kunskapsbank

Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

I en tid där hybridarbete blivit norm för många bolag, står säljchefer inför nya utmaningar och möjligheter. Att leda ett hybridarbetande säljteam kräver en strategisk ansats för att maximera produktiviteten och engagemanget bland medarbetarna, oavsett om de arbetar på kontoret eller på distans.

I del två i vår serie om hybrida säljteam (del ett hittar du här) utforskar vi effektiva metoder och verktyg som kan hjälpa säljteam att navigera i den hybrida arbetsmiljön, stärka samarbetet och främja produktivitet. Låt oss dyka ner i hur du som säljchef kan optimera ditt teams prestationer och skapa en framgångsrik kultur av innovation och förbättrade resultat.

Sätt en tydlig plan för säljteamets hybrida arbete

Hybrida team behöver en plan för att arbeta effektivt tillsammans. En plan hjälper teammedlemmar att veta vad de kan förvänta sig av varandra och vad som förväntas av dem. Den balanserar också teamets behov i en miljö där individuell autonomi kan överskugga prioriteringar om de inte är uttryckligen definierade.

Gallups undersökningar visar till och med att är det avgörande att ha en tydlig plan för hur teamet ska samarbeta i en hybrid miljö. Endast 48% av hybridarbetare arbetar i team som har diskuterat hur man effektivt ska samarbeta. Säljchefer bör därför skapa en hybrid arbetsplan som definierar hur och när teammedlemmar ska arbeta tillsammans, både på plats och på distans (källa), vilka kommunikationskanaler som ska användas och hur förväntningarna på tillgänglighet ser ut. Schemalägg också regelbundna check-ins för att diskutera framsteg och utmaningar. Gallups forskning visar att team med frekventa check-ins rapporterar bättre samarbete.  

Investera i rätt teknologi

Att ha rätt verktyg är avgörande för produktiviteten i hybrida säljteam. Som säljchef är det viktigt att du noga utvärderar vilka verktyg ni behöver som team för att på ett effektivt sätt kunna utföra arbete både on- och off-site. Använd CRM-system, videokonferensplattformar och projekthanteringsverktyg som är lättillgängliga och användarvänliga.

Fokusera på resultat med tydliga KPI:er

För att arbeta effektivt med KPI: er i hybrida säljteam kan följande strategier implementeras:

  • Fokusera på resultat: Definiera tydliga mål och mätbara resultat som teamet ska uppnå, oavsett var de arbetar ifrån. KPI: er bör reflektera vad säljarna faktiskt uppnår, inte antalet timmar de spenderar på kontoret eller i kundmöten.
  • Använd relevanta mätvärden: Välj KPI: er som är direkt kopplade till teamets arbetsuppgifter och roll i säljprocessen. Exempel inkluderar:
    • Aktivitetsmått: Antal samtal, mejl eller konversationer per dag
    • Resultatmått: Antal bokade möten, utförda förstamöten, nya kvalificerade säljmöjligheter
    • Effektivitetsmått: Hit-rate, genomsnittligt kontraktsvärde, genomsnittlig tid på säljcykeln
  • Involvera teamet: Låt säljarna vara delaktiga i att sätta relevanta KPI: er för att öka engagemang och förståelse.
  • Balansera individuella och teambaserade mål: Kombinera personliga KPI: er med gemensamma mål för att främja både individuellt ansvar och samarbete.

Genom att implementera dessa strategier kan hybrida säljteam skapa en effektiv KPI-struktur som stödjer produktivitet och engagemang, oavsett var teammedlemmarna arbetar ifrån.

Ledarskap i hybrida säljteam

För att leda hybrida team effektivt krävs ett antal viktiga insatser av ledarskapet. Tydlig kommunikation är en av de första aspekterna att se över. Du som säljchef måste kunna anpassa din kommunikationsstil för att nå och engagera både distansarbetare och de som är på plats. Tydlig och regelbunden kommunikation av mål, förväntningar och feedback är avgörande.

Att skapa en inkluderande kultur är en annan aspekt. Ledare måste aktivt arbeta för att inkludera och involvera alla teammedlemmar oavsett var de arbetar ifrån. Detta kan innebära att skapa virtuella mötesplatser och främja öppen dialog. Ta till tekniska hjälpmedel och plattformar, och främja en uppmuntrande kultur i dessa forum. Att fira framgångar tillsammans i dessa forum kan låta som en liten sak, men det gör stor skillnad för kulturen i gruppen. Låt alla se och fira framgångar tillsammans även digitalt.

Det är viktigt att lita på att medarbetarna gör ett bra jobb även när de inte är på kontoret. Tydlighet kring förväntningar och transparens i mål och beslutsvägar är grundläggande faktorer i ett tillitsfullt ledarskap, och helt avgörande i en hybrid arbetsmodell. Det hybrida arbetssättet kräver också ett mer coachande förhållningssätt och ett utökat ansvar för självledarskap hos medarbetarna. Du som säljchef måste arbeta för att stötta dina säljare i deras utveckling av ett bra självledarskap.

Är du nyfiken på att djupdyka mer i självledarskap? Vi på Closers har tidigare skrivit en artikel kring Självledarskap för säljchefer. Även artikeln om vikten av Time management och struktur för säljare, kan vara till hjälp för dig som coachande säljchef.

Kom ihåg: Hybridmodellen ger engagerade medarbetare

Många chefer är rädda att kulturen ska skadas av hybridarbete, eller att engagemanget bland säljarna ska sjunka. Faktum är att det är tvärtom. Undersökningar visar att fullt distansarbetande medarbetare och hybridarbetande medarbetare har signifikant högre medarbetarengagemang än de som jobbar on-site. Att erbjuda ditt säljteam möjlighet till distans- och hybridarbete är alltså engagemangshöjande i sig.

Sammanfattning

Att boosta produktiviteten i hybrida säljteam kräver en kombination av tydligt ledarskap, rätt teknologi, samt en kultur av engagemang och samarbete. Genom att implementera tydliga strategier kan säljchefer skapa högpresterande team som lyckas oavsett var de arbetar ifrån. Genom att omfamna de möjligheter som hybridarbete erbjuder, kan säljchefer inte bara öka produktiviteten utan också skapa mer flexibla, engagerade och motståndskraftiga team redo att möta framtidens utmaningar inom försäljning. 

Är du redo att ta steget mot ett hybridupplägg för ditt säljteam och behöver nya stjärnsäljare? Vi på Closers Headhunting & Interim har kandidaterna du letar efter. Kontakta oss för ett första konfidentiellt samtal.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Fractional leadership and interim management
  • Uncategorized
Den växande trenden inom interim management: Fractional Leadership

Under de senaste åren har Fractional Leadership, fraktionellt ledarskap, blivit en alltmer populär lösning för startups och mindre företag som söker högkvalitativt ledarskap utan att ta sig an de höga kostnader det innebär att anställa C-suite-ledare på heltid. Denna modell erbjuder en flexibel och kostnadseffektiv lösning som tidigare var reserverad för storbolag, men som nu blir tillgänglig för mindre bolag, startups och entreprenörer.

Läs mer
  • Sälj
Säljchefens främsta utmaningar

I en volatil, och ibland till och med oberäknelig, affärsvärld står säljchefer inför en rad utmaningar som kräver både skicklighet och anpassningsförmåga. Att leda ett framgångsrikt säljteam handlar inte bara om att sätta mål och följa upp resultat. Moderna säljchefer måste navigera genom komplexa marknadsförhållanden, hantera teknologiska förändringar och samtidigt utveckla sina team (och sig själva) för att möta kundernas ständigt växlande behov. I denna artikel utforskar vi de främsta utmaningarna som dagens säljchefer står inför, med särskilt fokus på utveckling av säljchefsrollen.

Läs mer
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer