kunskapsbank

5 tips för att lyckas med upselling och cross-selling

Det är lättare att sälja till befintliga kunder än till nya. Med cross- och upselling kan du göra fler lönsamma affärer efter att du har lagt det hårda arbetet bakom dig. Här är de bästa tipsen på hur du säljer ännu mer till dina befintliga kunder.

Statistiken visar att det är mer lönsamt att sälja till befintliga kunder än att jaga nya. Sannolikheten att du lyckas med att sälja till ett nytt prospekt ligger på mellan 5–20 %. Chanserna att du säljer något till en av dina befintliga kunder är däremot 60–70 %.

 

Att det ser ut så här är inte så konstigt. Du har redan gjort allt det hårda arbetet med att lära känna din kund, förstå deras behov samt att bygga upp ett förtroende och en god relation. Det är lättare och mer lönsamt att utveckla den relationen än att skapa en ny från grunden. På köpet så fördjupar du er långsiktiga relation och kanske skapar en varumärkesambassadör på kuppen.

 

Det är här upselling och cross-selling kommer in. Upselling innebär att du säljer in en dyrare version av det som kunden redan har. Till exempel en premiumversion, ett mer avancerat abonnemang etc. Cross-selling är när du säljer in fler produkter eller tjänster utöver det som kunden redan har köpt. Till exempel tillägg eller kompletterande produkter. Upselling är i regel det första alternativet eftersom kunden har lättare för att se värdet i en bättre variant av det den redan har. Cross-selling för med sig risken att kundens uppmärksamhet splittras, eller att den känner sig påprackad något, men kan vara värdefullt när det finns en tydlig koppling och en fördel till det ursprungliga köpet.

 

Det viktiga är att du har en strategi bakom din merförsäljning så att du kan erbjuda kunden rätt sak vid rätt tillfälle. Här är 5 bra tips på hur du lyckas med din upselling och cross-selling.

 

1. Förstå både din kund och värdet av det ni erbjuder

Du vet redan hur viktigt det är att verkligen känna din kund. Den här förståelsen och kännedomen blir så mycket mer avgörande vid cross- och upselling. Det du försöker sälja måste kännas relevant för kunden så att merförsäljningen verkligen för med sig ett värde. Nyttja alla källor du kan komma åt för att skapa dig en bild av kunden: kundprofiler och data, data från andra avdelningar som marknadsföring och kundtjänst, kundfeedback, recensioner, användardata m.m. Skapa dig en väldigt tydlig uppfattning om vilka utmaningar varje kund möter, och vilka behov de har.

 

Titta sen på vad det är ni erbjuder. Vad har ni som är relevant för den här kundens intressen och behov? Se över hur du kan anpassa ditt erbjudande så att det verkligen matchar kundens situation. Det ska kännas personligt, träffsäkert och skräddarsytt. Kunden ska känna att du verkligen förstår vad den behöver. Om du kan matcha erbjudande och behov på ett mycket träffsäkert sätt ökar chanserna inte bara till merförsäljning utan även för att ni fördjupar er långsiktiga relation.

 

2.Lyssna noga på kunden och välj rätt tillfälle

En del av processen handlar om att lyssna aktivt på kunden. Med det menas att du verkligen sätter dig in i kundens situation. Ställ djupare frågor om hur de jobbar, vad de har för planer och mål, vad som händer i branschen m.m. Det här gör det lättare för dig att se hur det ni erbjuder kan hjälpa kunden i sin situation. Kanske du fångar upp att de håller på att expandera och utvecklas, och du kan koppla ihop det till hur det du erbjuder kan underlätta den processen.

 

Förbered dig också på hur du ska svara på de frågor som kunden kommer att ställa. Ha bra svar redo på varför ditt erbjudande tillför värde och hjälper kunden. Tänk på hur erbjudandet stämmer ihop med kundens budget.

 

Tricket med cross- och upselling är att inte trycka på för hårt, och att lyfta fram er lösning när den verkligen känns relevant för kunden. Ha tålamod. Undvik att trycka på om kunden tvekar. Följ hellre upp senare och påminn om ert erbjudande. Ge kunden känslan av att du försöker hjälpa och inte sälja.

 

3. Håll det enkelt

Att erbjuda för mycket på en och samma gång är inte en bra strategi. För många produkter och tjänster kan skapa förvirring och inte minst handlingsförlamning. När en sylttillverkare i Kalifornien testade att sätta upp två försäljningsbås – ett med 24 sorter och ett med bara 6 – visade det sig snabbt att större utbud inte automatiskt leder till mer försäljning. Det större båset fick fler besökare, men sålde bara till 3 % av dem medan det mindre båset sålde till 30 % av sina besökare.

 

Oavsett om det handlar om sylt, mjukvara eller någonting annat är det inte lämpligt att bombardera din kund vid merförsäljning. Ditt erbjudande ska kännas som ett hjälpsamt förslag. Se merförsäljning som en långsiktig säljstrategi – det kommer att dyka upp många tillfällen under resans gång. Välj rätt lösning till rätt tillfälle.

 

Vill du ändå försöka sälja in flera produkter/tjänster – presentera det som en paketlösning där du har fört samman flera relaterade produkter till en enda lösning på kundens behov.

 

4.Visa på värdet

Fagra ord kommer inte att ta din upselling hela vägen, även om de är utformade som ett hjälpsamt förslag. Dina rekommendationer behöver vara välgrundade och backas upp av fakta. Använd konkreta data för att visa på värdet i det du föreslår. Ta hjälp av exempel från andra kunder i samma sits, fallstudier, statistik, ROI-kalkyler etc. Säg inte bara att ditt erbjudande tillför värde – visa vilken typ av värde och hur pass mycket. Agera mer som en rådgivare än som en säljare.

 

5. Följ upp

Kundvård och merförsäljning går hand i hand. Följ upp dina affärer djupare och mer långsiktigt än att bara tacka för en god affär. Håll kontakten med kunden. Fråga hur det går. Bygg vidare på er relation och lär dig mer om kunden och dess behov. Tipsa om andra produkter och lösningar som kan hjälpa kunden. Informera om förbättringar ni har gjort. Erbjud specialerbjudanden, incitament, bjud in till aktiviteter m.m. Stärker du banden med kunden genom en kontinuerlig och omtänksam uppföljning kan du sälja mer samtidigt som du skapar en lojal kund.

 

Vill du veta mer om du kan få dina existerande kunder att förbli nöjda och spendera mer ditt företags varor och tjänster? Läs gärna vårt inlägg ”5 sätt att skapa god kundretention”.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer
En kvinnlig kollega med läsplatta, tillsammans med en manlig och kvinnlig kollega som står och pratar
  • Sälj
AI för att stötta säljare och SDR i sitt dagliga arbete

AI är ett smart verktyg för att effektivisera tidsödande processer och för att analysera data som visar var de bästa affärerna finns. Så här kan du som säljare eller SDR använda AI-verktyg för att arbeta effektivare i din vardag och få datadrivna insikter i vilka potentiella kunder som har bäst chans att konvertera. Så att du kan överträffa dina resultat.

Läs mer
Kvinnlig cmo som sitter med sin laptop på kontor
  • Marknadsföring
Vad krävs för att lyckas i rollen som CMO på en digital marknad?

Dagens marknadsföring blir allt mer digitaliserad och teknikorienterad. Det här ställer fler och nya krav på CMO-rollen. Vad behöver en modern marknadschef egentligen vara bra på? Vilka förmågor och kompetenser krävs för att lyckas med dagens datadrivna marknadsföring? Handlar det bara om att analysera data och digitalisera marknadsföringsinsatserna? Eller behövs det fortfarande en känsla för kreativitet och god storytelling? Här får du svaret på vad dagens CMO behöver för att lyckas.

Läs mer
Kollegor på en startup som sitter i möte
  • Sälj
Så här tar du dig igenom Valley of Death när du skalar upp din SaaS-startup

SaaS-startups inom B2B ställs inför många utmaningar under sin tillväxtresa. Det är långt ifrån alla som klarar av att navigera fallgroparna som dyker upp när det är dags att skala upp verksamheten. De här svåra faserna under tillväxtresan kallas för Valley of Death. Här får du reda på vilka utmaningar din SaaS-startup kommer att ställas inför under sin resa, vilka de vanligaste fallgroparna är, samt hur du tar dig förbi dem så att ditt företag kan bli framgångsrikt.

Läs mer