kunskapsbank

Ny på jobbet som säljare – tipsen som ger dig en bra start 

Att vara ny på jobbet kan vara en spännande men även nervig sits. Dels vill du komma igång och visa vad du går för, och dels är det samtidigt mycket nytt du behöver sätta dig in i – både skrivet och oskrivet. Här är tipsen som hjälper dig som är ny på jobbet som säljare, att få struktur på din första tid och att prioritera saker i rätt ordning. Lycka till!

Är du ny på jobbet som säljare står du inför en utmanande, men spännande och lärorik tid. Självklart vill du så fort som möjligt visa vad du går för, samtidigt är det mycket du behöver lära dig och hålla koll på. Det hela kan kännas överväldigande. Vi har därför samlat de bästa tipsen som hjälper dig att få struktur och en så bra start som möjligt i ditt nya jobb. En bra början gör det lättare för dig att lyckas som säljare. 

 

Strukturera upp din tid 

Att sätta sig in i ett nytt jobb är som att sätta sig på skolbänken igen. Det är mycket som kommer behöva läras in: den produkt/tjänst ni säljer, vilka kunder ni har, konkurrens, säljprocesser, verktyg ni använder, interna rutiner, arbetsplatskultur etc. För att få ordning och reda på vad du ska lära dig, och i vilken ordning det ska göras, kan ett studieschema över vad och när du ska plugga vara räddningen. Har din arbetsgivare en bra onboarding kommer mycket av det här av sig självt, och var inte rädd för att fråga din chef för att få extra struktur under din första tid, så att du kan lära dig utan att känna dig stressad eller vilsen. 

 

Lär av dina kollegor 

Ett av de bästa sätten att bli en bra säljare är att lära av de som har erfarenhet och som har lärt sig vad som leder till framgång och inte. Presentera dig själv och ta dig tid att lära känna dina kollegor. Var vänligt och ödmjuk och var inte rädd för att fråga – det visar att du är nyfiken och villig att lära dig. Insiktsfulla frågor bygger också starka relationer (en teknik du kan ta med dig till senare kundmöten). Lyssna in på dina kollegors säljsamtal och följ med på kundmöten om det går. Ta anteckningar och följ upp med frågor. Ju mer du får svar på desto bättre förberedd blir du. När du lär dig av dina kollegor får du också reda på de saker som kanske inte är så självklara. Det kan bland annat handla om fina nyanser och detaljer, vilka olika förväntningar som finns, eller hur ni hanterar motgångar. 

 Fråga också dina erfarna kollegor vad de önskade att de hade fått lära sig när de var nya i sin roll. 

 

Lär dig att lyssna 

Det finns en myt att de mest framgångsrika säljarna är de som kan övertyga vem som helst, är de mest envisa och har det största drivet. I verkligheten så ligger lyhördhet bakom den verkliga framgången. Nyckeln till att bygga upp ett förtroende och goda relationer – som leder till genomförda affärer – är att lyssna och förstå. Innan du kan visa kunden vilken bra lösning ni har behöver du förstå hur kundens vardag ser ut, och vilka problem som kan finnas. Därefter kan du visa vad du kan erbjuda för att underlätta kundens situation. Människor tycker om när någon lyssnar på dem, visar intresse och bryr sig om vad de har att säga. Att lyssna snarare än att prata kan alltså öppna fler möjligheter till ett lyckat samarbete och försäljning 

 

Definiera vad som motiverar dig och berätta det för din chef 

Vad är det då som får de bästa säljarna att lyckas? Är det så att de motiveras av att möta alla de utmaningar arbetet innebär? Ställ dig själv frågan: Vad är det som motiverar dig? Vill du bli utmanad eller guidad? Gillar du snabba ryck och snabba resultat, eller är det de långsiktiga kundkontakterna som betalar sig med tiden som lockar? Drivs du kanske av siffror och KPI:er? Formulera tydligt vilka scenarier du föredrar på jobbet, och berätta sen för din chef vad som motiverar dig. Det är din chefs uppgift att hjälpa dig att göra så bra ifrån dig som möjligt, men din chef kan inte läsa dina tankar. Guidar du din chef i vad som driver dig, så kan din chef guida dig till framgång. 

 

Läs på om det du säljer och om dina kunder 

Enligt Harvard Business Review ökar säljare sina genomsnittliga försäljningssiffror varje gång de förbättrar sin produktkunskap. De som regelbundet går produktfokuserade utbildningar uppvisar i genomsnitt 46 % bättre försäljning än de som inte utbildar sig om produkten. Förklaringen till det är att dagens kunder värderar expertis. De vill få råd och sakkunnig vägledning. Det är därför avgörande att du har god kunskap om den produkt eller tjänst du säljer. Av allt det du lär dig som ny på jobbet är just kunskaperna om det du säljer det viktigaste. Som säljare behöver du kunna varje detalj om produkten. Inklusive hur den går att anpassa, versioner av den, ROI, hur den kommer att utvecklas i framtiden etc. När du är bra påläst kan du svara på motfrågor, möta invändningar och anpassa dig efter olika situationer. Din kunnighet får kunden att känna sig trygg. Dessutom kan du också känna dig säker på din sak när du ska genomföra dina första möten och samtal. 

 

Det är viktigt att också lära känna dina kunder. Hur deras bransch ser ut, vad som händer i den och hur den utvecklas. Vilka är deras problem, och hur ser deras mål och visioner ut? Förutom att det gör dig bättre förberedd visar det kunden att du verkligen bryr dig. 

 

Var tålmodig med dina ambitioner  

Så, du är ny på jobbet, och du ser redan en massa saker som går att göra bättre. Du vill visa framfötterna och komma med idéer. Visst är det bra att komma in med fräscha ögon och visa på nya perspektiv, men det är ingenting som du behöver sätta igång med första dagen på jobbet. Har du idéer, skriv då ner dem och låt dem mogna. Sätt dig in i hur din nya arbetsplats fungerar, om det kanske finns en orsak till att ni fortfarande gör som ni gör. Visar det sig att dina idéer har ett värde, konkretisera dem. Försök sätta siffror på dem, och hur det skulle gå att implementera dem rent konkret. Bolla gärna idéerna med dina kollegor. Du har tid på dig att visa vad du kan. 

Lycka till på nya jobbet!

Är du sugen på en ny karriärmöjlighet? Ta kontakt med oss på Closers!

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer