kunskapsbank

Effektiv användning av CRM-system i din försäljning: Optimera din kunddata och dina leads

En del säljare suckar över CRM och ser det som ännu ett digitalt verktyg som tar tid från själva säljarbetet. Men i verkligheten har CRM-system förmågan att effektivisera en säljprocess, förbättra kunddata och därmed kundrelationerna, samt att generera bättre leads. Så här använder du CRM som ett stöd för att få bättre insikter och fler…

Trots att inte alla säljare direkt älskar CRM, kan ett CRM-system bevisligen optimera dina resultat. Med hjälp av systemet kan säljprocessen effektiviseras, säljresultaten förbättras och dessutom öka kundtillfredsställelsen. Som säljare har du möjlighet att få ut många fördelar ur ett CRM-system. Allt du behöver är att få upp ögonen för hur du nyttjar möjligheterna till att jobba mer fokuserat, skapa bättre leads och använda insamlad kunddata. I sin tur hjälper det till att förbättra befintliga och nya kundrelationer. Så här uppnår du bättre resultat med hjälp av CRM.

Använd CRM för att effektivisera din säljprocess

Undersökningar visar att system för Customer Relationship Management kan ge närmare 10 gånger tillbaka på investeringen. En av de viktigaste faktorerna bakom det värdet är produktivitetsförbättringarna hos sälj och marknad – förutsatt att de faktiskt använder systemet. Det händer att somliga säljare ser CRM som ytterligare ett verktyg som behöver läras in och ständigt hållas uppdaterat. Men ett CRM-system tar inte tid från säljarbetet, tvärtom är det ett verktyg som bidrar till att effektivisera säljprocessen på många sätt.

Undersökningar visar att ett säljteam kan öka sin produktivitet med 34 % med hjälp av CRM. Det är något som främst kan åstadkommas genom följande:

  • Automatisera arbetsflöden. Hur mycket tid ägnar du åt att faktiskt sälja och hur mycket går åt till repetitiva men ofrånkomliga uppgifter? Enligt statistik så hinner de flesta säljare lägga högst en tredjedel av sin tid på att faktiskt sälja. Resten av tiden går åt till administrativa uppgifter, datainmatning, leta information och liknande. Med CRM går det att automatisera och effektivisera många av de här tidsödande processerna. Det frigör tid som du kan lägga på kundrelationer och försäljning.
  • Få bättre kontroll över säljcykeln. CRM ger dig en bättre översikt genom att övervaka alla steg i processen. Överblicken leder dig fram till viktiga insikter och visar var bristerna finns. Det låter dig optimera och snabba upp din säljprocess.
  • Förbättra samarbetet inom och mellan avdelningar. Ett gemensamt system där alla arbetar med samma data ger en bättre kommunikation, vilket minskar risken för dubbelarbete där flera engagerar sig i samma uppgift. Det i sin tur leder till en ökad produktivitet, högre kunskapsdelning och att kunden får korrekt information snabbare.
  • Automatisera rapporter och utskick. När systemet tar över det tidsödande och repetitiva kan du fokusera på försäljningen.

Bättre kunddata leder till bättre relationer och större sannolikhet till köp

När din organisation samlar in kunddata i ett CRM-system bidrar det till ytterligare en fördel som hjälper dig i din försäljning. Du förstår helt enkelt dina potentiella kunder bättre. Nyckeln till lyckad försäljning ligger i att: verkligen känna de du kontaktar; visa förståelse för deras utmaningar; samt ha de insikter som krävs för att kunna etablera starka relationer med dem. 

Dagens B2B-kunder vill få ett personligt bemötande och bli guidade på ett hjälpsamt och sammanhållet sätt. Ett sådant bemötande – i förhållande till att känna sig som ytterligare ett anonymt prospekt i mängden – förbättrar kundupplevelsen avsevärt. När de upplever ett personligt, anpassat bemötande som dessutom förenklar köpprocessen, leder det också till en högre benägenhet att köpa. Enligt undersökningar från Gartner är kunder tre gånger mer benägna att avsluta en större affär, om de anser sig fått ett hjälpsamt och informerat bemötande.

Hur kan du då ge dem det personliga och värdefulla bemötandet? Jo, genom att lära dig mer om dem från CRM-systemet. Det samlar in och analyserar kunddata från alla beröringspunkter. Från de första klicken på era länkar, till kontakter med kundservice och annat. Systemet bidrar till viktiga insikter angående: vad de letar efter och vill ha svar på; vad som fångar deras intresse; vilken demografi de tillhör; vilka kanaler de nyttjar; hur deras historik ser ut; när de är som mest kontaktbara, och mycket annat. Värdefull information som ger dig det du behöver för att engagera dem i en personlig och meningsfull kommunikation där de känner sig värderade och förstådda. Du kan ge dem det bemötande som leder till starkare relationer och ökad försäljning.

Bättre leads och konverteringsgrad

Ett av de viktigaste måtten på framgång är förmågan att konvertera ett lead till en köpande kund. Det är också en av de största utmaningarna för säljande organisationer. Vilka leads har bäst chans att konvertera? Hur kan dessa leads identifieras? 

Här är verksamhetens CRM-system återigen ett värdefullt verktyg för att effektivisera och optimera processen med att värdera leads och leda dem till konvertering. Bland annat eftersom det ger dig möjligheter till följande:

  • Att anpassa de parametrar som används för lead scoring.
  • Utvärdera leads och lyfter fram de som har en hög kvalitet, vilket effektiviserar överlämningen från marknad till sälj. Samverkan mellan avdelningarna blir också bättre om den utgår från en gemensam och aktuell databas.
  • Anpassa dina utskick och dess innehåll till mottagaren, samt automatisera uppföljningar så att dina leads inte glöms bort.
  • Följ dina potentiella kunders resa så att du kan gå in med rätt sorts innehåll beroende på var i tratten de befinner sig. Och det leder till ökade chanser för konvertering.

Snabb återkoppling på leads

En annan utmaning är att hålla reda på de leads som kommer in. Det blir inte mycket tid över till att följa upp dem om du först behöver organisera och hitta kunddata, kartlägga kontakter och leta fram de insikter du behöver för att kunna väcka deras intresse. Statistik visar att endast 27 % av leadsen blir kontaktade. Dessutom är tiden en faktor. Samma statistik visar att en snabb responstid kan leda till en konverteringsgrad som är upp till 400 % högre, och de säljare som är snabbast på att följa upp ett lead tar hem upp till 50 % av affärerna jämfört med de konkurrenter som reagerar långsammare.

När du har all kunddata du behöver direkt i ett CRM-system kan du snabbt få den information du behöver för att följa upp snabbt, men också på ett kundanpassat sätt. Du kan segmentera dina kontakter efter särskilda kriterier så att du har en klar bild av varje segment. Något som också bidrar till att öka chanserna till konvertering. När du slipper det manuella arbetet med att hantera leads kan du gå igenom fler och prioritera dem bättre. Totalt sett leder detta till en ökad försäljning.

Sammanfattat så är CRM allt annat än ytterligare ett verktyg att hålla reda på. När du verkligen tar vara på systemets möjligheter bidrar det alltså till att du får fler och bättre insikter, och mer tid att agera på dem. Och det i sin tur leder till att du ökar din försäljning.

Letar du efter drivna säljare som kan hitta nya sätt att sälja mer? Vi identifierar och headhuntar dem åt dig. Ta kontakt med oss på Closers!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Fractional leadership and interim management
  • Uncategorized
Den växande trenden inom interim management: Fractional Leadership

Under de senaste åren har Fractional Leadership, fraktionellt ledarskap, blivit en alltmer populär lösning för startups och mindre företag som söker högkvalitativt ledarskap utan att ta sig an de höga kostnader det innebär att anställa C-suite-ledare på heltid. Denna modell erbjuder en flexibel och kostnadseffektiv lösning som tidigare var reserverad för storbolag, men som nu blir tillgänglig för mindre bolag, startups och entreprenörer.

Läs mer
  • Sälj
Säljchefens främsta utmaningar

I en volatil, och ibland till och med oberäknelig, affärsvärld står säljchefer inför en rad utmaningar som kräver både skicklighet och anpassningsförmåga. Att leda ett framgångsrikt säljteam handlar inte bara om att sätta mål och följa upp resultat. Moderna säljchefer måste navigera genom komplexa marknadsförhållanden, hantera teknologiska förändringar och samtidigt utveckla sina team (och sig själva) för att möta kundernas ständigt växlande behov. I denna artikel utforskar vi de främsta utmaningarna som dagens säljchefer står inför, med särskilt fokus på utveckling av säljchefsrollen.

Läs mer
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer