kunskapsbank

3 tips för onboarding inom B2B-försäljning

Att hitta och rekrytera de bästa säljarna är en utmanande men lönsam process. Förhoppningsvis hittar ni säljare som stannar kvar länge och bidrar till er företagstillväxt. Att gå från färdig rekrytering till högpresterande säljare är dock en process som kräver eftertanke. I det här inlägget har vi samlat tre tips för hur du kan onboarda dina säljare på ett effektivt sätt.

Att se till så att dina nya toppsäljare kommer igång ordentligt, och stannar kvar långsiktigt, bör vara en av dina främsta prioriteringar efter en avslutad rekryteringsprocess. Det är viktigt att nya säljare förstår företagets vision, mål och utmaningar, och vad du förväntar dig av dem. Direkt efter rekryteringen är det även viktigt att den nya säljaren känner sig som en del av företaget. Genom att följa dessa tre tips är du en bra bit på vägen att skapa förutsättningarna för ett långt och framgångsrikt samarbete med dina nya toppsäljare.

 

Tips 1: Ha en uttalad process för onboarding

Det här kanske säger sig självt, men på många företag sker onboardingen lite hipp som happ, och ofta anses processen färdig efter ett par dagar. I verkligheten tar en lyckad onboarding ofta längre tid än så, och den kräver mer eftertanke. En lyckad onboarding kan delas in i tre faser:

  1. Presentera och förankra företagets kultur

Det är bäst att så fort som möjligt förankra det som är viktigt för företaget. Använd er av motivationsexperter och högt uppsatta på företaget för att få de nya säljarna att känna sig som en viktig del av företaget.

  1. Utbilda i produkter och tjänster

Den här fasen handlar om att se till så att dina säljare blir experter på dina produkter och tjänster. Medan dina nya säljare troligtvis redan är insatta i branschen finns det alltid viktiga detaljer som får just dina lösningar att sticka ut.

  1. Introducera målgrupper, personas och så vidare

En djupdykning i ditt företags målgrupper och personas krävs för att ge dina säljare det underlag som krävs för att nå ut, kommunicera och forma relationer med potentiella kunder.

Genom att ha en metodisk process som går igenom det allra viktigaste ser du till så att dina säljare är redo att prestera utifrån deras bästa förmåga.

Tips 2: Sätt tydliga förväntningar

För att dina nya säljare ska lyckas måste de veta vad som förväntas av dem. Genom att vara tydlig från början undviker du risken för missförstånd och att den nya säljaren ska känna sig osäker i sin roll.

  • Introducera företagets övergripande mål

Först och främst är det viktigt att introducera säljarna inför vad det är företaget just nu strävar efter. Kanske håller ni på att expandera till en ny marknad, kanske har ni som mål att nå ut till nya målgrupper, kanske är de nya säljarna en del av en satsning på nya säljverktyg. Oavsett vad era mål är blir det viktigt att säljaren blir en del av dessa så fort som möjligt.

  • Presentera säljavdelningens mål

Nästa steg är att visa vad säljavdelningens mål är. Anledningen till att ni har anställt nya säljare kan just vara att förbättra företagets försäljning. Det kan vara motiverande för nya säljare att veta att de är en del av ett specifikt mål, då det antyder att deras insats kommer bli viktig framöver.

  • Skapa individuella milstolpar

Sist men inte minst är det viktigt att skapa individuella milstolpar för säljaren. Det är viktigt att dessa milstolpar är realistiska, nåbara, men utmanande. Det kan vara en svår balans att uppnå, och bäst av allt är om dessa milstolpar kan tas fram tillsammans med säljaren, så att den nya säljaren känner en autonomi över sitt arbete.

Tips 3: Ta fram konkreta mätvärden och gör uppföljning

Denna tredje fas är den fas ni arbetar med efter det att säljaren har börjat arbeta för er. Förhoppningsvis har personen kommit igång och presterar väl, men det är inte sällan som ett par utmaningar dyker upp när man börjar med ett nytt jobb. Kanske visar det sig att de verktyg och strategier som säljaren använder skiljer sig från verktyg och strategier den tidigare har använt sig av. Det spelar egentligen inte så stor roll vad vi tar för exempel här, det viktiga är att ständigt följa upp med hur det går och ge konstruktiv kritik för att skapa förutsättningarna för utveckling.

Det är även en god idé att involvera nya säljare i en feedback-loop där de både får och ger feedback. På så sätt känns det mindre som att säljaren blir synad i sömmarna och mer som att den är en del av en process att vidareutveckla både sig själv och verksamheten. Om detta görs rätt känns det mer som en gemensam process.

 

Closers kan hjälpa dig att hitta de bästa säljarna i Sverige

Vi på Closers är experter på rekrytering och headhunting av säljare inom B2B. Vi hittar de bästa säljarna i Sverige genom uppsökande metoder och har sedan starten 2012 tillsatt över 1 000 positioner inom B2B-försäljning. Kontakta oss i dag så hjälper vi er med rekryteringen av nya säljare, och kontakta oss gärna om du behöver fler tips och råd om hur du skapar bästa möjliga förutsättningar för dina nya säljare!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Rekrytera säljare
  • Uncategorized
Så säkrar du som säljchef att du lyckas behålla dina toppsäljare

Som säljchef står du inför en kritisk utmaning – att behålla dina bästa säljare. I en värld där talang är en het handelsvara, är det avgörande att utveckla effektiva strategier för att hålla kvar dina toppsäljare och säkerställa långsiktig framgång för ditt team och företag. Begreppet ”job shopping” används allt oftare för att beskriva hur talanger navigerar bland olika företag, på jakt efter de bästa möjligheterna. Detta ställer högre krav på arbetsgivare att differentiera sig och erbjuda en attraktiv arbetsmiljö.

Läs mer
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer