kunskapsbank

Därför är ditt personliga varumärke viktigt vid försäljning

Försäljning är ett mycket personligt jobb där kunskap, förtroende och relationer väger tungt för om en affär ska bli av eller inte. Därför är det viktigt att bygga ett personligt varumärke när du arbetar med försäljning. Här får du veta mer om hur du skapar och utvecklar ett starkt varumärke, samt hur du kommunicerar det för att öka din försäljning.

Försäljning har alltid handlat om att övertyga en person om att du kan tillföra värde i utbyte mot personens tid. När nu försäljningen har blivit digital och kunderna själva tar reda på all information de behöver har det här blivit viktigare än någonsin. Kunderna fokuserar mer på den expertis och trovärdighet en säljare förmedlar än på den produkt eller tjänst som säljs. Försäljning handlar i dag mer om relationer än om transaktioner. Därför har det personliga varumärket blivit väldigt viktigt inom försäljning.

 

Men vad är ett personligt varumärke? Hur bygger du upp det? Går det att mäta och utveckla? Här ska vi ta reda på svaren på de frågorna.

 

Försäljning handlar om relationer och förtroenden

På en marknad där kunderna kan ta reda på all information de behöver samt göra prisjämförelser med bara ett klick behöver säljarna erbjuda någonting annat. Främst då en relation där säljaren är en trovärdig rådgivare med kundens bästa i fokus. Målet med relationen ska inte först och främst vara att sälja någonting, utan att hjälpa kunden att uppnå sina mål. Det här kräver expertis och förtroende från säljarens sida. Det här är det personliga varumärket blir så viktigt.

 

Att skapa och nå ut med ett personligt varumärke förknippat med kunskap om ett visst område sker till stor del via digitala kanaler. Att dela insikter online, bygga upp nätverk och skapa relationer genom att vara aktiv i sociala kanaler är grunden i det vi kallar för social selling. Det är en långsiktig process som tar tid och kräver ihållighet, men det är ett arbete som betalar sig i form av att du bygger upp ett trovärdigt varumärke som förknippas med expertis, förtroende och auktoritet. När du kontinuerligt delar innehåll som är av nytta för din målgrupp bygger du stadigt upp ett nätverk av potentiella kunder som inte upplever att de blir utsatta för försäljning. Du skapar ett naturligt förtroende i dina relationer som gör att dina kontakter inte bara litar på dig, utan i längden även ditt företag och dess produkter och tjänster.

 

Det här är extra värdefullt inom B2B där försäljningsprocessen i regel är lång. När du är aktiv online med att utbilda och vårda dina kontakter leder ditt personliga varumärke till ett förtroende som kortar den säljprocessen. Gör du ett bra jobb med ditt varumärke och förtroendet förknippat med det kan det även leda till att du blir rekommenderad av andra. Enligt Nielsen så litar 92 procent av köparna mer på rekommendationer från andra än på någon annan form av marknadsföring.

 

Mät hur du förmedlar ditt personliga varumärke med SSI

Kan det mätas kan det förbättras heter det ju. Därför har LinkedIn tagit fram vad de kallar för Social Selling Index (SSI). Det är ett mått mellan 0–100 på hur bra du är på att kommunicera ditt personliga varumärke. Värdet är baserat på följande faktorer:

 

  • Din förmåga att skapa ditt professionella varumärke.

 

  • Din förmåga att hitta och fokusera på rätt personer (prospekts).

 

  • Din förmåga att bygga förtroendeingivande relationer.

 

  • Din förmåga att engagera genom att dela viktiga insikter.

 

Ett SSI-värde på 70 och högre brukar anses som en punkt där det går att skapa fler affärsmöjligheter. Enligt LinkedIn själva så har säljare med ett högt SSI 45 procent fler säljmöjligheter och 51 procent högre sannolikhet att nå sina säljmål. Det är dock viktigt att komma ihåg att SSI mäter aktivitet och inte säljresultat. Att sälja med hjälp av sitt personliga varumärke kräver att de skapade relationerna byggs vidare på tills de slutar i en affär. Däremot är SSI en bra indikator på hur aktiv du är och var du kan utvecklas och bli bättre. Se det som ett mätverktyg du kan använda över tid och som kompletterar dina andra mätvärden för försäljning.

 

Här kan du mäta ditt SSI.

 

Så bygger du ett starkt och trovärdigt personligt varumärke

 

  • Var personlig. Människor köper av människor. Leverera inte bara insikter och expertis. Var dig själv. Dela även med dig av stories, din vardag, misstag och lärdomar, intressanta perspektiv m.m. Visa att du är en människa som alla andra. Det gör dig mer intressant och trovärdig. Inte minst blir du lättare att relatera till. När du ger av dig själv uppmuntrar du andra att ge tillbaka.

 

  • Satsa på kvalitet framför kvantitet. Ja, det är viktigt att synas, men att dela innehåll bara för sakens skull kommer för eller senare att urvattna värdet i det. Dela något för att du har något att säga, inte för att bräcka ditt senaste SSI-rekord. Var kontinuerlig, men var framför allt intressant.

 

  • Följ upp. Läs kommentarer och för en dialog. Det är så du skapar naturliga relationer. Svara på frågor, lyssna på vad dina följare har att säga. Fånga upp vad de är intresserade av och vad de vill veta, och bygg vidare på det. Social listening där du är lyhörd och försöker bidra till lösningar på de problem som andra pratar om är en viktig del av social selling.

 

  • Om du tänker kontakta någon personligen, gör det digitalt och se till att ditt meddelande är personligt och medför ett värde, till exempel att du länkar till eller bifogar en artikel eller annan information som är relevant för personens utmaningar och problem. Var hjälpsam.

 

  • Delta i gruppdiskussioner på forum och andra grupper där dina potentiella kunder är verksamma. Bidra med insikter och goda råd samt visa ett genuint intresse i diskussionerna. Undvik att bli pushig och säljande alltför tidigt. Ta tid på dig att bygga upp relationerna.

 

  • Var unik. Ta dig tid att fundera över vad som gör dig speciell. Vilken information och vilka perspektiv kan du bidra med som ingen annan kan? Varför ska dina potentiella kunder välja att lyssna på just dig?

 

  • Var inte blyg. Är du inte en extrovert person kanske det känns enklast att sitta bakom datorn och skriva inlägg och artiklar. Men det blir alltid mer personligt med ett ansikte och en röst till personen som delar med sig. Använda gärna flera olika format, som till exempel poddar, videos, webbinarier m.m.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer