Social Selling 2019-09-12T13:43:16+00:00

Closers Social Selling. Sveriges första renodlade social selling-byrå

84% av B2B-köparna kollar först upp sina leverantörer på sociala medier (MarketingProfs)

90% av beslutsfattarna ringer inte tillbaka på ”cold calls” (Hubspot)

90% av beslutsprocessen är redan klar innan en köpare kontaktar en säljare (Forrester Research)

74% av köparna väljer det företag som först skapar mervärde i deras köpresa (Corporate Visions)

Closers Social Selling anpassar B2B-sälj till en värld styrd av sociala medier

SOCIAL SELLING HANDLAR OM ATT ENGAGERA SÅ MENINGSFULLT ATT ERT VARUMÄRKE HAMNAR TOP-OF-MIND

Vi på Closers Social Selling ser till att modernisera B2B-företagens säljstrategier och aktiviteter. Vi gör det genom att utveckla kommunikationen på LinkedIn mot målgrupperna på ett sätt som verkligen skapar värde för både dem och er. Social Selling handlar alltså i grunden om att engagera målgruppen på ett sätt som gör att ert varumärke hamnar top-of-mind.

Vår metod bygger på flera års empiriskt prövande av LinkedIn som plattform. Vi har testat oss fram och identifierat vad som fungerar och vad som inte fungerar. Vi har tagit fram en väl fungerande metod som är applicerbar på de allra flesta B2B-företag, och som hjälper dem att lättare nå ut till sin målgrupp och den övriga marknaden på ett mycket mer effektivt sätt.

Vi hjälper er med:
• Ökad leadgenerering
• Ökad varumärkeskännedom och stärkt employer brand
• Ökad trafik till er hemsida
• Utbildning och utveckling av era säljare i social selling

”VAD ÄR NYTTAN MED SOCIAL SELLING?” 

Statistiken visar att 84% av alla B2B-köpare först kollar upp sina leverantörer på sociala medier (MarketingProfs). Enligt Hubspot så ringer 90% av beslutsfattarna inom B2B aldrig tillbaka på kalla samtal. Forskningsinstitutet Forrester Research berättar att 90% av B2B-köparnas beslutsprocess redan är färdig innan de inleder konversationen med säljare. 74% av B2B-köparna väljer det företag som först tillför värde i deras köpresa enligt Corporate Visions.

Allt detta är resultatet av att säljprocessen inom B2B-försäljning blivit allt mer irrationell och komplex. Både traditionella säljare och säljmetoder har blivit föråldrade och trubbiga. Idag är istället följande avgörande för om en säljorganisation ska lyckas:

• Tillgång till relevant data
• Förmåga att dra slutsatser av datan
• Förmågan att kommunicera på ett värdeskapande sätt gentemot sin målgrupp
• Rätt mix av kompetenser inom sälj- och marknadsteamen
• Att dessa kompetenser samarbetar på ett effektivt sätt

Nyttan för de företag som lyckas med detta stavas konkurrensfördelar, ökade intäkter och tillväxt.

Att hjälpa andra säljorganisationer att klara av den här omställningen är precis det vi brinner för på Closers.

VARFÖR ÄR LINKEDIN DEN BÄSTA SOCIALA KANALEN?

Med mer än 590 miljoner användare i 200 länder runt om i världen är LinkedIn världens främsta sociala nätverk för B2B. Genom att löpandes publicera värdefulla artiklar, trender och nyheter samt intressanta händelser på LinkedIn så kan ni som företag nå en position som experter inom er bransch eller nisch.

LinkedIn handlar om att bygga och utveckla ett värdefullt nätverk. Eftersom LinkedIn främst är ett B2B-nätverk är det som fungerar på andra sociala medier sällan det optimala för LinkedIn.

Nyckeln ligger i att underhålla det befintliga nätverket på LinkedIn så att ni som företag stärker ert varumärke och er position och genom det genererar fler affärer.

Hur kan insatser på LinkedIn generera ökad försäljning undrar du? LinkedIn är det högst rankade sociala nätverket när det kommer till leadsgenerering. Plattformen presterar hela 277 procent bättre än Facebook och Twitter när det kommer till att skapa konkreta affärsmöjligheter visar färsk statistik från Hubspot. Studien visar också att 80 procent av alla affärsmöjligheter inom B2B som skapas på de olika sociala medieplattformarna kommer från LinkedIn.

Genom en väl avvägd social selling strategi så kan ni skapa engagemang runt ert varumärke och driva försäljning på ett mycket mer effektivt sätt.

Det har vi visat både oss själva och våra kunder flera gånger om.

VARSÅGOD! LADDA NER CASE-STUDYN SOM VISAR HUR SOCIAL SELLING KAN GE RIKTIGT STARK TILLVÄXT

HISTORIEN BAKOM CLOSERS SOCIAL SELLING

I januari 2015 började vi med transformeringen av Closers säljprocess från analog till digital genom en konkret social selling strategi. Sedan början av 2016, alltså drygt ett år senare, har vi inte behövt göra några kalla samtal i vår säljprocess. Detta tack vare vår lyckade satsning på social selling.

Genom att vi idag har ett stabilt inflöde av inkommande förfrågningar varje månad utan kalla samtal kan vi istället hjälpa andra företaget att anpassa sig till det stora skifte som B2B-försäljning står inför och se till att de skapar en mycket mer effektiv och smart säljprocess.

Vi kallar tjänsten för Social Selling as a Service (SSaaS).

KONTAKTA OSS GÄRNA

Vill du veta mer om social selling eller hur vi hjälper våra kunder att modernisera och effektivisera deras säljprocesser?

Fyll i formuläret här nedan så återkopplar vi till dig inom kort!

CLOSERS AB
Industrigatan 4a
112 46 Stockholm
+46 (0)8 410 22 670
info@closers.se

PRENUMERERA PÅ CLOSERS NYHETSBREV, MED DET ALLRA SENASTE INOM FÖRSÄLJNING