kunskapsbank

Closers dubblar omsättningen med förvärv

Räkenskapsåret 2017 blev för Closers ett något annorlunda år då vi lyckades förvärva bemanningsföretaget Hero som specialiserat sig på att tillsätta positioner inom områdena ekonomi, administration och kundservice…

Räkenskapsåret 2017 blev för Closers ett något annorlunda år då vi lyckades förvärva bemanningsföretaget Hero som specialiserat sig på att tillsätta positioner inom områdena ekonomi, administration och kundservice.

Totalt uppgick omsättningen till 28 MSEK vilket ger en tillväxt på 86% från föregående år. Vi på Closers och Hero är nischade inom varsitt område och planen är att båda bolagen fortsättningsvis ska bibehålla specialiseringen som experter på rekrytering inom B2B-försäljning respektive bemanning inom ekonomi, administration och kundservice.

Closers VD Fredrik Thulin uttrycker sina tankar kring året som varit:

– Med facit i hand så har förvärvet visat sig vara ett smart drag av oss och vi är väldigt nöjda med utfallet hittills. Vi har gjort en del omstruktureringar under året där vi flyttat konsulter från Closers till Hero och på så sätt låtit renodla verksamheterna i ännu högre grad vilket gynnat respektive bolag. Closers är ju främst en headhuntingbyrå och Hero ett specialiserat bemanningsföretag och då var det en viktig förflyttning att få till.

Hur ser planerna ut för nästa år?

– Internt sett kommer ett ökat fokus ligga på att stärka det interna samarbetet mellan bolagen. Utåt sett är vi två olika bolag och ska vara det, men internt så ska vi agera som ett. Det är också ett led i vår fortsatta transformering till en självorganiserad organisation som vi lägger stort fokus på.

På vilket sätt kommer det gynna era kunder, kandidater och konsulter?

– Vårt mindset är att om våra medarbetare trivs och har ett högt engagemang så kommer vi också ha nöjda kunder och klienter.

Vad kan vi förvänta oss av Closers och Hero under 2018?

– Vi har många spännande projekt på gång som vi får återkomma till och berätta mer om under året. Men generellt sett kommer ett stort fokus ligga på att utveckla vår transformation mot självorganisering, vi förväntar oss att ha en fortsatt stark tillväxt i koncernen.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer