kunskapsbank

Sales- och marketing alignment – så skapar ni fler affärer med smarketing

Ett närmare samarbete mellan sälj och marknad leder till bättre strategier och starkare affärsresultat. Bland annat genom att det blir lättare att kvalificera leads och att dela viktiga insikter. Men det kan vara en utmaning att få två avdelningar med olika uppgifter och arbetssätt att samarbeta effektivt. Här är de många fördelarna med att förena sälj och marknad i en gemensam smarketing-strategi, och hur ni lyckas maximera det samarbetet.

Sälj och marknad må vara två olika avdelningar, men de har i grund och botten samma mål. De jobbar båda för att få leads att bli kunder så att ni kan skapa fler affärer. När de här avdelningarna samarbetar så förenas deras förmågor att skapa intäkter. Det leder till bättre insatser, fler och nöjdare kunder samt en ökad försäljning. Att få sälj och marknad att jobba tillsammans på det här sättet går under benämningen smarketing. Så här utvecklar ni en smarketing-strategi som sammanför de båda avdelningarnas styrkor i en gemensam kraft som ökar både deras potential och era intäkter.

Därför ska sälj och marknad samarbeta

Termen smarketing (en sammandragning av sales och marketing) dök upp i början på 00‑talet för att beskriva ett närmare samarbete mellan sälj och marknad. Till stor del som ett svar på nya kundbeteenden. När kunderna själva hämtar in den information de vill ha och blir mer pålästa blir gränsen suddigare för när sälj och marknad ska gå in och bearbeta dem. Då är det smartare att bli mer tvärfunktionell och låta avdelningarna hjälpa varandra för att skapa en bättre och mer sammansynkad kundupplevelse.

Att bryta ned silos och traditionella separata arbetssätt mellan försäljning och marknadsföring gör det lättare för båda avdelningarna att förstå hur de kan stötta varandra för att uppnå gemensamma mål. I slutänden arbetar de båda för att öka intäkterna, om än i olika faser av kundresan och med olika metoder. Men de kan ändå ge varandra värdefull feedback som förbättrar kvaliteten på allt från marknadsföringsinnehåll till leads. Det här låter båda teamen utvecklas, och ger samtidigt en mer dynamisk relation som leder till fler och bättre insikter. Inte minst kan marknad och sälj tillsammans skapa en enhetlig och övertygande kundupplevelse oavsett vem kunden kommer i kontakt med eller i vilket steg av köpresan det sker.

Smarketing leder till att fler leads konverterar till kunder

Ett gammalt problem mellan marknad och sälj har länge varit hur leads ska definieras och när de ska lämnas över. Om ett lead inte är moget när det lämnas över till sälj slösar säljarna bara bort sin tid på någon som inte är redo för en affär. Samtidigt behöver marknad input från sälj för att bättre förstå vad de potentiella kunderna har för behov, och vad som signalerar att de är redo för att prata med en säljare. Det är trots allt säljarna som har den tätaste kontakten med kunderna och vet vilka problem de behöver hjälp med.

När sälj och marknad sätter sig ned tillsammans för att ta fram gemensamma kriterier för vad som är ett kvalificerat lead och vad som signalerar att det är redo att närma sig ett köp ökar konverteringsgraden. Att det leder till ökade intäkter är ett perfekt exempel på hur smarketing låter de två avdelningarna samverka för att nå gemensamma mål.

Effektivare processer och en förbättrad kundupplevelse

Smarketing leder inte bara till bättre leads och fler affärer. När sälj kan fokusera på de leads som verkligen konverterar kortas säljcykeln så att säljarna kan jobba effektivare och med bättre resultat. Att dela insikter kring kundernas behov hjälper också de båda avdelningarna att identifiera rätt idealkunder och hur de kan bearbeta dem med ett relevant marknadsföringsinnehåll. Detta är en samverkan som hjälper avdelningarna att undvika dubbelarbete och missförstånd, vilket leder till effektivare processer och bättre resursfördelning.

Smarketing kan också förbättra kundupplevelsen. Både marknad och sälj har unika kundinsikter eftersom de interagerar med kunderna på olika nivåer och på sina egna sätt. När de delar med sig av de insikterna får kunderna en konsekvent och relevant upplevelse under hela köpresan. En bättre förståelse för målmarknaden gör det också lättare att nå den med rätt innehåll. Med mer relevanta och riktade kampanjer går det att öka engagemanget hos de potentiella kunderna och väcka deras intresse för att veta mer.

