kunskapsbank

Nycklarna som får dina account executives att sälja mer – och bättre

Dina account executives är kärnan i din säljavdelning. De prospekterar, bygger och vårdar kundrelationer, och framför allt så säljer de. Det är deras insatser som i slutänden drar in intäkterna till ert företag.

Dina account executives är kärnan i din säljavdelning. De prospekterar, bygger och vårdar kundrelationer, och framför allt så säljer de. Det är deras insatser som i slutänden drar in intäkterna till ert företag. När du som säljchef coachar dina account executives till att prestera bättre presterar också verksamheten bättre.

Här är de vanligaste fallgroparna som gör att ni slösar bort tiden på uppgifter som inte lönar sig, samt tipsen på hur du guidar dina account executives till att bli ännu bättre säljare.

Ge dem struktur

Statistik visar att säljproffs världen över bara lägger cirka en tredjedel av sin tid på att faktiskt sälja. Mycket av den övriga tiden försvinner på administrativa uppgifter och att försöka få ordning på saker och ting. Visst, ett proffs behöver inte detaljstyras i sitt jobb, men att förvänta sig att de ska lista ut saker själva hela tiden är att slösa bort deras främsta kompetens.

Utveckla ett ramverk för hur ni lägger upp ert arbete, i vilken ordning saker och ting ska ske, hur olika uppgifter ska utföras etc. Varje account executive kommer att finjustera den strukturen och göra den mer personlig och effektiv, men med en bra början och tydlig ordning går det så mycket lättare att komma till skott. Vilket gör att dina AE:s kan jobba effektivt och lägga mer av sin tid på att stänga affärer.

Bli mer specifik (och smartare) med hur arbetstiden används

När vi ändå är inne på hur brist på struktur och detaljplanering leder till tidsslöseri, coacha dina account executives till att bli mer specifika med hur de schemalägger sin tid. ”Prospektera på förmiddagen och sälja på eftermiddagen” blir lite som nyårslöftet att träna mer – bristen på specifika ramar, uppgifter och mål bromsar motivation och engagemang. Vill du att dina AE:s ska få mer gjort? Coacha dem till att skapa mer detaljerade scheman över exakt vad de ska uppnå och när det ska ske. Exempelvis: ”mellan 09 och 11 ska jag göra research på de här 10 potentiella kunderna”, ”mellan 13 och 15 ska jag ringa X antal samtal i prioritetsordning enligt listan Z”, eller ”de sista 2  timmarna i dag ska jag följa upp de senaste veckornas samtal enligt mina anteckningar”. ”The devil is in the details”, nja, snarare nyckeln till att få mer gjort och sälja bättre.

Var också specifik med när arbetstiden används som mest effektivt. Hur ser er statistik och data ut över vid vilka tider ni bäst når ut med era samtal? Är det mer sannolikt att någon svarar och tar sig tid att prata under eftermiddagen? Planera då in blocket för samtal under den tiden och lägg prospekteringen på förmiddan då samtalen skulle få sämre utfall.

Följ upp och analysera

En viktig del som ofta faller bort när arbetstiden planeras är att utvärdera de tidigare insatserna. Uppföljning halkar lätt in i kategorin ”när det blir tid över”, vilket vi alla vet är sällan eller aldrig, men att inte analysera vilka insatser som ger resultat leder till att värdefull tid även läggs på det som inte leder till resultat.

Schemalägg uppföljning och sätt av tid för att analysera hur ni kan bli bättre – gör det till ett viktigt steg i er process.

Specificera vertikaler och personas

Som sagt, att bli detaljerad leder till mer och bättre resultat. Det gäller även när det kommer till hur dina account executives riktar in sig. De behöver inte låsa sig helt, men till en början är det mer effektivt att fokusera på en specifik persona inom en viss vertikal. Det går alltid att bredda sig när det börjar flyta på. Återigen handlar det om att snabbare komma till skott genom att begränsa sig inledningsvis.

Skapa också mallar och prioriteringar för vertikaler och personas. Hur ser deras problem och behov ut? Var har de för mål och ambitioner? Hur kan ni hjälpa? Gör det enklare att komma in på det som betyder någonting.

Ge dina account executives verktyg för att jobba effektivt

Dina account executives har många bollar i luften, det tillhör deras jobb. Det du kan göra för att underlätta deras jonglerande är att ge dem verktyg som hjälper dem att organisera, planera och hantera möten, samtal, kundinformation m.m. När de har ordning och reda kan de lägga mer av sin tid på att få saker utförda. De får också lättare att fokusera på värdeskapande uppgifter när de inte behöver ha huvudet fullt med vad de ska göra, med vem och när.

Investera i bra teknologi som underlättar deras arbete, till exempel prospekteringsverktyg för att effektivisera prospektering av idealkunder och få notiser på triggers som signalerar behov, helst integrerat med ett CRM-system, en sales engagement plattform och verktyg för samtalshantering.

Hjälp dem med deras långsiktiga mål

Vi tänker alla på framtiden. Inte bara i termer av att nå den här veckans eller månadens mål och kvoter. Dina account executives vill något med sin karriär; de tänker långsiktigt och ser på sitt jobb som ett steg på karriärvägen de vill vandra. Känner de att de inte kommer någonstans i sin nuvarande position kommer motivationen förr eller senare att dala.

Ta dig tid att lyssna på vad de vill med sin karriär. Har någon chefsambitioner? Ge den personen mer ansvar. Vill någon utveckla sin kompetens? Erbjud utbildningsmöjligheter. Var lyhörd och fånga upp vad som driver dem i det långa loppet. När du hjälper dina medarbetare att växa så växer även deras motivation och engagemang. Vilket leder till mer driv och bättre resultat i det dagliga säljarbetet.

Behöver ni hjälp med att hitta drivna och framgångsrika account executives? Vi på Closers identifierar och attraherar dem med hjälp av headhunting. Hör av dig till oss!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Sälj
Säljchefens främsta utmaningar

I en volatil, och ibland till och med oberäknelig, affärsvärld står säljchefer inför en rad utmaningar som kräver både skicklighet och anpassningsförmåga. Att leda ett framgångsrikt säljteam handlar inte bara om att sätta mål och följa upp resultat. Moderna säljchefer måste navigera genom komplexa marknadsförhållanden, hantera teknologiska förändringar och samtidigt utveckla sina team (och sig själva) för att möta kundernas ständigt växlande behov. I denna artikel utforskar vi de främsta utmaningarna som dagens säljchefer står inför, med särskilt fokus på utveckling av säljchefsrollen.

Läs mer
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer