kunskapsbank

Moderna säljare

Vad är det som kännetecknar en modern säljare? I det här inlägget tittar vi närmare på de utmaningar som dagens säljare möter och vad som krävs av dem för att lyckas. I inlägget kan du läsa om vikten av social selling, hur säljare använder data för att ta fram fungerande säljstrategier och vad det innebär att vara anpassningsbar inom försäljning.

Vad är det som kännetecknar en modern säljare? För att svara på den frågan behöver man först titta på hur de moderna köparna ser ut.

Dagens försäljning ser till viss del helt annorlunda ut än vad den gjorde för bara 10 år sedan. Köpare har i dag tillgång till mer information, är mer kräsna och låter sig inte längre lockas av gamla säljknep. För att lyckas på marknaden i dagsläget behöver säljare använda sig av moderna säljstrategier som inbegriper allt från social selling till big data, och det är förmågan att kunna göra det som kännetecknar en modern säljare.

 

  1. Moderna säljare är sociala

Social selling är något som moderna säljare måste vara bra på. Genom att vara bra på social selling kan ditt säljteam nå ut till fler potentiella kunder än någonsin tidigare, vilket innebär att säljare som är bra på social selling är hett eftertraktade.

Anledningen till varför social selling är så viktigt är att säljaren når ut till den potentiella köparen via kanaler som den redan använder. På så sätt blir budskapet mer organiskt och autentiskt, vilket underlättar i byggandet av tillit.

Vi befinner oss i en social ålder, vilket har lett till att säljarens roll har förändrats. Nidbilden av en säljare var länge en person som på ett överaktivt sätt pratade ihjäl sina kunder. I dag hade det inte kunnat vara mer omvänt. En modern säljare lyssnar först och talar sedan samt har en hög emotionell intelligens. En stor del av säljarens jobb består i dag av att göra research och förstå sig på sina potentiella kunders företag, allt för att kunna erbjuda dem precis det som de behöver och vill ha.

Att en säljare ska ha en god social kompetens kanske inte låter som något nytt, men vad som uppfattas vara en bra social kompetens förändras över tid. Moderna säljare förstår sig på subtila gränsdragningar online, var kunderna förväntar sig att bli kontaktade och hur det intrikata spelet på sociala medier fungerar. Medan alla kan lära sig social selling är det långt ifrån alla som kan bli experter på det.

 

  1. Moderna säljare är analytiska

Moderna säljare använder sig av data för att hitta rätt säljmöjligheter och för att peka mot de delar av kundens verksamhet som kan förbättras av säljarens lösningar. Företagsvärlden är väldigt sifferorienterad, vilket innebär att även säljaren måste vara det.

Som vi tidigare har varit inne på är sociala medier en viktig arena för moderna säljare. En aspekt av detta är den uppsjö av data som görs tillgänglig på sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn. Genom att analysera vad som fungerar och vad som inte fungerar, kan säljare skräddarsy sina insatser så att deras säljmetoder aldrig blir föråldrade, och så att de hittar precis de strategier som passar i olika branscher.

A/B-testing är ett sätt att testa olika metoder för att se vilken som fungerar bäst. Analytiska försäljare använder sig gärna av denna eller liknande metodologi för att testa och utvärdera sina strategier. En positiv aspekt av det är att metoder som man kanske har vant sig vid att använda, eftersom de är bekväma, kan visa sig vara mindre effektiva. Har man underlaget som bevisar det blir det också lättare att göra sig av med dem. Samma sak gäller även andra sidan av myntet. Ibland kan man tveka inför att använda sig av mindre konventionella strategier, men ibland är det just dessa som visar sig vara framgångsrika. Analytiska försäljare är bra på att identifiera nya möjligheter och blir snabbt de som driver utvecklingen för hur försäljningen går till.

 

  1. Moderna säljare är anpassningsbara

Moderna säljare måste vara anpassningsbara. Tekniken utvecklas ständigt och för att hänga med måste moderna säljare hålla sig ajour. Att vara anpassningsbar innebär att man klarar av att hantera när en kund plötsligt funderar på att röra sig i en ny riktning, eller när ny teknik släpps i en bransch som man verkar i. Att vara en anpassningsbar försäljare innebär inte att man är expert på en enskild sak, utan snarare att man är expert på att lära sig nya saker.

Att kunna hantera situationer som inte går exakt enligt ett säljmanus är något som alla moderna säljare klarar av. En försäljning går ju som bekant sällan från punkt A till punkt B, och en kunds utmaningar kan oftast inte lösas fullt ut med en enda produkt. Att kunna tänka snabbt och anpassa sig efter situationen är därför egenskaper som alla moderna säljare har.

 

Hitta moderna säljare med Closers

Vi på Closers hjälper företag att hitta moderna säljare. Läs gärna mer om social selling och hur moderna säljare använder sig av det. Kontakta oss gärna om du har några frågor om hur ditt företag kan hitta de bästa säljarna i din bransch.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer