Att se till så att dina nya toppsäljare kommer igång ordentligt, och stannar kvar långsiktigt, bör vara en av dina främsta prioriteringar efter en avslutad rekryteringsprocess. Det är viktigt att nya säljare förstår företagets vision, mål och utmaningar, och vad du förväntar dig av dem. Direkt efter rekryteringen är det även viktigt att den nya säljaren känner sig som en del av företaget. Genom att följa dessa tre tips är du en bra bit på vägen att skapa förutsättningarna för ett långt och framgångsrikt samarbete med dina nya toppsäljare.
Tips 1: Ha en uttalad process för onboarding
Det här kanske säger sig självt, men på många företag sker onboardingen lite hipp som happ, och ofta anses processen färdig efter ett par dagar. I verkligheten tar en lyckad onboarding ofta längre tid än så, och den kräver mer eftertanke. En lyckad onboarding kan delas in i tre faser:
- Presentera och förankra företagets kultur
Det är bäst att så fort som möjligt förankra det som är viktigt för företaget. Använd er av motivationsexperter och högt uppsatta på företaget för att få de nya säljarna att känna sig som en viktig del av företaget.
- Utbilda i produkter och tjänster
Den här fasen handlar om att se till så att dina säljare blir experter på dina produkter och tjänster. Medan dina nya säljare troligtvis redan är insatta i branschen finns det alltid viktiga detaljer som får just dina lösningar att sticka ut.
- Introducera målgrupper, personas och så vidare
En djupdykning i ditt företags målgrupper och personas krävs för att ge dina säljare det underlag som krävs för att nå ut, kommunicera och forma relationer med potentiella kunder.
Genom att ha en metodisk process som går igenom det allra viktigaste ser du till så att dina säljare är redo att prestera utifrån deras bästa förmåga.
Tips 2: Sätt tydliga förväntningar
För att dina nya säljare ska lyckas måste de veta vad som förväntas av dem. Genom att vara tydlig från början undviker du risken för missförstånd och att den nya säljaren ska känna sig osäker i sin roll.
- Introducera företagets övergripande mål
Först och främst är det viktigt att introducera säljarna inför vad det är företaget just nu strävar efter. Kanske håller ni på att expandera till en ny marknad, kanske har ni som mål att nå ut till nya målgrupper, kanske är de nya säljarna en del av en satsning på nya säljverktyg. Oavsett vad era mål är blir det viktigt att säljaren blir en del av dessa så fort som möjligt.
- Presentera säljavdelningens mål
Nästa steg är att visa vad säljavdelningens mål är. Anledningen till att ni har anställt nya säljare kan just vara att förbättra företagets försäljning. Det kan vara motiverande för nya säljare att veta att de är en del av ett specifikt mål, då det antyder att deras insats kommer bli viktig framöver.
- Skapa individuella milstolpar
Sist men inte minst är det viktigt att skapa individuella milstolpar för säljaren. Det är viktigt att dessa milstolpar är realistiska, nåbara, men utmanande. Det kan vara en svår balans att uppnå, och bäst av allt är om dessa milstolpar kan tas fram tillsammans med säljaren, så att den nya säljaren känner en autonomi över sitt arbete.
Tips 3: Ta fram konkreta mätvärden och gör uppföljning
Denna tredje fas är den fas ni arbetar med efter det att säljaren har börjat arbeta för er. Förhoppningsvis har personen kommit igång och presterar väl, men det är inte sällan som ett par utmaningar dyker upp när man börjar med ett nytt jobb. Kanske visar det sig att de verktyg och strategier som säljaren använder skiljer sig från verktyg och strategier den tidigare har använt sig av. Det spelar egentligen inte så stor roll vad vi tar för exempel här, det viktiga är att ständigt följa upp med hur det går och ge konstruktiv kritik för att skapa förutsättningarna för utveckling.
Det är även en god idé att involvera nya säljare i en feedback-loop där de både får och ger feedback. På så sätt känns det mindre som att säljaren blir synad i sömmarna och mer som att den är en del av en process att vidareutveckla både sig själv och verksamheten. Om detta görs rätt känns det mer som en gemensam process.
Closers kan hjälpa dig att hitta de bästa säljarna i Sverige
Vi på Closers är experter på rekrytering och headhunting av säljare inom B2B. Vi hittar de bästa säljarna i Sverige genom uppsökande metoder och har sedan starten 2012 tillsatt över 1 000 positioner inom B2B-försäljning. Kontakta oss i dag så hjälper vi er med rekryteringen av nya säljare, och kontakta oss gärna om du behöver fler tips och råd om hur du skapar bästa möjliga förutsättningar för dina nya säljare!