Är du ny på jobbet som säljare står du inför en utmanande, men spännande och lärorik tid. Självklart vill du så fort som möjligt visa vad du går för, samtidigt är det mycket du behöver lära dig och hålla koll på. Det hela kan kännas överväldigande. Vi har därför samlat de bästa tipsen som hjälper dig att få struktur och en så bra start som möjligt i ditt nya jobb. En bra början gör det lättare för dig att lyckas som säljare.
Strukturera upp din tid
Att sätta sig in i ett nytt jobb är som att sätta sig på skolbänken igen. Det är mycket som kommer behöva läras in: den produkt/tjänst ni säljer, vilka kunder ni har, konkurrens, säljprocesser, verktyg ni använder, interna rutiner, arbetsplatskultur etc. För att få ordning och reda på vad du ska lära dig, och i vilken ordning det ska göras, kan ett studieschema över vad och när du ska plugga vara räddningen. Har din arbetsgivare en bra onboarding kommer mycket av det här av sig självt, och var inte rädd för att fråga din chef för att få extra struktur under din första tid, så att du kan lära dig utan att känna dig stressad eller vilsen.
Lär av dina kollegor
Ett av de bästa sätten att bli en bra säljare är att lära av de som har erfarenhet och som har lärt sig vad som leder till framgång och inte. Presentera dig själv och ta dig tid att lära känna dina kollegor. Var vänligt och ödmjuk och var inte rädd för att fråga – det visar att du är nyfiken och villig att lära dig. Insiktsfulla frågor bygger också starka relationer (en teknik du kan ta med dig till senare kundmöten). Lyssna in på dina kollegors säljsamtal och följ med på kundmöten om det går. Ta anteckningar och följ upp med frågor. Ju mer du får svar på desto bättre förberedd blir du. När du lär dig av dina kollegor får du också reda på de saker som kanske inte är så självklara. Det kan bland annat handla om fina nyanser och detaljer, vilka olika förväntningar som finns, eller hur ni hanterar motgångar.
Fråga också dina erfarna kollegor vad de önskade att de hade fått lära sig när de var nya i sin roll.
Lär dig att lyssna
Det finns en myt att de mest framgångsrika säljarna är de som kan övertyga vem som helst, är de mest envisa och har det största drivet. I verkligheten så ligger lyhördhet bakom den verkliga framgången. Nyckeln till att bygga upp ett förtroende och goda relationer – som leder till genomförda affärer – är att lyssna och förstå. Innan du kan visa kunden vilken bra lösning ni har behöver du förstå hur kundens vardag ser ut, och vilka problem som kan finnas. Därefter kan du visa vad du kan erbjuda för att underlätta kundens situation. Människor tycker om när någon lyssnar på dem, visar intresse och bryr sig om vad de har att säga. Att lyssna snarare än att prata kan alltså öppna fler möjligheter till ett lyckat samarbete och försäljning
Definiera vad som motiverar dig och berätta det för din chef
Vad är det då som får de bästa säljarna att lyckas? Är det så att de motiveras av att möta alla de utmaningar arbetet innebär? Ställ dig själv frågan: Vad är det som motiverar dig? Vill du bli utmanad eller guidad? Gillar du snabba ryck och snabba resultat, eller är det de långsiktiga kundkontakterna som betalar sig med tiden som lockar? Drivs du kanske av siffror och KPI:er? Formulera tydligt vilka scenarier du föredrar på jobbet, och berätta sen för din chef vad som motiverar dig. Det är din chefs uppgift att hjälpa dig att göra så bra ifrån dig som möjligt, men din chef kan inte läsa dina tankar. Guidar du din chef i vad som driver dig, så kan din chef guida dig till framgång.
Läs på om det du säljer och om dina kunder
Enligt Harvard Business Review ökar säljare sina genomsnittliga försäljningssiffror varje gång de förbättrar sin produktkunskap. De som regelbundet går produktfokuserade utbildningar uppvisar i genomsnitt 46 % bättre försäljning än de som inte utbildar sig om produkten. Förklaringen till det är att dagens kunder värderar expertis. De vill få råd och sakkunnig vägledning. Det är därför avgörande att du har god kunskap om den produkt eller tjänst du säljer. Av allt det du lär dig som ny på jobbet är just kunskaperna om det du säljer det viktigaste. Som säljare behöver du kunna varje detalj om produkten. Inklusive hur den går att anpassa, versioner av den, ROI, hur den kommer att utvecklas i framtiden etc. När du är bra påläst kan du svara på motfrågor, möta invändningar och anpassa dig efter olika situationer. Din kunnighet får kunden att känna sig trygg. Dessutom kan du också känna dig säker på din sak när du ska genomföra dina första möten och samtal.
Det är viktigt att också lära känna dina kunder. Hur deras bransch ser ut, vad som händer i den och hur den utvecklas. Vilka är deras problem, och hur ser deras mål och visioner ut? Förutom att det gör dig bättre förberedd visar det kunden att du verkligen bryr dig.
Var tålmodig med dina ambitioner
Så, du är ny på jobbet, och du ser redan en massa saker som går att göra bättre. Du vill visa framfötterna och komma med idéer. Visst är det bra att komma in med fräscha ögon och visa på nya perspektiv, men det är ingenting som du behöver sätta igång med första dagen på jobbet. Har du idéer, skriv då ner dem och låt dem mogna. Sätt dig in i hur din nya arbetsplats fungerar, om det kanske finns en orsak till att ni fortfarande gör som ni gör. Visar det sig att dina idéer har ett värde, konkretisera dem. Försök sätta siffror på dem, och hur det skulle gå att implementera dem rent konkret. Bolla gärna idéerna med dina kollegor. Du har tid på dig att visa vad du kan.
Lycka till på nya jobbet!
Är du sugen på en ny karriärmöjlighet? Ta kontakt med oss på Closers!