kunskapsbank

5 säljstrategier din säljavdelning bör testa

Vilka är de mest effektiva säljstrategierna? I det här inlägget tar vi en titt på de strategier som säljare använder för att öka sin försäljning och behålla en hög kundnöjdhet. Vi pratar om kundnytta snarare än produktspecifikationer, hur specifik målsättning hjälper försäljningen, historieberättande inom försäljning och mycket mer.

Sitter ni på en bra produkt men har svårt att hitta kunder? Då är ni inte ensamma. Att få fram en bra produkt må vara viktigt, men om ingen hör talas om den blir det inte heller många som köper den. Hur ni kommunicerar kring er produkt är viktigt när ni försöker öka er försäljning. I det här inlägget har vi samlat fem smarta säljstrategier som era säljare kan använda för att öka sina resultat.

 

Fokusera på kundnytta snarare än produktspecifikationer

En fälla en del säljare kan hamna i är att fokusera allt för mycket på den egna produkten. Det gäller framförallt om säljaren är engagerad i den egna produkten eller det egna företaget. Kanske är säljaren så övertygad om att produkten är bra att han eller hon nästan glömmer bort att personen som ska köpa den inte är lika medveten om alla fördelar med produkten.

Folk köper lösningar, inte produkter. Fokusera därför på hur kundens verksamhet förbättras av produkten och kommunicera detta i form av konkreta fördelar som produkten leder till och faktiska problem som er produkt kan lösa.

 

Sätt specifika mål

För att försäljningen ska öka behövs det en tydlighet i den egna organisationen. Att enbart kommunicera att målet är att öka försäljningen leder ofta inte till att försäljningen ökar. När ni arbetar med att öka försäljningen bör ni identifiera mätvärden som ni sedan kan följa, oavsett om de förbättras eller försämras.

Genom att ha ett specifikt mål och tydliga mätvärden kan ni arbeta mer målmedvetet mot dessa mål. Det är även en god idé att visualisera detta mål, exempelvis med hjälp av en klassisk ledartavla på kontoret eller genom moderna gamification alternativ.

 

Snävare är ofta bättre till en början

När en målgrupp ska identifieras är det vanligt att många företag skapar en för bred målgrupp. Det görs inte av okunskap utan snarare oftast av en vilja att sälja produkten till så många som möjligt. Det är dessvärre inte ovanligt att det leder till problem i form av att det blir svårare för er att identifiera vad det är i försäljningen som fungerar eller inte.

Istället är det till en början bäst att sikta in sig mot en snävare målgrupp. Ni har då chansen att bli en expert inom denna målgrupp, någon som era kunder kan lita på. Om ni lägger allt ert krut på en mindre målgrupp kommer ni märka att ni lär er deras köpvanor och säljer därför bättre. När ni väl har bemästrat en målgrupp kan det sedan bli dags att vidga er approach.

 

Belys det som gör att ni sticker ut

Vad är det som gör att ni sticker ut? Vad är ni bäst på? Det finns troligtvis en eller ett par detaljer som ni är bättre på än era konkurrenter. Det är dessa detaljer ni vill fokusera på när ni säljer. För varför skulle någon vilja välja någon som inte är bäst på det de gör?

Företag vill alltid samarbeta med de som är bäst i branschen. De jämför produkter och gör allt de kan för att hitta de som kan leverera bäst möjliga lösning till det mest attraktiva priset. Precis som era säljare gör sin research bör ni räkna med att era kunder gör det. Se därför till att ni kommunicerar det som gör att era produkter sticker ut.

 

Använd historieberättande i er försäljning

Historieberättande inom försäljning kan vara väldigt effektivt om det görs på rätt sätt. Medan de flesta köpare kanske menar att de fokuserar på produktspecifikationer och lösningsorienterad nytta finns det inte mycket som kan slå en bra historia. En bra historia skapar ett band till ert varumärke, vilket leder till långvariga relationer med era kunder.

För att testa det här kan ni medan ni gör en presentation eller visar upp en demo passa på att prata om er grundares historia. Ett annat sätt att använda historieberättande är att prata om hur ni har löst liknande kunders problem, exempelvis för en direkt konkurrent på marknaden. På så sätt visar ni att ni kan få jobbet gjort, och att ni är insatta i de problem som kunden står inför.

 

Closers kan hjälpa er att hitta de bästa säljarna i Sverige

De bästa säljarna i Sverige använder sig troligtvis redan av ett par eller till och med alla dessa tekniker. Läs mer här om hur ni kan attrahera de bästa säljarna! Kontakta gärna oss om du behöver hjälp med att headhunta er nästa säljstjärna.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Sälj
Säljchefens främsta utmaningar

I en volatil, och ibland till och med oberäknelig, affärsvärld står säljchefer inför en rad utmaningar som kräver både skicklighet och anpassningsförmåga. Att leda ett framgångsrikt säljteam handlar inte bara om att sätta mål och följa upp resultat. Moderna säljchefer måste navigera genom komplexa marknadsförhållanden, hantera teknologiska förändringar och samtidigt utveckla sina team (och sig själva) för att möta kundernas ständigt växlande behov. I denna artikel utforskar vi de främsta utmaningarna som dagens säljchefer står inför, med särskilt fokus på utveckling av säljchefsrollen.

Läs mer
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer