hero och på så sätt låtit renodla verksamheterna i ännu högre grad vilket gynnat respektive bolag. Closers är ju främst en headhuntingbyrå och Hero ett specialiserat bemanningsföretag och då var det en viktig förflyttning att få till.

Hur ser planerna ut för nästa år?

– Internt sett kommer ett ökat fokus ligga på att stärka det interna samarbetet mellan bolagen. Utåt sett är vi två olika bolag och ska vara det, men internt så ska vi agera som ett. Det är också ett led i vår fortsatta transformering till en självorganiserad organisation som vi lägger stort fokus på.

På vilket sätt kommer det gynna era kunder, kandidater och konsulter?

– Vårt mindset är att om våra medarbetare trivs och har ett högt engagemang så kommer vi också ha nöjda kunder och klienter.

Vad kan vi förvänta oss av Closers och Hero under 2018?

– Vi har många spännande projekt på gång som vi får återkomma till och berätta mer om under året. Men generellt sett kommer ett stort fokus ligga på att utveckla vår transformation mot självorganisering, vi förväntar oss att ha en fortsatt stark tillväxt i koncernen.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer