Hur hittar du de bästa kandidaterna på marknaden? Vilka personlighetstyper ska du söka efter när du headhuntar och var hittar du de bästa säljarna? I det här inlägget tar vi en närmare titt på hur rekryteringsprocessen kan effektiviseras och utformas för att hitta de bästa säljarna.
Vilka behov försöker ni fylla?
När en person ska rekryteras eller headhuntas finns det alltid ett behov som företaget försöker fylla. Det är viktigt att det behovet identifieras och tydliggörs, så att anställningen faktiskt ger resultat. Företaget behöver ta fram en lista med behov som behöver uppfyllas. Det kan till exempel handla om kompetens, erfarenhet eller expertis. Ofta rekryterar företag när de expanderar och växer men det kan även hända att företag rekryterar för att ersätta en anställd som inte nådde tillräckliga resultat. Om så är fallet är det viktigt att företaget reder ut vad det var som ligger bakom problemet för att undvika att det upprepas igen.
Hur ser marknaden ut?
För att hitta toppkandidaterna måste man förstå sig på bra säljare genom att ställa frågor som:
- Vad driver dem?
- Vad är de ute efter i en tjänst?
- På vilka företag vill de jobba?
- Var hittar man dem?
LinkedIn har en bra funktion som låter dig se var det just nu finns många kandidater tillgängliga och var marknaden ligger i stiltje. Genom att samarbeta med en rekryteringsbyrå sköts all headhunting och kartläggning av marknaden av byrån, men det kan ändå vara bra att veta att informationen finns där för den som söker efter den.
Vilka personlighetstyper letar ni efter hos era toppkandidater?
Olika personer är bra på olika saker. För att hitta de bästa säljarna gäller det att ni hittar de personer som har en naturlig fallenhet för att sälja bra, en vilja att vidareutvecklas och att motivera andra runtomkring sig. Vi har skrivit en guide om hur viktigt motivation är för säljresultaten – läs det här!
Här är ett par personlighetstyper som ni kan välja att fokusera på när ni letar efter de bästa säljkandidaterna:
- Personer som lyssnar
När man tänker på säljare tänker många på personer som pratar mycket men ofta är det raka motsatsen när det handlar om bra säljare. En erfaren och kompetent säljare vet att försäljning inte är en transaktion; det är ett beslut som någon annan måste fatta. För att hjälpa kunden att ta ett fördelaktigt beslut för säljaren måste säljaren först förstå kundens behov och när säljaren förstår kundens behov kan försäljningen påbörjas.
- Personer som bryr sig om kunden
De bästa säljarna är mer fokuserade på kunden än på sina intressen och ser försäljningen som en lyckad affär först när båda parter är nöjda. Säljare som bygger genuina relationer får inte bara fler affärer från samma kund, utan en och samma kund kan generera ett flertal extra kunder via rekommendationer.
- Personer som älskar att vinna
Bra säljare älskar att tävla och vinna; de allra bästa säljarna tycker att det är så kul att tävla och vinna att monetära belöningar blir sekundära. De motiveras av bara faktumet att tävla. När ni headhuntar säljare kan det vara klokt att titta på personens fritidsintressen; bra säljare älskar inte bara att tävla på jobbet utan även på fritiden.
Jobba med företagets varumärke
Hittills har stora delar av det här inlägget handlat om säljarna men en minst lika viktig faktor i rekryteringsarbetet har att göra med ditt företag. Att hitta de bästa säljarna är bara det första steget; de bästa säljarna ska även vilja jobba hos dig för att ekvationen ska bli fullständig.
De bästa kandidaterna vill arbeta på företag som delar deras visioner, som ligger i framkant och som det går bra för. Det finns många strategier för att öka både varumärkesmedvetande och -anseende, och det är de mest datadrivna som lyckas bäst. Enligt en studie av Glassdoor är det 40 procent högre sannolikhet för att en kandidat söker sig till ett företag om de känner till verksamheten sedan tidigare. I samma undersökning visade det sig att 75 procent av beslutsfattare inom rekrytering trodde att deras produkt, tjänst eller varumärke var mer välkänt än vad det faktiskt var. Genom att jobba med ert varumärke, exempelvis via marknadsföringsstrategier på sociala medier, både stärker ni och ökar medvetenheten för det. Här är två beprövade sätt att öka medvetenheten om ert varumärke:
- Samarbeta med andra i branschen
Ditt företag och andra företag i din bransch har troligtvis en blogg där ni delar med er av insikter och intressanta utvecklingar i branschen. Ett bra sätt att öka medvetenheten om ert företag, utan att betala dyra marknadsföringspengar, är att erbjuda er att gästblogga. Ni bidrar med innehåll och får i gengäld en exponering mot potentiella kandidater.
- Dela med er av intressant innehåll
Använd era sociala medier till mer än att bara annonsera vakanser eller fira framgångar. Dela med er av intressanta saker som händer i branschen och kommentera de inlägg som handlar om saker som ni bryr er om. Låt företagets värderingar bli tydliga på sociala medier för att på så sätt få potentiella kandidater att lägga er på minnet.
Headhunta de bästa säljarna med Closers
Ta hjälp av Closers för att hitta de bästa säljarna. Kontakta oss i dag för att lära dig mer om hur vi headhuntar toppkandidater!