kunskapsbank

Varför slutar företagets toppsäljare?

Motivation, ersättning och möjligheter. Säljare som inte erbjuds detta börjar snabbt titta på vad konkurrenterna har att erbjuda. I det här inlägget går vi på djupet varför duktiga säljare slutar, och visar vad ditt företag kan göra för att behålla sina bästa säljare.

Säljare som kommer och går skadar ofta företagets lönsamhet. Viss omsättning kan förväntas, men enligt LinkedIn ligger personalomsättningen inom försäljning på 34 procent per år, vilket är betydligt mer än genomsnittet på arbetsmarknaden. Vad beror detta på, och vad kan ditt företag göra för att se till så att säljare stannar kvar.

 

För dålig ersättning

En av de främsta anledningarna att säljare slutar är att ersättningen är för låg. Därmed är det viktigt att det finns en utarbetad ersättningsplan för att få ut det mesta ur företagets säljare. Om de inte känner att de får tillräckligt hög provision eller bonusar kommer de börja titta på vad konkurrenterna har att erbjuda. Det gäller framförallt för säljare med starka resultat och det säger sig själv att detta är säljare som företaget inte vill förlora.

Även säljare som i övrigt är motiverade kan sluta om ersättningen är för låg. Det spelar helt enkelt ingen roll hur mycket säljaren tror på företaget, sig själv eller produkten, om det inte finns pengar att tjäna. Därför slutar motiverade säljare på arbetsplatser där de annars hade kunnat växa och utvecklas.

Säljare blir inte coachade

Alla behöver hjälp för att nå sin potential. Motivation spelar en viktig roll här, då säljare som ständigt jobbar med sina färdigheter kommer känna sig mer motiverade att göra bra ifrån sig. Om en säljare inte jobbar med sina förmågor kan det leda till stiltje och att säljaren jobbar på autopilot. Därför slutar motiverade säljare när de inte får den hjälp de behöver.

Enligt en global studie om millenniegenerationen som genomfördes av Deloitte menade de tillfrågade överlag att brist på möjlighet för professionell utveckling, coaching och mentorskap är ett par av de främsta orsakerna till att de valde att byta företag. Du kan läsa mer om strategier  för att motiverar ditt säljteam i vår nedladdningsbara guide här!

Orealistiska förväntningar

Om en säljare känner att ditt företag inte möter de förväntningar säljaren hade kan det leda till att säljaren börjar titta på konkurrenterna. Men var kommer dessa orealistiska förväntningar från? Ofta sätts förväntningarna under rekryteringen, framförallt när man headhuntar de bästa säljarna då den rekryteringsstrategin innefattar att sälja in företaget till säljaren. Det är viktigt att ni är transparenta med både fördelar och utmaningar under rekryteringsprocessen.

Utöver de förväntningar som sätts under rekryteringen är det även viktigt att sätta realistiska mål för säljaren. Medan det är viktigt att sätta målen högt är det minst lika viktigt att se till så att de är nåbara och realistiska för säljaren, och att belöningen står i relation till bedriften.

Det saknas en playbook på företaget

Säljare behöver tydliga guider och användbara verktyg för att lyckas i sin roll. Säljarens resultat korrelerar ofta direkt med hur mycket säljaren tjänar. Som vi var inne på tidigare är detta avgörande för hur länge säljare stannar på ett företag. Genom att ta fram effektiva verktyg för att hjälpa säljarna att lyckas skapar företaget en miljö där säljare trivs och kan frodas. Dessutom är de bästa säljarna ofta intresserade av försäljningstekniker, strategier och taktiker, och letar efter företag som kan erbjuda dem de senaste verktygen för att lyckas.

En playbook innehåller all den information säljaren kan tänkas behöva för att lyckas. Här hittar säljaren olika scenarier, vilka de bästa strategierna är för olika målgrupper, information om produkter, tjänster, branscher, konkurrenter och så vidare. Du kan läsa mer om hur man utformar en playbook här!

Vill du hitta Sveriges bästa säljare?

Closers är en headhuntingbyrå som rekryterar B2B-säljare i Sverige med 100 procent uppsökande metoder. Det innebär att vi hittar de bästa säljarna till ditt företag genom att identifiera och rekrytera rätt säljare för ditt företag. Läs mer om våra tjänster här, och kontakta oss om du vill prata mer om hur man kan behålla sina bästa säljare!

 

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Closers
  • Marknadsföring
Strategierna för demand generation

Demand generation är ett sätt att attrahera och engagera potentiella kunder genom att skapa medvetenhet och efterfrågan hos dem. För att er marknadsavdelning ska kunna lyckas med det krävs en strategi för hur ni tillsammans skapar innehåll; betygsätter och vårdar leads; identifierar och når era idealkunder; samt hur ni använder data för att få viktiga insikter. Så här bygger just er marknadsavdelning en framgångsrik demand generation-strategi som leder till ökad försäljning och nöjdare kunder.

Läs mer
  • Closers
  • Marknadsföring
  • Social selling
Framgångsrik employee advocacy: Ta vara på era medarbetares engagemang i den digitala världen

Mycket av ett företags varumärkesbyggande, från försäljning till rekrytering, sker online och i sociala medier. Därför finns det god anledning att involvera alla medarbetare i det arbetet på ett naturligt sätt. Employee advocacy bygger på att uppmuntra de anställda att engagera sig i företagets digitala närvaro med egna inlägg. Inte minst för att en medarbetares inlägg når mycket längre och har högre trovärdighet jämfört med företagets egna inlägg. Skapa en employee advocacy-strategi som leder till en förbättrad marknadsföring, ökar er försäljning och underlättar rekrytering av de bästa kandidaterna. Så här gör ni.

Läs mer
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Vad kostar en interim chefsrekrytering?

En interimschef har den speciella kompetens och erfarenhet som snabbt kan lösa ett företags omedelbara utmaningar. Men expertis kommer med en prislapp. Vilken är den egentliga kostnaden för en interim chefsrekrytering? Hur mycket värde tillför den? Hur skiljer sig en intern rekrytering mot att outsourca det ledarskap som behövs för en viss situation? Att rekrytera interim är kostnadseffektivt om du värdesätter framgång. Så här ska du räkna för att se det värdet.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Så lyckas du som säljchef inom B2B

Ska du kunna bli en framgångsrik säljchef inom B2B behöver du förstå vilka egenskaper som krävs för att möta dagens utmaningar. Ditt teams framgångar bygger på din förmåga att driva förändring, analysera data, identifiera vilka aktiviteter som leder till affärer, och förståelse för hur digital marknadsföring hänger ihop med säljprocessen. Här är det du behöver behärska för att bli en framgångsrik säljchef.

Läs mer
  • Closers
  • Interim
Vilka egenskaper söker företag hos en interimschef?

En interimschef kan med sin unika kompetens, snabbt och effektivt lösa ett företags omedelbara behov. Men att rekrytera en interimschef skiljer sig på många sätt jämfört med att rekrytera en traditionell chef. Det krävs speciella förmågor att komma in utifrån och snabbt lyckas med temporära övergångs- eller förändringsuppdrag. Det här är egenskaperna du ska leta efter för att hitta den interimschef som bäst matchar – och som kan lösa – de behov din verksamhet har.

Läs mer
  • Closers
  • Sälj
Färdigheterna som behövs för att bli en framgångsrik säljchef

I den dynamiska världen av företagsförsäljning spelar säljchefer en central roll i att styra framgång och tillväxt. Att nå positionen som säljchef är en resa som kräver en imponerande samling av färdigheter och egenskaper. Förutom att vara en mästare på att sälja, måste säljchefen vara en strategisk visionär, en skicklig kommunikatör, en utvecklande mentor och en datadriven beslutsfattare. Den här artikeln belyser de avgörande kompetenserna som formar framgångsrika säljchefer; och utforskar även de utmaningar som möts dem på den högsta nivån av deras karriär.

Läs mer