kunskapsbank

Försäljning och marknadsföring går hand i hand – 5 fördelar med ett närmare samarbete

Vad är fördelarna med ett bättre samarbete mellan försäljning och marknadsföring? I det här inlägget pratar vi om hur företag som samarbetar genererar mer kvalificerade leads, skapar en bättre kundupplevelse och säljer mer! Dessutom mår de anställda bättre, litar på varandra och bygger starkare relationer.

Visste du att 95 procent av köpare, enligt en studie av DemandGen, valde en lösning som tillhandahöll dem med tillräckligt mycket innehåll för att navigera genom hela köpprocessen? Det säger en hel del om hur viktig länken är mellan försäljning och marknadsföring. De flesta köpare letar efter en hand som kan hålla dem genom köpprocessen, och det är upp till er att skapa det innehåll som fungerar som en handhållning. I det här inlägget kommer vi att lista fem fördelar med att uppnå ett starkare samarbete mellan försäljningsavdelningen och marknadsföringsavdelningen.

Generera mer kvalificerade leads

Att slösa tid på okvalificerade leads är aldrig en bra idé, men vad är det som leder till att vissa företag genererar bättre leads än andra? Ofta skyller avdelningarna på varandra. Säljteamet menar att det innehåll som marknadsföringsavdelningen skapar inte leder till att de når ut till potentiella kunder, medan marknadsföringsavdelningen menar att säljteamet inte följde upp på materialet på rätt sätt. Som du ser kan företag tjäna mycket på att avdelningarna samarbetar.

När sälj och marknadsföring samarbetar kan exempelvis säljare höra av sig med viktiga insikter från en ny kund om vad det var i marknadsföringsmaterialet som gjorde att de lockades att lämna sina uppgifter. Samtidigt kan marknadsföringsavdelningen rapportera vilket innehåll som det är mest effektivt att trycka på enligt de rapporter som har genererats. Genom samarbete kan ert företag således ta fram betydligt mer kvalificerade leads och se till att ni följer upp på era kvalificerade leads på ett effektivt sätt.

 

Ta fram mer pricksäkra målgrupper och köppersonas

Det är ofta ledningen i samarbete med marknadsföringsavdelningen som tar fram målgrupper och köppersonas (Buyer Personas). I dessa köppersonas rymmer sig en typkund, det vill säga en person som är ett slags snitt av de kunder ni vill rikta er mot. När marknadsföringsavdelningen tar fram innehåll till dessa köppersonas utformas det efter att dessa typkunder är korrekta och pricksäkra, men det är först efter gedigen analys som det faktiskt kan bekräftas. Genom ett bättre samarbete mellan sälj och marknadsföring kan säljare rapportera tillbaka till marknadsföringsavdelningen om det finns några uppenbara problem, eller potential till förbättring, av era köppersonas. På så sätt skapar ni mer relevant innehåll för att bättre vägleda era kunder genom köpprocessen.

 

Skapa en bättre kommunikationskultur på företaget

Kommunikation mellan avdelningar kan vara vägen till framgång. Genom att öppna upp kommunikationslinjer mellan sälj och marknadsföring kan ni börja etablera en starkare relation, vilket kan leda till ett bättre samarbete på lång sikt. När det finns förtroende mellan avdelningarna tar alla emot kritik och feedback på ett bättre sätt, vilket leder till att det blir lättare att både ge feedback och att genomföra justeringar efter det, snarare än att ta feedback som onödig kritik. Genom att skapa starka relationer hamnar fokus på er delade målbild och det lär även bli positivt för arbetsmoralen.

 

Ett enat företag säljer mer

Enligt Marketo säljer företag 67 procent mer när säljavdelningen och marknadsföringsavdelningen är synkade. Anledningen är bland annat att viktiga delar av din verksamhet är dold för de som verkligen behöver den. Säljteamet sitter på fantastisk information om de kunder som de pratar med varje dag, och marknadsföringsavdelningen sitter på otroliga strategier som bara väntar på att användas. Genom att arbeta tillsammans kan en synergistisk effekt skapas och ni låser därmed upp delar av er verksamhet utan att behöva spendera särskilt mycket pengar på det.

 

Kundupplevelsen förstärks

Kundupplevelsen är en av de viktigaste delarna i verksamheten, oavsett bransch. Nöjda kunder är alltid bra för affärerna. Det som kan påverka kundupplevelsen negativt är när kunderna märker att det inte finns någon kontinuitet i verksamheten. Om du någonsin har varit i kontakt med ett företag och varit tvungen att förklara ditt ärende eller dina önskemål gång på gång, då förstår du vad vi menar. När exempelvis era säljare inte nämner något av det som har funnits i ert marknadsföringsinnehåll, då märker kunden det, eftersom kunden har spenderat tid på att läsa innehållet när de har genomfört sin research. Öka förtroendet bland era kunder, stärk varumärket och förbättra kundupplevelsen genom att kommunicera och presentera en enad front.

 

Closers hjälper dig att skapa en starkare säljarkår

Vi på Closers är experter på headhunting av B2B säljare. Om ni behöver rekrytera bättre säljare, då bör ni kontakta oss! Vi hjälper er i alla delar av rekryteringsprocessen, oavsett var ni befinner er.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
businessman emailing
  • Closers
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Utmaningar och framgångsfaktorer för kall e-post i en digital försäljningsvärld

Det blir allt svårare att nå fram med kall e-post, eftersom mottagarna har tröttnat på inkorgar fulla av opersonliga massutskick. Dessutom gör nya AI-drivna algoritmer för e-postsäkerhet det allt svårare att nå fram med de kalla utskicken. Det är dags för en ny typ av kall e-post som är personligt anpassad och därför riktad till de mottagare som verkligen ser den som relevant. Så här tar du tekniken till hjälp för att skapa kall e-post som är meningsfull och leder till goda relationer. Istället för att leda till misstänksamhet från mottagaren.

Läs mer
b2b förtroende
  • Closers
  • Sälj
  • B2B
  • Closers
  • säljare
Från säljare till rådgivare – Förtroendets betydelse för att bygga starka kundrelationer inom B2B

Förtroendet spelar en allt större roll inom B2B-försäljning. Köparna vill samarbeta med en trovärdig rådgivare som kan bidra med expertis och stöd på ett ärligt sätt. Många säljare har dock problem med att omsätta förtroendet från att vara ett ledord, till att vara en strategi som bygger starka och långsiktiga kundrelationer. Här får du en djupare förståelse för vad förtroende verkligen innebär inom B2B-försäljning. Och samtidigt hur du rent praktiskt bygger ett förtroende som leder till långa och givande kundrelationer.

Läs mer
Trendspaning 2024
  • Closers
  • Closers
Trendspaning – De viktigaste förändringarna inom sälj och marknad 2024

Det händer mycket i världen, och inget år är det andra likt. Därför har det blivit ännu viktigare att hålla ett öga på framtiden för att veta vad som krävs för att lyckas. I den här aktuella trendspaningen delar Closers vd Robert Conzato med sig av sina viktigaste insikter kring vilka förändringar som är viktiga är hålla reda på; hur ny teknik kan effektivisera försäljningen; vad som händer på kandidatmarknaden och inom säljvärlden; samt vilka arbetsmetoder och egenskaper som är viktiga för att lyckas under 2024.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
5 fördelar med att outsourca rekrytering av chefer

Att outsourca rekryteringen av en chef snabbar upp processen och gör den mer kostnadseffektiv. Professionella rekryterare kan även nå fler och bättre kandidater, headhunta de bästa passiva kandidaterna, samt bidra med insikter som leder till bättre rekryteringsresultat. Här är de fem främsta fördelarna med att ta in hjälp vid en chefsrekrytering.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Marknadsföring
Vad gör en CMO?

En CMO (Chief Marketing Officer) har traditionellt varit ansvarig för en organisations marknadsaktiviteter och för att stärka varumärket, men dagens CMO har betydligt fler ansvarsområden. Nu är rollen även inblandad i företagets tillväxtstrategier, den övergripande kundupplevelsen och hur dataanalys kan användas för att hitta nya intäktsvägar. Så här arbetar dagens CMO, så utvecklas rollen och de här egenskaperna är viktiga hos en bra CMO.

Läs mer
  • Closers
  • Rekrytering
Bakgrundskontroll vid rekrytering och anställning för en trygg och träffsäker process

Det är inte alla kandidater som är ärliga i sina ansökningar. Många felrekryteringar sker på grund av att någon tar med meriter som inte stämmer, eller döljer information som kan leda till otrevliga överraskningar i efterhand. Ett sätt att säkerställa att bilden av kandidaten är både korrekt och så komplett som möjligt är att göra en bakgrundskontroll vid rekryteringen. Det leder inte bara till tryggare och mer framgångsrika rekryteringar som ger dig pålitliga medarbetare, du skyddar även din verksamhet mot många risker. Så här förbättrar du din rekrytering med hjälp av bakgrundskontroller.

Läs mer