kunskapsbank

Hitta rätt försäljningschef

Vad ska man tänka på när man rekryterar och headhuntar en försäljningschef? Att hitta rätt försäljningschef är avgörande för företagets försäljning, så det är av högsta vikt att man letar efter rätt faktorer.

Försäljningschefen är troligtvis en av de viktigaste personerna på ditt företag. Att hitta rätt försäljningschef är därmed ett av de viktigaste uppdragen för ditt bolag. Alldeles för många företag väljer att befordra sina bäst presterande säljare till rollen som försäljningschef. Det brukar dock enbart resultera i reducerad försäljning (du har gått miste om din bästa säljare), och det är inte alls säkert att säljaren var lämpad för rollen då dessa roller skiljer sig åt avsevärt.

 

Vilka kompetenser ska försäljningschefen ha?

I det här inlägget kommer vi presentera ett par viktiga kompetenser och personliga egenskaper hos försäljningschefer, så att ditt företag kan öka sin försäljning och sina intäkter.Försäljningschefen ska vara den bästa på ditt företag på följande:

  • Hjälpa nya säljare

Det första som försäljningschefen måste vara bra på är att hjälpa nya säljare att komma igång på företaget. Ofta är även försäljningschefen involverad i rekryteringen, men den kanske viktigaste uppgiften försäljningschefen har är att skapa förutsättningarna för säljare att lyckas från start. En dålig start kostar inte bara i form av missade affärsmöjligheter, utan riskerar även att säljaren får dåligt självförtroende eller säger upp sig i brist på stöd.

  • Coachning

Försäljningschefens roll är även att få ut så mycket som möjligt ur varje enskild säljare. För att göra det krävs det att försäljningschefen är involverad i säljarens utveckling. Det går till exempel åstadkomma genom att sitta med säljaren när den jobbar för att ge tips och tricks i stunden. Det kan även innebära att ha specifikt avsatta möten för coachning inom ett område som säljaren behöver bli bättre på och där säljchefen och säljaren på förhand kommit överens om konkreta mål.

  • Motivation

Motiverade säljteam presterar bättre. Detta låter som en självklarhet men det innebär inte att det är en enkel sak att uppnå. Det är viktigt att, precis som i försäljning, förstå sig på individerna för att få ut bästa resultat.

  • Sätta och följa säljmål

Som sagt är arbetet med mål en viktig del av försäljningschefens jobb. Att sätta tydliga mål utifrån datadriven metodik får säljarna en tydlig bild av vad det är de lyckas bra med, och vad det är de behöver förbättra. På så sätt kan ni arbeta tillsammans för att både betona säljarens styrkor, men även täcka upp säljarens svagheter.

  • Skapa sammanhållning

Medan en ensam motiverad säljare kan få jobbet gjort kan inget jämföras med ett helt team som arbetar tillsammans mot ett gemensamt mål och lyckas. Det är därför försäljningschefens jobb att säkerställa god sammanhållning i gruppen, exempelvis genom teambuilding-aktiviteter men inte minst genom att identifiera säljteamets drivkrafter och behov.

  • Säljstrategi

Din försäljningschef är även den person på företaget som har det övergripande ansvaret över er säljstrategi, vilket du kan läsa mer om här. Kortfattat handlar det om att skapa förutsättningar för säljare att lyckas i de situationer som ofta uppstår i interaktionen med kunder.

  • Analys

Försäljningschefen är också ansvarig för att analysera företagets och säljarnas resultat. Bland annat rör det som om analys av marknadstrender, målgrupper, konkurrenter, säljkanaler, produktnicher och så vidare. Det är i detta analytiska arbete som säljstrategin förbättras och utvecklas.

 

Vilka personlighetsdrag ska försäljningschefen ha?

Ovan pratade vi om försäljningschefens kompetenser. För att hitta rätt person till jobbet behöver de vara experter på varenda punkt på listan ovan, men det räcker inte. Det krävs en speciell typ av person för att lyckas som försäljningschef. Här är det viktigaste personlighetsdragen som utmärker lyckade försäljningschefer.

  • Socialt självförtroende

Försäljningschefen bör kunna äga ett rum. Säljarna ska kunna se upp till sin försäljningschef och försäljningschefen ska kunna bli en ledare bland dem. Det är dennes roll att informera, coacha, utbilda, belöna och även utmana.

  • Låg stolthet

Det är viktigt att försäljningschefen inte ser på sig själv som den som ska hyllas för goda säljresultat (även om ledningen förstår insatsen). Istället bör försäljningschefen lyfta fram de bästa säljarna och samtidigt stötta de som behöver extra stöd för att lyckas.

  • Tillit till beprövade system

Inom försäljning använder vi oss av beprövade system, metoder, tekniker och taktiker. På ditt företag har du kanske till och med implementerat en sales playbook . Det är därför viktigt att försäljningschefen har tillit till de systemen. Vissa personer litar mer på beprövade system än andra, så detta är ett karaktärsdrag att hålla utkik efter. Du vill inte ha en försäljningschef som kör sitt race.

  • En dynamisk framtoning

En bra försäljningschef har förmågan att identifiera när en säljare behöver en klapp på axeln och när en säljare behöver utmanas. En modern försäljningschef förstår sig på individen i teamets behov likväl teamets.

  • Kreativ problemlösare

Sist men inte minst behöver försäljningschefen vara en person som ser det andra inte ser. Sjunker siffrorna trots att ni inte gör något märkbart annorlunda än kvartalet? Det är försäljningschefens uppdrag att ta reda på varför och genomföra lämpliga förändringar. Arbetar säljchefen och säljorganisation systematiskt och datadrivet så skall säljchefen upptäcka detta i tid och inte när det är för sent.

Closers kan hitta din nästa försäljningschef

Closers är en headhuntingbyrå som specialiserat sig på att tillsätta kommersiella positioner inom B2B. Genom uppsökande metoder hittar vi de bästa kandidaterna, oavsett om ditt företag behöver anställa säljare eller en försäljningschef. Läs mer om våra tjänster här, och kontakta oss gärna om du vill prata mer om vad vi kan göra för att hitta ditt företags nästa försäljningschef.

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer
En kvinnlig kollega med läsplatta, tillsammans med en manlig och kvinnlig kollega som står och pratar
  • Sälj
AI för att stötta säljare och SDR i sitt dagliga arbete

AI är ett smart verktyg för att effektivisera tidsödande processer och för att analysera data som visar var de bästa affärerna finns. Så här kan du som säljare eller SDR använda AI-verktyg för att arbeta effektivare i din vardag och få datadrivna insikter i vilka potentiella kunder som har bäst chans att konvertera. Så att du kan överträffa dina resultat.

Läs mer
Kvinnlig cmo som sitter med sin laptop på kontor
  • Marknadsföring
Vad krävs för att lyckas i rollen som CMO på en digital marknad?

Dagens marknadsföring blir allt mer digitaliserad och teknikorienterad. Det här ställer fler och nya krav på CMO-rollen. Vad behöver en modern marknadschef egentligen vara bra på? Vilka förmågor och kompetenser krävs för att lyckas med dagens datadrivna marknadsföring? Handlar det bara om att analysera data och digitalisera marknadsföringsinsatserna? Eller behövs det fortfarande en känsla för kreativitet och god storytelling? Här får du svaret på vad dagens CMO behöver för att lyckas.

Läs mer