kunskapsbank

Varför är motivation en viktig faktor när man headhuntar?

Det finns många viktiga faktorer för en företagsledning att ta hänsyn till när de headhuntar toppsäljare. Erfarenhet, kompetens och specialexpertis är samtliga viktiga faktorer, men till syvende och sist finns det en faktor som är talande när det kommer till faktiska resultat: motivation.

Det finns många viktiga faktorer för en företagsledning att ta hänsyn till när de headhuntar toppsäljare. Erfarenhet, kompetens och specialexpertis är samtliga viktiga faktorer, men till syvende och sist finns det en faktor som är talande när det kommer till faktiska resultat: motivation. Enligt en internationell Gallup-undersökning är endast 13 procent av anställda engagerade i sina jobb. Att hitta säljare som redan från början är motiverade att prestera så bra som möjligt kan vara en av de mest bidragande faktorerna till starka säljresultat. Hur hittar du säljare som är motiverade och hur kan ett företag arbeta med motivation bland säljare?

 

Motivation – vad är det och varifrån kommer den?

 

Frågan vad motivation är och vad det är som krävs för att motivera någon annan är inte helt enkel att besvara. En sak är dock säker, fördelarna med en motiverad arbetsgrupp är många. Studier har visat att motiverade säljare är mer produktiva; stannar kvar längre på företaget; stärker varumärket genom både prestation och genom att de delar med sig av sin nöjdhet; förbättrar interna processer genom feedback och gör sina medarbetare bättre genom en hög arbetsmoral. Att motivation är positivt råder det med andra ord inga tvivel om, men hur frammanar man den?

 

Vad är skillnaden på extern och intern motivation?

 

Inom motivationsforskningen delar man in motivation i extern och intern motivation. Om du inte rekryterar säljare specifikt efter motivation kommer du antagligen att hitta säljare som motiveras av externa faktorer, till exempel pengar eller bekräftelse. Att belöna bra resultat är en självklarhet inom de flesta branscherna, inte minst inom försäljning, men i längden är den formen av motivation inte hållbar. Över tid behövs större och större belöningar för att motivationen ska fortsatt ligga på topp. Frågan är om det finns något alternativ?

 

Personer som har förmågan att känna intern motivation har en personlighet som antingen strävar efter att göra ett bra arbete oavsett belöning, eller som uppskattar jobbet så pass mycket att eventuella belöningar blir sekundära. Istället är det själva nöjet att utföra arbetet som är drivande för dessa personer. En sådan personlighetstyp kan vara en vinnarskalle som inte bryr sig om att vinna för pengarnas skull eller för troféns skull, utan för att känslan att vinna är en så positiv upplevelse för dem.

 

Extern motivation

Intern motivation

När en utövare gör sitt yttersta i en sport för att personen vill vinna en trofé. När en utövare gör sitt yttersta i en sport för att personen känner en glädje att spela bra eller vill vinna oavsett belöning.
När en husägare ser till så att gräset är klippt för att grannarna inte ska bli irriterade. När en husägare ser till så att gräset är klippt för att individen själv uppskattar en klippt gräsmatta.
När en elev lär sig något för att eleven vill få ett bra betyg. När en elev lär sig något för att eleven vill veta mer om något, exempelvis för att man tycker att det är intressant.
När en säljare uppnår goda säljresultat för att han eller hon får en bättre lön. När en säljare uppnår goda säljresultat för att personen i fråga tycker att det är roligt att sälja, eller känner att han eller hon bidrar till företagets resultat.

 

 

Hur headhuntar man säljare med stark intern motivationskraft?

 

Frågan är då hur du gör för att hitta säljare med en stark interna motivation? När företaget rekryterar eller headhuntar bör ni leta efter följande personlighetstyper:

 

  • Vinnarskallar

Som vi tidigare var inne på är vinnarskallar en speciell personlighetstyp, och ofta är det ett tydligt tecken på att de drivs av intern motivation. Det gäller dock att se upp; en del vinnarskallar motiveras mer av belöningen än själva processen att vinna. Det är likväl en bra personlighetstyp att hålla utkik efter när man headhuntar

 

  • Säljentusiaster

Det finns de som tycker att säljyrket är roligt och sedan finns det de som älskar att sälja. De som verkligen älskar själva processen att sälja, från sälj-lead till avslutad försäljning är oftast personer som inte motiveras av externa faktorer som pengar eller bekräftelse, utan snarare av interna faktorer som den dopaminkick det kan innebära att vända en skeptisk potentiell kund till en långvarig affärsrelation. När ni rekryterar kan ni hålla utkik efter de som pratar mer om själva försäljningen och allt vad det innebär framför andra faktorer.

 

  • Kunskapsallätaren

De som älskar att lära sig nya saker motiveras ofta av interna faktorer. De här personerna blir ofta även bra säljare eftersom de är utmärkta på att göra research. De kan lära sig allt det viktigaste om en ny bransch på nolltid, helt enkelt för att de tycker om att göra det. De här personerna kan man ofta headhunta utanför säljbranschen, vilket innebär att ditt företag kan få tag på en topptalang som inte ens syns på andra företags radar.

 

Öka motivationen bland dina säljare

 

Medan det är viktigt att rekrytera och headhunta kandidater som motiveras av interna faktorer är det även viktigt att nå fram till dina nuvarande säljare. Ladda ned vår guide för att lära dig mer om varför motivation är viktigt; vad det finns för metoder för att öka motivationen och som ger dig fem tips för att öka motivationen bland säljare.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer