kunskapsbank

5 säljstrategier din säljavdelning bör testa

Vilka är de mest effektiva säljstrategierna? I det här inlägget tar vi en titt på de strategier som säljare använder för att öka sin försäljning och behålla en hög kundnöjdhet. Vi pratar om kundnytta snarare än produktspecifikationer, hur specifik målsättning hjälper försäljningen, historieberättande inom försäljning och mycket mer.

Sitter ni på en bra produkt men har svårt att hitta kunder? Då är ni inte ensamma. Att få fram en bra produkt må vara viktigt, men om ingen hör talas om den blir det inte heller många som köper den. Hur ni kommunicerar kring er produkt är viktigt när ni försöker öka er försäljning. I det här inlägget har vi samlat fem smarta säljstrategier som era säljare kan använda för att öka sina resultat.

 

Fokusera på kundnytta snarare än produktspecifikationer

En fälla en del säljare kan hamna i är att fokusera allt för mycket på den egna produkten. Det gäller framförallt om säljaren är engagerad i den egna produkten eller det egna företaget. Kanske är säljaren så övertygad om att produkten är bra att han eller hon nästan glömmer bort att personen som ska köpa den inte är lika medveten om alla fördelar med produkten.

Folk köper lösningar, inte produkter. Fokusera därför på hur kundens verksamhet förbättras av produkten och kommunicera detta i form av konkreta fördelar som produkten leder till och faktiska problem som er produkt kan lösa.

 

Sätt specifika mål

För att försäljningen ska öka behövs det en tydlighet i den egna organisationen. Att enbart kommunicera att målet är att öka försäljningen leder ofta inte till att försäljningen ökar. När ni arbetar med att öka försäljningen bör ni identifiera mätvärden som ni sedan kan följa, oavsett om de förbättras eller försämras.

Genom att ha ett specifikt mål och tydliga mätvärden kan ni arbeta mer målmedvetet mot dessa mål. Det är även en god idé att visualisera detta mål, exempelvis med hjälp av en klassisk ledartavla på kontoret eller genom moderna gamification alternativ.

 

Snävare är ofta bättre till en början

När en målgrupp ska identifieras är det vanligt att många företag skapar en för bred målgrupp. Det görs inte av okunskap utan snarare oftast av en vilja att sälja produkten till så många som möjligt. Det är dessvärre inte ovanligt att det leder till problem i form av att det blir svårare för er att identifiera vad det är i försäljningen som fungerar eller inte.

Istället är det till en början bäst att sikta in sig mot en snävare målgrupp. Ni har då chansen att bli en expert inom denna målgrupp, någon som era kunder kan lita på. Om ni lägger allt ert krut på en mindre målgrupp kommer ni märka att ni lär er deras köpvanor och säljer därför bättre. När ni väl har bemästrat en målgrupp kan det sedan bli dags att vidga er approach.

 

Belys det som gör att ni sticker ut

Vad är det som gör att ni sticker ut? Vad är ni bäst på? Det finns troligtvis en eller ett par detaljer som ni är bättre på än era konkurrenter. Det är dessa detaljer ni vill fokusera på när ni säljer. För varför skulle någon vilja välja någon som inte är bäst på det de gör?

Företag vill alltid samarbeta med de som är bäst i branschen. De jämför produkter och gör allt de kan för att hitta de som kan leverera bäst möjliga lösning till det mest attraktiva priset. Precis som era säljare gör sin research bör ni räkna med att era kunder gör det. Se därför till att ni kommunicerar det som gör att era produkter sticker ut.

 

Använd historieberättande i er försäljning

Historieberättande inom försäljning kan vara väldigt effektivt om det görs på rätt sätt. Medan de flesta köpare kanske menar att de fokuserar på produktspecifikationer och lösningsorienterad nytta finns det inte mycket som kan slå en bra historia. En bra historia skapar ett band till ert varumärke, vilket leder till långvariga relationer med era kunder.

För att testa det här kan ni medan ni gör en presentation eller visar upp en demo passa på att prata om er grundares historia. Ett annat sätt att använda historieberättande är att prata om hur ni har löst liknande kunders problem, exempelvis för en direkt konkurrent på marknaden. På så sätt visar ni att ni kan få jobbet gjort, och att ni är insatta i de problem som kunden står inför.

 

Closers kan hjälpa er att hitta de bästa säljarna i Sverige

De bästa säljarna i Sverige använder sig troligtvis redan av ett par eller till och med alla dessa tekniker. Läs mer här om hur ni kan attrahera de bästa säljarna! Kontakta gärna oss om du behöver hjälp med att headhunta er nästa säljstjärna.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer