kunskapsbank

Så här tar du dig igenom Valley of Death när du skalar upp din SaaS-startup

SaaS-startups inom B2B ställs inför många utmaningar under sin tillväxtresa. Det är långt ifrån alla som klarar av att navigera fallgroparna som dyker upp när det är dags att skala upp verksamheten. De här svåra faserna under tillväxtresan kallas för Valley of Death. Här får du reda på vilka utmaningar din SaaS-startup kommer att ställas inför under sin resa, vilka de vanligaste fallgroparna är, samt hur du tar dig förbi dem så att ditt företag kan bli framgångsrikt.

Det finns ett talesätt inom B2B SaaS-företag som lyder: ”Väx snabbt, eller dö långsamt”. Enligt McKinsey misslyckas över 90 % av de nystartade SaaS-företagen under de första åren av sin tillväxtresa. En del faller tidigt för att det inte fanns en marknad för deras idé, och många andra klarar inte av att skapa en lönsam modell trots att de har hittat en marknad. De här tillväxtutmaningarna kallas för Valley of Death eftersom så många SaaS-företag har problem med att ta sig levande igenom dem. Vi ska titta närmare på vad det beror på, och hur ditt SaaS-företag kan navigera sig förbi fallgroparna och växa utan problem.

De olika stadierna av Valley of Death för SaaS-företag

Alla nystartade SaaS-företag går igenom utmaningar. Dessa utmaningar ser olika ut beroende på var i tillväxtresan företaget befinner sig. De fallgropar en startup stöter på när omsättningen ligger på $0–$1m är inte samma som de utmaningar som dyker upp när den ligger på $10–$25m. Ska en SaaS-startup kunna navigera förbi dessa utmaningar behöver man förstå vad som är viktigt att fokusera på. Dessutom, hur riskerna ser ut i varje fas.

$0–$1m. Den första utmaningen är att hitta en product-market fit där det finns en marknad för produkten. Löser den ett behov på marknaden? Är svaret ja finns det en tillväxtmöjlighet, men det är också då den första fallgropen dyker upp. Det är många SaaS-företag som misslyckas här för att de tappar fokus och har svårt att hålla sig till sin kärnvision. Nyckeln till att kunna gå vidare ligger i att hålla kvar fokus på det problem företaget löser, och samtidigt att utveckla det kommersiella värdet i det.

$1–$10m. Det är nu Valley of Death börjar på riktigt. Det finns alltså en produkt som marknaden vill ha, intäkterna har börjat ramla in, och det är dags att börja skala upp. Här är utmaningen att fokusera på att göra mer av det som fungerar. Det behövs till att börja med en standardiserad professionell säljprocess. Därefter behövs det säljare som är väl insatta i såväl produkten som de behov och utmaningar målgruppen tampas med. Fallgropen här är att många företag får tillväxtiver och riktar blicken mot nya marknader och till nya kundsegment. Eventuellt också mot nya lösningar. Men nyckeln till den här fasens tillväxt är att formulera kunskaperna av det som fungerar till en mall eller process. Det kommer då att ligga till grund för en stabil och skalbar modell. Kom ihåg vilket problem det är ni löser för era kunder och skapa en repeterbar process för det. Håll också era befintliga kunder nöjda och ta vara på deras insikter och referenser för att nå ut till nya kunder.

$10–$50m. Här är det många SaaS-startups som börjar slå i taket på sin marknad. Rätt fokus och skalbara, fungerande processer har tagit verksamheten så här långt. Nu behövs mer till för att kunna fortsätta växa med framgång. Utmaningen är dock att veta exakt vad som behövs. Hur ser er försäljning ut? Har ni nått alla i er målgrupp? Om inte, hur kommer ni i kontakt med dem? Behöver ni rikta in er mot större kundföretag? Och har ni i så fall rätt säljprocesser som passar till just den typen av kunder? Hur utvecklar ni ert säljteam för att kunna växa? Behöver ni kanske bli mer innovativa och utveckla ert erbjudande med nya produkter, fler prisnivåer eller mer värde? Ska ni kunna gå vidare behöver ni förnya er. Men då behöver ni också ha en strategi för hur ni ska göra det.

Vanliga misstag som SaaS-företag gör under sin tillväxtresa

Det som gör den här resan så svår är just de klassiska misstag som många SaaS-startups gör när hjulen börjar snurra. Den vanligaste fallgropen är förmodligen att bli för ivrig och försöka göra alltför mycket när det väl börjar tar fart. Optimismen flödar och alla kommer med nya idéer angående allt nytt ni kan göra för att växa. Knepet för att växa är då att fokusera på den idé som faktiskt fungerar, och att se till att skapa en stabil process kring den. Bli effektiva på det ni gör. Lägg energin på det som bevisligen leder till resultat.

När saker och ting fungerar smidigt på en lägre nivå behöver försäljningsprocessen utvecklas för att det ska gå att växa. Till en början finns det ett litet men sammansvetsat säljteam som jobbar nära grundarna och som har koll på vad som fungerar. Men när säljavdelningen växer behöver det finnas en skalbar säljprocess som håller fast vid det som ger resultat. Samtidigt behöver säljprocessen även hela tiden utvecklas. Flyttar ni fokus från små och mellanstora företag till större kunder behövs det en annan säljprocess som tar hänsyn till fler beslutsfattare, eller längre cykel. Det vanligaste misstaget i den här fasen är att inte utveckla säljprocessen till en skalbar modell som kan anpassas beroende på vilken typ av kund ni försöker nå.

Ett annat vanligt misstag under tillväxtresan är att inte ha en rekryteringsstrategi. Ska företaget kunna växa behövs det rätt kompetens för det. Att ta in en vass försäljningschef i rätt läge hjälper till att skala upp säljprocessen, men också att ta fram strategier för att nå nya kunder. Att rekrytera rätt kandidater till KAM och Customer success hjälper till att hålla kvar era kunder och att hålla dem nöjda. Ett annat rekryteringsmisstag är att blicka mot större företag och försöka rekrytera erfarna nyckelspelare från de tunga aktörerna. Men den kompetens som fungerar på den nivån kanske inte alls har något att bidra med när det gäller att få ett ungt och hungrigt SaaS-startupföretag att växa. Skapa en rekryteringsstrategi som ser till vilka förmågor ni behöver ha. Skala upp teamet med eftertanke och med fokus på era mål. Att skynda på rekryteringsprocessen blir lätt att ta ett steg bakåt när den inte ger er rätt kompetens.

Knepen som hjälper ett SaaS-företag att navigera Valley of Death

  • Testa och anpassa. Ta vara på kund- och marknadsfeedback för att hela tiden bli bättre. Det gäller för alla era produkter, marknadsföringsstrategier och säljprocesser. Startups som lyckas är lyhörda och snabba på att anpassa sig.
  • Optimera försäljningsprocessen. Ger en metod inte de förväntade intäkterna eller har en för hög CAC, identifiera och åtgärda problemen med den. Eller byt modell om det visar sig att ni är inne på fel spår.
  • Håll koll på era viktiga KPI:er. Viktiga mått för B2B SaaS är bland annat Monthly Recurring Revenue, churn rate, Customer Lifetime Value och Customer Acquisition Cost. Det är mätvärden som ger er insikter i om ni har fastnat i Valley of Death eller om ni rör er åt rätt håll.
  • Prioritera kundnöjdhet. Kundbortfall är en av SaaS-startups största utmaningar. Nöjda kunder förnyar sina avtal, är mer benägna att uppgradera, och kan användas som referenser och ambassadörer.
  • Bygg partnerskap. Hitta andra som kan komplettera ert erbjudande och samarbeta med dem. Det hjälper er att nå en större marknad. Det kan också ge er insikter i hur ni kan utveckla det ni erbjuder.

SaaS-företag inom B2B behöver rätt säljare och säljledare för att kunna växa på rätt sätt. Closers är specialiserade på att rekrytera högpresterande säljare och säljledare inom SaaS. Kontakta oss!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer