kunskapsbank

Så bygger du ett vinnande SDR-team

Ett bra SDR-team knyter samman marknads- och säljavdelningen genom att sålla fram och bearbeta kvalificerade leads som gör det lättare för säljarna att stänga affärer. Men SDR är en relativt ny del av dagens säljorganisation. Vet du vad som krävs för att skapa ett team som förbättrar dina resultat? Här får du veta hur du bygger ett team som ger er fler affärer.

SDR (Sales Development Representative) har blivit en allt viktigare roll i dagens försäljningsorganisationer inom B2B. Ett SDR-team fyller numera gapet mellan marknads- och säljavdelningarna. Där har teamet som uppgift att hitta, bearbeta och kvalificera potentiella kunder och sedan lämna över dem till säljteamet för stängning. Med ett effektivt SDR-team får säljarna kvalificerade leads, kan fokusera på sin huvudsakliga uppgift och kan arbeta mer effektivt med att stänga affärer.

 

SDR-team är en relativt ny del av säljorganisationen. Därför är det inte alla som har erfarenhet av att bygga ett team som verkligen levererar. Ett vinnande team behöver bestå av rätt personer, ha rätt strategi och mål, samt motiveras så att de kan jobba så framgångsrikt som möjligt. Så här lyckas du skapa ett vasst SDR-team som ökar din försäljning.

 

När behövs ett SDR-team?

Det är inte alla B2B-företag som behöver SDR, men om ni säljer produkter eller tjänster med ett något större värde per kund och år är ett SDR-team en värdefull del av din säljorganisation.

Andra tecken på att din säljorganisation är i behov av SDR är till exempel:

 

  • När dina säljare har svårt att fokusera på rätt saker för att de slits mellan prospektering och försäljning.

 

  • När dina säljare är så upptagna med att stänga affärer att flödet i pipen börjar sina.

 

  • Att ni har för många okvalificerade leads som inte leder någonstans.

 

  • Att gapet mellan marknadsföring och försäljning påverkar era resultat.

 

Värdet av ett högpresterande SDR-team är att det fokuserar på det som har den högsta förväntade avkastningen. De lägger sin tid och energi på de personer och konton som har den högsta benägenheten att se värdet av er lösning och i slutändan köpa den. Det gör att din försäljningspipeline växer, och med den era resultat.

 

Välj rätt strategi för SDR-teamet

Det första steget mot att bygga ett framgångsrikt team är att bestämma vilken strategi de ska jobba efter. Det vanligaste är att bestämma om ni ska utgå från en lead- eller kontobaserad strategi. En leadbaserad strategi som jobbar med volym är lämpligare om ni arbetar mot en stor marknad med många mindre konton. En kontobaserad strategi är mer precis och kundinriktad och passar för konkurrensutsatta marknader med större konton.

 

Vilken strategi ni arbetar efter styr också vilken typ av kompetens du främst behöver i ditt SDR-team. En leadbaserad strategi behöver drivna personer som har hög aktivitet, tar många uppsökande kontakter och vet när de ska släppa dem. För en framgångsrik kontobaserad strategi behövs det organiserade och emotionellt intelligenta medarbetare som är bra på marknadsanalys och research, samt som kan anpassa sig efter varje kund och konto.

 

Vad framgångsrika SDR:er har gemensamt, oavsett vilken strategi de arbetar efter, är att de är välorganiserade och detaljorienterade samt insatta i teknik och mjukvara. De lär sig snabbt och kan anpassa sig. Inte minst är de bra på att hantera motgångar och gå vidare. Du kan välja att själv försöka hitta de personer du behöver för ditt team. Eller så tar du hjälp med att rekrytera ett team som verkligen passar er organisation och dess mål.

 

Kommunicera era mål

SDR-teamets främsta roll är att kvalificera eller diskvalificera leads och att leda dem till säljarna. För att kunna göra det så framgångsrikt som möjligt behöver alla i teamet förstå vilka era strategiska mål är och vad som är deras roll i att uppnå dem. Skapa en förståelse för hur framgång ser ut just hos er, både för organisationen i stort och för SDR-teamet. Då vet teamet vad som förväntas av dem och hur de ska agera i varje situation för att nå era mål.

 

Teamet behöver också få en djup förståelse för er marknad och målgrupp för att kunna ta sig an den på ett framgångsrikt sätt. Vilka är era ideala kunder och hur arbetar de? Hur ser deras problem ut? Vilka är konkurrenterna och vad har de för fördelar? Genom en noggrann analys kan ditt team bygga en ICP (Ideal Customer Profile) som gör det lättare att fokusera på rätt leads.

