kunskapsbank

Ny på jobbet som säljare – tipsen som ger dig en bra start 

Att vara ny på jobbet kan vara en spännande men även nervig sits. Dels vill du komma igång och visa vad du går för, och dels är det samtidigt mycket nytt du behöver sätta dig in i – både skrivet och oskrivet. Här är tipsen som hjälper dig som är ny på jobbet som säljare, att få struktur på din första tid och att prioritera saker i rätt ordning. Lycka till!

Är du ny på jobbet som säljare står du inför en utmanande, men spännande och lärorik tid. Självklart vill du så fort som möjligt visa vad du går för, samtidigt är det mycket du behöver lära dig och hålla koll på. Det hela kan kännas överväldigande. Vi har därför samlat de bästa tipsen som hjälper dig att få struktur och en så bra start som möjligt i ditt nya jobb. En bra början gör det lättare för dig att lyckas som säljare. 

 

Strukturera upp din tid 

Att sätta sig in i ett nytt jobb är som att sätta sig på skolbänken igen. Det är mycket som kommer behöva läras in: den produkt/tjänst ni säljer, vilka kunder ni har, konkurrens, säljprocesser, verktyg ni använder, interna rutiner, arbetsplatskultur etc. För att få ordning och reda på vad du ska lära dig, och i vilken ordning det ska göras, kan ett studieschema över vad och när du ska plugga vara räddningen. Har din arbetsgivare en bra onboarding kommer mycket av det här av sig självt, och var inte rädd för att fråga din chef för att få extra struktur under din första tid, så att du kan lära dig utan att känna dig stressad eller vilsen. 

 

Lär av dina kollegor 

Ett av de bästa sätten att bli en bra säljare är att lära av de som har erfarenhet och som har lärt sig vad som leder till framgång och inte. Presentera dig själv och ta dig tid att lära känna dina kollegor. Var vänligt och ödmjuk och var inte rädd för att fråga – det visar att du är nyfiken och villig att lära dig. Insiktsfulla frågor bygger också starka relationer (en teknik du kan ta med dig till senare kundmöten). Lyssna in på dina kollegors säljsamtal och följ med på kundmöten om det går. Ta anteckningar och följ upp med frågor. Ju mer du får svar på desto bättre förberedd blir du. När du lär dig av dina kollegor får du också reda på de saker som kanske inte är så självklara. Det kan bland annat handla om fina nyanser och detaljer, vilka olika förväntningar som finns, eller hur ni hanterar motgångar. 

 Fråga också dina erfarna kollegor vad de önskade att de hade fått lära sig när de var nya i sin roll. 

 

Lär dig att lyssna 

Det finns en myt att de mest framgångsrika säljarna är de som kan övertyga vem som helst, är de mest envisa och har det största drivet. I verkligheten så ligger lyhördhet bakom den verkliga framgången. Nyckeln till att bygga upp ett förtroende och goda relationer – som leder till genomförda affärer – är att lyssna och förstå. Innan du kan visa kunden vilken bra lösning ni har behöver du förstå hur kundens vardag ser ut, och vilka problem som kan finnas. Därefter kan du visa vad du kan erbjuda för att underlätta kundens situation. Människor tycker om när någon lyssnar på dem, visar intresse och bryr sig om vad de har att säga. Att lyssna snarare än att prata kan alltså öppna fler möjligheter till ett lyckat samarbete och försäljning 

 

Definiera vad som motiverar dig och berätta det för din chef 

Vad är det då som får de bästa säljarna att lyckas? Är det så att de motiveras av att möta alla de utmaningar arbetet innebär? Ställ dig själv frågan: Vad är det som motiverar dig? Vill du bli utmanad eller guidad? Gillar du snabba ryck och snabba resultat, eller är det de långsiktiga kundkontakterna som betalar sig med tiden som lockar? Drivs du kanske av siffror och KPI:er? Formulera tydligt vilka scenarier du föredrar på jobbet, och berätta sen för din chef vad som motiverar dig. Det är din chefs uppgift att hjälpa dig att göra så bra ifrån dig som möjligt, men din chef kan inte läsa dina tankar. Guidar du din chef i vad som driver dig, så kan din chef guida dig till framgång. 

 

Läs på om det du säljer och om dina kunder 

Enligt Harvard Business Review ökar säljare sina genomsnittliga försäljningssiffror varje gång de förbättrar sin produktkunskap. De som regelbundet går produktfokuserade utbildningar uppvisar i genomsnitt 46 % bättre försäljning än de som inte utbildar sig om produkten. Förklaringen till det är att dagens kunder värderar expertis. De vill få råd och sakkunnig vägledning. Det är därför avgörande att du har god kunskap om den produkt eller tjänst du säljer. Av allt det du lär dig som ny på jobbet är just kunskaperna om det du säljer det viktigaste. Som säljare behöver du kunna varje detalj om produkten. Inklusive hur den går att anpassa, versioner av den, ROI, hur den kommer att utvecklas i framtiden etc. När du är bra påläst kan du svara på motfrågor, möta invändningar och anpassa dig efter olika situationer. Din kunnighet får kunden att känna sig trygg. Dessutom kan du också känna dig säker på din sak när du ska genomföra dina första möten och samtal. 

 

Det är viktigt att också lära känna dina kunder. Hur deras bransch ser ut, vad som händer i den och hur den utvecklas. Vilka är deras problem, och hur ser deras mål och visioner ut? Förutom att det gör dig bättre förberedd visar det kunden att du verkligen bryr dig. 

 

Var tålmodig med dina ambitioner  

Så, du är ny på jobbet, och du ser redan en massa saker som går att göra bättre. Du vill visa framfötterna och komma med idéer. Visst är det bra att komma in med fräscha ögon och visa på nya perspektiv, men det är ingenting som du behöver sätta igång med första dagen på jobbet. Har du idéer, skriv då ner dem och låt dem mogna. Sätt dig in i hur din nya arbetsplats fungerar, om det kanske finns en orsak till att ni fortfarande gör som ni gör. Visar det sig att dina idéer har ett värde, konkretisera dem. Försök sätta siffror på dem, och hur det skulle gå att implementera dem rent konkret. Bolla gärna idéerna med dina kollegor. Du har tid på dig att visa vad du kan. 

Lycka till på nya jobbet!

Är du sugen på en ny karriärmöjlighet? Ta kontakt med oss på Closers!

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Säljchef som leder sitt team
  • Sälj
Självledarskap för säljchefen

Ska du som säljchef kunna leda andra behöver du först kunna leda dig själv. Självledarskap bygger på självmedvetenhet, målsättningar, kunskap och andra utvecklingsområden. När du utvecklar dig själv som ledare kan du också inspirera andra till utveckling, vilket leder vidare till bättre resultat. Här är principerna inom självledarskap som gör dig till en bättre och mer framgångsrik säljchef.

Läs mer
Säljare som står i fönster i telefon
  • Sälj
Utmaningarna dagens säljare står inför

Snabba förändringar leder till nya utmaningar för dig som säljare. I dag behöver du vara redo att tackla allt från krav på en personligare köpresa till brist på högkvalitativa leads och långa säljcykler som involverar flera beslutsfattare. Här får du veta vilka som är de vanligaste utmaningarna för säljare 2024, och hur du kan vända dem till möjligheter så att du kan överträffa dina försäljningsmål.

Läs mer
Sälj och marknad som jobbar tillsammans
  • Marknadsföring
  • Sälj
Sales- och marketing alignment – så skapar ni fler affärer med smarketing

Ett närmare samarbete mellan sälj och marknad leder till bättre strategier och starkare affärsresultat. Bland annat genom att det blir lättare att kvalificera leads och att dela viktiga insikter. Men det kan vara en utmaning att få två avdelningar med olika uppgifter och arbetssätt att samarbeta effektivt. Här är de många fördelarna med att förena sälj och marknad i en gemensam smarketing-strategi, och hur ni lyckas maximera det samarbetet.

Läs mer
Kvinnlig marknadschef med 2 kollegor framför
  • Interim
  • Marknadsföring
Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

Läs mer
Kvinna och man i soffa som har möte
  • Chefsrekrytering
  • Interim
  • Marknadsföring
Vad kostar en interim chefsrekrytering inom marknadsföring?

Att ta in en interimschef för verksamhetens marknadsföring är ett effektivt sätt att få in särskild kompetens och erfarenhet, som snabbt kan gå in och lösa marknadsavdelningens utmaningar. Expertkunskap kommer dock med en prislapp. Så vad beror den kostnaden på? Och vad får du för pengarna när du väljer en interim chefsrekrytering för marknadsföringen? Att välja interim är kostnadseffektivt i längden när du ser till vad interimschefen tillför i form av besparingar, högre effektivitet och konkurrensfördelar. Så här ska du räkna för att se värdet av en interim lösning.

Läs mer
2 personer med dator i knät i soffa
  • Chefsrekrytering
  • Rekrytering
  • Sälj
Rekrytera säljchef – så får du rätt matchning

Det räcker inte bara med att rekrytera en bra säljchef. Ni behöver rekrytera en säljchef som är bra för just ert företag och era mål. Ni behöver utöver kompetens och erfarenhet även se till viktiga faktorer som kulturell matchning, potential, egenskaper som passar för era mål m.m. Här presenterar vi rekryteringstipsen som hjälper er att hitta rätt säljchef för just er verksamhet.

Läs mer