Vad ger då smarketing för resultat? Fallstudier har visat att en samverkan mellan marknad och sälj kan öka intäkterna med 34 %. Dessutom visar HubSpots 2024 State of Sales Report att säljare på företag med samordnade sälj- och marknadsföringsteam är 107 % mer benägna att nå sina mål jämfört med företag där de två avdelningarna inte samarbetar.

Så får ni samarbetet mellan marknad och sälj att bli framgångsrikt

Smarketing ger alltså resultat. Men av någon anledning är strategin inte så vanlig som man kan tycka att den borde vara. Enligt Hubspots rapport är det bara en tredjedel av säljarna som säger att deras sälj- och marknadsföringsteam jobbar samordnat. Inte sällan beror detta på föråldrade arbetssätt. Till exempel att sälj och marknad jobbar i silos med olika mål, mätmetoder, prioriteringar och kulturer. Hur mäter man gemensam framgång när respektive team använder olika nyckeltal (exempelvis antal stängda affärer versus interaktioner med kampanjer och innehåll)? Att avdelningarna inte samverkar kan också bero på att ingen har tagit initiativet till samarbetet. Framför allt inte på ledningsnivå.

Utmaningarna kan dock lösas på flera olika sätt.

  • Sätt upp gemensamma metoder, mål och visioner. Definiera gemensamma mål för både sälj- och marknad och se till att de följer de övergripande affärsmålen. Beskriv hur de båda avdelningarna ska samarbeta kring kvalificering av leads, överlämning och uppföljning.
  • Kom överens om vilka KPI:er som ska användas för att mäta smarketing-framgång. I slutänden handlar det om intäkter, men samarbetet behöver fler mätvärden än så. Exempelvis gemensamma nyckeltal för hur många av de leads som marknad levererar till sälj som faktiskt konverterar. Men även kostnad per lead, kundlivstidsvärde (CLV), och kundbehållningsgrad etc.
  • Kartlägg kundresan för att identifiera de beröringspunkter där både försäljning och marknadsföring är med och påverkar. Det gör det enklare att se hur varje avdelnings insatser inverkar på den övergripande kundupplevelsen.
  • Skapa rutiner för hur avdelningarna ska samverka. Håll regelbundna möten för att diskutera kampanjer, kundfeedback och kvalificeringskriterier för leads. Ha gemensamma kommunikationskanaler (Slack, Teams etc.) och utgå från samma verktyg och databaser (exempelvis CRM). Ha även rutiner för att dela innehåll med varandra. Till exempel rörande kundinsikter som säljare har gjort och som kan förbättra marknadsföringen.
  • Delta i varandras arbetsuppgifter för att utvecklas. Till exempel genom att låta någon från marknad följa med säljare ut på fältet för att lära sig mer om kundernas vardag, utmaningar och hur de vill bli bemötta. Eller att säljare jobbar tillsammans med marknad för att bland annat lära sig mer om relationsbyggande, hur det går att skapa trovärdighet, eller hur man kan använda sociala kanaler och innehåll.
  • Njut av framgångarna tillsammans. Att bygga en gemensam smarketing-kultur behöver mer än bara gemensamma lärdomar, datadelning och rutiner för samverkan. En genuin samverkan får ni när ni delar framgångar med varandra, hyllar varandras insatser och firar små segrar längs vägen.

Behöver du nytänkande säljare och marknadsförare som kan samarbeta med varandra för att skapa mer värde och lyckas med fler affärer tillsammans? Vi identifierar och headhuntar dem åt dig. Ta kontakt med oss på Closers!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Sälj
Säljchefens främsta utmaningar

I en volatil, och ibland till och med oberäknelig, affärsvärld står säljchefer inför en rad utmaningar som kräver både skicklighet och anpassningsförmåga. Att leda ett framgångsrikt säljteam handlar inte bara om att sätta mål och följa upp resultat. Moderna säljchefer måste navigera genom komplexa marknadsförhållanden, hantera teknologiska förändringar och samtidigt utveckla sina team (och sig själva) för att möta kundernas ständigt växlande behov. I denna artikel utforskar vi de främsta utmaningarna som dagens säljchefer står inför, med särskilt fokus på utveckling av säljchefsrollen.

Läs mer
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer