kunskapsbank

Moderna säljare

Vad är det som kännetecknar en modern säljare? I det här inlägget tittar vi närmare på de utmaningar som dagens säljare möter och vad som krävs av dem för att lyckas. I inlägget kan du läsa om vikten av social selling, hur säljare använder data för att ta fram fungerande säljstrategier och vad det innebär att vara anpassningsbar inom försäljning.

Vad är det som kännetecknar en modern säljare? För att svara på den frågan behöver man först titta på hur de moderna köparna ser ut.

Dagens försäljning ser till viss del helt annorlunda ut än vad den gjorde för bara 10 år sedan. Köpare har i dag tillgång till mer information, är mer kräsna och låter sig inte längre lockas av gamla säljknep. För att lyckas på marknaden i dagsläget behöver säljare använda sig av moderna säljstrategier som inbegriper allt från social selling till big data, och det är förmågan att kunna göra det som kännetecknar en modern säljare.

 

  1. Moderna säljare är sociala

Social selling är något som moderna säljare måste vara bra på. Genom att vara bra på social selling kan ditt säljteam nå ut till fler potentiella kunder än någonsin tidigare, vilket innebär att säljare som är bra på social selling är hett eftertraktade.

Anledningen till varför social selling är så viktigt är att säljaren når ut till den potentiella köparen via kanaler som den redan använder. På så sätt blir budskapet mer organiskt och autentiskt, vilket underlättar i byggandet av tillit.

Vi befinner oss i en social ålder, vilket har lett till att säljarens roll har förändrats. Nidbilden av en säljare var länge en person som på ett överaktivt sätt pratade ihjäl sina kunder. I dag hade det inte kunnat vara mer omvänt. En modern säljare lyssnar först och talar sedan samt har en hög emotionell intelligens. En stor del av säljarens jobb består i dag av att göra research och förstå sig på sina potentiella kunders företag, allt för att kunna erbjuda dem precis det som de behöver och vill ha.

Att en säljare ska ha en god social kompetens kanske inte låter som något nytt, men vad som uppfattas vara en bra social kompetens förändras över tid. Moderna säljare förstår sig på subtila gränsdragningar online, var kunderna förväntar sig att bli kontaktade och hur det intrikata spelet på sociala medier fungerar. Medan alla kan lära sig social selling är det långt ifrån alla som kan bli experter på det.

 

  1. Moderna säljare är analytiska

Moderna säljare använder sig av data för att hitta rätt säljmöjligheter och för att peka mot de delar av kundens verksamhet som kan förbättras av säljarens lösningar. Företagsvärlden är väldigt sifferorienterad, vilket innebär att även säljaren måste vara det.

Som vi tidigare har varit inne på är sociala medier en viktig arena för moderna säljare. En aspekt av detta är den uppsjö av data som görs tillgänglig på sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn. Genom att analysera vad som fungerar och vad som inte fungerar, kan säljare skräddarsy sina insatser så att deras säljmetoder aldrig blir föråldrade, och så att de hittar precis de strategier som passar i olika branscher.

A/B-testing är ett sätt att testa olika metoder för att se vilken som fungerar bäst. Analytiska försäljare använder sig gärna av denna eller liknande metodologi för att testa och utvärdera sina strategier. En positiv aspekt av det är att metoder som man kanske har vant sig vid att använda, eftersom de är bekväma, kan visa sig vara mindre effektiva. Har man underlaget som bevisar det blir det också lättare att göra sig av med dem. Samma sak gäller även andra sidan av myntet. Ibland kan man tveka inför att använda sig av mindre konventionella strategier, men ibland är det just dessa som visar sig vara framgångsrika. Analytiska försäljare är bra på att identifiera nya möjligheter och blir snabbt de som driver utvecklingen för hur försäljningen går till.

 

  1. Moderna säljare är anpassningsbara

Moderna säljare måste vara anpassningsbara. Tekniken utvecklas ständigt och för att hänga med måste moderna säljare hålla sig ajour. Att vara anpassningsbar innebär att man klarar av att hantera när en kund plötsligt funderar på att röra sig i en ny riktning, eller när ny teknik släpps i en bransch som man verkar i. Att vara en anpassningsbar försäljare innebär inte att man är expert på en enskild sak, utan snarare att man är expert på att lära sig nya saker.

Att kunna hantera situationer som inte går exakt enligt ett säljmanus är något som alla moderna säljare klarar av. En försäljning går ju som bekant sällan från punkt A till punkt B, och en kunds utmaningar kan oftast inte lösas fullt ut med en enda produkt. Att kunna tänka snabbt och anpassa sig efter situationen är därför egenskaper som alla moderna säljare har.

 

Hitta moderna säljare med Closers

Vi på Closers hjälper företag att hitta moderna säljare. Läs gärna mer om social selling och hur moderna säljare använder sig av det. Kontakta oss gärna om du har några frågor om hur ditt företag kan hitta de bästa säljarna i din bransch.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer