kunskapsbank

Så bygger ni en stark marknadsavdelning

Vad behöver du för att kunna komponera ihop en stark och framtidssäker marknadsavdelning? Vilka roller och vilken kompetens krävs för att kunna möta dagens (och morgondagens) utmaningar? Här får du veta hur du kan tänka strategiskt för att kunna bygga en stark marknadsavdelning, samt hur du behåller dina stjärnor inom den.

Dagens marknadsavdelning behöver sättas ihop noggrant och med eftertanke. Den ska inte bara klara av att nå era mål i dag, den behöver ha förutsättningarna att kunna lyckas på morgondagens marknad också. Och det enda vi vet säkert om den är att den kommer att se annorlunda ut. Så vilka roller behöver du egentligen till din marknadsavdelning? Hur skapar du ett starkt team där dina stjärnor inte bara stannar kvar utan även utvecklas och stärker din marknadsavdelning över tid? Tänk så här för att bygga en stark marknadsavdelning.

 

Rekrytera strategiskt utifrån era mål

Det är inte ovanligt att det är magkänslan som styr när det rekryteras till säljteam och marknadsavdelningar. Engagemang, kreativitet, passion och andra personliga egenskaper ses som avgörande för att uppnå bra resultat. Allt det andra går ju att träna in. Men medan det är viktigt att ta in drivna personer med goda förutsättningar är det inte i den änden du ska börja.

 

En stark marknadsavdelning bygger på funktioner. De funktionerna ska utgå från era mål och er strategi för att nå de målen. Börja inte med att titta på personer, se vilka funktioner ni behöver i dag. Vad är era mål? Nå nya marknader? Få fler kunder? Öka tillväxten? Börja med vad ni vill uppnå och vad som är era mål. Fråga er sedan vad ni behöver för funktioner för att ta er dit. Då vet ni vilken kompetens och vilka roller er marknadsavdelning behöver.

 

Vilka är de viktigaste funktionerna för din marknadsavdelning?

Exakt vilka roller ni behöver beror som sagt på era mål och er strategi. Men dagens marknadsavdelningar står i regel på en och samma grund eftersom förutsättningarna på dagens marknad i princip är samma för alla. Och för att kunna nå ut effektivt så behöver en marknadsavdelning ha tre ben att stå på.

 

  • Ledning och strategi. Någon som håller i det övergripande och kan se vad som krävs för att nå era mål. Någon som är både analytisk och som har erfarenhet av det arbete som krävs för att producera innehåll som når ut. Det här är en generalistroll för någon som kan lite av det mesta och som kan koordinera allt inom avdelningen mot ett gemensamt mål, exempelvis en projektledare, marknadskoordinator eller en marknadsansvarig.

 

  • Någon eller några som tar fram det innehåll ni ska använda er av, till exempel copywriters, fotografer, grafiska designers, SEO-experter m.fl. Innehållskreatörer är huvudsakligen specialister inom sitt område, och att försöka hitta kreatörer som är bra på allt är önsketänkande. All produktion behöver inte ske inom marknadsavdelningen, det går att plocka in de tjänster som inte krävs så ofta.

 

  • Data och analys. Dagens marknadsföring är till största delen digital. Ska den bli framgångsrik behöver den bygga på data som samlas in och analyseras för att ni ska kunna nå era målgrupper där de finns, med ett innehåll som är relevant för dem. Dessutom behöver alla insatser mätas och utvärderas. Det här är i regel också en specialistroll, exempelvis webbanalytiker eller digital analytics specialists.

 

Att tro att en och samma person kan sköta alla de här rollerna är en ekvation som inte går ihop. En stark marknadsavdelning bygger på en kombination av generalister och specialister som ges tid och utrymme att göra det de är bäst på. Exakt vilka roller som din avdelning behöver beror på vart ni ska och vad ni behöver göra för att nå dit. Men det här är den grund som många marknadsavdelningar behöver stå på för att lyckas med det.

 

Rekrytera utifrån förutsättningar hellre än erfarenhet

När funktionerna väl är definierade vet du vilka roller och kompetenser din marknadsavdelning behöver, men du behöver tänka längre än att bara titta på vad en person kan och har för erfarenhet. Dagens marknadsföring är i ständig förändring och det en person arbetade med för två år sedan kan mycket väl ha blivit irrelevant i dag. En stark marknadsavdelning bygger inte bara på kompetens utan också på viljan att utvecklas och att hela tiden lära nytt. Vilka roller du än tillsätter så behöver det vara personer som är nyfikna och flexibla, som har ett driv att hela tiden utvecklas. Framför allt när det kommer till de roller som arbetar med innehållet och leveranserna, där utvecklingen går mycket fort. En välfungerande marknadsavdelning behöver vara dynamisk, kunna stärkas via upskilling och kompetensutveckling, och alltid vara redo att omfamna nya utmaningar och förutsättningar.

 

Se också till helheten när du bygger din marknadsavdelning. Det är ett lag som samverkar tillsammans. Stjärnorna behöver vara ess på sitt område, men också förstå att de är en del av en helhet där de övergripande målen är viktigare än de personliga. Att bygga en marknadsavdelning är lite som att rollbesätta en film – du kan ta in världens bästa skådis, men om det inte finns någon kemi eller dynamik med de övriga rollerna blir det ändå ingen bra film.

 

Behåll stjärnorna på din marknadsavdelning

Du behöver inte bara bygga en stark marknadsavdelning, du behöver behålla den också. Duktiga medarbetare vet sitt värde, och trivs de av någon anledning inte kommer de att söka sig någonstans där de mår bättre. Vilket innebär att du är tillbaka på ruta ett med den rollen. De vanligaste orsakerna till att medarbetare byter arbetsgivare är stress, dålig kommunikation och avsaknad av uppmärksamhet och belöningar. För att kunna behålla styrkorna inom din marknadsavdelning behöver du även ha en strategi för att behålla den kompetens du har inom den, till exempel genom att:

 

  • Inte lägga för många funktioner på en och samma person. Det finns ett önsketänkande om att ha ett enda marknadsföringsess som kan hantera både det övergripande och produktionen. Det är ett bra sätt att driva en person till ett annat jobb eller in i sjukskrivning. Det är ingen slump att yrkesgruppkategorin information och kommunikation toppar listan över sjukfall på grund av psykisk ohälsa. Vårda dina stjärnor.

 

  • Lyssna på vad som driver varje enskild medarbetare. Där en frodas av att kunna nå sina KPI:er trivs en annan av att få lösa knepiga utmaningar. Lyssna noga på vad som får varje person att trivas på jobbet, och ge dem de förutsättningar de behöver. Fånga även upp vad som bekymrar dem.

 

  • Utveckla din marknadsavdelning. När den hela tiden uppdaterar sin kompetens kommer det inte bara att resultera i en dynamisk avdelning som kan möta morgondagens utmaningar, de som arbetar inom den kommer dessutom att känna att de växer och utvecklas, vilket ökar engagemanget och trivseln.

 

Har du svårt att hitta de roller du behöver till din marknadsavdelning? Vi letar fram den kompetens du behöver. Ta kontakt med oss på Closers!

 

 

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer
två säljkollegor
  • Closers
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Time management för säljare

Hur effektiv är du på jobbet? Undersökningar pekar på att säljare bara säljer under en tredjedel av sin arbetstid. Resten av tiden slösas bort på oviktiga uppgifter, distraktioner och dålig planering. Med rätt time management kan du använda din tid mer effektivt, fokusera på rätt uppgifter och få mer gjort. Här får du konkreta effektivitetstips som ger dig mer struktur och bättre resultat samtidigt som du håller stressen borta.

Läs mer
möte mellan en säljare och en kund
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Hantera obeslutsamhet och stäng fler affärer

Att ställas inför en potentiell kund som tvekar är värre än möta en som nekar. Obeslutsamma kunder kan ta mycket av din tid och energi bara för att dra sig ur när affären närmar sig stängning. Ska du kunna bemöta den här tvekan på rätt sätt behöver du förstå hur du ska hantera obeslutsamhet som grundas i rädslan för att göra ett misstag. Här är strategierna som skapar trygghet och hjälper dig att guida oroliga kunder mot en lyckad affär för alla parter.

Läs mer
Ett team kollegor som pratar
  • Closers
  • Rekrytering
  • Sälj
  • Closers
  • SaaS
Säljtips för SaaS – så landar din startup nya kunder

Det är en spännande resa att dra igång ett företag inom SaaS. Du har väldigt många möjligheter framför dig, men även flera utmaningar. Det är svårt att nå de första kunderna och få fart på försäljningen. Därför har vi samlat våra bästa säljtips för hur du når fram till rätt kunder och lyckas med dina första affärer. Så att din startup kan växa.

Läs mer
manlig mänsklig hand som skakar hand med robot
  • Closers
  • Rekrytering
  • Closers
AI inom rekrytering – hur tekniken kan identifiera rätt potential

AI befinner sig just nu i en mycket snabb utveckling och förändrar i grunden hur vi arbetar och gör affärer. AI påverkar även hur vi rekryterar, och det behövs. Ska företag kunna lyckas på en ständigt föränderlig marknad behöver de fokusera mer på potential och förändringsförmåga än på erfarenheter när de rekryterar. Här kan AI utgöra den kraft som behövs för att utveckla och framtidssäkra rekryteringen så att arbetsgivarna kan identifiera och attrahera rätt talang för framtiden. Så här kan AI användas för en mer träffsäker rekrytering som hjälper företag att lyckas på morgondagens marknad.

Läs mer
Nybliven interimschef
  • Closers
  • Interim
  • Closers
5 tips till dig som nybliven interimschef

Ny på jobbet som interimschef? Då står du inför andra utmaningar och förutsättningar än om det hade gällt en traditionell ledarskapsroll. Ska du kunna lyckas i ditt uppdrag behöver du kunna prioritera, kommunicera, planera och skapa relationer på ett annat sätt. Här är tipsen som hjälper dig att lyckas som nybliven interimschef!

Läs mer