kunskapsbank

Ny på jobbet som säljare – tipsen som ger dig en bra start 

Att vara ny på jobbet kan vara en spännande men även nervig sits. Dels vill du komma igång och visa vad du går för, och dels är det samtidigt mycket nytt du behöver sätta dig in i – både skrivet och oskrivet. Här är tipsen som hjälper dig som är ny på jobbet som säljare, att få struktur på din första tid och att prioritera saker i rätt ordning. Lycka till!

Är du ny på jobbet som säljare står du inför en utmanande, men spännande och lärorik tid. Självklart vill du så fort som möjligt visa vad du går för, samtidigt är det mycket du behöver lära dig och hålla koll på. Det hela kan kännas överväldigande. Vi har därför samlat de bästa tipsen som hjälper dig att få struktur och en så bra start som möjligt i ditt nya jobb. En bra början gör det lättare för dig att lyckas som säljare. 

 

Strukturera upp din tid 

Att sätta sig in i ett nytt jobb är som att sätta sig på skolbänken igen. Det är mycket som kommer behöva läras in: den produkt/tjänst ni säljer, vilka kunder ni har, konkurrens, säljprocesser, verktyg ni använder, interna rutiner, arbetsplatskultur etc. För att få ordning och reda på vad du ska lära dig, och i vilken ordning det ska göras, kan ett studieschema över vad och när du ska plugga vara räddningen. Har din arbetsgivare en bra onboarding kommer mycket av det här av sig självt, och var inte rädd för att fråga din chef för att få extra struktur under din första tid, så att du kan lära dig utan att känna dig stressad eller vilsen. 

 

Lär av dina kollegor 

Ett av de bästa sätten att bli en bra säljare är att lära av de som har erfarenhet och som har lärt sig vad som leder till framgång och inte. Presentera dig själv och ta dig tid att lära känna dina kollegor. Var vänligt och ödmjuk och var inte rädd för att fråga – det visar att du är nyfiken och villig att lära dig. Insiktsfulla frågor bygger också starka relationer (en teknik du kan ta med dig till senare kundmöten). Lyssna in på dina kollegors säljsamtal och följ med på kundmöten om det går. Ta anteckningar och följ upp med frågor. Ju mer du får svar på desto bättre förberedd blir du. När du lär dig av dina kollegor får du också reda på de saker som kanske inte är så självklara. Det kan bland annat handla om fina nyanser och detaljer, vilka olika förväntningar som finns, eller hur ni hanterar motgångar. 

 Fråga också dina erfarna kollegor vad de önskade att de hade fått lära sig när de var nya i sin roll. 

 

Lär dig att lyssna 

Det finns en myt att de mest framgångsrika säljarna är de som kan övertyga vem som helst, är de mest envisa och har det största drivet. I verkligheten så ligger lyhördhet bakom den verkliga framgången. Nyckeln till att bygga upp ett förtroende och goda relationer – som leder till genomförda affärer – är att lyssna och förstå. Innan du kan visa kunden vilken bra lösning ni har behöver du förstå hur kundens vardag ser ut, och vilka problem som kan finnas. Därefter kan du visa vad du kan erbjuda för att underlätta kundens situation. Människor tycker om när någon lyssnar på dem, visar intresse och bryr sig om vad de har att säga. Att lyssna snarare än att prata kan alltså öppna fler möjligheter till ett lyckat samarbete och försäljning 

 

Definiera vad som motiverar dig och berätta det för din chef 

Vad är det då som får de bästa säljarna att lyckas? Är det så att de motiveras av att möta alla de utmaningar arbetet innebär? Ställ dig själv frågan: Vad är det som motiverar dig? Vill du bli utmanad eller guidad? Gillar du snabba ryck och snabba resultat, eller är det de långsiktiga kundkontakterna som betalar sig med tiden som lockar? Drivs du kanske av siffror och KPI:er? Formulera tydligt vilka scenarier du föredrar på jobbet, och berätta sen för din chef vad som motiverar dig. Det är din chefs uppgift att hjälpa dig att göra så bra ifrån dig som möjligt, men din chef kan inte läsa dina tankar. Guidar du din chef i vad som driver dig, så kan din chef guida dig till framgång. 

 

Läs på om det du säljer och om dina kunder 

Enligt Harvard Business Review ökar säljare sina genomsnittliga försäljningssiffror varje gång de förbättrar sin produktkunskap. De som regelbundet går produktfokuserade utbildningar uppvisar i genomsnitt 46 % bättre försäljning än de som inte utbildar sig om produkten. Förklaringen till det är att dagens kunder värderar expertis. De vill få råd och sakkunnig vägledning. Det är därför avgörande att du har god kunskap om den produkt eller tjänst du säljer. Av allt det du lär dig som ny på jobbet är just kunskaperna om det du säljer det viktigaste. Som säljare behöver du kunna varje detalj om produkten. Inklusive hur den går att anpassa, versioner av den, ROI, hur den kommer att utvecklas i framtiden etc. När du är bra påläst kan du svara på motfrågor, möta invändningar och anpassa dig efter olika situationer. Din kunnighet får kunden att känna sig trygg. Dessutom kan du också känna dig säker på din sak när du ska genomföra dina första möten och samtal. 

 

Det är viktigt att också lära känna dina kunder. Hur deras bransch ser ut, vad som händer i den och hur den utvecklas. Vilka är deras problem, och hur ser deras mål och visioner ut? Förutom att det gör dig bättre förberedd visar det kunden att du verkligen bryr dig. 

 

Var tålmodig med dina ambitioner  

Så, du är ny på jobbet, och du ser redan en massa saker som går att göra bättre. Du vill visa framfötterna och komma med idéer. Visst är det bra att komma in med fräscha ögon och visa på nya perspektiv, men det är ingenting som du behöver sätta igång med första dagen på jobbet. Har du idéer, skriv då ner dem och låt dem mogna. Sätt dig in i hur din nya arbetsplats fungerar, om det kanske finns en orsak till att ni fortfarande gör som ni gör. Visar det sig att dina idéer har ett värde, konkretisera dem. Försök sätta siffror på dem, och hur det skulle gå att implementera dem rent konkret. Bolla gärna idéerna med dina kollegor. Du har tid på dig att visa vad du kan. 

Lycka till på nya jobbet!

Är du sugen på en ny karriärmöjlighet? Ta kontakt med oss på Closers!

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer
En kvinnlig kollega med läsplatta, tillsammans med en manlig och kvinnlig kollega som står och pratar
  • Sälj
AI för att stötta säljare och SDR i sitt dagliga arbete

AI är ett smart verktyg för att effektivisera tidsödande processer och för att analysera data som visar var de bästa affärerna finns. Så här kan du som säljare eller SDR använda AI-verktyg för att arbeta effektivare i din vardag och få datadrivna insikter i vilka potentiella kunder som har bäst chans att konvertera. Så att du kan överträffa dina resultat.

Läs mer
Kvinnlig cmo som sitter med sin laptop på kontor
  • Marknadsföring
Vad krävs för att lyckas i rollen som CMO på en digital marknad?

Dagens marknadsföring blir allt mer digitaliserad och teknikorienterad. Det här ställer fler och nya krav på CMO-rollen. Vad behöver en modern marknadschef egentligen vara bra på? Vilka förmågor och kompetenser krävs för att lyckas med dagens datadrivna marknadsföring? Handlar det bara om att analysera data och digitalisera marknadsföringsinsatserna? Eller behövs det fortfarande en känsla för kreativitet och god storytelling? Här får du svaret på vad dagens CMO behöver för att lyckas.

Läs mer