kunskapsbank

3 tips från en headhunter

Vad är viktigt för den som headhuntar, och vad är viktigt för den som blir headhuntad? I detta inlägg pratar vi om varför headhunting är en viktig del av rekryteringsbranschen, och varför det både är en effektiv metod, men samtidigt ett som är svårt att bemästra.

En av de mest effektiva rekryteringsstrategierna

Headhunting är en av de mest effektiva rekryteringsstrategierna när företag försöker hitta de bästa säljarna, men det är trots det inte den mest använda. Till stor del handlar detta om att det krävs ansträngning och expertis för att göra det på rätt sätt, och det är många som efter ett par misslyckade experiment med att headhunta helt ger upp. Att ge upp med headhunting är dock lika med att gå miste om en stor del av de allra mest attraktiva talangerna på arbetsmarknaden.

När man börjar med headhunting kan det kännas som en svår uppgift. De som blir headhuntade har ju trots allt redan ett jobb, vilket innebär att dynamiken som finns inom rekrytering blir omvänd. Många som jobbar inom rekrytering kan därför känna att detta är aningen obekvämt, men samtidigt ska man komma ihåg att den som blir headhuntad garanterat kommer känna sig smickrad, om man kommunicerar på rätt sätt. I detta inlägg kommer vi gå igenom 3 tips när du headhuntar – vi kommer prata om allt från saker du bör tänka på innan du når ut till den du headhuntar till detaljer som får kandidaten att luta sig fram i stolen och direkt bli intresserad av vad du har att säga. Nu sätter vi igång!

 

Tips 1: Behovsanalys är A och O

Att ta reda på säljarens arbetshistorik, prestationer och förmågor är viktigt, men frågorna du behöver få svar på på har framförallt att göra med motivationsfaktorer, det vill säga vad är det kandidatens triggas mest av och känner avsaknad av i sin nuvarande tjänst. Det är genom genuin nyfikenhet som förtroende skapas. Headhunting handlar precis som försäljning till stor del om att vara nyfiken och ställa rätt frågor.

Så, hur går det till när man gör denna research? En bra start är att djupdyka i deras sociala medier. Du kan se det som en antropolog som åker till en stam i djungeln för att lära sig om deras seder och bruk. Observera vad personen delar, vad den engagerar sig i och vad som får den att reagera. Sök dig sedan vidare i dessa ämnen och hitta originella infallsvinklar. Som människor vill vi inget hellre än att prata om det vi är passionerade inför, oavsett om vi är säljare eller rekryterare. Ge den du headhuntar chansen att prata om delar av deras jobb som de är passionerade inför, oavsett om det är saker de älskar eller önskar kunde förbättras. Ett annat viktigt tips är att inte dela med sig av för mycket information till kandidaten på en gång. Var sparsam och portionera hellre ut information i takt med att kandidatens intresse växer. Risken är annars att kandidaten hamnar i ett ”information overload” och frågan upplevs som så stor att kandidaten hoppar av.

 

Tips 2: Ta reda på vad den du headhuntar vill ha

När du headhuntar en kandidat måste du identifiera vad det är den personen är ute efter. Kanske vill personen avancera i företagshierarkin men det är omöjligt på det jobb de just nu har. Kanske vill de lära sig nya färdigheter men möjligheterna till detta finns inte på deras nuvarande jobb. Kanske trivs personen du headhuntar på sitt jobb, men personens drömmar och passion ligger egentligen i en annan bransch. Det är i dessa frågor som du direkt vill visa framfötterna i. Sedan visar du varför denna nya jobbmöjlighet är svaret på det som det du headhuntar vill ha. När du lyckas med detta är halva jobbet redan gjort, men sannolikheten är ändå stor att den du headhuntar har reservationer. Det handlar trots allt om stora förändringar i livet när man byter jobb. Att få ett tvekande svar är inte ett nej, men detta kommer vi in på djupare i nästa tips. Här kan du läsa mer om hur du rekryterar en högpresterande säljare.

 

Tips 3: Hantera ett nej

När du headhuntar någon kan du inte räkna med att den person du pratar med är lika entusiastisk över att byta jobb som du är. Medan det kanske är 100 procent uppenbart för dig att denna möjlighet hade varit fantastisk för personen du headhuntar är det alltid ett stort beslut att byta jobb. Det är därför klokt att inte bli överraskad över ett initialt nekande svar, eller åtminstone att personen visar reservationer inför ditt erbjudande.

Ett tips efter att du fått ett nekande svar, framförallt när du har fått ett svar i stil med ”Ja, allt det du säger låter bra, men jag trivs ändå helt ok här nu, så jag tror att jag fortsätter här åtminstone ett tag till”, är att planera inför uppföljning en kort tid efter samtalet. Om vi använder exemplet tidigare där personen jobbar med försäkringar men är mer intresserad av IT kan du exempelvis efter ett par dagar skicka ett mail om något intressant som sker i den branschen, tillsammans med en förfrågan om personen har haft mer tid att tänka på ditt förslag. Efter att ha fått lite tid att tänka kan det mycket väl vara så att detta blir det som får den du headhuntar att komma ett steg närmare ditt förslag. Medan denna strategi inte alltid ger dig omedelbar avkastning kan det leda till goda långsiktiga resultat om du gör det konsekvent och på ett genuint sätt.

 

Headhunting är vägen framåt för att hitta de bästa säljarna

Headhunting är en effektiv rekryteringsmetod som används för att attrahera de allra bästa säljarna  Om du vill veta mer om headhunting av säljare och säljchefer så kan du läsa mer om det här på vår blogg, eller genom att:

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer