kunskapsbank

Så bygger ni en stark marknadsavdelning

Vad behöver du för att kunna komponera ihop en stark och framtidssäker marknadsavdelning? Vilka roller och vilken kompetens krävs för att kunna möta dagens (och morgondagens) utmaningar? Här får du veta hur du kan tänka strategiskt för att kunna bygga en stark marknadsavdelning, samt hur du behåller dina stjärnor inom den.

Dagens marknadsavdelning behöver sättas ihop noggrant och med eftertanke. Den ska inte bara klara av att nå era mål i dag, den behöver ha förutsättningarna att kunna lyckas på morgondagens marknad också. Och det enda vi vet säkert om den är att den kommer att se annorlunda ut. Så vilka roller behöver du egentligen till din marknadsavdelning? Hur skapar du ett starkt team där dina stjärnor inte bara stannar kvar utan även utvecklas och stärker din marknadsavdelning över tid? Tänk så här för att bygga en stark marknadsavdelning.

 

Rekrytera strategiskt utifrån era mål

Det är inte ovanligt att det är magkänslan som styr när det rekryteras till säljteam och marknadsavdelningar. Engagemang, kreativitet, passion och andra personliga egenskaper ses som avgörande för att uppnå bra resultat. Allt det andra går ju att träna in. Men medan det är viktigt att ta in drivna personer med goda förutsättningar är det inte i den änden du ska börja.

 

En stark marknadsavdelning bygger på funktioner. De funktionerna ska utgå från era mål och er strategi för att nå de målen. Börja inte med att titta på personer, se vilka funktioner ni behöver i dag. Vad är era mål? Nå nya marknader? Få fler kunder? Öka tillväxten? Börja med vad ni vill uppnå och vad som är era mål. Fråga er sedan vad ni behöver för funktioner för att ta er dit. Då vet ni vilken kompetens och vilka roller er marknadsavdelning behöver.

 

Vilka är de viktigaste funktionerna för din marknadsavdelning?

Exakt vilka roller ni behöver beror som sagt på era mål och er strategi. Men dagens marknadsavdelningar står i regel på en och samma grund eftersom förutsättningarna på dagens marknad i princip är samma för alla. Och för att kunna nå ut effektivt så behöver en marknadsavdelning ha tre ben att stå på.

 

  • Ledning och strategi. Någon som håller i det övergripande och kan se vad som krävs för att nå era mål. Någon som är både analytisk och som har erfarenhet av det arbete som krävs för att producera innehåll som når ut. Det här är en generalistroll för någon som kan lite av det mesta och som kan koordinera allt inom avdelningen mot ett gemensamt mål, exempelvis en projektledare, marknadskoordinator eller en marknadsansvarig.

 

  • Någon eller några som tar fram det innehåll ni ska använda er av, till exempel copywriters, fotografer, grafiska designers, SEO-experter m.fl. Innehållskreatörer är huvudsakligen specialister inom sitt område, och att försöka hitta kreatörer som är bra på allt är önsketänkande. All produktion behöver inte ske inom marknadsavdelningen, det går att plocka in de tjänster som inte krävs så ofta.

 

  • Data och analys. Dagens marknadsföring är till största delen digital. Ska den bli framgångsrik behöver den bygga på data som samlas in och analyseras för att ni ska kunna nå era målgrupper där de finns, med ett innehåll som är relevant för dem. Dessutom behöver alla insatser mätas och utvärderas. Det här är i regel också en specialistroll, exempelvis webbanalytiker eller digital analytics specialists.

 

Att tro att en och samma person kan sköta alla de här rollerna är en ekvation som inte går ihop. En stark marknadsavdelning bygger på en kombination av generalister och specialister som ges tid och utrymme att göra det de är bäst på. Exakt vilka roller som din avdelning behöver beror på vart ni ska och vad ni behöver göra för att nå dit. Men det här är den grund som många marknadsavdelningar behöver stå på för att lyckas med det.

 

Rekrytera utifrån förutsättningar hellre än erfarenhet

När funktionerna väl är definierade vet du vilka roller och kompetenser din marknadsavdelning behöver, men du behöver tänka längre än att bara titta på vad en person kan och har för erfarenhet. Dagens marknadsföring är i ständig förändring och det en person arbetade med för två år sedan kan mycket väl ha blivit irrelevant i dag. En stark marknadsavdelning bygger inte bara på kompetens utan också på viljan att utvecklas och att hela tiden lära nytt. Vilka roller du än tillsätter så behöver det vara personer som är nyfikna och flexibla, som har ett driv att hela tiden utvecklas. Framför allt när det kommer till de roller som arbetar med innehållet och leveranserna, där utvecklingen går mycket fort. En välfungerande marknadsavdelning behöver vara dynamisk, kunna stärkas via upskilling och kompetensutveckling, och alltid vara redo att omfamna nya utmaningar och förutsättningar.

 

Se också till helheten när du bygger din marknadsavdelning. Det är ett lag som samverkar tillsammans. Stjärnorna behöver vara ess på sitt område, men också förstå att de är en del av en helhet där de övergripande målen är viktigare än de personliga. Att bygga en marknadsavdelning är lite som att rollbesätta en film – du kan ta in världens bästa skådis, men om det inte finns någon kemi eller dynamik med de övriga rollerna blir det ändå ingen bra film.

 

Behåll stjärnorna på din marknadsavdelning

Du behöver inte bara bygga en stark marknadsavdelning, du behöver behålla den också. Duktiga medarbetare vet sitt värde, och trivs de av någon anledning inte kommer de att söka sig någonstans där de mår bättre. Vilket innebär att du är tillbaka på ruta ett med den rollen. De vanligaste orsakerna till att medarbetare byter arbetsgivare är stress, dålig kommunikation och avsaknad av uppmärksamhet och belöningar. För att kunna behålla styrkorna inom din marknadsavdelning behöver du även ha en strategi för att behålla den kompetens du har inom den, till exempel genom att:

 

  • Inte lägga för många funktioner på en och samma person. Det finns ett önsketänkande om att ha ett enda marknadsföringsess som kan hantera både det övergripande och produktionen. Det är ett bra sätt att driva en person till ett annat jobb eller in i sjukskrivning. Det är ingen slump att yrkesgruppkategorin information och kommunikation toppar listan över sjukfall på grund av psykisk ohälsa. Vårda dina stjärnor.

 

  • Lyssna på vad som driver varje enskild medarbetare. Där en frodas av att kunna nå sina KPI:er trivs en annan av att få lösa knepiga utmaningar. Lyssna noga på vad som får varje person att trivas på jobbet, och ge dem de förutsättningar de behöver. Fånga även upp vad som bekymrar dem.

 

  • Utveckla din marknadsavdelning. När den hela tiden uppdaterar sin kompetens kommer det inte bara att resultera i en dynamisk avdelning som kan möta morgondagens utmaningar, de som arbetar inom den kommer dessutom att känna att de växer och utvecklas, vilket ökar engagemanget och trivseln.

 

Har du svårt att hitta de roller du behöver till din marknadsavdelning? Vi letar fram den kompetens du behöver. Ta kontakt med oss på Closers!

 

 

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer