kunskapsbank

3 tips för onboarding inom B2B-försäljning

Att hitta och rekrytera de bästa säljarna är en utmanande men lönsam process. Förhoppningsvis hittar ni säljare som stannar kvar länge och bidrar till er företagstillväxt. Att gå från färdig rekrytering till högpresterande säljare är dock en process som kräver eftertanke. I det här inlägget har vi samlat tre tips för hur du kan onboarda dina säljare på ett effektivt sätt.

Att se till så att dina nya toppsäljare kommer igång ordentligt, och stannar kvar långsiktigt, bör vara en av dina främsta prioriteringar efter en avslutad rekryteringsprocess. Det är viktigt att nya säljare förstår företagets vision, mål och utmaningar, och vad du förväntar dig av dem. Direkt efter rekryteringen är det även viktigt att den nya säljaren känner sig som en del av företaget. Genom att följa dessa tre tips är du en bra bit på vägen att skapa förutsättningarna för ett långt och framgångsrikt samarbete med dina nya toppsäljare.

 

Tips 1: Ha en uttalad process för onboarding

Det här kanske säger sig självt, men på många företag sker onboardingen lite hipp som happ, och ofta anses processen färdig efter ett par dagar. I verkligheten tar en lyckad onboarding ofta längre tid än så, och den kräver mer eftertanke. En lyckad onboarding kan delas in i tre faser:

  1. Presentera och förankra företagets kultur

Det är bäst att så fort som möjligt förankra det som är viktigt för företaget. Använd er av motivationsexperter och högt uppsatta på företaget för att få de nya säljarna att känna sig som en viktig del av företaget.

  1. Utbilda i produkter och tjänster

Den här fasen handlar om att se till så att dina säljare blir experter på dina produkter och tjänster. Medan dina nya säljare troligtvis redan är insatta i branschen finns det alltid viktiga detaljer som får just dina lösningar att sticka ut.

  1. Introducera målgrupper, personas och så vidare

En djupdykning i ditt företags målgrupper och personas krävs för att ge dina säljare det underlag som krävs för att nå ut, kommunicera och forma relationer med potentiella kunder.

Genom att ha en metodisk process som går igenom det allra viktigaste ser du till så att dina säljare är redo att prestera utifrån deras bästa förmåga.

Tips 2: Sätt tydliga förväntningar

För att dina nya säljare ska lyckas måste de veta vad som förväntas av dem. Genom att vara tydlig från början undviker du risken för missförstånd och att den nya säljaren ska känna sig osäker i sin roll.

  • Introducera företagets övergripande mål

Först och främst är det viktigt att introducera säljarna inför vad det är företaget just nu strävar efter. Kanske håller ni på att expandera till en ny marknad, kanske har ni som mål att nå ut till nya målgrupper, kanske är de nya säljarna en del av en satsning på nya säljverktyg. Oavsett vad era mål är blir det viktigt att säljaren blir en del av dessa så fort som möjligt.

  • Presentera säljavdelningens mål

Nästa steg är att visa vad säljavdelningens mål är. Anledningen till att ni har anställt nya säljare kan just vara att förbättra företagets försäljning. Det kan vara motiverande för nya säljare att veta att de är en del av ett specifikt mål, då det antyder att deras insats kommer bli viktig framöver.

  • Skapa individuella milstolpar

Sist men inte minst är det viktigt att skapa individuella milstolpar för säljaren. Det är viktigt att dessa milstolpar är realistiska, nåbara, men utmanande. Det kan vara en svår balans att uppnå, och bäst av allt är om dessa milstolpar kan tas fram tillsammans med säljaren, så att den nya säljaren känner en autonomi över sitt arbete.

Tips 3: Ta fram konkreta mätvärden och gör uppföljning

Denna tredje fas är den fas ni arbetar med efter det att säljaren har börjat arbeta för er. Förhoppningsvis har personen kommit igång och presterar väl, men det är inte sällan som ett par utmaningar dyker upp när man börjar med ett nytt jobb. Kanske visar det sig att de verktyg och strategier som säljaren använder skiljer sig från verktyg och strategier den tidigare har använt sig av. Det spelar egentligen inte så stor roll vad vi tar för exempel här, det viktiga är att ständigt följa upp med hur det går och ge konstruktiv kritik för att skapa förutsättningarna för utveckling.

Det är även en god idé att involvera nya säljare i en feedback-loop där de både får och ger feedback. På så sätt känns det mindre som att säljaren blir synad i sömmarna och mer som att den är en del av en process att vidareutveckla både sig själv och verksamheten. Om detta görs rätt känns det mer som en gemensam process.

 

Closers kan hjälpa dig att hitta de bästa säljarna i Sverige

Vi på Closers är experter på rekrytering och headhunting av säljare inom B2B. Vi hittar de bästa säljarna i Sverige genom uppsökande metoder och har sedan starten 2012 tillsatt över 1 000 positioner inom B2B-försäljning. Kontakta oss i dag så hjälper vi er med rekryteringen av nya säljare, och kontakta oss gärna om du behöver fler tips och råd om hur du skapar bästa möjliga förutsättningar för dina nya säljare!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer
En kvinnlig kollega med läsplatta, tillsammans med en manlig och kvinnlig kollega som står och pratar
  • Sälj
AI för att stötta säljare och SDR i sitt dagliga arbete

AI är ett smart verktyg för att effektivisera tidsödande processer och för att analysera data som visar var de bästa affärerna finns. Så här kan du som säljare eller SDR använda AI-verktyg för att arbeta effektivare i din vardag och få datadrivna insikter i vilka potentiella kunder som har bäst chans att konvertera. Så att du kan överträffa dina resultat.

Läs mer
Kvinnlig cmo som sitter med sin laptop på kontor
  • Marknadsföring
Vad krävs för att lyckas i rollen som CMO på en digital marknad?

Dagens marknadsföring blir allt mer digitaliserad och teknikorienterad. Det här ställer fler och nya krav på CMO-rollen. Vad behöver en modern marknadschef egentligen vara bra på? Vilka förmågor och kompetenser krävs för att lyckas med dagens datadrivna marknadsföring? Handlar det bara om att analysera data och digitalisera marknadsföringsinsatserna? Eller behövs det fortfarande en känsla för kreativitet och god storytelling? Här får du svaret på vad dagens CMO behöver för att lyckas.

Läs mer
Kollegor på en startup som sitter i möte
  • Sälj
Så här tar du dig igenom Valley of Death när du skalar upp din SaaS-startup

SaaS-startups inom B2B ställs inför många utmaningar under sin tillväxtresa. Det är långt ifrån alla som klarar av att navigera fallgroparna som dyker upp när det är dags att skala upp verksamheten. De här svåra faserna under tillväxtresan kallas för Valley of Death. Här får du reda på vilka utmaningar din SaaS-startup kommer att ställas inför under sin resa, vilka de vanligaste fallgroparna är, samt hur du tar dig förbi dem så att ditt företag kan bli framgångsrikt.

Läs mer