Rekrytering / interim / Interim vd

Rekrytera Interim VD – en flexibel ledarlösning när det verkligen gäller.

När ett företag står inför förändring eller tillväxt, kan rätt interimslösning vara avgörande för framgång. Att rekrytera en interim VD ger dig tillgång till erfaren och operativt stark ledarkraft – direkt och utan lång startsträcka.

På Closers har vi över ett decenniums erfarenhet av att matcha organisationer med interimschefer som snabbt gör skillnad.

Interim VD rekrytering

Interim rekrytering

Någon som skapar resultat från dag ett.

En interim VD kommer in när ni behöver erfarenhet, stabilitet och kraftfullt ledarskap, direkt. Det är ofta ett strategiskt val i situationer där verksamheten står inför förändring, tillfälligt saknar ledning, eller behöver förstärkning i samband med expansion, kris eller rekrytering av permanent VD. Det kan handla om att ersätta en avgående ledare med kort varsel, hantera en organisationsförändring eller driva en ny tillväxtstrategi. Interimschefen tar ansvar från dag ett och säkerställer kontinuitet, och driver samtidigt verksamheten framåt.

process

Så hittar vi den interima VD du behöver – vår rekryteringsprocess

1

Kravprofilsmöte

Vi börjar med ett kravprofilsmöte där vi sätter oss in i er verksamhet, mål, organisation, utmaningar och kandidatprofilen. Tillsammans tar vi fram en kravprofil och så snart båda parter har godkänt den skriftligt börjar vår uppsökande headhuntingmetod och matchning med konsulter i vårt nätverk.

2

Kartläggning

Vi kartlägger konsultmarknaden utifrån kravprofilen. När vi har identifierat de bästa konsulterna bearbetar och attraherar vi de uppsökande. Vi genomför därefter kompetensbaserade intervjuer. Closers beprövade kvalificeringsmetod bygger på att vi bedömer alla kandidaters kompetens och egenskaper konsekvent efter samma kriterier. Det leder till objektiv analys och matchning.

3

Kandidatpresentation

Vi presenterar de mest relevanta konsulterna med en tydlig motivering gentemot kravprofilen, samt konsulterar och stöttar er under hela rekryteringsprocessens gång fram till signering. Vi säkerställer F-skattsedel, företagsförsäkring och referenser.

erfarenhet

Closers expertis inom headhunting och interimslösningar

Closers har sedan 2012 hjälpt företag att rekrytera nyckelpersoner inom sälj, marknad och management – både på fasta och interima uppdrag. Vi arbetar dagligen med ledarrekryteringar och har byggt upp en stark kandidatbas av erfarna VD: ar och chefer som är tillgängliga för uppdrag på kort eller medellång sikt.

Vi har arbetat med allt från snabbväxande scaleups till väletablerade koncerner inom tech, finans, industri, fintech, FMCG och SaaS. En interim VD från vårt nätverk är inte bara en tillfällig lösning, utan en nyckelspelare som kan göra skillnad från dag ett.

Det handlar inte bara om att fylla en lucka – det handlar om att växla upp i rätt ögonblick.

Closers VD

Kontakta oss

Behöver ni förstärka er ledning med en interim VD?

Fyll i formuläret med dina uppgifter och information om hur vi kan hjälpa dig så kontaktar vi dig. 

Roller

Ett urval av roller vi tillsätter

1
1

tillsatta uppdrag

Våra senaste headhuntinguppdrag

1
1
Heda security x Closers
  • Försäljning

CLOSERS Headhunting & Interim har tillsatt positionen Account Manager Service & Eftermarknad till Heda Security AB!

Heda Security AB har efter starten för drygt 30 år sedan etablerat sig som den ledande entreprenören inom områdesskydd i Sverige och erbjuder innovativa och högkvalitativa säkerhetslösningar för kunder inom både privat och offentlig sekto…
Säljstrategi
  • Försäljning

CLOSERS Headhunting & Interim har tillsatt positionen som COO till Centro Kakel & Klinker AB!

Centro Kakel & Klinker är Sveriges ledande aktör inom kakel, klinkers och tillbehör till professionella aktörer såsom byggföretag och plattsättare. Efter sammanslagning med Kakeldaxgruppen är Centro Sveriges största aktör inom kakel och …
rekrytering av säljare
  • Försäljning

CLOSERS Headhunting & Interim har tillsatt positionen Sales Executive till Oxceed!

Med över 20 000 anslutna företag och 200 redovisningsbyrårer samt integrationer mot de vanligaste bokförings-och redovisningssystemen har Oxceed positionerat sig som ett ledande verktyg för modern finansiell rapportering och analys. Vi tack…
Heda security x Closers
  • Försäljning

CLOSERS Headhunting & Interim har tillsatt positionen Försäljningschef Service & Eftermarknad till Heda Security!

Heda Security har efter starten för drygt 30 år sedan etablerat sig som den ledande entreprenören inom områdesskydd i Sverige och erbjuder innovativa och högkvalitativa säkerhetslösningar för kunder inom både privat och offentlig sektor. …
Headhunting Stockholm
  • Försäljning

CLOSERS Headhunting & Interim har tillsatt positionen Kundansvarig till Säkerhetspartner Norden AB!

Säkerhetspartner Norden erbjuder lösningar som säkerställer regelefterlevnad och effektivitet i bygg- och fastighetsprojekt. Med en rikstäckande närvaro arbetar Säkerhetspartner med några av de största aktörerna inom bygg- och fastighets…
rekrytering management
  • Försäljning

CLOSERS Headhunting & Interim har tillsatt positionen som Interim Head of Sales till United Spaces!

Under mer än två decennier har United Spaces varit en plats för innovation, kunskapsutbyte och nätverkande. Sedan starten 1999 har grundtanken varit densamma: att skapa mötesplatser för entreprenörer och företagare som vill växa tillsamma…

FAQ

Frågor och svar om interimrekrytering

Vad är interimrekrytering?

Interimrekrytering är när ett företag hyr in en tillfällig specialist för att täcka en kritisk roll under en bestämd period. Det kan vara när företaget genomgår förändringar, fyller en tillfällig vakans, hanterar projekt eller adresserar en särskild affärsutmaning.

När behövs interimrekrytering?

Interimrekrytering kan behövas i en rad olika situationer, inklusive: när en ledande medarbetare plötsligt lämnar, under perioder av snabb expansion, vid implementering av specifika projekt, under företagsomstruktureringar, eller för att fylla en roll medan den permanenta rekryteringsprocessen pågår.

Vilka är fördelarna med interimrekrytering?

Fördelarna inkluderar snabb tillgång till kompetens, kostnadseffektivitet, flexibilitet, omedelbar produktivitet och möjligheten att få in en opartisk synpunkt på verksamheten.

Hur snabbt kan en interimrekrytering genomföras?

Ett interimuppdrag kan ofta tillsättas inom några dagar eller veckor, beroende på företagets behov och den interimmedarbetares tillgänglighet.

Är interimrekrytering kostnadseffektiv?

Ja, oftast är det kostnadseffektivt eftersom interimmedarbetare ofta är självständiga konsulter, vilket innebär att företaget inte behöver betala sociala avgifter, pensioner och andra förmåner som kommer med en permanent anställning.

Hur hittar jag rätt interimmedarbetare?

Företag kan hitta interimmedarbetare genom att använda en interimrekryteringsbyrå som har ett nätverk av kvalificerade interimmedarbetare. Detta kan vara en effektiv metod för att snabbt hitta rätt kompetens.

Vilka roller kan tillsättas genom interimrekrytering?

Alla roller kan i princip tillsättas genom interimrekrytering. Det kan dock vara särskilt fördelaktigt för seniora eller specialistroller där kompetensen behövs omedelbart och när det kan ta lång tid att rekrytera permanent.

Vad är skillnaden mellan interimrekrytering och traditionell rekrytering?

Huvudskillnaden är att interimrekrytering är tillfällig och snabb, medan traditionell rekrytering är mer långsiktig och kan vara en mer tidskrävande process.