kunskapsbank

Försäljning och marknadsföring går hand i hand – 5 fördelar med ett närmare samarbete

Vad är fördelarna med ett bättre samarbete mellan försäljning och marknadsföring? I det här inlägget pratar vi om hur företag som samarbetar genererar mer kvalificerade leads, skapar en bättre kundupplevelse och säljer mer! Dessutom mår de anställda bättre, litar på varandra och bygger starkare relationer.

Visste du att 95 procent av köpare, enligt en studie av DemandGen, valde en lösning som tillhandahöll dem med tillräckligt mycket innehåll för att navigera genom hela köpprocessen? Det säger en hel del om hur viktig länken är mellan försäljning och marknadsföring. De flesta köpare letar efter en hand som kan hålla dem genom köpprocessen, och det är upp till er att skapa det innehåll som fungerar som en handhållning. I det här inlägget kommer vi att lista fem fördelar med att uppnå ett starkare samarbete mellan försäljningsavdelningen och marknadsföringsavdelningen.

Generera mer kvalificerade leads

Att slösa tid på okvalificerade leads är aldrig en bra idé, men vad är det som leder till att vissa företag genererar bättre leads än andra? Ofta skyller avdelningarna på varandra. Säljteamet menar att det innehåll som marknadsföringsavdelningen skapar inte leder till att de når ut till potentiella kunder, medan marknadsföringsavdelningen menar att säljteamet inte följde upp på materialet på rätt sätt. Som du ser kan företag tjäna mycket på att avdelningarna samarbetar.

När sälj och marknadsföring samarbetar kan exempelvis säljare höra av sig med viktiga insikter från en ny kund om vad det var i marknadsföringsmaterialet som gjorde att de lockades att lämna sina uppgifter. Samtidigt kan marknadsföringsavdelningen rapportera vilket innehåll som det är mest effektivt att trycka på enligt de rapporter som har genererats. Genom samarbete kan ert företag således ta fram betydligt mer kvalificerade leads och se till att ni följer upp på era kvalificerade leads på ett effektivt sätt.

 

Ta fram mer pricksäkra målgrupper och köppersonas

Det är ofta ledningen i samarbete med marknadsföringsavdelningen som tar fram målgrupper och köppersonas (Buyer Personas). I dessa köppersonas rymmer sig en typkund, det vill säga en person som är ett slags snitt av de kunder ni vill rikta er mot. När marknadsföringsavdelningen tar fram innehåll till dessa köppersonas utformas det efter att dessa typkunder är korrekta och pricksäkra, men det är först efter gedigen analys som det faktiskt kan bekräftas. Genom ett bättre samarbete mellan sälj och marknadsföring kan säljare rapportera tillbaka till marknadsföringsavdelningen om det finns några uppenbara problem, eller potential till förbättring, av era köppersonas. På så sätt skapar ni mer relevant innehåll för att bättre vägleda era kunder genom köpprocessen.

 

Skapa en bättre kommunikationskultur på företaget

Kommunikation mellan avdelningar kan vara vägen till framgång. Genom att öppna upp kommunikationslinjer mellan sälj och marknadsföring kan ni börja etablera en starkare relation, vilket kan leda till ett bättre samarbete på lång sikt. När det finns förtroende mellan avdelningarna tar alla emot kritik och feedback på ett bättre sätt, vilket leder till att det blir lättare att både ge feedback och att genomföra justeringar efter det, snarare än att ta feedback som onödig kritik. Genom att skapa starka relationer hamnar fokus på er delade målbild och det lär även bli positivt för arbetsmoralen.

 

Ett enat företag säljer mer

Enligt Marketo säljer företag 67 procent mer när säljavdelningen och marknadsföringsavdelningen är synkade. Anledningen är bland annat att viktiga delar av din verksamhet är dold för de som verkligen behöver den. Säljteamet sitter på fantastisk information om de kunder som de pratar med varje dag, och marknadsföringsavdelningen sitter på otroliga strategier som bara väntar på att användas. Genom att arbeta tillsammans kan en synergistisk effekt skapas och ni låser därmed upp delar av er verksamhet utan att behöva spendera särskilt mycket pengar på det.

 

Kundupplevelsen förstärks

Kundupplevelsen är en av de viktigaste delarna i verksamheten, oavsett bransch. Nöjda kunder är alltid bra för affärerna. Det som kan påverka kundupplevelsen negativt är när kunderna märker att det inte finns någon kontinuitet i verksamheten. Om du någonsin har varit i kontakt med ett företag och varit tvungen att förklara ditt ärende eller dina önskemål gång på gång, då förstår du vad vi menar. När exempelvis era säljare inte nämner något av det som har funnits i ert marknadsföringsinnehåll, då märker kunden det, eftersom kunden har spenderat tid på att läsa innehållet när de har genomfört sin research. Öka förtroendet bland era kunder, stärk varumärket och förbättra kundupplevelsen genom att kommunicera och presentera en enad front.

 

Closers hjälper dig att skapa en starkare säljarkår

Vi på Closers är experter på headhunting av B2B säljare. Om ni behöver rekrytera bättre säljare, då bör ni kontakta oss! Vi hjälper er i alla delar av rekryteringsprocessen, oavsett var ni befinner er.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
Rekrytera VD? Fem måsten för att hitta rätt matchning

Att rekrytera en ny VD är en strategisk investering för ett företag. Där en lyckad rekrytering kan öka tillväxten och lönsamheten kan en felrekrytering leda till katastrofala följder. Här är fem tips och råd som hjälper dig att hitta rätt matchning som kommer att leda företaget mot framgång och tillväxt.

Läs mer