kunskapsbank

Vägen till en lyckad interim rekrytering – så hittar ni rätt kompetens

Interim rekrytering är mer utmanande än annan rekrytering. En chefsroll påverkar inte bara resultaten i verksamheten, den är också avgörande för om medarbetarna trivs och presterar eller om de börjar leta nytt jobb. Därför är det viktigt att vara noggrann och ta rekryteringsprocessen på allvar för att hitta rätt person för chefsrollen. Här är tipsen och metoderna för hur ni tydligt formulerar vem det är ni behöver och hur ni går till väga för att hitta den rätta chefen.

Interim rekrytering är en större utmaning än övrig rekrytering. Det är alltid en konst att hitta rätt kandidat, men konsekvenserna av en felrekrytering av en chef blir i regel så mycket större. Allt från försämrad lönsamhet till minskat engagemang och högre personalomsättning kan följa i kölvattnet om fel person får jobbet. Däremot kan rätt chef lyfta både motivationen och resultaten.

På grund av chefsrollen väger så tungt är det viktigt att ni tänker till extra mycket och tar processen på större allvar när det handlar om en interim rekrytering. Det här är de främsta sakerna ni bör tänka på när det kommer till att hitta rätt chef som tar er mot era mål.

Börja i rätt ände – behovsanalys och kravprofil

Det första, vanligaste och kanske största misstaget vid en interim rekrytering är att inte veta vad det är ni söker efter. En vag formulering av vad den nya chefen ska bidra med leder till en otydlig sök- och rekryteringsprocess, vilket i sin tur ökar risken för felrekrytering. Vet ni inte exakt vad det är ni behöver för den fas ni befinner er i nu är det lätt att göra som ni gjorde sist och i princip återanvända en gammal jobbannons. Men det första steget mot att hitta rätt chef för er är att vara på det klara med vilka behov ni har i dag och i framtiden. Att rekrytera en ny chef är en möjlighet att få in nya idéer och perspektiv som kan ta er längre än tidigare. Så börja med att skapa en så tydlig bild som möjligt av vilken typ av chef det är ni behöver.

Steg ett är att göra en behovsanalys. Vad är era mål och era strategier för att nå dem? Vill ni växa, nå nya marknader, förändra verksamheten? Vilka kompetenser, erfarenheter och personliga egenskaper behöver en chef ha för att kunna se till att ni lyckas med det? Lyssna även på medarbetarna och ta in deras synpunkter kring vad de tycker saknas, vilka egenskaper de värdesätter och vad de önskar för att kunna göra sitt jobb bättre. Det är de som kommer att påverkas mest av den nya chefen.

De behov ni sammanställer blir er behovsanalys, och den ligger till grund för steg två: kravprofilen. Där beskriver ni vad tjänsten går ut på och vilka uppgifter chefen ska utföra utifrån era mål och förväntningar. Kravprofilen visar vilken kompetens, erfarenhet, kvaliteter samt vilka egenskaper som krävs för att kunna möta era behov. Diskutera kravprofilen mellan ledning, nyckelpersoner och den del av verksamheten chefen kommer att ansvara för. Stäm av att ni alla håller med om att det är den här typen av chef som ni behöver, och att ni menar samma sak när ni definierar kriterierna.

Vilken typ av interim chef behöver ni?

När ni tar fram behovsanalysen och kravprofilen är det viktigt att ni tänker på vilken typ av chef det är ni behöver. Det finns flera olika slags ledarskapsstilar som passar för olika mål. Är ert mål att dubbla omsättningen på 3 år behövs det en målinriktad ledare, som tydligt kommunicerar och planerar vägen framåt och som har förmågan att leda organisationen i snabb förändringstakt. Handlar det om att navigera genom kostnadsbesparingar och att ställa om företaget till lönsamhet kan en ledare som är specialiserad på att hantera nedskärningar och genomföra omstruktureringar av verksamheten vara rätt kandidat. Handlar det om ett förändringsarbete och omställningar kan en lyhörd och kommunikativ chef skapa lugn och stabilitet för en smidig övergång. Era behov handlar inte bara om att matcha kunskap mot arbetsuppgifter. En chef är som en kapten som ska ha rätt egenskaper för att ta skutan i mål utifrån om ni avser att segla fort, långt eller på okända vatten.

Potential viktigare än erfarenhet

Ett annat vanligt misstag vid interim rekrytering är att titta för mycket bakåt på vad kandidaterna har åstadkommit. Det är inte ovanligt att företag på chefsjakt sätter ett grundkrav på ett stort antals års chefserfarenhet. Medan tidigare erfarenhet säger vad en person har varit kapabel att klara av, säger det inte alltid någonting om vad den personen har för potential att åstadkomma framöver. Att ställa krav på lång erfarenhet kan också stänga ute lämpliga personer som i övrigt har precis vad som behövs för att möta kravprofilen och bli just den chef som behövs.

En tidigare framgångsrik chef kan prestera sämre om de nya förutsättningarna inte passar egenskaperna bakom framgångarna. Och någon med lite ledarerfarenhet kan ha precis de egenskaper och den attityd som behövs för att nå era mål. Titta hellre på kandidaternas potential att ta er dit ni vill när ni går igenom kandidaterna.

Ett verktyg för att för att få en bredare och mer realistisk bild av chefskandidaternas potential och egenskaper är att använda personlighetstester som ett komplement i processen. Det kan ge en djupare insikt i hur en person presterar i en viss roll och vad den personen har för potential för framtida prestationer. Inte minst ger det mer tydlighet och saklighet än att lita på magkänslan.

Olika vägar för interim rekrytering

När ni har klart för er vilken typ av chef det är ni behöver finns det flera vägar att leta rätt på den personen. Eftersom det handlar om en så pass viktig roll lönar det sig att lägga mer resurser på den processen. Sök gärna både bredare och djupare än vid annan rekrytering. Använd flera kanaler och metoder för att nå ut så långt som möjligt och öka chanserna för att hitta precis rätt person för jobbet.

  • Jobbannonser är ett sätt att visa upp den lediga tjänsten och att sälja in er som arbetsgivare och arbetsplats. Det är kandidaternas marknad när det kommer till chefsroller, så ni behöver vara direkta och tydliga, och snabbt sälja in jobbet och varför det är så bra att arbeta hos just er. Lyft fram fördelarna med jobbet.
  • Digital annonsering har fördelen att det går att segmentera målgruppen och nå fram med anpassade budskap till de mest relevanta kandidaterna. Det går också att optimera annonseringen i realtid för att nå ut bättre.
  • Search är en datadriven rekryteringsmetod där positionen, målen och kandidatmarknaden analyseras för att leta fram de lämpligaste kandidaterna, och vad som attraherar dem.
  • Headhunting är effektivt eftersom det är en uppsökande form av rekrytering. Rätt chef för rollen kanske inte aktivt letar nytt jobb, men kan bli intresserad om personen blir uppvaktad. Headhuntingbyråer brukar dessutom vara inriktade mot en viss bransch och har stora nätverk inom den branschen att nyttja i jakten på rätt person för chefsjobbet.

Behöver du hjälp med din interim rekrytering? Vi kan headhunta den stjärna ni behöver. Ta kontakt med oss på Closers så hittar vi rätt person!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer