kunskapsbank

Trendspaning inför 2022 – vad händer inom försäljning?

Med hjälp av effektiv prospektering kan säljarna underlätta processen enormt genom att hitta leads som faktiskt är intresserade av produkten i fråga. Det finns många effektiva tekniker och metoder som säljare kan använda för att sälja mer och bättre.

Det har aldrig varit viktigare att hålla sig uppdaterad om vad som händer i branschen. Inte minst i dessa turbulenta tider när ändrade förutsättningar vänder upp och ned på tidigare prognoser. Därför ska vi titta närmare på vilka trender det är som kommer att påverka och förändra försäljningsbranschen under 2022. Hur kommer AI, outsourcing och nya köpstarka generationer att påverka hur vi säljer?

 

Outsourca försäljningen 2022

80 procent av de främsta logistikaktörerna säger att outsourcing inte längre är en fråga om man ska eller inte, utan om hur mycket som ska outsourcas. Den globala outsourcingmarknaden för affärsprocesser växer stadigt med minst 8 procent årligen och är i dagsläget värd 232 miljarder USD.

 

Vad är det då som driver den här trenden att outsourca till exempel försäljning? Till att börja med så är det en ekonomisk fråga eftersom företag inte behöver anställa, utbilda och arbeta för att behålla sin säljpersonal. Enklare tjänster inom sälj kan med fördel outsourcas, som till exempel mötesbokning. Man kan så köpa tjänsten och veta att man får de resultat som de betalar för. Vidare kan det egna säljteamet fokusera helt på att identifiera leads, konvertera kunder och arbeta med kundrelationerna.

 

Social selling

Det är ingen nyhet att kunderna ägnar allt mer tid online innan de bestämmer sig inför ett köp. Enligt Acquity Group lägger 94 procent av B2B-kunderna ned mycket tid på att göra research online innan de tar ett köpbeslut. Social selling är en taktik för att nå ut till kunderna i det här skedet, till exempel via kanaler som LinkedIn och Twitter. Inte främst för att sälja, utan för att bygga relationer och skapa ett förtroende som med tiden kommer att leda till försäljning. Det är en långsiktig metod som kräver uthållighet och en tydlig strategi bakom, men den lönar sig.

 

  • Det slösas mindre tid på kalla samtal och i stället går det att fokusera på potentiella kunder som redan har ett intresse för det som erbjuds.

 

  • Det är en bra metod för att skapa långsiktiga relationer med kunderna. 31 procent av B2B-säljarna säger att social selling har hjälpt dem att bygga bättre relationer med kunderna.

 

  • 70 procent av företagen säger att de referrals som skapas via social selling går snabbare att konvertera jämfört med andra potentiella kunder. När kundrelationerna stärks via närvaro och kontakt på sociala medier ökar chansen att kunderna rekommenderar företaget till andra.

 

  • De säljare som fokuserar på social selling skapar 45 procent fler försäljningsmöjligheter än de som inte gör det.

 

  • Varumärket syns tydligare och igenkänningen ökar.

 

  • Högkvalitativa leads från långsiktiga kontakter leder till mer försäljning.

 

Begreppet social selling har kanske hängt med ett tag, men nu kommer vi att se det gå från att bara ha en närvaro på sociala medier till att utveckla den närvaron till en proaktiv försäljningsstrategi.

 

Omnichannel marketing

Omnichannel går ut på att skapa en enhetlig kundupplevelse i alla de kanaler och plattformar där företaget är synligt, till exempel hemsida, e-handel, butiker och sociala medier. Det handlar också om att ge kunderna en bättre köpupplevelse genom att kombinera flera olika kanaler, till exempel att kunna se en butiks lagersaldo online, eller att erbjuda byten och returer i butik för varor köpta online. Det gör det lättare att tillgodose kundernas behov oavsett vilken plattform de använder.

 

Omnichannel marketing har också fördelen att det ger en tydlig varumärkesnärvaro överallt där kunderna befinner sig vilket ökar chansen att de väljer just det varumärket. De företag som har strategier för omnichannel marketing behåller dessutom 89 procent av sina kunder jämfört med 33 procent för de företag som inte engagerar sig med kunderna i flera kanaler. Det här kundengagemanget tillsammans med en bättre köpupplevelse som leder till mer försäljning gör omnichannel marketing till en tydlig trend under 2022.

 

Generation Z går om Millennials som den mest köpstarka gruppen

När de så kallade Millennials (personer födda mellan 1980 och 2000) blev en av de mer dominanta grupperna på marknaden ändrade de på förutsättningarna. De var den första generationen som hade växt upp med de digitala möjligheterna, och det påverkade allt från köpbeteenden till rekrytering. Den här gruppen väljer till exempel att handla online, och de förväntar sig en integrerad, sömlös köpupplevelse i alla kanaler (en av orsakerna till att omnichannel blivit så viktigt).

 

Nu när marknaden precis har anpassat sig efter den här gruppens beteenden och behov är ett nytt generationsskifte på gång. Generation Z (personer födda på mitten av 90-talet och framåt) utgör nu närmare en tredjedel av världens befolkning. De utgör också en mycket köpstark grupp. I USA spenderar millennials 65 miljarder dollar medan generation Z ligger på närmare 100 miljarder dollar. Det gör dem till nästa stora grupp att fokusera på.

 

Hur beter sig då den här generationen som kunder?

 

  • Precis som millennials är de digital natives och befinner sig ständigt online. De grundar sina köpbeslut på innehåll från online communities till exempel användarrecensioner.

 

  • De letar efter någonting som känns genuint och vill köpa från varumärken som de litar på.

 

  • De är inte så dragna till influencers eller större grupper, utan söker sig till mindre, mer genuina sammanhang. De är väldigt bekanta med kommunikation och marknadsföring online, så det krävs mer subtila och autentiska metoder för att nå ut till dem, till exempel med sponsrat och organiskt innehåll.

 

Generation Z är redan en märkbar grupp som kunder och medarbetare, och under 2022 behöver företagen ta fram rätt strategier för att nå dem.

 

Använda AI inom försäljning

Artificiell intelligens används redan flitigt inom affärsprocesser som produktion och support. Nu kommer AI även att användas allt mer inom försäljning. Enligt McKinsey kan AI ta över minst 40 procent av uppgifterna inom försäljning. Vilket gör att säljarna helt kan fokusera på att öka intäkterna.

 

Det AI kan göra för att effektivisera och lyfta försäljningen är bland annat:

 

  • AI kan analysera data mycket snabbare och mer grundligt än en människa, till exempel för att samla in och analysera värdefull kunddata som går att använda för att utveckla lyckade marknadsföringsstrategier.

 

  • Utgå från köphistorik och köpbeteenden för att ta fram skräddarsydda rekommendationer till kunderna, vilket ökar merförsäljningen och kundnöjdheten.

 

  • Ta över administrativa uppgifter som att ta anteckningar och boka möten så att säljarna kan ägna mer tid åt kunderna.

 

  • Analysera stora mängder leads och avgöra vilka som har en högre chans till konvertering.

 

Artificiell intelligens är även mycket bra på att spåra och förutsäga trender i branschen, vilket gör det lättare att planera för framtiden. Vem vet, nästa års trendspaning kanske kommer att skrivas med hjälp av AI.

 

Vill du hitta Sveriges bästa säljare?

Closers är en headhuntingbyrå som rekryterar B2B-säljare i Sverige med 100 procent uppsökande metoder. Det innebär att vi hittar de bästa säljarna till ditt företag genom att identifiera och rekrytera rätt säljare för ditt företag. Med över 1000 tillsatta headhuntinguppdrag inom B2B-försäljning så vet vi vad som krävs för rekrytera de bästa säljarna. Läs mer om våra tjänster här eller kontakta oss nedan.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
Kvinnlig marknadschef med 2 kollegor framför
  • Interim
  • Marknadsföring
Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

Läs mer
Kvinna och man i soffa som har möte
  • Chefsrekrytering
  • Interim
  • Marknadsföring
Vad kostar en interim chefsrekrytering inom marknadsföring?

Att ta in en interimschef för verksamhetens marknadsföring är ett effektivt sätt att få in särskild kompetens och erfarenhet, som snabbt kan gå in och lösa marknadsavdelningens utmaningar. Expertkunskap kommer dock med en prislapp. Så vad beror den kostnaden på? Och vad får du för pengarna när du väljer en interim chefsrekrytering för marknadsföringen? Att välja interim är kostnadseffektivt i längden när du ser till vad interimschefen tillför i form av besparingar, högre effektivitet och konkurrensfördelar. Så här ska du räkna för att se värdet av en interim lösning.

Läs mer
2 personer med dator i knät i soffa
  • Chefsrekrytering
  • Rekrytering
  • Sälj
Rekrytera säljchef – så får du rätt matchning

Det räcker inte bara med att rekrytera en bra säljchef. Ni behöver rekrytera en säljchef som är bra för just ert företag och era mål. Ni behöver utöver kompetens och erfarenhet även se till viktiga faktorer som kulturell matchning, potential, egenskaper som passar för era mål m.m. Här presenterar vi rekryteringstipsen som hjälper er att hitta rätt säljchef för just er verksamhet.

Läs mer
Interim manlig chef inom sälj med kollega i bakgrunden
  • Chefsrekrytering
  • Marknadsföring
  • Sälj
Fördelarna med att outsourca chefsrekryteringen inom sälj och marknad

Det finns flera fördelar med att outsourca chefsrekryteringen inom sälj och marknad. Till att börja med så får ni en snabb och mer kostnadseffektiv rekryteringsprocess. Att samarbeta med professionella rekryterare leder dessutom till att ni når fler och bättre kandidater. Inte minst de attraktiva passiva kandidaterna. Ni kan även få nya insikter som ger er bättre sälj- och marknadschefer. Här är de främsta fördelarna med att ta in hjälp när ni ska rekrytera chefer inom sälj och marknad.

Läs mer
manlig säljchef i möte
  • Interim
  • Sälj
Fördelar med en interim säljchef

Med en interim försäljningschef kan ni snabbt få den erfarenhet och specialistkompetens er organisation behöver för att utvecklas. Att hyra in en interim säljchef är även ett smidigt sätt att få nödvändig kompetens på plats under tiden ni rekryterar en ny säljchef. Och det finns ytterligare fördelar. Här får du ta del av fler fördelar med att hyra in den säljledare som krävs för att hantera en viss situation, samt hur ni kan stärka er säljorganisation med en interim säljchef.

Läs mer
Manlig kommunikationschef med kollegor i bakgrunden
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Closers
  • Marknad
Vad innebär rollen som kommunikationschef?

Att ha rollen som kommunikationschef inom B2B är ett stort ansvar eftersom det handlar om att arbeta både strategiskt och operativt med verksamhetens alla kommunikationsinsatser. Internt som externt. Ett arbete som omfattar allt från pressreleaser till onlinenärvaro och rykteshantering. Så här ser kommunikationschefens uppgifter och utmaningar ut på dagens marknad.

Läs mer