kunskapsbank

Vilka egenskaper söker företag hos en interim marknadschef?

En interim marknadschef har förmågan att snabbt och effektivt lösa marknadsavdelningens omedelbara behov och särskilda utmaningar. Att rekrytera en interim marknadschef följer dock en annan process än den vanliga chefsrekryteringen. Ska den interima marknadschefen kunna lyckas med att komma in utifrån, och dessutom snabbt kunna genomföra ett förändringsarbete krävs det specifika förmågor. Titta efter dessa egenskaper hos en interim marknadschef för att få en god matchning till marknadsavdelningens konkreta behov. Vilka direkta kompetenser behövs för att lösa dem?

En interim marknadschef skiljer sig på flera sätt från en ordinarie marknadschef. Interima ledare är överlag en speciell typ av chefer som kan föra in nya nivåer av flexibilitet och effektivitet, samt bidra med unik expertis. Detta gör en interim marknadschef till en självgående och resultatorienterad kraft för särskilda situationer. Eftersom en interim marknadschef ofta anlitas för att hantera en särskild utmaning behöver man också tänka på ett annat sätt vid rekrytering av den här typen av interimt ledarskap. Här går vi igenom vilka särskilda egenskaper och förmågor som är viktiga för att ni ska få en bra matchning när ni letar efter en interim marknadschef.

Vilka egenskaper behöver dagens marknadschefer?

Till att börja med behöver en interim marknadschef ha goda egenskaper för att kunna hantera de utmaningar dagens marknadsavdelning står inför. Till exempel att snabbt kunna förstå nya kundbehov och beteenden, skapa medvetenhet och efterfrågan, eller att arbeta tillsammans med andra avdelningar. De marknadsspecifika egenskaper ni bör söka efter hos en interim marknadschef är därför:

  • En förmåga att snabbt kunna se, förstå och anpassa sig till snabba förändringar på marknaden. Dessutom behövs förmågan att forma ett flexibelt marknadsteam som hela tiden kan hitta nya vägar att nå fram med rätt budskap till rätt målgrupp.
  • Kompetensen att snabbt förstå de nya utmaningarna och att rekrytera strategiskt därefter. En interim marknadschef behöver kontinuerligt kunna utveckla sitt team för att möta förändringarna.
  • Att ha ett nära samarbete mellan marknad och sälj för att kunna arbeta effektivare mot gemensamma mål och tillsammans identifiera vilka leads som har störst chans att konvertera. Detta är något av ett måste idag. En interim marknadschef behöver ha en hög samarbetsförmåga och kunna kommunicera och koordinera med sälj och andra avdelningar.
  • Förståelse för hur man väcker engagemang, för att därmed kunna skapa en tydlig varumärkesmedvetenhet samt efterfrågan och förtroende för företagets produkter och tjänster. Detta kan göras bland annat genom att utforma strategiska kampanjer eller genom att skapa ett relevant och engagerande innehåll i flera kanaler.

Så skiljer sig en interim marknadschef från en ordinarie marknadschef

Interimschefer är specialiserade på att bidra med ett tillfälligt men högeffektivt ledarskap för att kunna möta specifika utmaningar och akuta behov. Uppdragen går ofta ut på att gå in som tillfällig chef för att ge en avdelning den struktur och det ledarskap som behövs när den ordinarie chefen saknas. Till exempel på grund av sjukdom eller ledighet, men även för att täcka upp medan rekryteringsprocessen efter en ny chef pågår. Det är också vanligt att ta in interima ledare av strategiska orsaker. Till exempel för att få den expertis som krävs för ett förändringsarbete, omvandla eller expandera en avdelning, eller hantera särskilda projekt.

Allt det här gör att en interim marknadschef har ett annat fokus än en ordinarie. Eftersom det ofta handlar om kortare uppdrag med ett specifikt mål behöver en interim marknadschef vara mer resultatfokuserad och effektiv. Där den ordinarie marknadschefen ser sitt uppdrag ur ett långsiktigt perspektiv, med längre strategier och skapandet av en bestående kultur som leder till framgång, är den interima marknadschefen snabb, direkt och helt orienterad mot att uppnå de specifika mål uppdraget handlar om.

Se till att den interima marknadschefens egenskaper matchar uppdraget

Om ni anlitar en interim marknadschef gör ni det av en specifik orsak. Kanske behöver ni en temporär ledare för marknadsavdelningen medan den ordinarie är borta eller medan ni rekryterar en ny. Eller så behöver ni en viss expertis för att hantera en särskild utmaning. Börja i ert eget behov. Behöver ni någon som har erfarenhet av att snabbt sätta sig in i en ny marknadsavdelning och leda den som vanligt under en begränsad tid? Eller en marknadsspecialist med särskilda förmågor som kan leda er framåt i en specifik riktning?

Dagens marknadsavdelning behöver som sagt vara agil och snabbt kunna förändas för att ta till sig och möta nya utmaningar. Det kan innebära att ni behöver en interim marknadschef för att utveckla nya strategier, rekrytera till nya funktioner (exempelvis till demand generation), forma ett starkare samarbete med säljavdelningen etc. Ska ni få rätt interimsledare för era behov, se då först och främst till vad det är ni vill uppnå. Identifiera därefter vilka egenskaper en interim marknadschef behöver ha för att lyckas med sitt uppdrag.

Snabb och resultatfokuserad

En interim marknadschef är något av en konsult. Någon som är där för ett specifikt uppdrag och som ska uppnå ett förbestämt resultat så snabbt som möjligt. Därför behövs det någon som klarar av att komma igång med en kort startsträcka och som kan fokusera på resultatet utan att bli inblandad i marknadsavdelningens andra behov. Leta därför efter egenskaper som självständighet, hög effektivitet och problemlösningsförmåga när ni ska rekrytera en interim marknadschef.

Någon som kan få med sig marknadsavdelningen

En interim marknadschef står ofta inför en delikat uppgift. Uppdraget handlar många gånger om att genomföra ett omfattande förändringsarbete. Som att införa nya strategier och arbetsmetoder, utveckla nya funktioner, ta fram metoder för att nå nya målgrupper eller använda nya kanaler. Och det på ett snabbt och effektivt sätt. Det krävs mer än bara hög drivkraft och resultatfokus för att klara av det uppdraget. Framför allt krävs det att den interima marknadschefen har de egenskaper som krävs för att få med sig marknadsavdelningen i det förändringsarbetet. Titta därför efter egenskaper och erfarenheter som:

  • Förmågan att leda förändring. Ska en interim marknadschef lyckas med att komma in med kort varsel och ändra på hur marknadsavdelningen arbetar, behövs en ledare med mycket god kommunikationsförmåga. Det vill säga, någon som kan förmedla och förklara förändringen.
  • Empati. Förändring skapar lätt oro. En framgångsrik interim marknadschef behöver därför ha en hög emotionell intelligens, vara lyhörd och kunna visa de oroliga medarbetarna den förståelse de behöver för att bli motiverade och engagerade i förändringsarbetet.
  • Förmågan att skapa förtroende. Undersökningar visar att medarbetare känner sig mer engagerade när de känner förtroende för sin ledare. Det här är avgörande för att den interima marknadschefen ska kunna utföra sitt uppdrag framgångsrikt. Därför krävs det egenskaper som: transparent kommunikation; trovärdighet; och en förmåga att få medarbetarna att känna sig trygga. Framför allt krävs det ödmjukhet som visar att förändringarna är till för att medarbetarna på marknadsavdelningen ska kunna jobba bättre, och inte för att göra den interima marknadschefen framgångsrik.
  • Entusiasm. Ska en tillfällig ledare kunna få med sig sina medarbetare krävs det också en positiv inställning. En interim marknadschef som uppvisar en passion inför uppdraget, intresse för vad alla kan bidra med och en smittsam entusiasm inför att hjälpa marknadsavdelningen, motiverar och sprider engagemang. Därför är just detta avgörande egenskaper för att den interima marknadschefen ska lyckas.

Behöver ni en interim marknadschef? Closers är specialister på rekrytering av interimschefer på alla nivåer. Vi hjälper till att ge er just den erfarenhet och den kompetens som ni behöver för att möta era utmaningar. Ta kontakt med oss på Closers!

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
  • Uncategorized
Hyra in säljare – framtiden för en volatil affärsvärld

Affärerna kan snabbt skifta, det har många bolag fått erfara, särskilt efter pandemin och i efterföljande lågkonjunktur. Men lika snabbt som det dalar kan det vända och plötsligt står man där med en knaper säljstyrka i förhållande till marknadens törstade efterfrågan. Att då kunna använda sig av en konsultlösning för säljare, att helt enkelt hyra in säljare, kan vara ett genidrag av anledningar som vi här kommer att gå igenom.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers exklusiv partner till Promas Sales Academy 2025 

Closers, en av Sveriges ledande aktörer inom headhunting och interim uthyrning av högpresterande säljare, har ingått ett exklusivt samarbete med Promas Sverige för att tillsätta säljare till deras nylanserade satsning Promas Sales Academy. Detta 9-månadersprogram fokuserar på att utveckla framtidens stjärnsäljare inom konsultativ och värdebaserad B2B-försäljning i syfte att driva Promas tillväxt kommande år.

Läs mer
  • Uncategorized
Boosta produktiviteten i hybrida säljteam

I den första delen av vår serie om hybrida säljteam diskuterade vi grunderna för att skapa och leda effektiva team. I den här delen ska vi fokusera på hur man kan maximera produktiviteten i dessa team och ge konkreta strategier för dig som säljchef att implementera.

Läs mer
  • Uncategorized
Vad är hybrida säljteam? Allt du behöver veta.

Begreppet ”hybrida säljteam” har blivit alltmer relevant för dig som säljchef att hålla dig á jour med, om du vill attrahera och behålla säljtalanger. Men vad innebär det egentligen och hur kan det påverka din organisations försäljning? I den här artikeln dyker vi djupare in i konceptet hybrida säljteam och undersöker fördelar, utmaningar, best practise och framtiden för arbetsmodellen.

Läs mer
  • Uncategorized
Gemensamma KPI:er för sälj och marknad – nyckeln till ökad lönsamhet genom ”smarketing”

I dagens konkurrensutsatta affärsklimat är samarbete mellan sälj- och marknadsavdelningar inte bara önskvärt – det är avgörande. Ett effektivt sätt att stärka detta samarbete och driva lönsamhet är genom att implementera gemensamma nyckeltal (KPI:er). Låt oss utforska hur detta koncept, ofta kallat ”smarketing”, kan skapa stor hävstångseffekt om det mäts, och utförs, på rätt sätt.

Läs mer
  • Uncategorized
Closers har tillsatt 200 positioner inom SaaS

Nu har vi på Closers Headhunting & Interim nått en ny milstolpe – vi har tillsatt över 200 positioner inom SaaS. Så här har vi lyckats rekrytera över 200 nyckelspelare med rätt kompetens för roller på alla nivåer inom SaaS – allt från Demand Gen, SDR, Account Executive, Customer Success, Head of Sales och CSO.

Läs mer