kunskapsbank

Försäljning och marknadsföring går hand i hand – 5 fördelar med ett närmare samarbete

Vad är fördelarna med ett bättre samarbete mellan försäljning och marknadsföring? I det här inlägget pratar vi om hur företag som samarbetar genererar mer kvalificerade leads, skapar en bättre kundupplevelse och säljer mer! Dessutom mår de anställda bättre, litar på varandra och bygger starkare relationer.

Visste du att 95 procent av köpare, enligt en studie av DemandGen, valde en lösning som tillhandahöll dem med tillräckligt mycket innehåll för att navigera genom hela köpprocessen? Det säger en hel del om hur viktig länken är mellan försäljning och marknadsföring. De flesta köpare letar efter en hand som kan hålla dem genom köpprocessen, och det är upp till er att skapa det innehåll som fungerar som en handhållning. I det här inlägget kommer vi att lista fem fördelar med att uppnå ett starkare samarbete mellan försäljningsavdelningen och marknadsföringsavdelningen.

Generera mer kvalificerade leads

Att slösa tid på okvalificerade leads är aldrig en bra idé, men vad är det som leder till att vissa företag genererar bättre leads än andra? Ofta skyller avdelningarna på varandra. Säljteamet menar att det innehåll som marknadsföringsavdelningen skapar inte leder till att de når ut till potentiella kunder, medan marknadsföringsavdelningen menar att säljteamet inte följde upp på materialet på rätt sätt. Som du ser kan företag tjäna mycket på att avdelningarna samarbetar.

När sälj och marknadsföring samarbetar kan exempelvis säljare höra av sig med viktiga insikter från en ny kund om vad det var i marknadsföringsmaterialet som gjorde att de lockades att lämna sina uppgifter. Samtidigt kan marknadsföringsavdelningen rapportera vilket innehåll som det är mest effektivt att trycka på enligt de rapporter som har genererats. Genom samarbete kan ert företag således ta fram betydligt mer kvalificerade leads och se till att ni följer upp på era kvalificerade leads på ett effektivt sätt.

 

Ta fram mer pricksäkra målgrupper och köppersonas

Det är ofta ledningen i samarbete med marknadsföringsavdelningen som tar fram målgrupper och köppersonas (Buyer Personas). I dessa köppersonas rymmer sig en typkund, det vill säga en person som är ett slags snitt av de kunder ni vill rikta er mot. När marknadsföringsavdelningen tar fram innehåll till dessa köppersonas utformas det efter att dessa typkunder är korrekta och pricksäkra, men det är först efter gedigen analys som det faktiskt kan bekräftas. Genom ett bättre samarbete mellan sälj och marknadsföring kan säljare rapportera tillbaka till marknadsföringsavdelningen om det finns några uppenbara problem, eller potential till förbättring, av era köppersonas. På så sätt skapar ni mer relevant innehåll för att bättre vägleda era kunder genom köpprocessen.

 

Skapa en bättre kommunikationskultur på företaget

Kommunikation mellan avdelningar kan vara vägen till framgång. Genom att öppna upp kommunikationslinjer mellan sälj och marknadsföring kan ni börja etablera en starkare relation, vilket kan leda till ett bättre samarbete på lång sikt. När det finns förtroende mellan avdelningarna tar alla emot kritik och feedback på ett bättre sätt, vilket leder till att det blir lättare att både ge feedback och att genomföra justeringar efter det, snarare än att ta feedback som onödig kritik. Genom att skapa starka relationer hamnar fokus på er delade målbild och det lär även bli positivt för arbetsmoralen.

 

Ett enat företag säljer mer

Enligt Marketo säljer företag 67 procent mer när säljavdelningen och marknadsföringsavdelningen är synkade. Anledningen är bland annat att viktiga delar av din verksamhet är dold för de som verkligen behöver den. Säljteamet sitter på fantastisk information om de kunder som de pratar med varje dag, och marknadsföringsavdelningen sitter på otroliga strategier som bara väntar på att användas. Genom att arbeta tillsammans kan en synergistisk effekt skapas och ni låser därmed upp delar av er verksamhet utan att behöva spendera särskilt mycket pengar på det.

 

Kundupplevelsen förstärks

Kundupplevelsen är en av de viktigaste delarna i verksamheten, oavsett bransch. Nöjda kunder är alltid bra för affärerna. Det som kan påverka kundupplevelsen negativt är när kunderna märker att det inte finns någon kontinuitet i verksamheten. Om du någonsin har varit i kontakt med ett företag och varit tvungen att förklara ditt ärende eller dina önskemål gång på gång, då förstår du vad vi menar. När exempelvis era säljare inte nämner något av det som har funnits i ert marknadsföringsinnehåll, då märker kunden det, eftersom kunden har spenderat tid på att läsa innehållet när de har genomfört sin research. Öka förtroendet bland era kunder, stärk varumärket och förbättra kundupplevelsen genom att kommunicera och presentera en enad front.

 

Closers hjälper dig att skapa en starkare säljarkår

Vi på Closers är experter på headhunting av B2B säljare. Om ni behöver rekrytera bättre säljare, då bör ni kontakta oss! Vi hjälper er i alla delar av rekryteringsprocessen, oavsett var ni befinner er.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Säljchef som leder sitt team
  • Sälj
Självledarskap för säljchefen

Ska du som säljchef kunna leda andra behöver du först kunna leda dig själv. Självledarskap bygger på självmedvetenhet, målsättningar, kunskap och andra utvecklingsområden. När du utvecklar dig själv som ledare kan du också inspirera andra till utveckling, vilket leder vidare till bättre resultat. Här är principerna inom självledarskap som gör dig till en bättre och mer framgångsrik säljchef.

Läs mer
Säljare som står i fönster i telefon
  • Sälj
Utmaningarna dagens säljare står inför

Snabba förändringar leder till nya utmaningar för dig som säljare. I dag behöver du vara redo att tackla allt från krav på en personligare köpresa till brist på högkvalitativa leads och långa säljcykler som involverar flera beslutsfattare. Här får du veta vilka som är de vanligaste utmaningarna för säljare 2024, och hur du kan vända dem till möjligheter så att du kan överträffa dina försäljningsmål.

Läs mer
Sälj och marknad som jobbar tillsammans
  • Marknadsföring
  • Sälj
Sales- och marketing alignment – så skapar ni fler affärer med smarketing

Ett närmare samarbete mellan sälj och marknad leder till bättre strategier och starkare affärsresultat. Bland annat genom att det blir lättare att kvalificera leads och att dela viktiga insikter. Men det kan vara en utmaning att få två avdelningar med olika uppgifter och arbetssätt att samarbeta effektivt. Här är de många fördelarna med att förena sälj och marknad i en gemensam smarketing-strategi, och hur ni lyckas maximera det samarbetet.

Läs mer
Kvinnlig marknadschef med 2 kollegor framför
  • Interim
  • Marknadsföring
Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

Läs mer
Kvinna och man i soffa som har möte
  • Chefsrekrytering
  • Interim
  • Marknadsföring
Vad kostar en interim chefsrekrytering inom marknadsföring?

Att ta in en interimschef för verksamhetens marknadsföring är ett effektivt sätt att få in särskild kompetens och erfarenhet, som snabbt kan gå in och lösa marknadsavdelningens utmaningar. Expertkunskap kommer dock med en prislapp. Så vad beror den kostnaden på? Och vad får du för pengarna när du väljer en interim chefsrekrytering för marknadsföringen? Att välja interim är kostnadseffektivt i längden när du ser till vad interimschefen tillför i form av besparingar, högre effektivitet och konkurrensfördelar. Så här ska du räkna för att se värdet av en interim lösning.

Läs mer
2 personer med dator i knät i soffa
  • Chefsrekrytering
  • Rekrytering
  • Sälj
Rekrytera säljchef – så får du rätt matchning

Det räcker inte bara med att rekrytera en bra säljchef. Ni behöver rekrytera en säljchef som är bra för just ert företag och era mål. Ni behöver utöver kompetens och erfarenhet även se till viktiga faktorer som kulturell matchning, potential, egenskaper som passar för era mål m.m. Här presenterar vi rekryteringstipsen som hjälper er att hitta rätt säljchef för just er verksamhet.

Läs mer