kunskapsbank

Moderna säljare

Vad är det som kännetecknar en modern säljare? I det här inlägget tittar vi närmare på de utmaningar som dagens säljare möter och vad som krävs av dem för att lyckas. I inlägget kan du läsa om vikten av social selling, hur säljare använder data för att ta fram fungerande säljstrategier och vad det innebär att vara anpassningsbar inom försäljning.

Vad är det som kännetecknar en modern säljare? För att svara på den frågan behöver man först titta på hur de moderna köparna ser ut.

Dagens försäljning ser till viss del helt annorlunda ut än vad den gjorde för bara 10 år sedan. Köpare har i dag tillgång till mer information, är mer kräsna och låter sig inte längre lockas av gamla säljknep. För att lyckas på marknaden i dagsläget behöver säljare använda sig av moderna säljstrategier som inbegriper allt från social selling till big data, och det är förmågan att kunna göra det som kännetecknar en modern säljare.

 

  1. Moderna säljare är sociala

Social selling är något som moderna säljare måste vara bra på. Genom att vara bra på social selling kan ditt säljteam nå ut till fler potentiella kunder än någonsin tidigare, vilket innebär att säljare som är bra på social selling är hett eftertraktade.

Anledningen till varför social selling är så viktigt är att säljaren når ut till den potentiella köparen via kanaler som den redan använder. På så sätt blir budskapet mer organiskt och autentiskt, vilket underlättar i byggandet av tillit.

Vi befinner oss i en social ålder, vilket har lett till att säljarens roll har förändrats. Nidbilden av en säljare var länge en person som på ett överaktivt sätt pratade ihjäl sina kunder. I dag hade det inte kunnat vara mer omvänt. En modern säljare lyssnar först och talar sedan samt har en hög emotionell intelligens. En stor del av säljarens jobb består i dag av att göra research och förstå sig på sina potentiella kunders företag, allt för att kunna erbjuda dem precis det som de behöver och vill ha.

Att en säljare ska ha en god social kompetens kanske inte låter som något nytt, men vad som uppfattas vara en bra social kompetens förändras över tid. Moderna säljare förstår sig på subtila gränsdragningar online, var kunderna förväntar sig att bli kontaktade och hur det intrikata spelet på sociala medier fungerar. Medan alla kan lära sig social selling är det långt ifrån alla som kan bli experter på det.

 

  1. Moderna säljare är analytiska

Moderna säljare använder sig av data för att hitta rätt säljmöjligheter och för att peka mot de delar av kundens verksamhet som kan förbättras av säljarens lösningar. Företagsvärlden är väldigt sifferorienterad, vilket innebär att även säljaren måste vara det.

Som vi tidigare har varit inne på är sociala medier en viktig arena för moderna säljare. En aspekt av detta är den uppsjö av data som görs tillgänglig på sociala medier som Facebook, Twitter och LinkedIn. Genom att analysera vad som fungerar och vad som inte fungerar, kan säljare skräddarsy sina insatser så att deras säljmetoder aldrig blir föråldrade, och så att de hittar precis de strategier som passar i olika branscher.

A/B-testing är ett sätt att testa olika metoder för att se vilken som fungerar bäst. Analytiska försäljare använder sig gärna av denna eller liknande metodologi för att testa och utvärdera sina strategier. En positiv aspekt av det är att metoder som man kanske har vant sig vid att använda, eftersom de är bekväma, kan visa sig vara mindre effektiva. Har man underlaget som bevisar det blir det också lättare att göra sig av med dem. Samma sak gäller även andra sidan av myntet. Ibland kan man tveka inför att använda sig av mindre konventionella strategier, men ibland är det just dessa som visar sig vara framgångsrika. Analytiska försäljare är bra på att identifiera nya möjligheter och blir snabbt de som driver utvecklingen för hur försäljningen går till.

 

  1. Moderna säljare är anpassningsbara

Moderna säljare måste vara anpassningsbara. Tekniken utvecklas ständigt och för att hänga med måste moderna säljare hålla sig ajour. Att vara anpassningsbar innebär att man klarar av att hantera när en kund plötsligt funderar på att röra sig i en ny riktning, eller när ny teknik släpps i en bransch som man verkar i. Att vara en anpassningsbar försäljare innebär inte att man är expert på en enskild sak, utan snarare att man är expert på att lära sig nya saker.

Att kunna hantera situationer som inte går exakt enligt ett säljmanus är något som alla moderna säljare klarar av. En försäljning går ju som bekant sällan från punkt A till punkt B, och en kunds utmaningar kan oftast inte lösas fullt ut med en enda produkt. Att kunna tänka snabbt och anpassa sig efter situationen är därför egenskaper som alla moderna säljare har.

 

Hitta moderna säljare med Closers

Vi på Closers hjälper företag att hitta moderna säljare. Läs gärna mer om social selling och hur moderna säljare använder sig av det. Kontakta oss gärna om du har några frågor om hur ditt företag kan hitta de bästa säljarna i din bransch.

Kunskapsbank

Relaterat innehåll

1
1
EKEN Financing
  • Closers
  • Headhunting
  • Rekrytering
EKEN Financings unika idé fick toppkandidaterna att våga bryta upp från sina trygga tjänster

Hur lyckas ett startup-bolag med en ny och unik affärsidé attrahera den speciella kompetens som krävs för att lyfta? EKEN Financing erbjuder bolag att investera i högkvalitativa kolkrediter i svensk skog med omedelbar klimateffekt. En tjänst som kräver en unik affärskompetens där både skogskunskaper, trovärdighet och entreprenörskap väger tungt. Med Closers hjälp lyckades EKEN Financing inte bara hitta precis rätt kandidater. De lyckades även attrahera dem att gå från trygga anställningar till att våga ta sig an en startup med alla risker det kan innebära. Så här gick det till.

Läs mer
Kvinnlig säljare som håller i iphone
  • Closers
  • Säljare
Tiden som säljaren pratar som framgångsfaktor

Tala är silver, tiga är guld. I varje fall när det kommer till säljsamtal. Undersökningar visar att de bäst presterande säljarna medvetet lyssnar mer än de pratar. Det hjälper dem både att bygga upp en god relation samtidigt som de förstår kunden bättre. Här får du veta mer om hur aktivt lyssnande och 53:47 regeln hjälper dig till lyckade och effektiva säljsamtal, som kan leda till konvertering och fler affärer.

Läs mer
AI och sälj
  • Closers
  • Säljare
Framtidens försäljning: Hur påverkar AI säljarens roll och framgång

AI blir allt vanligare inom affärsvärlden, men hur påverkar tekniken försäljningen? Vilka möjligheter får säljarna, och vilka fallgropar kan dyka upp på vägen? Så här kan du som säljare använda AI för att bli mer produktiv, få bättre leads och planera bättre, utan att förlora den mänskliga kontakten.

Läs mer
En kvinnlig interim VD framför whiteboard
  • Chefsrekrytering
  • Closers
  • Interim
Fördelarna med en interim VD

Vad gör en VD och när bör ett företag tillsätta en interim VD för ett chefsuppdrag? I den här artikeln tittar vi på omfattningen av VD-rollen och varför en interim VD kan vara en strategisk lösning för företag i förändring.

Läs mer
Demand generation team
  • Closers
  • Marknadsföring
Demand generation – de nya rollerna i marknadsteamet

För att kunna fånga dagens medvetna köpare så tidigt som möjligt, behöver marknad kunna skapa medvetenhet och efterfrågan genom hela köpresan. Demand generation är marknadsteamets nya roll som är med under hela cykeln och som använder olika metoder för att driva både intresse och tillväxt. Så här fungerar den nya rollen, och så vet du om det är vad du behöver för att få fler affärer.

Läs mer
Referenscase
  • Closers
  • Säljare
Så använder du referenscase för att vinna fler affärer

Genom att visa upp hur du har hjälpt andra kunder kan du skapa trovärdighet och trygghet när du säljer. Samtidigt krävs en väl genomtänkt strategi för att använda referenscase på ett framgångsrikt sätt. Här är de do’s and don’ts du behöver ha i bakhuvudet när du säljer med hjälp av case.

Läs mer