kunskapsbank

Därför är en Customer Success Manager så viktig

Med hjälp av effektiv prospektering kan säljarna underlätta processen enormt genom att hitta leads som faktiskt är intresserade av produkten i fråga. Det finns många effektiva tekniker och metoder som säljare kan använda för att sälja mer och bättre.

Rollen som Customer Success Manager – CSM – har blivit allt viktigare i och med att antalet digitala produkter och tjänster har ökat så pass mycket. En CSM ser till att både kunderna och företaget får ut så mycket som möjligt av affären. Främst går rollen ut på att skapa mervärde för kunderna vilket ökar kundnöjdheten och driver mer försäljning samtidigt som det skapar trogna kunder. Här ska vi titta närmare på vad en customer success manager har för uppgifter, varför det är en så viktig roll inom dagens försäljning och hur det är möjligt att rekrytera de bästa kandidaterna på marknaden.

Vilka är en Customer Success Managers huvudsakliga uppgifter?

Rollen som customer success manager kan se lite olika ut beroende på vilken typ av företag det handlar om, men det övergripande uppdraget är att öka kundnöjdheten. Till skillnad från sälj och support, som hanterar olika delar av kontakten med kunderna, så ansvarar en CSM för hela kundresan. Från att skapa content och få in nya kunder till att vårda kundrelationerna och skapa merförsäljning. Det är en mycket proaktiv roll där det är viktig att förstå kundernas behov och tillgodose dem redan innan kunderna hör av sig. Så här ser några av de vanligaste arbetsuppgifterna ut för en customer success manager.

 

  • Vårda kundrelationerna. Mycket av jobbet som CSM bygger på kommunikation och kunddialog. En customer success manager behöver vara serviceinriktad och lyhörd för att förstå vad kunden har för behov och utmaningar. Kunden ska känna att den får ut det bästa av affären, och en CSM föreslår anpassade lösningar som passar kundens unika behov.

 

  • Arbeta proaktivt med kunderna. En CSM håller hela tiden koll på kundernas aktivitetsnivå för att kunna erbjuda lösningar som är anpassade efter de aktuella behoven. Det arbetet handlar också om att kunna förutse vad kunderna kan komma att behöva. Då går det att presentera idéer och förslag till kunderna redan innan de behöver tjänsten eller innan de måste förnya sin licens/abonnemang. Det är viktigt att en customer success manager hela tiden håller koll på trender och utvecklingen på marknaden för att kunna erbjuda kunden bättre lösningar för framtiden.

 

  • Identifiera möjligheter till merförsäljning. En customer success manager guidar kunden genom hela kundresan. En viktig del i arbetet är att se till att kunden förnyar sin tjänst eller plan, men det är lika viktig att hitta merförsäljningsmöjligheter, till exempel att erbjuda kunden att uppgradera tjänsten eller att skaffa kompletterande produkter eller tjänster.

 

  • Ta in och analysera feedback från kunderna. En CSM tar inte bara in betyg på kundnöjdheten via exempelvis Net Promoter Score (NPS), det är minst lika viktigt att följa upp svaren för att ta redan på vad som ligger bakom betygen. Det gäller såväl de goda omdömena som de lägre betygen. Genom att kontakta kunderna och följa upp deras omdöme går det att få information om vad som behöver utvecklas för att förbättra kundupplevelsen.

 

Varför behöver moderna företag customer success managers?

I dag är det viktigare än någonsin att få kunderna att känna att de får fullt värde av en produkt eller tjänst. Annars kommer kunden att söka sig till en annan lösning. Rollen som CSM är viktig för att skapa lojala, återkommande kunder som fortsätter att använda det som företaget erbjuder dem, köper mer och som blir så pass nöjda att de fungerar som ambassadörer som rekommenderar företaget till andra. Framför allt är det viktigt med en CSM inom exempelvis abonnemangstjänster där kundresan huvudsakligen är digital.

 

Vad krävs för att bli en riktigt bra CSM?

Eftersom rollen som CSM är så mångfacetterad kräver det också mycket av den som arbetar som customer success manager. En CSM behöver kunna försäljning, projektledning, kundservice och att skapa content i digitala miljöer. Som person behöver en CSM vara kreativ, ansvarsfull, serviceinriktad och driven. Inte minst behöver personen som har den här rollen vara lyhörd och proaktiv. En CSM ska inte bara ha koll på vad varje kund har för individuella behov, utan även hur kunden föredrar att kommunicera, till exempel om kunddialogen fungerar bäst via mejl, telefon eller någon annan kanal. Det är också viktigt att ligga steget före och kunna förutse vad varje kund kommer att behöva samt att kunna inse skillnaden mellan vad en kund vill ha och vad den verkligen behöver.

 

Varför är customer success managers så attraktiva på arbetsmarknaden?

En CSM ser till att kunderna blir lojala och stannar kvar som kunder. Det har en stor effekt på tillväxten. Dels för att det kostar mycket mer att attrahera nya kunder jämfört med att sälja till befintliga, dels för att befintliga kunder tenderar att köpa mer och vara mindre priskänsliga. Att öka kundbehållningen med 5 procent kan öka affärsvinsten med 25–95 procent. Det gör att en duktig CSM kan bidra till att vinsten och tillväxten ökar.

 

Så här rekryterar du de bästa CSM-kandidaterna på marknaden

Att CSM-kandidaterna är så mångsidiga i sin kompetens samtidigt som de har flera viktiga personliga egenskaper gör att det är svårt att hitta de riktigt duktiga på arbetsmarknaden. Det bästa sättet att hitta den som är lämpligast för rollen är att headhunta de mest passande kandidaterna. På Closers arbetar vi med headhunting just för att hitta de absolut bästa customer success manager-kandidaterna i branschen. Läs mer här eller hör av dig till oss genom att klicka på knappen nedan.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer