kunskapsbank

Fördelar med en interim säljchef

Med en interim försäljningschef kan ni snabbt få den erfarenhet och specialistkompetens er organisation behöver för att utvecklas. Att hyra in en interim säljchef är även ett smidigt sätt att få nödvändig kompetens på plats under tiden ni rekryterar en ny säljchef. Och det finns ytterligare fördelar. Här får du ta del av fler fördelar med att hyra in den säljledare som krävs för att hantera en viss situation, samt hur ni kan stärka er säljorganisation med en interim säljchef.

En interim försäljningschef kan bidra med både erfarenhet och specialistkompetens när en organisation vill utvecklas. Att hyra in en säljchef är dessutom ett smidigt sätt att snabbt få kompetens på plats medan rekryteringsprocessen efter en ny säljchef pågår. Det här är bara några av fördelarna med interima säljledare. Det finns ytterligare vinster med att hyra in den kompetens som krävs för en viss situation eller utmaning. Här får du veta mer om hur du kan stärka er säljorganisation med en interim säljchef.

En interim säljchef löser era personalutmaningar

Säljchefer är människor, och precis som alla andra kan de bli sjuka, behöva ta tjänstledigt, gå på föräldraledighet eller vara borta från sin tjänst av någon annan anledning. Medan det här är fullt naturligt, så lämnar det samtidigt säljorganisationen utan det viktiga ledarskap den behöver. En interim säljchef har i regel lång erfarenhet av att leda säljare och av att snabbt komma på plats och sätta sig in i en ny organisation. Det gör att ni får en driven tillfällig ersättare som inte behöver någon startsträcka och som kan hålla i rodret. På så sätt kan verksamheten flyta på som vanligt tills den ordinarie säljchefen är tillbaka.

En annan personalutmaning är om ni behöver rekrytera en ny säljchef med kort varsel. Påskyndade rekryteringsprocesser är en vanlig anledning till felrekryteringar. Här kan en interim säljchef fungera som en tillfällig ersättare som bibehåller den viktiga strukturen. Under tiden ser ni till att ge rekryteringsprocessen den tid som behövs för att hitta rätt kompetens. En interimslösning är även ett bra sätt att ta till som extra stöd vid tillfällen då säljavdelningen är under extra stor belastning. Alternativt om avdelningens ledarskap behöver stöttas av någon annan anledning för att fungera optimalt.

En interim säljchef bidrar med specialistkompetens vid specifika utmaningar

För eller senare kommer en säljavdelning att stå inför någon form av utmaning. Det kan till exempel handla om förändringar i form av nya strukturer och affärsområden, eller en större expansion. Det kan också vara att behöva möta förändringar på marknaden, genomföra projekt som kräver särskild kompetens, eller vända nedåtgående försäljningssiffror. Interimschefer har ofta både specialistkompetens och erfarenhet av just utmaningar och förändringsarbete. De kan komma in som en utomstående kraft och se till att lotsa verksamheten genom den utmaning den står inför. Dessutom på ett kostnadseffektivt sätt som inte kräver någon nyrekrytering. Den interima säljchefen är på plats så länge ni behöver den, och när ni befinner er på den andra sidan av utmaningen kan den inhyrda specialisten gå vidare till nästa uppdrag.

På det här sättet blir en interim säljchef en snabb och smidig lösning på komplexa situationer. Ni får den expertis och det stöd ni behöver så länge som det krävs. Ni har en erfaren ledare på plats som framgångsrikt kan lotsa er genom era utmaningar. När ni känner att ni har situationen under kontroll igen, kan interim säljchefen lämna tillbaka tyglarna.

En interim säljchef kommer med nya insikter och perspektiv

Ett sätt att möta konkurrensen och att förbättra försäljningsstrategierna är att ta in någon utifrån som ser på verksamheten med nya ögon. En interim säljchef är en objektiv ledare med lång erfarenhet av försäljning. Det gör interimschefen till den perfekta kraften för att bidra med nya perspektiv, insikter och lösningar som ni inte själva har tänkt på. Här kan en interim säljchef komma med nya strategier och metoder, identifiera luckor och eventuella svagheter, peka på outnyttjade styrkor och bidra med andra värdefulla insikter som hjälper er att utvecklas.

En interim säljchef kan även coacha säljstyrkan och den befintliga säljchefen, samt ge rekommendationer om vilken kompetens som behövs rekryteras. Dessutom komma med goda råd eller tipsa om vilka kunskaper ni skulle behöva utveckla. Detta kan bidra till att ge ny kraft och kompetens, och samtidigt stärka er position på marknaden vilket ökar försäljningen.

En interim säljchef ger säljorganisationen flexibilitet på en föränderlig marknad

Vi lever i snabbt föränderliga tider där det är svårt att förutse vad som kommer att hända. Det enda vi vet säkert är att organisationer behöver vara flexibla för att snabbt kunna anpassa sig efter oväntade förändringar och nya förhållanden. Här är en interim säljchef en flexibel lösning eftersom det innebär att ni snabbt kan få just den specifika kompetens ni behöver, och dessutom få den på plats relativt omgående. Interimslösningen ger er en mer framtidssäkrad organisation då ni inte behöver gå igenom processen med att anställa så fort ni behöver anpassa er efter förändringar.

Fler fördelar med en interim säljchef

  • En interimschef kan arbeta mycket effektivt eftersom den normalt sett inte är involverad i det vardagliga arbetet. Det gör att interimschefen helt och hållet kan fokusera på den uppgift som ska utföras.
  • Interimsledare är mycket bra kommunikatörer eftersom de snabbt behöver komma in i nya uppdrag och sätta sig in i nya organisationer. Tack vare den förmågan kan de föra in en tydlighet och öppenhet som hela organisationens kommunikation kan vinna på.
  • En interim säljchef är inte en del av den interna politiken inom organisationen. Däremot är det en ledare som inte har något att förlora på att vidta de åtgärder, eller komma med den feedback som krävs för att organisationen ska kunna utvecklas. Det är något som leder till snabbare och tydligare resultat.
  • Att ta in en erfaren interim säljchef är en indirekt kompetensutveckling för hela säljteamet. Interimsledaren bidrar nämligen till att hela tiden dela med sig av sin erfarenhet, expertis och med nya perspektiv och idéer. Detta bidrar i förlängningen till kunskaper och insikter som stannar kvar i organisationen även efter interimsuppdraget är över.
  • Interim är en kostnadseffektiv lösning eftersom ni bara betalar för den tid ni behöver. Ni får den erfarenhet och expertis som krävs – när ni behöver den – utan vare sig långdragna rekryteringsprocesser eller risker.

Closers kan hjälpa er med interima säljchefer när ni behöver få in specifik kompetens under en begränsad period. Tack vare vår långa erfarenhet av rekrytering och headhunting av säljare och säljchefer har vi tillgång till ett stort nätverk av kunniga, branscherfarna och högpresterande försäljningschefer som tar uppdrag på interim basis. Det gör att vi snabbt kan identifiera och leverera säljledare med lång erfarenhet som snabbt kan leverera resultat. Closers har en av marknadens kortaste tillsättningstider för dessa uppdrag. Ta kontakt med oss på Closers så hjälper vi er med rätt kompetens!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer
En kvinnlig kollega med läsplatta, tillsammans med en manlig och kvinnlig kollega som står och pratar
  • Sälj
AI för att stötta säljare och SDR i sitt dagliga arbete

AI är ett smart verktyg för att effektivisera tidsödande processer och för att analysera data som visar var de bästa affärerna finns. Så här kan du som säljare eller SDR använda AI-verktyg för att arbeta effektivare i din vardag och få datadrivna insikter i vilka potentiella kunder som har bäst chans att konvertera. Så att du kan överträffa dina resultat.

Läs mer
Kvinnlig cmo som sitter med sin laptop på kontor
  • Marknadsföring
Vad krävs för att lyckas i rollen som CMO på en digital marknad?

Dagens marknadsföring blir allt mer digitaliserad och teknikorienterad. Det här ställer fler och nya krav på CMO-rollen. Vad behöver en modern marknadschef egentligen vara bra på? Vilka förmågor och kompetenser krävs för att lyckas med dagens datadrivna marknadsföring? Handlar det bara om att analysera data och digitalisera marknadsföringsinsatserna? Eller behövs det fortfarande en känsla för kreativitet och god storytelling? Här får du svaret på vad dagens CMO behöver för att lyckas.

Läs mer
Kollegor på en startup som sitter i möte
  • Sälj
Så här tar du dig igenom Valley of Death när du skalar upp din SaaS-startup

SaaS-startups inom B2B ställs inför många utmaningar under sin tillväxtresa. Det är långt ifrån alla som klarar av att navigera fallgroparna som dyker upp när det är dags att skala upp verksamheten. De här svåra faserna under tillväxtresan kallas för Valley of Death. Här får du reda på vilka utmaningar din SaaS-startup kommer att ställas inför under sin resa, vilka de vanligaste fallgroparna är, samt hur du tar dig förbi dem så att ditt företag kan bli framgångsrikt.

Läs mer