 

Ge ditt team rätt verktyg

Leadsgenerering kan vara en tidsödande process. Ska ditt SDR-team kunna arbeta effektivt behöver det verktyg som underlättar deras arbete. Ett tips är att börja med de allra nödvändigaste verktygen (uppskattningsvis mellan 3-5) och sedan bygga på med fler i takt med att ditt team utvecklas och blir mer avancerat. CRM är en självklarhet, därefter beror valet på hur ni arbetar. Här är några exempel på verktyg som kan effektivisera ditt teams insatser.

 

  • Ett säljverktyg som LinkedIn Sales Navigator som kan ge rekommendationer på leads, skapa ICP med realtidsdata, underlätta skapandet av kontakter m.m.

 

  • Lead-to-Account Matchings som ger ett bra stöd vid kontobaserade strategier.

 

  • Dataanalysverktyg som Hintly som sållar fram vilka som är de ideella kunderna, vad som händer hos dem och vilket som är det bästa tillfället att ta kontakt med dem.

 

  • Datadrivna prospekteringsverktyg, som Vainu eller Goava, som skapar ett effektivare arbetsflöde och ger bättre insikter.

 

Så motiverar du och belönar ditt SDR-team

Det kan verka som ett otacksamt jobb att nå ut till potentiella kunder, bearbeta dem och hantera många avslag för varje lovande lead för att sedan lämna över till säljarna när det roliga börjar. Ditt team behöver uppmuntras för sina insatser och få en insikt i hur deras insatser leder till affärer och konkreta resultat. Lär känna ditt team och vad som motiverar varje medlem. Se till att de har roligt på jobbet och hylla deras framgångar, även de mindre.

 

När det kommer till hur du belönar ditt SDR-team kan du använda samma parametrar som de KPI:er som visar teamets resultat, det vill säga:

 

  • aktivitet (antal genomförda samtal, skickade mejl etc.);

 

  • antal bokade och genomförda möten;

 

  • skapade pipelines;

 

  • SAO (Sales Accepted Opportunities);

 

  • genererade intäkter.

 

Det kan kännas som en utmaning att skapa ett SDR-team som verkligen effektiviserar din säljorganisation, men med rätt människor, rätt strategi, rätt verktyg och rätt motivation har du ett vasst team som knyter samman kampanjer med resultat på ett sätt som ökar er försäljning. Vi på Closers har tillsatt och byggt flertalet SDR-team till våra kunder och nyligen gjorde vi vår 100e tillsättning inom SaaS.

Kontakta oss så hjälper vi er att hitta nästa säljstjärna!

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer
Ett team som tillsammans jobbar med holistisk problemhantering
  • Closers
  • Marknadsföring
Holistisk problemhantering – från positionering till optimering

När marknadsföringen inte fungerar är det lätt hänt att börja rycka i alla trådar och göra mer av allt i hopp om att det ska börja fungera. För att lyckas fixa det problem som hindrar er från att få nya kunder behöver du i stället se på er marknadsföring ur ett helhetsperspektiv, och metodiskt gå igenom de olika delarna för att hitta orsaken till problemet. Det är en strukturerad metod som även går att vända på för att hitta vad som fungerar, så att du kan optimera det och nå ännu fler kunder. Så här går du till väga steg för steg för att lösa problem och optimera marknadsföringen på ett effektivare sätt.

Läs mer
manlig head of sales som presenterar inför team
  • Closers
  • Sälj
Head of sales – så coachar du säljarna till nästa nivå

Säljledarskap handlar inte bara om att se till att säljarna når sina uppsatta mål. Det handlar också om att ge dem den vägledning som behövs för att de ska kunna utvecklas på egen hand och bli bättre på det jobb de gör, något som resulterar i högre intäkter och fler stängda affärer. Så här kan du som head of sales coacha dina säljare så att de kan uppnå ännu bättre resultat.

Läs mer
man som sitter framför laptop med b2b marketing på skärmen
  • Closers
  • Sälj
B2B-försäljning i förändring – från tradition till innovation

Det blir allt tydligare att B2B-försäljningen genomgår en stor förändring. Ska B2B-företagen och dess säljchefer kunna lyckas möta alla nya utmaningar behöver de dels förstå hur de ser ut, dels utvecklas för att kunna möta dem. Här får du veta mer om hur ny teknik, nya kundbeteenden och en förändrad köpprocess påverkar B2B-försäljningen. Inte minst får du veta hur du kan vända utmaningarna till framgångar.

Läs mer